Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36029 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #140 skrivet: 26 jun-08 kl 13:39 »
Sedan undrar jag hur mycket lån trådstartarens bostadsrättsförening har.

våran förening har stabil ekonomi!

http://www.gbghus38.se/

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 26 jun-08 kl 13:42 »
hur funkar det i sverige i dag om man bor i sit hus som man har betalat faerdigt och sen sa blir man laat saeja arbetsloes,,tvingar dom en at flytta som jag sett naanstans i naan tidning?
typ man bor "gratis", "bara " driftskostnader och behoever bara til det dagliga,,kan folk bli soc fall fortfarande o bo i skogen utan jobb i sitt billiga betalda hus?

det maaste ju vara billigare at ha ett soc fall i skogen aen ett soc fall inne i stan i dyr hyreslaegenhet?

hoppas jag kan vara skuldfri vid 65 o klara mej paa pensionen,,om det finns naan kvar daa vill saeja.

vad aer en snik bas pension i dag?
aer det naan av er som klarar av att leva paa det?

du köper ju ett hus som du har råd med oavsett om du blir sjuk,arbetslös eller har pension!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #142 skrivet: 26 jun-08 kl 14:14 »
Är det skruvmejseln, fan också, fetlurad......

Men Take, har du inte läst hela tråden :)? Trådstartarens identitet avslöjades redan på sidan 2.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #143 skrivet: 26 jun-08 kl 14:26 »
ett bra liv för mig= ett billigt hus som köps kontant(runt 300.000)

Och nu bor ni i bostadsrätt för 300 000 kr?
Sälj bostadsrätten och köp huset då, mänska! Varför vänta tills skulden är nollad????
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Rosten

• Närke
« Svar #144 skrivet: 26 jun-08 kl 14:41 »
våran förening har stabil ekonomi!

http://www.gbghus38.se/

Stabil ekonomi. Det kan en "mindre duktig" styrelsen fixa till.
I kompisens fall så läjde styrelsen in bekantas firmor till alla jobb. Vilket var betydligt dyrare än vad andra firmor skulle ha tagit betalt för samma jobb. Så helt plötsligt var pengarna slut.

Men hur stort lån har ni och vad betalar ni i hyra på er bostadsrätt?

Sommartorparn

« Svar #145 skrivet: 26 jun-08 kl 14:57 »

Som sagt; i och med att tråden går i repris, finns det nog svar på alla frågor man kan tänka sig om pojkvännens bostadsrätt och TS´ förflutna någonstans i alternativs gamla trådar. Informationen skulle gott och väl räcka till en biografi.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 26 jun-08 kl 15:09 »
Vet inte exakt vad som gäller i åmotsboda men normalt så får man väl inte socbidrag om man har förmögenhet.
Rätta mej om jag har fel.
Det är också snack om att man ska betala mer för åldringsvård om man har förmögenhet, alltså i princip sälja stugan.

hahaha,du är rolig du skräplund!  sälja huset för att få vård..hahaha...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 26 jun-08 kl 15:11 »
Och nu bor ni i bostadsrätt för 300 000 kr?
Sälj bostadsrätten och köp huset då, mänska! Varför vänta tills skulden är nollad????
jag kan flytta på stört,men sambon har ju jobb här...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 26 jun-08 kl 15:12 »
Stabil ekonomi. Det kan en "mindre duktig" styrelsen fixa till.
I kompisens fall så läjde styrelsen in bekantas firmor till alla jobb. Vilket var betydligt dyrare än vad andra firmor skulle ha tagit betalt för samma jobb. Så helt plötsligt var pengarna slut.

2800kr i hyra.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 26 jun-08 kl 15:13 »
konstigt att ni frågar mig om saker, som har en mycket mer stabil ekonomi än vad ni har(många utav er iallfall)

Filip Skräplund

« Svar #150 skrivet: 26 jun-08 kl 15:14 »
hahaha,du är rolig du skräplund!  sälja huset för att få vård..hahaha...

Skratta, du men det finns såna funderingar läste jag nånstans.
Egentligen är det väl inte så konstigt, när en långvårdsplats kan kosta flera tusen om dan, med allt mindre andel skattebetalare och alltfler mycket gamla.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 26 jun-08 kl 15:16 »
Skratta, du men det finns såna funderingar läste jag nånstans.
Egentligen är det väl inte så konstigt, när en långvårdsplats kan kosta flera tusen om dan, med allt mindre andel skattebetalare och alltfler mycket gamla.
jaha, du menade att flytta till ett hem,ja men då är det väl självklart att man säljer sitt hus..jag trodde du menade att man skulle sälja huset bara för att man blir inlagd på sjukhus... ;)

Sommartorparn

« Svar #152 skrivet: 26 jun-08 kl 17:59 »
jaha, du menade att flytta till ett hem,ja men då är det väl självklart att man säljer sitt hus..jag trodde du menade att man skulle sälja huset bara för att man blir inlagd på sjukhus... ;)

Tror inte det är självklart ännu (finns ju många övergivna hus som inte kan säljas p g a att ägaren (på "hemmet") är för ålderstrött för att ta i det), men det kan nog bli det.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 26 jun-08 kl 19:00 »
Börjar inte denna tråd bli lite tjatig..?  :)
Det blir lite skyttegravskrig över det hela när man ska försöka att bevisa att sina egna värderingar är de bästa, jag antar att alla här inne lever så bra liv de kan med hänsyn till omständigheterna..

Själv accepterar jag våra 24000:- i utgifter varje månad eftersom att dessa utgifter möjligör att vi kan leva det liv som vi alltid drömt om. Visst kan man önska att lånen var mindre och bensinen billigare (iaf ur privatekonomisk synvinkel) men jag kan ju lika gärna sitta och gräma mig över att jag inte är miljonär.. Vissa saker är som de är, här nere måste man punga ut med minst 2 miljoner för att få en gård i den storlek vi önskade och då sitter man där med sina lån.

Visst, skulle en av oss stå helt utan inkomst så skulle nog läget bli svårt men å andra sidan så tar jag hellre chansen att allt går vägen de närmsta 30 åren än att jag sitter om 30 år och grämer mig över att jag inte levde det liv jag egentligen ville. Det värsta som kan hända är ju att man får sälja av med gården och då står man ju iaf inte så värst mkt sämre till än man gjorde innan man köpte den.. fastigheter är ju, trots allt, en ganska säker investering så längde man sköter dem. Så pengarna lär man ju kunna få tillbaka iaf...
« Senast ändrad: 27 jun-08 kl 07:30 av _Mårten_ »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #154 skrivet: 26 jun-08 kl 22:18 »
Det viktigaste för mig är livskvalité för mig, sambon och våra barn. Det gjorde det till en självklarhet att ta lån för att kunna bo i hus med ordentlig tomt.
Vi köpte i rätt tid (trots att det då räknades vara ett väldigt dyrt hus i våra trakter) och då vi dessutom är rätt snitsiga på renovera så har husvärdet stigit med närmare miljonen.

Så visst är det bra och skönt att ha lite lån men många som har tagit lån har kunnat köpa när huspriserna varit låga, haft bra livskvalité och dessutom kunnat göra en skön vinst den dag huset säljs till skillnad från den som sparat och sparat (och därmed ofta haft sämre livskvalité då man inte kunnat bo som man vill) för att till slut ha råd att köpa ett hus (till ett pris som antagligen är betydligt dyrare än det var för 20 år sedan).

Hus och studielån är för mig självklara saker som är värda att låna till. Jag är dock mycket tveksam till att låna till konsumtionsvaror som soffor, plattv etc. Även bil går bort men där har jag full förståelse för de som måste ha en bil av viss standard p.g.a. säkerhet, långa jobbresor etc.

Vi amorterar på vårt lån men kommer antagligen aldrig att vara helt skuldfria förrän den dag vi säljer huset. Det skulle dock aldrig falla mig in att amortera så hårt att min livskvalité blir alltför försämrad. Det är skuldfriheten inte värd.

trädman

« Svar #155 skrivet: 27 jun-08 kl 01:21 »

JA!!!!  Att sträva mot att bli ekonomiskt oberoende kräver normalt att man under en viss tid tjänar mer än vad man gör av med.

Tänkte inte på det...

Rosten

• Närke
« Svar #156 skrivet: 27 jun-08 kl 10:50 »
Börjar inte denna tråd bli lite tjatig..?  :)
Det blir lite skyttegravskrig över det hela när man ska försöka att bevisa att sina egna värderingar är de bästa, jag antar att alla här inne lever så bra liv de kan med hänsyn till omständigheterna..

Själv accepterar jag våra 24000:- i utgifter varje månad eftersom att dessa utgifter möjligör att vi kan leva det liv som vi alltid drömt om. Visst kan man önska att lånen var mindre och bensinen billigare (iaf ur privatekonomisk synvinkel) men jag kan ju lika gärna sitta och gräma mig över att jag inte är miljonär.. Vissa saker är som de är, här nere måste man punga ut med minst 2 miljoner för att få en gård i den storlek vi önskade och då sitter man där med sina lån.

Visst, skulle en av oss stå helt utan inkomst så skulle nog läget bli svårt men å andra sidan så tar jag hellre chansen att allt går vägen de närmsta 30 åren än att jag sitter om 30 år och grämer mig över att jag inte levde det liv jag egentligen ville. Det värsta som kan hända är ju att man får sälja av med gården och då står man ju iaf inte så värst mkt sämre till än man gjorde innan man köpte den.. fastigheter är ju, trots allt, en ganska säker investering så längde man sköter dem. Så pengarna lär man ju kunna få tillbaka iaf...
Men precis som jag så har du också möjlighet att tjäna pengar på att äga gården.'
Hyr du ut den andra stugan så kommer det in pengar. Du har ju också ladugård mm. Så där antar jag att du kommer att ha någon typ av verksamhet där. Själv så föder vi upp kycklingar i liten skala ännu och ett par bikupor finns nu på gården för att vi skall lära oss hur det fungerar. Så att vi sedan kan utöka bigården.

Du har ju tydligen lite mark också eftersom du har köpt in maskiner. Där kommer det ju också in lite pengar.

I villa eller lägenhet finns inte dom möjligheterna. Så därför brukar det bli billigare till slut i alla fall. Men det blir mera arbetstimmar också.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 27 jun-08 kl 13:18 »
Hejsan.
Jo visst kommer det att bli lite inkomster.. Som det ser ut nu så kommer vi ha ena huset uthyrt och då blir det ju lite inkomster där, sedan har man ju EU-bidragen också.. Jag vet inte hur mkt man kan få in på dem men jag skulle tippa på c:a 20 000-30 000:-/år. Tänkte kontakta LRF Konsult och köpa in deras kunskap för vad man ska söka bidrag för. På gården finns idag stödrätter som ger ung. 14 000:-/år men det borde kunna gå få upp lite till..  :)

Men sedan blir det ju utgifter också..:)
Drivmedel, kraftfoder, service och reparationer....

Men jag räknar nog med att det ska gå med plus om man nu inte räknar med att min arbetstid kostar pengar..  ;D

Fridolf2

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 27 jun-08 kl 14:32 »
Ta det lite försiktigt med att köpa in konsult-tjänster, deras kostnader kan snart äta upp det du kan tänkas få i gårdsstöd.  Gå in på jordbruksverkets hemsida istället, där hittar du all info du behöver, så svårt är det inte, och där är det gratis... ;) Hur många Ha har du?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 27 jun-08 kl 15:51 »
Hejsan.
Jo jag satte mig faktiskt ned och tittade igenom deras bidrag och kom fram till att vi ung. kan få ut 10 000:- ytterligare om man söker lite utav varje.
Vi har c:a 8 hektar åker, och 7.5 stödrätter
Sedan är det väl c:a 4-5 hektar som kan klassas som betesmark enligt SJV normer.
Vi har vall på c:a 5 hektar så där borde man ju kunna söka "vallstödet", sedan kunde man visst söka tilläggsersättning om man hade djur och vi har väl (eller kommer att ha nästa år) c:a 10 får, 3 hästar och 3 grisar och ev. några getter.

Sedan fanns det ju några "hotade lantbruksraser"-bidrag också så där borde det ju bli lite pengar också..

;D

Om det inte var bökigare än så här så finns det ju ingen anledning att kalla in LRF Konsult..

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser