Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36122 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #20 skrivet: 25 jun-08 kl 17:22 »
ja,men va bra, då har du ju haft 5136kr kvar.

en fråga som dyker upp är:
gör ni inga budgetar eller "prognoser" för varje månad? det gör jag.
räknade på 110kr till akassan i budgeten,men när räkningen kom va den på 93kr,så bara där gick det + i kassan... ;D

Qué? Man kan inte lägga ihop två godtyckliga poster och därav gissa vad som är "kvar". Det finns fler poster.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 jun-08 kl 17:26 »
Qué? Man kan inte lägga ihop två godtyckliga poster och därav gissa vad som är "kvar". Det finns fler poster.

godtyckliga? vad finns det mer för poster än räkningar ,sparande och övrigt?
visst kan man dela upp övrigt i olika poster såsom bensin´,kläder,virke,ljus mm, men det gör inte jag än iallfall. jag nöjer mig med
räkningar, sparande,mat och övrigt.hur man väljer att dela upp det spelar ju mindre roll ,men alla har juräkningar, alla skaha mat och övrigt och de allra flesta kan spara en slant.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 jun-08 kl 17:28 »
hur ser en vanlig månad ut för dig då ulric? ge gärna exempel på vilka kategorier på utgifter du har..vore jätteintressant, alla tänker vi ju olika(och tur är det) ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jun-08 kl 17:32 »
men mat och övrigt är mat och övrigt, vad är det du inte förstår ulric?
övrigt är alltså toapapper,renoveringsgrejer,kläder,luktagott mm

Nej. Nej. Man kan inte jämföra två budgetar rakt av om inte kolumnerna är desamma och betyder samma sak.

Mat har ingen egen kolumn. Den ingår i dagligvaror, för annars måste man sitta och lusläsa kvitton efter tvål och klädnypor. BTDT och det ger ingenting i prognosarbetet. Djurmat är inte dagligvaror. Djurmat är en egen kolumn.
Toapapper ingår också i dagligvaror.
Renoveringsgrejer är antingen byggmaterial eller "hardware". Det är dessutom skillnad på sådant som skall vara till gården och sådant som är privat.
Kläder är en egen kolumn. Det finns många fler kolumner.
Övrigt är bara för sådant som inte passar in någon annanstans. Det är en väldigt liten del av summan de flesta månader.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 jun-08 kl 17:35 »
godtyckliga? vad finns det mer för poster än räkningar ,sparande och övrigt?
visst kan man dela upp övrigt i olika poster såsom bensin´,kläder,virke,ljus mm, men det gör inte jag än iallfall. jag nöjer mig med
räkningar, sparande,mat och övrigt.hur man väljer att dela upp det spelar ju mindre roll ,men alla har juräkningar, alla skaha mat och övrigt och de allra flesta kan spara en slant.

Det är ju lugnt. Huvudsaken att du är nöjd med din kontoplan så att du kan jämföra månad för månad. Jämföra mellan olika hushåll är rätt besvärligt.

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 25 jun-08 kl 17:37 »
Vad jag får över?? Ja du... De sex år jag levt med mitt ex har jag inte fått nåt över, men så gjorde jag slut, och plötsligt har jag pengar kvar!! Har kunnat spara en del under våren, trots lång sjukskrivning och dyra läkarbesök.... Så mitt bästa spartips är nog att göra slut med herrn som är född med spenderbyxorna på ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 jun-08 kl 17:44 »
Vad jag får över?? Ja du... De sex år jag levt med mitt ex har jag inte fått nåt över, men så gjorde jag slut, och plötsligt har jag pengar kvar!! Har kunnat spara en del under våren, trots lång sjukskrivning och dyra läkarbesök.... Så mitt bästa spartips är nog att göra slut med herrn som är född med spenderbyxorna på ;D
jasså det är såpass? gratulerar! :D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 jun-08 kl 17:45 »
Det är ju lugnt. Huvudsaken att du är nöjd med din kontoplan så att du kan jämföra månad för månad. Jämföra mellan olika hushåll är rätt besvärligt.

jag är mycket nöjd över hur jag har det. lärde mig faktiskt utav lyxfällan att sätta undan sparandet först.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 jun-08 kl 17:47 »

varför skulle det vara besvärligt uric? nu vet jag inte hur du tänker..
alla har inkomster och utgifter..men olika prioriteringar har alla förstås..min prioritering ligger i sparande till hus just nu,vart din prioritering ligger vet jag inte. ;)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 jun-08 kl 17:48 »
är väll olika varje månad hur mycket.... för det mesta är det för mycke månad ock för lite pengar >:(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 jun-08 kl 17:55 »
varför skulle det vara besvärligt uric? nu vet jag inte hur du tänker..
alla har inkomster och utgifter..men olika prioriteringar har alla förstås..min prioritering ligger i sparande till hus just nu,vart din prioritering ligger vet jag inte. ;)

Tja, du, jag och Frances sparar alla till hus i en eller annan mening.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 jun-08 kl 18:01 »
Vi har väl runt 0-5000:- kvar efter att allt är betalt, oftast närmare 0 än 5000:-  :)
De pengar som "blir över" blir oftast märkligt nog aldrig över i alla fall i slutändan utan de rinner i väg på andra "roliga saker" eller rättare sagt ingenting..

De största utgifterna per månad är de där förbaskade räntorna på lånen, c:a 8000:- + amortering på 2000:-, sedan kommer bensineländet med c:a 5500:-, där efter mat c:a 3000:- och sedan försäkringar, bilreparationer, el, telefon och bredband.. Det slutar nog vanligtvis på ett antal tusen över 20 000:- i utgifter iaf.

Men men, om en herrans massa år när inflation och amorteringar har gjort sitt så blir väl boendekostnaden roligare och kan man sedan kapa bränslekostnaden så skulle man ju leva riktigt flott!  ;D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 jun-08 kl 18:16 »
Vi har väl runt 0-5000:- kvar efter att allt är betalt, oftast närmare 0 än 5000:-  :)
De pengar som "blir över" blir oftast märkligt nog aldrig över i alla fall i slutändan utan de rinner i väg på andra "roliga saker" eller rättare sagt ingenting..

De största utgifterna per månad är de där förbaskade räntorna på lånen, c:a 8000:- + amortering på 2000:-, sedan kommer bensineländet med c:a 5500:-, där efter mat c:a 3000:- och sedan försäkringar, bilreparationer, el, telefon och bredband.. Det slutar nog vanligtvis på ett antal tusen över 20 000:- i utgifter iaf.

Men men, om en herrans massa år när inflation och amorteringar har gjort sitt så blir väl boendekostnaden roligare och kan man sedan kapa bränslekostnaden så skulle man ju leva riktigt flott!  ;D

oj,herregud,jag har bara utgifter på 3000kr denna månaden och det tycker jag är mycket!
satt presis och drömde mig bort..till detta huset, det vore perfekt för mig!
http://www.234.dk/00412.htm
bara 99.000kr! vilket fynd! hopas det är kvar!

Ekub

« Svar #33 skrivet: 25 jun-08 kl 18:19 »
Vilken underbar utsikt, blir sjuk!! :D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 jun-08 kl 18:23 »
oj,herregud,jag har bara utgifter på 3000kr denna månaden och det tycker jag är mycket!
satt presis och drömde mig bort..till detta huset, det vore perfekt för mig!
http://www.234.dk/00412.htm
bara 99.000kr! vilket fynd! hopas det är kvar!

Tjusigt värre! 99 000??? Här i trakten får man vara glad om man överhuvudtaget hittar ett hus under en miljon..  :(

Hade för mig att jag hört en passande countrylåt någon gång i forntiden och jag hittade den efter lite sökande på nätet, dock inte i originalinspelningen..  :)
Too Much Month At The End Of The Money

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 jun-08 kl 18:25 »
Vilken underbar utsikt, blir sjuk!! :D
visst är utsikten fin,men verandan verkar bättre... :D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 jun-08 kl 18:26 »

men om du har enbart räntor på 8000kr i månaden har du ett rätt stort boendelån.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 jun-08 kl 18:31 »
må+rten! vilken bra blogg du har!! kanske kan lära mig ett och annat innan man flyttar till hus.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 jun-08 kl 18:39 »
må+rten! vilken bra blogg du har!! kanske kan lära mig ett och annat innan man flyttar till hus.
tackar! =) Vi ska börja den STORA renoveringen av vår "ödegård" och jag ville ha dokumentationen av bygget i en någorlunda lätthittad form.. Bloggen är ju mest för vår egen del, tänkte skriva ut den när allt är klart och göra någon form av bok att skicka vidare i släktleden, kan ju vara kul för nästa generation att se hur och vad som gjordes.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 jun-08 kl 18:42 »
tackar! =) Vi ska börja den STORA renoveringen av vår "ödegård" och jag ville ha dokumentationen av bygget i en någorlunda lätthittad form.. Bloggen är ju mest för vår egen del, tänkte skriva ut den när allt är klart och göra någon form av bok att skicka vidare i släktleden, kan ju vara kul för nästa generation att se hur och vad som gjordes.
i mina ögon ser det verkligen inte ut som en ödegård! lycka till... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser