Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44500 gånger)

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
Om Japanska Silkeshöns
« skrivet: 22 aug-07 kl 08:15 »
med risk att bli utskattad....

har funderat på silkeshöns resp dv silkeshöns.
frågor
är detta två olika raser/stammar som inte ska korsas eller är det storleken på hönsen som bestämmer vad de är dv eller stor.

vad väger de olika storlekarna
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

orloff

• Gäst
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #1 skrivet: 22 aug-07 kl 08:42 »
Det är stor skillnad storleksmässigt på dvärg och stor. Dvärgen väger ca 500gr och de stora 1½ kg. (Häng mig inte nu om jag råkat skriva fel)  men det skiljer alltså ca minst 1 kg på dessa.
Tyvärr har det väl blandats väldigt mycket på denna ras eftersom dvärgarna är för stora och de stora för små.  :'(  

varför skulle du bli utskrattad??  ???  Många tror att de har dvärgar men i själva verket är det för små stora.

Bruja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 11:58 »
Hejsan

Det är en enda ras men det finns dvärg av den här rasen.
De ska väga olika mycket för att vara dvärg resp stora.

/bruja

mina1982

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 15:18 »
Jag har just nu flyttat in mina silkeshöns till dom andra, och frågan är nu. Hur högt kan redena sitta, har hört att flyg förmågan är ganska dålig på silkes ??? Dom redena jag har till dom andra sitter ca 60 -70 cm upp på väggen. Tar dom sig dit? Mina stora gammla höns ser ut att ha det bökigt ta sig in i dom men kan ,dom värper inte så mycket längre :-\

Dagg

« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 17:18 »
Mina silkeshöns vill inte värpa i reden som sitter på väggen...inte ens om det är bara en liten bit upp. Jag har tagit en liten bokhylla med två plan och gjort reden av och satt direkt på golvet. En upp och nervänd hink med ingångshål fungerar också bra.

Mvh Dagg

mina1982

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 aug-09 kl 11:55 »
Dom vill inte sitta på pinnar heller ??? Eller ska man sätta dom jätte lågt ???

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-09 kl 13:47 »
Jag har satt upp en spånskiva på konsoller c:a 3 dm bred som sitter c:a 1 meter över golvet. Där sitter dom på nätterna. Redena är ett par gamla knipholkar som står på golvet, där lägger dom sina ägg utom en som föredrar att lägga direkt på golvet.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

galdur

• -
« Svar #7 skrivet: 07 aug-09 kl 14:17 »
Till mina silkestanter har jag korgar med halm i som dom värper i, korgarna står direkt på golvet (spån på golvet givertvis!) Och det är lätt att bara byta halmen när den ser trist ut. Korgarna jag använder är tex korgar det varit julgrupper i funkar kanon! Sittpinnar har jag inte till dom längre det var aldrig någon som satt på dom, mina väljer att kura ihop sig i en jätte silkeshög ;D istället!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Lena A

« Svar #8 skrivet: 09 aug-09 kl 09:20 »
Jag har också reden "i väggen". Jag har en grov pinne som de använder för att klättra upp till redena. Det fungerar bra för de hönor som vill ligga i just de här redena. En höna vill bara använda ett annat rede (specialgjort för just henne  :-[ ). Denna speciella höna  ;)  ;)sitter numera lydigt på sittpinne på nätterna efter att matte i över ett år (!) lyft upp henne från golvet till sittpinnen.  :-[

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 aug-09 kl 09:37 »
Ingen av mina vill sitta på pinnar. Alla vägrar lägga ägg i redena, sover tätt ihop i högar.

Dagg

« Svar #10 skrivet: 09 aug-09 kl 09:50 »
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg sitter inte mina silkes på pinnar. Döm av min förvåning när jag igår gick för att stänga för hönsen och upptäcker en av mina silkesdamer på pinne...och inte vilken pinne som helst...den som sitter HÖGST UPP  ;D! Hur hon kommit dit är en gåta...

//Dagg

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #11 skrivet: 13 aug-09 kl 21:13 »
jag måste lyfta upp min silkeshöna på pinnen, hon kan försöka flyga upp själv en hel kväll men hon kommer bara en halv meter upp i luften.

jag har mina reden på marken

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

borka15

« Svar #12 skrivet: 13 aug-09 kl 21:33 »
Redena till mina små damer e ca:50 cm upp, å dom lägger sig i dom  :) dom e  små(lagom te dom) biggisarna  ::) lägger sig på golvet ( Nära döden) kom å lev hos mig :D :D era sista dar...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #13 skrivet: 13 aug-09 kl 21:34 »
Vår silke studsar som en känguru hon, på något sätt tar hon sig alltid till högsta sittpinnen på kvällarna, den är nog åtminstone 1,8 m upp i luften. Det är såklart inte så att hon flyger som en örn dit upp men hon hoppar mellan reden och lägre pinnar för att ta sig upp.
ofrivilligt hönslös

mina1982

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 15 sep-09 kl 20:19 »
Mina silkes höns envisas med att sova i en grop i hönsgården, alla andra höns går in på kvällen och sover inne...
Har hållt på och bärt in dom på kvällen länge och trodde att dom nu lärt sig detta, eftersom jag inte sett dom ute längre från fönstret...
Men nu gick jag ut för att kolla, och nog förbannat hade dom lagt sig i en hög ute fast bakom väggen som inte jag kan se :-\
Vill gärna att dom går in med sig ju, så räv slipper lockas dit under natten, eller är jag bara dumm ???
Ska jag låta dom sova ute? Eller ska jag fortsätta bära in och hoppas att dom stannar inne, dom kan lika gärna gå ut igen när jag har gått in ju, dom buttar upp luckan själva. Det brukar dom gammla hönorna göra på morgon kvisten, ungefär samtidigt jag går upp :)
Hm är det såå att silke gillar att sova ute? Någon som vet

19anna76

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 sep-09 kl 19:20 »
mina silkes ligger med och sover i en hög i ett hörn inne i hönshuset....fast det finns sovpinnar....
Har stora wyandotte silverrandiga och guldsvartrandiga.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #16 skrivet: 17 sep-09 kl 21:21 »
Vår silkeshöna sätter sig som en enda fluffig kork i luckan till hönshuset vilket gör småtupparna (som vill gå in och lägga sig) vansinniga.
ofrivilligt hönslös

Pukared

• Halland
« Svar #17 skrivet: 17 apr-10 kl 09:13 »
Jag har plötsligt upptäckt silkeshönsen...  :o De är ju jättehäftiga, men jag är lite nyfiken på om det är nåt särskilt jag borde veta innan jag skaffar. Är det nån skillnad mot vanliga höns? Mina går ut och in som de vill på dagarna, oftast helt fritt, ibland i hönsgård om räven är i faggorna. Jag vill ha stora silkes. Behöver de något mer än mina andra har?

Vad händer om man blandar färgerna? Får varje höna en standardfärg bara att man inte vet på förhand vilken eller blir det "nya" färger? (Lite rörigt, men jag hoppas ni fattar.

Tacksam för all info!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 17 apr-10 kl 09:24 »
Silkeshöns är som höns i största allmänhet..... de blir blötare än andra höns vid regn, eftersom de inte har någon "yta" på fjädrarna. Jag tyckte väl kanske att de var lite kinkigare än mina Blommar och framförallt....  svårare att avla på. Tex, så hittade jag en platt silkeshöna under en bänk som vält ::) Det hade aldrig hänt med en Blommehöna.......

Ang. färger, så antar jag att det är som med andra raser. Du kan ha svart, blått och vitt ihop och få färgrena djur i nästa generation...... men om du blandar in gult och rött, så blir det tok...... Rätta mig någon om jag har fel ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #19 skrivet: 17 apr-10 kl 10:22 »
Nej då Jenny du har rätt med färgerna.  Silkeshöns är helt underbara och den enda ras jag har behållit under alla år jag hållt på. (Jag är rätt ombytlig annars)  De är lätta att stänga inne eftersom flygförmågan är lika med noll. Mina är ute året om när vädret tillåter.  Jag har svart, pärlgrå, tvärrandig, silverviltfärgad och blå ihop och få alla dessa färger då. Röd går för sig när jag samlar ägg.
Du kommer inte ångra ditt val...... o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser