Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36016 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #60 skrivet: 25 jun-08 kl 21:59 »
Ett bottenlån under tomtens taxeringsvärde kan amorteras med 2%. med andra ord 50år och 20 har gått.

Mina arvingar får nöja sig med ett avdrag på  upskattningsvis 20000 på uppskattningsvis 1-2 mille.
men herregud ,de 80,000kr kan ni ju få bort på dett år om ni vill! varför inte? bara 6.000kr/mån i ett år och lånet är borta...

80.000/50=1600kr/år! dvs ni betalar bara idag 133kr/månad på lånet???
vore jag er skulle jag amortera bort lånet FORTAST möjligt. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 25 jun-08 kl 22:01 »
Jag skulle då amortera på lånet med mer än jag tjänar. Min boendekostnad är mycket låg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 25 jun-08 kl 22:03 »
Jag skulle då amortera på lånet med mer än jag tjänar. Min boendekostnad är mycket låg.
ja, men ni har ju en gemensam inkomst,hon drar ju in 10.000kr med, vad gör hon med dem?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #63 skrivet: 25 jun-08 kl 22:09 »
Det är inte alls roligt att amortera för mycket på lånet. Menmen. För 4 år sedan hadde vi cirka -3000 varje månad på grund av att mitt företag gick kackigt och flickvännen var doktorand. Förre året hadde vi cirka 20tkr kvar varje månad efter att bilen, huset och familjen hadde fått sitt. Så det investerade i en nyrenoverad väg, 6 veckor grävmaskin och 800 ton grus hjälper ju till att få slut på pengerna iallafall. I år så ska pengarna gå till krogen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 25 jun-08 kl 22:12 »
Det är inte alls roligt att amortera för mycket på lånet. Menmen. För 4 år sedan hadde vi cirka -3000 varje månad på grund av att mitt företag gick kackigt och flickvännen var doktorand. Förre året hadde vi cirka 20tkr kvar varje månad efter att bilen, huset och familjen hadde fått sitt. Så det investerade i en nyrenoverad väg, 6 veckor grävmaskin och 800 ton grus hjälper ju till att få slut på pengerna iallafall. I år så ska pengarna gå till krogen.
nej roligt har jag inte sagt att det är,men det man vinner är frihet och lägre fasta utgifter! :D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 25 jun-08 kl 22:13 »
skytten, dog du? vad har du för boendekostnader idag? om ni väljer att betala av lånet får ni ju ÄNNU lägre..

Skytten

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 25 jun-08 kl 22:17 »
Om du i ett tvåpersonershushåll hade 14000 i disponibla pengar, skulle du då mena att du skulle försöka leva på 8000:- för att slippa ett lån som ger en kallhyra på  700/mån.
Inte kan man påstå att det är överbelånat, tillhör dem som klarar nästa räntechock.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #67 skrivet: 25 jun-08 kl 22:19 »
nej roligt har jag inte sagt att det är,men det man vinner är frihet och lägre fasta utgifter! :D

Likvida medel ger frihet, och dem blir man av med när man amorterar.

Nu till exempel när jag tänkte öppna krogen så ville jag låna upp huset igen, men tji, det gick inte. Hadde jag struntad i amorteringen hadde jag haft 150tkr i extra cash.

Skytten

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 25 jun-08 kl 22:25 »
Rätt, att lösa ett lån, och i synnerhet med min inkomst, 'är av tvivelaktig nytta, händer det något allvarligt så jag skulle behöva låna 100000 så är jag övertygad om att jag kan det eftersom vi skött lånet i 20 år.  Skulle jag som ny kund gå till bank och vilja låna, skulle de enligt reglementet vägra för att vi inte har inkomst att leva på.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 25 jun-08 kl 22:33 »
Rätt, att lösa ett lån, och i synnerhet med min inkomst, 'är av tvivelaktig nytta, händer det något allvarligt så jag skulle behöva låna 100000 så är jag övertygad om att jag kan det eftersom vi skött lånet i 20 år.  Skulle jag som ny kund gå till bank och vilja låna, skulle de enligt reglementet vägra för att vi inte har inkomst att leva på.

händer det något allvarligt ,så har man nåt som kallas buffert...men jag förstår ditt tankesätt,.
själv vill jag vara så fri som möjligt.

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 25 jun-08 kl 22:34 »
ja lillstugan har ni då jobbat med,gud va du är duktig och kan! :o
visst jag är tjej,men är rätt duktig ändå...håller på att riva tapet som bäst i vardagsrummet(sista rummet som ej är gjort)
men det är ändå mycket jobb..
vi kommer  sätta "easy cover" på väggarna.
http://www.durosweden.se/kollektion/easycover.asp?si=15
sedan ska det dit nya lister med,men det blir nog inte så dyrt, det som kommer kosta är 15mm parketten på 25kvm....*aj i plånboken*
 ;)

Att du är tjej har ingen betydelse. Tjejer kan om dom vill. Men tyvärr så finns det alldeles för många bekväma tjejer.
Här hemma hjälps vi åt. Tjejen målar, kaklar, spacklar. Jag snickar och gör som hon säger. ;)
Hon är ju byggingengör och jobbar som byggledare.
I kväll så bytte hon bromsar på bilen.

Lilltuga var det lilla projektet. Hyreskåken var betydligt större projekt.
Tyvärr så tänkte jag inte på att fota och lägga ut det om en bildtråd på alternativ.
Så därför finns bara bilder på när allt var klart.

Vi renoverade alla gamla lister för att spara pengar. Spacklade, slipade och målade om dom vita. Då är det bra att äga en stor verkstad. Så att man har utrymme att lägga upp alla när det regnar ute.

Parkett av fin kvalite kan man ibland hitta på Blocket till rena festpriset.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 25 jun-08 kl 22:37 »
Om du i ett tvåpersonershushåll hade 14000 i disponibla pengar, skulle du då mena att du skulle försöka leva på 8000:- för att slippa ett lån som ger en kallhyra på  700/mån.
Inte kan man påstå att det är överbelånat, tillhör dem som klarar nästa räntechock.

JA!!!!  Att sträva mot att bli ekonomiskt oberoende kräver normalt att man under en viss tid tjänar mer än vad man gör av med.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 25 jun-08 kl 22:45 »
för min sambo och mig är det en självklarhet att leva på MINDRE än inkomsterna är,dels för att kunna spara och dels för att vara skyddade mot,arbetslöshet,sjukdom och alla andra grejer som kan hända i livet.
så för oss är det enbart positivt att leva på mindre än vad man har i inkomst (mycket mindre)
medans andra lever på +/- 0 eller t.o.m över sin inkomst= kredit.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 25 jun-08 kl 22:46 »
Att du är tjej har ingen betydelse. Tjejer kan om dom vill. Men tyvärr så finns det alldeles för många bekväma tjejer.
Här hemma hjälps vi åt. Tjejen målar, kaklar, spacklar. Jag snickar och gör som hon säger. ;)
Hon är ju byggingengör och jobbar som byggledare.
I kväll så bytte hon bromsar på bilen.

Lilltuga var det lilla projektet. Hyreskåken var betydligt större projekt.
Tyvärr så tänkte jag inte på att fota och lägga ut det om en bildtråd på alternativ.
Så därför finns bara bilder på när allt var klart.

Vi renoverade alla gamla lister för att spara pengar. Spacklade, slipade och målade om dom vita. Då är det bra att äga en stor verkstad. Så att man har utrymme att lägga upp alla när det regnar ute.

Parkett av fin kvalite kan man ibland hitta på Blocket till rena festpriset.
tur då att jag är en "killtjej" jag spacklar,sätter väv,fixar med bilen,ringer om saker ...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 25 jun-08 kl 22:48 »
Ekonomiskt oberoende blir man aldrig med låga inkomster. Jag förstår att Skytten gör som han gör.

Skulle kostnaden gå upp så kan han jobba lite mera. Eller sammla ihop ölburkar i diket och betala mellanskillnaden.

Men nu kan han jobba hemma med sånt som han tycker om och ger mera livskvalite. Ifall han skulle dö i morgon.

ekonomiskt oberoende är olika i folks ögon,för mig är det:

Vad kan begreppet ekonomiskt oberoende betyda?
I flygplansperspektivet, i ljuset av vårt personliga ansvar hittar vi en första definition av ekonomiskt oberoende: tillräckligt - och lite till. Första steget mot att uppleva tillräckligt - och lite till, är att utforska sina egna uppfattningar om de olika perspektiven på pengar. Ekonomiskt oberoende är att uppleva en frihet på ett psykologiskt plan. Ekonomiskt oberoende är att vara fri från omedvetna förslavande uppfattningar om pengar, fri från skuld, avundsjuka och frustrationer. Att inte bli bestört över kontoutdraget, att inte köpa saker som man inte vill ha och att vara immun mot förförelserna i köpcentret och i media. Veckor kan gå utan att du tänker på pengar. Hur pengar fungerar i ditt liv kan du bestämma själv, du behöver inte bli ett offer för omständigheterna.

Sparsamhet

Sparsamhet är att njuta av att få ut något värdefullt av varje minut av livsenergi.En hedonist kanske konsumerar juice från 5 apelsiner före sin pannkaksfrukost. En sparsam person kanske nöjer sig med en apelsin, njuter av färgen och lukten och känner sedan den underbara smaken.
Svenskar kallas ofta materialister, men egentligen är det inte så mycket själva de materiella aspekterna som man njuter av utan det som de symboliserar: status och framgång. Sparsamhet är att lära sig att dela, att se världen som vår istället för deras och min. Det handlar inte om att vara snål eller att avhålla sig från sånt som man vill ha. Det handlar om kreativ sparsamhet, en livsstil där man får maximal tillfredsställelse av varje enhet av spenderad livsenergi.

Värdera din livsenergi - minimera utgifterna

Lär dig att välja livskvalité framför hög levnadsstandard.
Nästan alla kommer att bli ekonomiskt oberoende någon gång mellan nu och när vi dör, frågan är bara när (senast vid 65 års ålder). Att sträva mot att bli ekonomiskt oberoende kräver normalt att man under en viss tid tjänar mer än vad man gör av med.

Att vara ekonomiskt oberoende är att ha tillräckligt . Det är viktigt att känna att man har lite svängutrymme, plats för oförutsedda utgifter.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #75 skrivet: 25 jun-08 kl 22:54 »
Alltså, jag säger inte emot att det är bra att tjäna mer än man gör av med. Däremot tror jag att många gör bättre i att lägga dessa pengar på hög än att amortera lån.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 25 jun-08 kl 23:00 »
Alltså, jag säger inte emot att det är bra att tjäna mer än man gör av med. Däremot tror jag att många gör bättre i att lägga dessa pengar på hög än att amortera lån.

jat tycker tvärtom,amortera bort alla lån och lägg sedan pengarna på hög!
lyssna här på min ekonomiguru

http://video.google.com/videoplay?docid=-9016886482738598023&q=in+debt+we+trust&ei=UxpYSLG-CZKuiwL6vqz-Bg

nu har ni lite att fundera på vem det är som är smart här! ;)
själv håller jag på att fixar med maten.det blir:
*sill
*färskpotatis
*potatissallad
*rökt skinka
*sallad
*cider
en riktig festmåltid,mitt i veckan, ja, så har vi det..

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 25 jun-08 kl 23:02 »
varför ska jag betala dina renoveringar? för du vet väl att det är mina sparpengar du lånar?

Skytten

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 25 jun-08 kl 23:04 »
Under vissa omständigheter är det bättre att betala av lån, i madrassen sjunker de i värde, men viktigast är inte att inbilla sig att man är fri för man inte har ett lån.
Hur enkelt som helst att ta ett jobb (som jag kan få)  och dra in 5 ggr mer än jag gör idag.
men det är inte riktigt min plan.

Trots min låga inkomst och min modesta låneskuld har jag balans, min fru och jag är i vissa avseenden likt medelsvensson, såtillvida att vi har ett förmögenhetsöverskott på ungefär en mille.
Detta är inte prasslande sedlar utan den miljö vi har till vardags.

Filip Skräplund

« Svar #79 skrivet: 25 jun-08 kl 23:15 »
varför ska jag betala dina renoveringar? för du vet väl att det är mina sparpengar du lånar?

Kanske för att du vill ha ränta på pengarna, tror inte banken betalar sån om stålarna bara skräpar i kassavalvet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser