Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36126 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #100 skrivet: 26 jun-08 kl 00:19 »
Jag tror att du har missuppfattat några saker. ;)
Du är på en alternativsida. Jag är rätt säker att dom mesta här vill ha ett alternativt liv med egen odling och djurhållning.
Ingen av dessa funderar på hur man blir miljonär. Utan vill ha ett lyckligt liv.

När du har blivit rik. Då har du blivit 20 år äldre. Är det då du skall börja leva? eller skall du vänta 10 år till? För att få ihop ännu mera pengar.

Förr var jag fixerad vid mycket pengar och låga utgifter. Så det var därför som kåken aldrig blev renoverad när vi bodde i den.
Men var jag lycklig. Var vår familj lycklig?
Tyvärr så trodde vi det.

När vi flydde från kåken pga grannens hästar så var det, det bästa vi gjort.

Kanske kommer jag att bli miljonär i framtiden. Men jag bryr mig inte.
Jag har ett bra liv nu. Det räcker för mig.

mitt mål är inte att bli miljonär,mitt mål är att ha så låga fasta utgifter som möjligt och att äga mitt boende och ha det mysigt.

Rosten

• Närke
« Svar #101 skrivet: 26 jun-08 kl 00:21 »
mitt mål är inte att bli miljonär,mitt mål är att ha så låga fasta utgifter som möjligt och att äga mitt boende och ha det mysigt.
Hur gammal är du och hur bor du idag?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 26 jun-08 kl 00:25 »
Hur gammal är du och hur bor du idag?
fyller 31 i år och bor med sambo i bostadsrätt inköpt för 300.000kr

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 26 jun-08 kl 00:29 »
Jag tror att du har missuppfattat några saker. ;)
Du är på en alternativsida. Jag är rätt säker att dom mesta här vill ha ett alternativt liv med egen odling och djurhållning.
Ingen av dessa funderar på hur man blir miljonär. Utan vill ha ett lyckligt liv.

När du har blivit rik. Då har du blivit 20 år äldre. Är det då du skall börja leva? eller skall du vänta 10 år till? För att få ihop ännu mera pengar.

Förr var jag fixerad vid mycket pengar och låga utgifter. Så det var därför som kåken aldrig blev renoverad när vi bodde i den.
Men var jag lycklig. Var vår familj lycklig?
Tyvärr så trodde vi det.

När vi flydde från kåken pga grannens hästar så var det, det bästa vi gjort.

Kanske kommer jag att bli miljonär i framtiden. Men jag bryr mig inte.
Jag har ett bra liv nu. Det räcker för mig.

ett bra liv för mig= ett billigt hus som köps kontant(runt 300.000)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #104 skrivet: 26 jun-08 kl 00:34 »
Fast du kan nog få leta för att hitta ett hus för 300000:-. Och som dessutom är i skapligt skick.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 26 jun-08 kl 00:41 »
Fast du kan nog få leta för att hitta ett hus för 300000:-. Och som dessutom är i skapligt skick.
har hittat en hel del som faller mig i smaken.
Levnadsomkostnader handlar ofta om vilken standard man tänker sig.
kolla här,här finns:
www.234.dk/billiga-hus.htm

Rosten

• Närke
« Svar #106 skrivet: 26 jun-08 kl 00:41 »
ett bra liv för mig= ett billigt hus som köps kontant(runt 300.000)

Så trodde jag också dom första 17 år som jag var husägare (köpt för 420 000:-
Men det är inte priset som är intressant. Utan om huset har dom saker som du behöver för att få ett lyckligt liv.
och om det ligger på ett ställe som du trivs på.

Bostadsrätt. ::)
Ni har alltså betalat 300 000:- för att få rätten att betala hyra?
Då har nu ju betydligt dyrare månadskostnad än mig! ;D
Går bostadsrättföreningen i konkurs. Då spelar det ingen roll om du är skuldfri eller ej.
Då slängs ni ut på gatan.

Vilket en kompis till mig råkade ut för i början på 90-talet.
Han fick ett fint erbjudande.
Att köpa lägenheten en gång till eller bli vräkt.
Så han fick snällt hosta upp med nya pengar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #107 skrivet: 26 jun-08 kl 00:45 »

Jag tycker alltid det är lika skoj med folk som har råd med bostasdrätt/hyreslägenhet.

Varenda krona jag betalar för vårt hem går till mig själv och ingen annan!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 26 jun-08 kl 00:45 »
Så trodde jag också dom första 17 år som jag var husägare (köpt för 420 000:-
Men det är inte priset som är intressant. Utan om huset har dom saker som du behöver för att få ett lyckligt liv.
och om det ligger på ett ställe som du trivs på.

Bostadsrätt. ::)
Ni har alltså betalat 300 000:- för att få rätten att betala hyra?
Då har nu ju betydligt dyrare månadskostnad än mig! ;D
Går bostadsrättföreningen i konkurs. Då spelar det ingen roll om du är skuldfri eller ej.
Då slängs ni ut på gatan.

Vilket en kompis till mig råkade ut för i början på 90-talet.
Han fick ett fint erbjudande.
Att köpa lägenheten en gång till eller bli vräkt.
Så han fick snällt hosta upp med nya pengar.

låter konsigt....

Vad händer vid konkurs?
Jag läste i din artikelserie att man som bostadsrättsinnehavare inte äger sin lägenhet, det är föreningen som äger hela huset. Däremot svarar min bostadsrätt för en viss andel av bostadsrättsföreningens lån, som jag betalar via månadsavgiften. Jag hoppas att jag har förstått det här rätt. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening, om föreningen går i konkurs, hur blir det med bostadsrätten? Blir jag betalningsskyldig för föreningens skulder med det som motsvarar min andel? Om jag förlorar bostads­rätten, hur blir det med mina eventuella lån hos banken?

Att läsa en bostadsrättsförenings ekonomiska rapporter är ju inte lätt, har du något tips om vad man särskilt bör lägga märke till?
/Isabelle Vas

Svar: Ett enkelt svar är att huset säljs för att skulderna ska kunna betalas så långt möjligt och att huset återgår till att bli hyreshus. Bostadsrättsinnehavarna blir hyresgäster och förlorar sin insats. Bostadsrättsföreningen upplöses alltså, men de boende bor kvar med hyresrätt. Ingen enskild medlem ställs till svars för föreningens lån, men blir alltså av med en hel del pengar. Dina lån hos banken står kvar och dem blir du inte fri från.

Rosten

• Närke
« Svar #109 skrivet: 26 jun-08 kl 00:48 »
Jag tycker alltid det är lika skoj med folk som har råd med bostasdrätt/hyreslägenhet.

Bostadsrätt är ju perfekt om man vill odla sin mat själv. ;)
Så att man kan använda matpengarna till att amortera ner lånet istället.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #110 skrivet: 26 jun-08 kl 00:49 »
OK, det finns faktiskt fina hus för under 300000:-. Längst upp i norr kan man faktiskt hitta underbara ställen väldigt billigt !
Det händer väl ibland att det säljs billigt i mina trakter också. Men då är det renoveringsobjekt eller små torp utan vatten och avlopp. Och mycket kan jag ge avkall på men nog vill jag ha vatten och avlopp i mitt hus. Och ström förstås....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 26 jun-08 kl 00:49 »
www.234.dk/billiga-hus.htm

Det verkar som om man kan få tag på ett hus för under hundra tusen, t.ex. det här med rätt rejäl tomt:

http://www.234.dk/00425.htm

Har du hundra tusen?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 26 jun-08 kl 00:51 »
Det verkar som om man kan få tag på ett hus för under hundra tusen, t.ex. det här med rätt rejäl tomt:

http://www.234.dk/00425.htm

Har du hundra tusen?

kanske det kanske?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 26 jun-08 kl 00:53 »
kanske det kanske?

Najs! ;D Slå till vetja!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 26 jun-08 kl 00:53 »
OK, det finns faktiskt fina hus för under 300000:-. Längst upp i norr kan man faktiskt hitta underbara ställen väldigt billigt !
Det händer väl ibland att det säljs billigt i mina trakter också. Men då är det renoveringsobjekt eller små torp utan vatten och avlopp. Och mycket kan jag ge avkall på men nog vill jag ha vatten och avlopp i mitt hus. Och ström förstås....
klart det är vatten och avlopp och ström i husen!
men om det är gamla plastmattor och gamla fula bruna tapeter gör inget!
bara taket är bra och inga vattenskador så...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #115 skrivet: 26 jun-08 kl 00:55 »
Sen så ska man ju hitta nåt jobb så man får nån inkomst. För även om du hittar ett billigt hus och kan betala kontant så måste du ha pengar att leva av. Det är ju det som är svårt uppe i norr och anledningen till att folk måste flytta och sälja sina hus så billigt.

Rosten

• Närke
« Svar #116 skrivet: 26 jun-08 kl 00:56 »
Svar: Ett enkelt svar är att huset säljs för att skulderna ska kunna betalas så långt möjligt och att huset återgår till att bli hyreshus. Bostadsrättsinnehavarna blir hyresgäster och förlorar sin insats. Bostadsrättsföreningen upplöses alltså, men de boende bor kvar med hyresrätt. Ingen enskild medlem ställs till svars för föreningens lån, men blir alltså av med en hel del pengar. Dina lån hos banken står kvar och dem blir du inte fri från.

I hans fall så blev inte kåken en hyreskåk utan den nya ägaren bestämde att det skulle vara en bostadsrätt i framtiden också.
Så då var det tydligen den gamla föreningen som inte fanns längre som var skyldiga att fixa en ny lägenhet om han inte ville "köpa sin bostadsrätt" igen.

Så han fick prata med banken igen. Som nu krävde borgenär då han inte längre var en säker kund och helt plötsligt hade nästan dubbelt så mycket lån som förut.
Dom som inte fick fram pengar sades upp. Så dom fick flytta. Det var ett herrans liv. Så TV gjorde ett reportage om dom på nyheterna.

Vitis

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 26 jun-08 kl 00:58 »
......

Vad skönt !!! Vi måste betala lite till banken varje månad ... många gör så tyvärr.

Rosten

• Närke
« Svar #118 skrivet: 26 jun-08 kl 00:59 »
klart det är vatten och avlopp och ström i husen!
men om det är gamla plastmattor och gamla fula bruna tapeter gör inget!
bara taket är bra och inga vattenskador så...
Uppvärmingssysten kommer i framtiden att vara en väldigt stor post.

Värmer man huset på fel sätt så ökar kostnaderna med många tiotusentals kronor om året.

Sommartorparn

« Svar #119 skrivet: 26 jun-08 kl 07:46 »
Ja, ni är skojiga allihop! Som orkar köra exakt samma diskussion med skruvmejseln (och alla andra nick hon har haft) igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser