När man kläcker kycklingar som ska vara av en viss ras så blir man ganska ofta, tycker jag som kläcker postägg, lite förvånad över att de kanske inte ser ut riktigt som man förväntade sig. Jag antar att jag inte är helt ensam om att ha råkat ut för detta.
Jag vill VERKLIGEN understryka att detta INTE är ett inlägg för att klaga över detta och jag tror INTE att folk som skickar ägg fuskar på något vis!! Jag är jättetacksam för alla ägg jag fått skickade till mig och jätteglad att det finns folk som orkar hålla på!

Är det så att det egentligen är en ganska låg andel av kycklingarna som blir rastypiska även om man har jättefina föräldrar? Eller är raserna inte så gamla att de är riktigt "stabila"? Jag är inte helt korkad

så jag vet att en avkomma väldigt sällan blir som man tänkte sig

men just vad det gäller färgen så känns det ändå som om nedärvningen är ganska tydlig. Är det helt enkelt jättevanligt med färgfel i alla färger/raser och man aldrig ser de djuren för de är aldrig med på utställningar och bytardagar? Visst är det dumt att tro att man ska få bara kanonfina djur ur alla ägg bara för att man köper av någon som verkar ha bra föräldradjur (även om man alltid lever på hoppet

), men ibland känns det som att man måste kläcka en himla massa ägg för att få en enda kyckling som ser ut som man ville...
Som sagt: detta är INTE ett klagomål eller en anklagelse på något vis utan bara en fundering på om mina förhoppningar kanske ligger helt fel och jag behöver bli lite mer realistisk.