Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44635 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #40 skrivet: 14 okt-10 kl 11:32 »
Jag skaffade kycklingar av sorterna dvärgsilkes, faverolle och sebright. Faverollen och 4 dvärgsilkes var 3 dagar gamla när jag hämtade dem. Nu är det så att båda faverollerna och båda sebrightsen är skapligt tama. D.v.s. de springer inte all världens väg så fort de får syn på mig i alla fall. Faverollen hoppar glatt upp på mina axlar och sätter sig och sover och det är inga problem att plocka upp sebrightsen heller. Däremot när jag närmar mig någon silkes så får de panik och klarar inte av att man håller dem utan att flaxa vilt och göra allt för att kunna smita.
Är silkesen en sådan ras eller har jag bara råkat favorisera de andra? Tycker inte om att tvångshålla dem så därför har jag inte lagt ner så mycket energi på det eller är det enda sättet att få dem att bli lite mer tama?. (Första gången jag har kycklingar)
Jag brukar sätta mig inne hos dem och mata dem med undulatfrön och då hoppar de glatt upp i knät och äter men så fort jag försöker klappa dem eller bara röra mig litegrann piper de till och springer iväg. Sitter jag däremot still kan de lägga sig på benen och sova. Förstår inte varför de är så rädda då?

/juppepinne
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #41 skrivet: 17 okt-10 kl 10:26 »
Silkes brukar vara en lite skrikig och flaxig ras...
Dv. höns, undulater & ragdoll

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #42 skrivet: 17 okt-10 kl 10:37 »
 ::) ::) ::) Vad har ni för Silkeshöns egentligen ::) ::) ::)

Jag har haft stora Silke i svart, vitt, rött, viltfärgat, silverviltfärgat, gult, blått och spättat. Jag har haft avelsgrupper i alla färgerna med minst 3 djur. Alla har varit lugna och tama likaså deras kycklingar.

På Dvärgsilkesfronten har jag eller har haft svart, vitt, viltfärgat, blått och några röda. Samma sak där lugna och tama.

Nu  i helgen när jag ställer ut kan jag säg att bada silkisarna var väldigt lugnt och stillsamt om man jämför med att bada Brahma eller Leghorn (och mina Leghorn är inte speciellt stimmiga)

Om ni upplever era Silkeskycklingar som stimmiga och flaxiga har ni nog haft en väldig otur med den blodslinje de kommer ifrån :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #43 skrivet: 17 okt-10 kl 11:15 »
Håller helt med Azoo-lina! vad har ni haft för silkeshöns igentligen?

Mina var hur goa och lugna som helst och ville sitta i knät och kela!
Silkes är kända för att vara rätt lugna...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 17 okt-10 kl 13:10 »
mina me, haft stora och dvärg ur mysiga!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #45 skrivet: 17 okt-10 kl 13:27 »
Jag har aldrig haft silkes men jag har bara läst att de ska vara så... :-\
Förlåt.. ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #46 skrivet: 17 okt-10 kl 15:09 »
Mina silkes är uppvuxna inne i huset tillsammans med 3 brahma och har haft mycket kontakt med människor. Jag matade dem från handen mest hela tiden för att få dem tama, men det går inte riktigt. =) De är nog som de är de där små.

Mina äter fortfarande ur handen, men de är väldigt "sprättiga" och springer helt undan och skriker och flaxar. Dessutom är de riktigt kaxiga och tuffa. Söta är de ändå och när man väl fått tag i dem så är de rätt lugna.

Brahmorna som de växte upp med kommer gärna och sitter i knä.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Aklejan

• -
« Svar #47 skrivet: 30 okt-10 kl 22:54 »
Jag tycker oxå att silkes är en bra barn o nybörjar ras ..mkt trevliga o inteligenta .

Å sjukt SÖTA!!!  ;D
Nu har dotterns alldeles egna Silkeskycklingar kläckts för ett par dagar sedan!
7 st blev det å så söta så jag blir galen av avundsjuka o:)

Aklejan

• -
« Svar #48 skrivet: 30 okt-10 kl 23:19 »
Ja dom är ju jättesmå oxå .
Då är det att ge sej ut o leta lite mask då ? Än finns dom faktiskt  ;D

Ja, så himla små å söta!  :D
Mina Brahma som kläcktes samtidigt är rätt mycket större!!! *Också vansinnigt söta*
Mask var ju kanske inte det första jag tänkte på när jag såg hennes Silkes tuffla omkring,
mer rosa moln, en fräsch sallad och änglamusik!  ;D

Markim

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 04 nov-10 kl 14:26 »
Jag har upptäckt att Linda (min silke) har 5 tår..
Ska dom ha det??
Lägger upp bild senare efter jag städat klart..

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #50 skrivet: 04 nov-10 kl 14:29 »
Ska dom ha det??

Ja, det ska dom. Liksom att huden är svart

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #51 skrivet: 04 nov-10 kl 14:34 »
Ska dom ha det??
Jopp! :) Helt naturligt.. Dem ska ha det ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #52 skrivet: 25 mar-11 kl 21:58 »
Jag är förälskad!!!!  o:)
Idag var jag på trädgårdsmässan i Stockholm, (japp, jag e i Sverige för tillfället), måste säga att mässan iår var super!!! Dessutom hittade jag papegojnäbb blomma som jag letat efter i 10år!! Lycka!!
Men det som berörde mig mest var dessa tre underbara silkeshöns som en av utställarna hade med sig! Vilka fantastiska små varelser!! Hur får man tag i sådana???? Hur vill de leva, jag menar tål de värme eller vill de ha kyligt? Jag bara måste ha en sån där dunboll!! Och dom var vita dessutom!! Gu, jag satt där i en timme minst och titta på dem. Helt otroliga!!
Hoppas ngn av er kan hjälpa mig. Kanske jag tom kan lyckas få med mig ägg hem till Grekland??? ....önske tänkande va??

Weasel

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 25 mar-11 kl 22:01 »
Tror de är relativt vanliga, och flera här på forumet som har. Så det borde inte va omöjligt att få tag i ägg tycker  jag! ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #54 skrivet: 25 mar-11 kl 22:05 »
Skojaru!?!??! Har aldrig sett nått underbarare!!!
Jag reser hem igen den 6 april. Men kan man ta med ägg på flyg??? Om jag lägger i resväskan så kommer den ju bli kall e jag rädd för. Och i handbagage vet jag ej om man kan "smuggla" ägg. Men om jag får tag i så ska jag banne mig ta med!! Ska lägga dem i Bhn eller nått!!! hahahahahahaha......
Men klarar dem grekisk klimat???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #55 skrivet: 25 mar-11 kl 23:42 »
Silkeshöns är som höns är mest med två undantag, dom flyger inte och dom blir lite våtare om det regnar mycket. Man bör därför ha något dom kan skyla under något om det regnar mycket och man bör ha torrt och rent i hönshuset då dom ofta sover på golvet eftersom dom inte kan flyga upp på pinnar.

Förövrigt är silkehöns lugna trevliga höns som är goda mammor och brukar bli väldigt tama.

Jag vet inte om man får ta med ägg från Sverige till Grekland men om det går så rekommenderar jag dig att pack dem väl i äggkartonger och mitt i resväskan, med alla kläder runt omkring på alla sidor. Att ha dem i BHn eller i handväskan är inte att rekommendera... Tänk om dom är oförsiktiga med metalldetektorn i Security Checken och du får åka till Grekland med ägg röra i BHn  ::) 8) ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #56 skrivet: 25 mar-11 kl 23:48 »
Silkeshöns är ganska vanliga här i sverige, finns flera här på forumet som har dessa skönheter, finns i dvärg och stor och finns i fleeeera olika färger.. (Finns även silkeshöns med skägg)
Lite bilder på några av färgerna som finns. (inte mina bilder)

Dalton

• Dalsland
« Svar #57 skrivet: 26 mar-11 kl 18:39 »
Liten parentes, du får inte ta med ägg på planet. Alls. Det är för att inte sprida sjukdomar och virus mellan länder, saker som våra djur här är vana vid kan bli förödande på andra ställen och tvärt om. Men kolla om du kan få tag i dem på annat sätt? Det går kanske att importera lagligt?

I övrigt håller jag med, gudomligt söta!  :D

Weasel

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 26 mar-11 kl 18:41 »
Är det helt omöjligt att de redan finns i grekland??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #59 skrivet: 26 mar-11 kl 21:22 »
Inte den blekaste, men jag har svårt att tro att man föder upp höns i Grekland för skönhetens skull eller för sällskap. Där e man lite mer ....inte som i Sverige. :)
MEEEEN.
Min Sambo såg bilderna och blev sugen.
Så. Jag tänker testa.  >:D
Nu utlyser jag 6st japanska dvärgsilkes hönor!!! Helst från 2 olika familjer så att när jag föder upp nya har lite blandad DNA. Drömfärgen e helvita och ljusbruna. Men det kan ju vara svårt att veta. :)
Pls hör av er!!!! o:)

Ps......för 2 år sen flög jag till Frankfurt och hade 10 ägg med mig från Grekland. Ingen kontroll alls och äggen klara sig fint. Men vi åt upp dem. Well...det var det som var meningen den gången. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser