Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44591 gånger)

Pukared

• Halland
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #20 skrivet: 17 apr-10 kl 17:43 »
Tex, så hittade jag en platt silkeshöna under en bänk som vält ::) Det hade aldrig hänt med en Blommehöna.......
Hahaha, jag får skruva fast alla lösa detaljer innan jag skaffar några då  ;D

Är silver viltfärgad en egen färg eller vad blir kycklingarna efter två såna föräldrar?
« Senast ändrad: 10 feb-13 kl 01:26 av Sirpa »
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #21 skrivet: 17 apr-10 kl 17:54 »
Bilder på olika färger på silkeshöns http://bjorkmossen.se/silkeshons.html
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 20 maj-10 kl 19:50 »
Är det sant att man champonerar och kammar silkeshönsen?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 31 maj-10 kl 14:12 »
Är det sant att man champonerar och kammar silkeshönsen?
Kamma silkeshöns skulle jag inte rekommendera ::) Då trillar fjädrarna av :o Jag  brukar dock bada de flesta höns inför utställning (inte bara silkeshönsen) då dom blir fina i fjäderdräkten om man gör på rätt sätt.

Jag har till och med badat en Kalkon till utställning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vilse

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 sep-10 kl 09:12 »
Jag har kinesiska silkeshöns,
men jag bor ju i ett klimat där det bara blir under nollan några veckor per år
och då bara några timmar på morgonen.
Har hört at dom har svårt med kyla och regn då dom inte har nog med under "päls".
Nu gillar jag ju dom här små trevligt hjärndöda ruggbollarna,,dom är mera som vanliga fåglar än höns och har inte nått intresse av att ta sej in inomhus och tigga mat i köket så jag kan ha ytterdörren öppen utan att få in dom. Dom stora raser höns jag haft har varit lite smartare än nyttigt och spatserat in och kollat sophink i köket och skitat ner inomhus. Mina hundar gillar inte dom höns som tar sej friheten at gå inomhus och har haft ihäl två som gjlort det och jag har fått lov att låsa in dom stora hönsraserna.
Kan jag ha kinesiska silkenshöns i sverige?
måste man låsa in dom under vintern och ha isolerat hönshus?

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 12 sep-10 kl 09:24 »
Vi hade våra silkeshöns i en oisolerad lada med endel drag. Dem kallaste dagarna kunde det bli 20- där inne. Men hönsen klarade sig väldigt bra. Varför inte silkeshöns ska vara ute i regn är för att deras "päls" drar åt sig vatten och dem blir dyngsura.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 12 sep-10 kl 12:14 »
tror folk överdriver lite där.. har blivit så stort att silkes höns klarar inte det ena och det andra.. först och främst så är dom inte dummare (inte mina i alla fall :P) för att dom har annan fjäderstruktur än andra höns.. de förstår att det inte sla stå ute när det spöregnar utan de håller sig under tak eller går in. och har haft dom i samma hönshus som var som mest -5 i vintras. de är glada och krya! tycker dom ska behandlas som vilken annan höna som helst  ;)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #28 skrivet: 13 sep-10 kl 07:06 »
Nu vet inte jag vad Kinesiska Silkeshöns är men däremot japanska Silkeshöns har jag.  :D  Har fött upp rasen sedan 1995 och har aldrig märkt att de är känsligare än andra . Däremot är det de som är ute i ur och skur och ser ut som dränkta katter men de verkar gilla det. De har skydd att gå under och när det är som regnigast står de där men annars går de och pickar fast det småregnar lite.

Vilse

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 sep-10 kl 08:47 »
 Kollade på dina japaner och dom ser ut som mina kineser,,jag kan ingenting om raser och fick mina får några år sen av en familj som flyttade til stan,,sen så har det bara rullat på,,
mina är ute i regnet,,ösregn som solsken,,har nog bara sett dom gå in för att sova,,

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 13 sep-10 kl 09:27 »
Kollade på dina japaner och dom ser ut som mina kineser,,jag kan ingenting om raser och fick mina får några år sen av en familj som flyttade til stan,,sen så har det bara rullat på,,
mina är ute i regnet,,ösregn som solsken,,har nog bara sett dom gå in för att sova,,
Förmodligen är det Silkeshöns  (rasursprung japan) som du precis som Linslus har ;) Rasen har många "konstiga och hittepå namn" i folkmun.

Pälshöns, sidenhöns, och att ursprunget skulle vara Kina är vanliga missupfattningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 13 sep-10 kl 09:48 »
Mina silkes upplevde jag som både inteligentare o tåligare för kyla än vanliga hönor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Markus 98

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 15 sep-10 kl 18:38 »

Mina höns är ute i regn. Och så länge det inte spå regnar så står dom i hönsgården ;D När det har regnat ett tag går alla in och står i en klunga.     

Aklejan

• -
« Svar #33 skrivet: 18 sep-10 kl 22:36 »
Hej!

Min snart 11-åriga dotter ska få ett eget litet hönshus å efter att hon kollat mycket
på olika raser...har hon fastnat för Silkeshöns :D
Jätte roligt tycker jag, som kanske inte skulle ha satsat på den rasen själv...
Men... är det så att det bara finns Silkes och dvärgsilkes...?
Har läst lite och hittar olika namn, kinesiska, siamesiska och japanska?
Finns det något vi/hon bör tänka på...
Ska börja leta avelsägg nu och hon ville gärna ha i alla färger, men hur blir det
efter något år... är så himla dålig på det med genetik! (Tänkte på färgerna då)  :-[

(Hojta med Pm om du har ägg att sälja...ej dvärgsilkes, tror jag)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #34 skrivet: 19 sep-10 kl 21:09 »
En tanke; är den lilla tjejen medveten om att en stor del av kycklingarna´lär bli tuppar. Som inte kan behållas och mycket liten chans att hitta  nya hem till.  Kanske inte så roligt om hon har gullat med dem och gett dem namn. Eller ni är kanske "lantisar" och vana vid tanken att en del av de gulliga djurungarna så småningom blir mat.
Annars tycker nog jag att det vore bättre att skaffa könsbestämda kycklingar till att börja med, och låta det där med slakt komma in efter hand. Det är ändå alltid något speciellt med ens allra första djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #35 skrivet: 19 sep-10 kl 21:21 »
Silkeshöns är en perfekt nybörjarras! Urmysiga och blir lätt tama!
En fördel med tupparna är också att dem inte är stridiga av sig, inte mina iallafall!! :)
Det finns diverse namn på Silkeshöns men det jag lärt mig är att kinesiska och japanska silkeshöns är samma sak?

Aklejan

• -
« Svar #36 skrivet: 19 sep-10 kl 21:44 »
En tanke; är den lilla tjejen medveten om att en stor del av kycklingarna´lär bli tuppar. Som inte kan behållas och mycket liten chans att hitta  nya hem till.  Kanske inte så roligt om hon har gullat med dem och gett dem namn. Eller ni är kanske "lantisar" och vana vid tanken att en del av de gulliga djurungarna så småningom blir mat.
Annars tycker nog jag att det vore bättre att skaffa könsbestämda kycklingar till att börja med, och låta det där med slakt komma in efter hand. Det är ändå alltid något speciellt med ens allra första djur.

Ååå... Det här är inte hennes första djur, hon har bla en egen häst, katt osv..
Hon har också varit med vid slakt av våra Brahma tuppar, plockat dom och verkligen njutit
av måltiden...det enda kött hon hittills ätit, förutom en hemmaslaktad getkilling...
En naturlig inställning till liv och död...
En skadad eller sjuk höna kan hon pyssla om i timmar, men tar att ibland är döden
den enda utvägen...

Aklejan

• -
« Svar #37 skrivet: 19 sep-10 kl 21:48 »
Silkeshöns är en perfekt nybörjarras! Urmysiga och blir lätt tama!
En fördel med tupparna är också att dem inte är stridiga av sig, inte mina iallafall!! :)
Det finns diverse namn på Silkeshöns men det jag lärt mig är att kinesiska och japanska silkeshöns är samma sak?

Ja...jag börjar tro att det är samma ras...
Kanske oklart varifrån dom härstammar bara.. :)
Kul att du skrev att det var en perfekt nybörjarras...alltså, hon är ju verkligen inte
ny med höns, men den här flocken är det tänkt att hon ska få rå om själv...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 19 sep-10 kl 22:00 »
Vet endast om Japanska silkeshöns? Tror ni inte att de andra, t.ex. Kinesiska silkeshöns kan vara något som kommit till av människor som sagt fel och spridit sig?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 19 sep-10 kl 22:49 »
Men det är ju typ som danska och norska? lika fast låter endå olika :P

helt OT, men kinser kan inte vad jag vet förstå en japan.. tror bara det är vi som har fått det till att kina och japan ska vara så lika fast det inte alls är så.. hur som helst till ämnet så har jag läst att man faktiskt är lite osäker på vilket asiatiskt land rasen silkes komemr ifrån.. men man brujar säga japanska silkeshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser