Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36046 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #180 skrivet: 30 jun-08 kl 12:50 »
Kanelbulle blir fint. Tack för den !  :)
;D

Rosten

• Närke
« Svar #181 skrivet: 01 jul-08 kl 09:00 »
att gå minus finns inte i min värld och ska du fortsätta leva så,kommer ditt sparkapital strax att vara slut.
I vår värld så är det inget konstigt att gå minus. Något som händer med jämna mellanrum.

En månad så kommer det hem en kvarts tjur och en halv gris samtidigt. Som skall betalas direkt. Då blir det en del kostnader. Men sedan har vi kött för ett år framåt. (+en del som kommer från skogen) Och 2 välfylla frysboxar. ;)

Närmaste månaden skall vi köpa in 5 får + eltråd och ett elagrigat. Också en kostnad som kommer direkt. Vinsten från det kommer nästa höst.

Nya äggkläckaren + kaninnätet köptes förra månaden kostade 6800:- Vilket också tas från sparade pengar. Men börjar genererar inkomster efter 3 veckor.

Sen har vi räkningen på 11500:- till byggmaterial som gick iväg för några dagar sedan. En del av det materialet användes till lillstugeprojektet som numera ger oss en inkomst (hyra).

Så visst kan man göra som du och spara pengar.
Eller också investerar man pengarna i diverse saker som ger inkomster i framtiden eller sänker utgifterna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #182 skrivet: 01 jul-08 kl 09:12 »

Eller också investerar man pengarna i diverse saker som ger inkomster i framtiden eller sänker utgifterna.

men ge upp nu, det där med investeringar, personliga balansen som att kött i frysen inte är en kostnad utan bara en utgift etc är komplett bortkastad på henom.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 01 jul-08 kl 12:33 »
I vår värld så är det inget konstigt att gå minus. Något som händer med jämna mellanrum.

En månad så kommer det hem en kvarts tjur och en halv gris samtidigt. Som skall betalas direkt. Då blir det en del kostnader. Men sedan har vi kött för ett år framåt. (+en del som kommer från skogen) Och 2 välfylla frysboxar. ;)

Närmaste månaden skall vi köpa in 5 får + eltråd och ett elagrigat. Också en kostnad som kommer direkt. Vinsten från det kommer nästa höst.

Nya äggkläckaren + kaninnätet köptes förra månaden kostade 6800:- Vilket också tas från sparade pengar. Men börjar genererar inkomster efter 3 veckor.

Sen har vi räkningen på 11500:- till byggmaterial som gick iväg för några dagar sedan. En del av det materialet användes till lillstugeprojektet som numera ger oss en inkomst (hyra).

mina föräldrar får ett halvt vildsvin och ett halvt rådjur då och då och de har aldrig gått back.
jag har själv haft hästar och köpt elaggregat,eltråd,stolp mm,och jag har heller aldrig gått back.
man beställer inget man inte har råd med.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #184 skrivet: 01 jul-08 kl 12:35 »
mina föräldrar får ett halvt vildsvin och ett halvt rådjur då och då och de har aldrig gått back.
jag har själv haft hästar och köpt elaggregat,eltråd,stolp mm,och jag har heller aldrig gått back.
man beställer inget man inte har råd med.

Jo, du vet det där med result, likviditet och balans? Och skillnaden mellan kostnader och utgifter? Det finns liksom

Glöm det...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 01 jul-08 kl 12:43 »
Jo, du vet det där med result, likviditet och balans? Och skillnaden mellan kostnader och utgifter? Det finns liksom

Glöm det...
du har företag va? jag är privatperson..... ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #186 skrivet: 01 jul-08 kl 12:43 »
Kan man inte tänka abstrakt får man lägga pengarna (och då förståss kontanter) framför sig och se vad det räcker till.

Man får då bekymra sig om det fattas en krona även om man är millionär.

Den italienska bokföringen har vissa fördelar.

Ett gott sparråd till skruv, ställ bilen och spring efter en taxi så kan du snabbare spara en hundring än om du springer efter bussen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #187 skrivet: 01 jul-08 kl 12:44 »
du har företag va? jag är privatperson..... ;D

Ja, men jag har även en privatekonomi, där har jag också en balans och likviditet.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 01 jul-08 kl 12:48 »
Ja, men jag har även en privatekonomi, där har jag också en balans och likviditet.
har man balans och likviditet går man inte back!
säg att jag ska köpa en soffa ,den kostar 15.000kr.
eftersom jag har dessa på sparkontot tar jag de därifrån,men det är inte att gå back.
att gå back är i mina ögon att man inte har råd med att exempelvis betala mjölkhämtningsräkningen, eller silotornsräkningen...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #189 skrivet: 01 jul-08 kl 12:50 »
eftersom jag har dessa på sparkontot tar jag de därifrån,men det är inte att gå back.
att gå back är i mina ögon att man inte har råd med att exempelvis betala mjölkhämtningsräkningen, eller silotornsräkningen...

Min klocka har stannat.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #190 skrivet: 01 jul-08 kl 12:50 »

Det är en viss skillnad mellan att och köpa.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Filip Skräplund

« Svar #191 skrivet: 01 jul-08 kl 12:52 »
Kamrerstyper har väl sitt berättigande, men det finns ingen i min närhet, om man säger så.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 01 jul-08 kl 12:52 »
Det är en viss skillnad mellan att och köpa.

;Djasså du läste det   

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 01 jul-08 kl 13:13 »
Jag förstår hur du menar. Pengarna skall finnas att betala räkningar med och inte behöva lånas till.
Detta var faktiskt det enda som gällde i små lantbruk långt in på sextiotalet. Man köpte inte något alls om man inte hade "olånade" kontanter,  hemma eller på banken, till detta.
Det blev dock senare nödvändigt att låna för att kunna modernisera och utveckla lantbruken. Dessa lån knäckte sedan också många när intäkterna inte blev vad de blivit itutade av hänsynslösa maskinhandlare.

det lönar sig inte ens att ha 100 mjölkkor idag för arla kör knappt ut och hämtar..

Skytten

• Skåne
« Svar #194 skrivet: 01 jul-08 kl 13:15 »
Idag köper man en traktor på lån,bara för att den är häftig, undrar hur mycket överinvesteringar som det finns i jordbruks och skogssektorn.

på 60-talet kunde man använda en kontamtprincip, skatta bort sina pengar snabbt med en investering.
Bokföringsmässiga grunder tillkom senare som obligatorium.
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 13:17 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #195 skrivet: 01 jul-08 kl 13:51 »
Om jag då får en räntefri kredit på exempelvis Elgiganten på ett år som gör att jag kan hyra ut stugan 1 år tidigare än vad jag skulle ha fått ihop pengarna till vitvarorna så kostar det mig 295:- i uppläggningsavgift och  300:- i faktureringsavgift (totalt 595:-). Det är alltså fel att göra så? Fast att jag får in 24 000:- i hyra under det året minus skatten eftersom jag är privatperson och inte har stugan på firman.

Eller om jag köper en äggkläckare för 7000:- på checkkrediten och betalar av den på 3.5 månader för pengarna som jag får in för kycklingarna. Inklusive avgifterna för checkkrediten

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 01 jul-08 kl 13:57 »
Idag köper man en traktor på lån,bara för att den är häftig, undrar hur mycket överinvesteringar som det finns i jordbruks och skogssektorn.

på 60-talet kunde man använda en kontamtprincip, skatta bort sina pengar snabbt med en investering.
snacka om resursslöseri...att köpa en traktor bara för att den är häftig.
ska jag köpa nåt,måste det finnas ett TYDLIGT behöv för det! och kostnaden ska betala sig senast efter 1år.... ;D

Charlotte

• -
« Svar #197 skrivet: 01 jul-08 kl 14:03 »

Jag tror inte ALLA köper nya fina traktorer bara för att dom är häftiga...
Många jag känner köper nytt för att de vill vara rädda om kroppen och kunna vara bönder lääänge.
Man sitter betydligt skönare i en traktor med ergonomisk stol.
De flesta gör även jobb åt andra för att maskinerna ska löna sig.
Jag tycker trenden går mer mot att olika gårdar har olika häftiga maskiner och sedan gör jobb åt varandra.
Vissa stora gårdar har inga maskiner alls utan lejer in av dem som har.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 01 jul-08 kl 14:06 »
Om jag då får en räntefri kredit på exempelvis Elgiganten på ett år som gör att jag kan hyra ut stugan 1 år tidigare än vad jag skulle ha fått ihop pengarna till vitvarorna så kostar det mig 295:- i uppläggningsavgift och  300:- i faktureringsavgift (totalt 595:-). Det är alltså fel att göra så? Fast att jag får in 24 000:- i hyra under det året minus skatten eftersom jag är privatperson och inte har stugan på firman.

Eller om jag köper en äggkläckare för 7000:- på checkkrediten och betalar av den på 3.5 månader för pengarna som jag får in för kycklingarna. Inklusive avgifterna för checkkrediten
hur kan du ens fundera på att köpa på kredit? du verkar mer än vanligt tokig :o

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #199 skrivet: 01 jul-08 kl 14:08 »
Du bara VILL inte förstå, eller? ???

(Men det är lite gulligt att du orkar försvara din synpunkt så energiskt! :-*)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser