Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsavel - rastypiska föräldradjur?  (läst 1287 gånger)

Pukared

• Halland
Hönsavel - rastypiska föräldradjur?
« skrivet: 19 maj-10 kl 17:30 »
När man kläcker kycklingar som ska vara av en viss ras så blir man ganska ofta, tycker jag som kläcker postägg, lite förvånad över att de kanske inte ser ut riktigt som man förväntade sig. Jag antar att jag inte är helt ensam om att ha råkat ut för detta.

Jag vill VERKLIGEN understryka att detta INTE är ett inlägg för att klaga över detta och jag tror INTE att folk som skickar ägg fuskar på något vis!! Jag är jättetacksam för alla ägg jag fått skickade till mig och jätteglad att det finns folk som orkar hålla på! :-* :-* :-*

Är det så att det egentligen är en ganska låg andel av kycklingarna som blir rastypiska även om man har jättefina föräldrar? Eller är raserna inte så gamla att de är riktigt "stabila"? Jag är inte helt korkad  8) så jag vet att en avkomma väldigt sällan blir som man tänkte sig  ;D men just vad det gäller färgen så känns det ändå som om nedärvningen är ganska tydlig. Är det helt enkelt jättevanligt med färgfel i alla färger/raser och man aldrig ser de djuren för de är aldrig med på utställningar och bytardagar? Visst är det dumt att tro att man ska få bara kanonfina djur ur alla ägg bara för att man köper av någon som verkar ha bra föräldradjur (även om man alltid lever på hoppet  ;D), men ibland känns det som att man måste kläcka en himla massa ägg för att få en enda kyckling som ser ut som man ville...

Som sagt: detta är INTE ett klagomål eller en anklagelse på något vis utan bara en fundering på om mina förhoppningar kanske ligger helt fel och jag behöver bli lite mer realistisk.  :-[
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

JBF

• Småland
SV: Hönsavel - rastypiska föräldradjur?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 21:30 »
Hej Pukared. Jag skall börja med att säga att jag inte är någon expert på området, men det stämmer nog att man måste kläcka en hel del ägg för att få ett par riktigt bra utställningshöns. Det går att genväga sig fram lite, bland annat genom släktskapsavel med fina djur. Många är emot denna inavel och byter tupp varje år, men då får man ju in en massa andra gener också. Har man två bra djur som är släkt med varandra kan man ju vara ganska "säker" på att avkomman kommer att se ut ungefär som de. (Med "bra" menar jag att de ser ut som de skall göra enligt standarden) Korsar man däremot två bra djur som inte är släkt med varandra kan avkomman däremot bli väldigt spretig, och därför får man också kläcka fram betydligt fler kycklingar för att få fram ett fåtal djur med den genkombination som ger djuren det rätta utseendet.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-10 kl 21:40 »
Jo så är det nog, att på varje champion i utställningen finns det många andra (en del vill man inte se).

Ungefär som Idol.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-10 kl 21:59 »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pukared

• Halland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 15:56 »
Ungefär som Idol.

Hahahaha! Perfekt, nu vet jag var jag ska lägga förväntningarna!!  ;D
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-10 kl 19:40 »
Nu är ju frågan förstås vad  "inte lika föräldrarna" innebär.  Har du sett föräldrarna och deras släktingar? De kanske ser ut så. Många som inte ställer ut vet inte själva om deras djur är bra eller inte. Jag har varit hemma hos folk som stolt förevisat sina "dvärgkochin", djur  vars enda likhet med rasen är att de har fjädrar på benen.
Har man som uppfödare jobbat med en ras  och linje i många år vet man ungefär vad man har att vänta. Överraskningarna blir allt färre. Tar man in ett nytt och obesläktat djur kan de dock komma, även om det nya kommer från en fin stam.
Man kanske bör tänka på detta när man köper ägg eller kycklingar, att välja en uppfödare som hållit på ett tag med rasen och har jämn och bra kvalitet.
Sedan måste jag påpeka att utställningsresultat inte BARA hänger på gener. Träning och förberedelser och rätt ålder spelar också stor roll.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser