Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 46136 gånger)

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
Re:Åsnor !
« Svar #40 skrivet: 30 okt-05 kl 20:05 »
Oj! Vilket hett ämne det här blev :) Gud så roligt.
För mig är ingen åsna aktuell vid tillfället, men ska absolut ha en senare. Här är en bild på min norska dröm-åsna "Arafat" som jag berättade om tidigare. Lägg märke till hans avbitna öra som hans mor osakade :/
Sofie

Häxan

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 05 nov-05 kl 18:57 »
Åsnorna Micko -96 och Viper -04  är ... UNDERBARA!!!!

Jag har 3 småbarn= 2,3,4 år. Åsnorna är sååå snälla vid dem!!!! Jag är inte ett dyft orolig då mina knattar, Björnligan är vid dem. Det är faccinerande då tom lille Viper (1år) accepterar och tillåter dem att krypa under magen..
Åsnorna sparkar aldrig åt dem. (de sparkar inte åt vuxna heller)
Micko 9år kan vara lite nafsig åt vuxna men inte åt småbarn. Micko tillåter utan vidare att barnen rider, men han protetsterar då jag påvisar att vilja rida!!! Är detta för att jag är en Häxa?

Kram, Häx

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 16 nov-05 kl 13:19 »
Jag har just besökt en åsne-hemsida, där kan man adoptera åsnor
och se dom i webbcam ! Kolla in den:

http://www.thedonkeysanctuary.org.uk/

;D

Malinska

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 07 dec-05 kl 14:45 »
Hej

Hur många här i landet är lyckliga ägare till mulor eller mulåsnor?? Har själv en Orvar (mula) på ca 90 cm, kan detta vara Sveriges minsta? Skulle vara kul att hitta en dag den rätta åsnan att tillföra hemmets diverse djur, när gården är klar hinner ej nu men en dag så ska det på min gård också en åsna stå och skria ihop med mulan och hästen :D
Katter, kor, tjurar, häst, mula, man samt son och hela familjen samlad i Skåne.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #44 skrivet: 07 dec-05 kl 15:35 »
Jag vill jättegärna ha en åsna när jag flyttar ut på landet men min man vill nog att jag motiverar denna önskan.
Så, vad är åsnor bra på?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Häxan

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 07 dec-05 kl 19:45 »
Åsnor.. vad är de bra på,,,hmm!!

Jag älskar dem! Praktiskt, biologiskt, så är de "allätare". Dvs De äter sly även gräs. Gräsklipparen pajade = jag lät åsnorna klippa!

Åsnor är oerhört sällskapsberoende, även, faktiskt, utav människan. De behöver vårt sällskap. En åsna är lite som en utomhushund (fast de hade helst viljat komma in i huset).

Jag har 3 småbarn. Mina åsnor är så sött!!kärleksfullt barnvänliga!! Min minsta åsna är 1 år. Det är awsam hur han accepterar att de kryper mellan bakbenen!!!
Då mina knattar är på utsidan söker sig åsnorna till dem.De är mitt i gröten då knattarna kör Bobby-car el pulkor. Åsnorna är helt OK med att ungarna får gå el köra bobby mellan bena på dem!!

Mvh Häx  

Valma

« Svar #46 skrivet: 07 dec-05 kl 19:56 »
Gräsklippare är en ypperlig egenskap, stort tack till dig Häxan.
Djur har ju även en lugnande inverkan på oss människor så kanske kan jag göra mig av med min mekaniska anka i ubyte mot en åsna...

/Valma
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 05:32 av Valma »

Häxan

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 13 dec-05 kl 18:49 »
Undrar vem, vad, din mekaniska anka är?

Djur har nog både en lugnande och motsatt verkan... Ex så river de ner min utomhusgran. Min behändiga utom+inomhus termometer har upphört att fungera; det visar sig att åsnor har gnagt av sladden som hänger utanför fönstret..

Mvh Häx  

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 17 dec-05 kl 00:55 »
Hej igen. Jag måste få skriva av mej igen och berätta hur duktig min åsne-son har varit. jag har tränat honom länge nu med att tömköra honom och för tre veckor sedan drog han vagnen för första gången. vi har varit ute och kört honom varje veckoslut. men nu äntligen så vågade vi ge oss ut på en längre tur. vi åkte till bonden som vi köper hö ifrån.
min yngste son som tidigare inte vågar följa med i vagnen, körde honom hela vägen själv.(jag gick bredvid)
Att se min son som vanligtvis är så rädd och osäker för allt och inget, gör mig så lycklig.
Min son var under en lång period av sitt liv sjuk. Ingen kunde komma honom nära. För ett år sedan förändrades han plötsligt och blev bättre. i somran så köpte jag åsnan Robin som jag gav till min son.
Jag vet att djur har en läkande effekt på barn, därför har jag huset fullt...
Men att Robin kunde göra en sådan skillnad förvånar mig.
Läkarna som har haft hand om min son har friskförklarat honom...
jag är så lycklig.
mvh åsnemor  

Vitis

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 17 dec-05 kl 23:28 »
Tack för svar Krusmynta (mentha spicata?)
....

VARFÖR får djur parasitangrepp, maskar??

(Åsnor ÄR fantastiskt kloka, tillgivna Miuspius).

Mvh Häx

Häxan !

Med risk för att hamna på din "besserwisserlista" ... men jag vet att du har har en förkärlek för latinet.

Mentha spicata = grönmynta
Mentha spicata var. crispata  = krusmynta, vilket alltså är en krusbladig variant av grönmyntan.

Många krusbladiga växter heter nåt med "crisp", "crispa" "crispata" eller dylikt som en liten ledtråd till hur bladen ser ut.

Angående parasiter och mask, får/har inte alla djur mask- och parasitangrepp ? Vilda i sin naturliga miljö eller tama innanför stängsel, fast ju större besättning/flock av samma djur man har på samma yta desto större blir också parasitbeslastningen.  

Ursäkta om jag blev OT från åsnorna ...

Nina W

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 21 dec-05 kl 23:21 »
Jag træffade en åsna idag...

Dær man minst væntar sig så stod han, i ett litet timmrat stall på
Oslo S. I boxen bredvid fanns två får. Det var visst Kirkens bymission som hade ordnat det før att missionera.  
Han var ungefær så stor som en Shettis, men rætt spinkig.
På boxvæggen stod det en varningsskylt: Får inte klappas, han kan bli sur och bitas då. Fåren verkade trivas, men åsnekraken såg lika mellankolisk ut som Ior!
I bibeln står det inte något om att stackars høggravida Maria skulle
ha ridit på en åsna till Betlehem, bara att hon gjorde det senare då dom måste fly från den onde kejsaren Herodes. Kanske fick
hon åka oxkærra istællet... Eller kanske hon till och med gick till fots. Kanhænda fødde hon lite tidigare æn beræknat pga den långturen. I ett litet stall på Oslo S står en liten grå væn och længtar hem, ovetande om vad en avlægsen anfader kanske gjorde før ett jobb før ett par tusen år sedan! Må Gud førbarma sig.

God Jul

Häxan

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 26 dec-05 kl 19:58 »
Älskar faktiskt bessevissrar/ de som ÄR detta!! Är faccinerad utav latin.. precis som du beskriver Vitis så ingår i namnet, ofta, en beskrivning, ex crispa. Du hamnar nog på min godkända bessevisser-lista.. (fniss).

Min teori (andras kunskap som jag tror på) är att en blandning utav  djur och även stora utrymmen hindrar mask.(även begränsning av djur efter den areal man har) Det är inte alltid man har tillgång till stora utrymmen,, jag tror att om man kan kan komma till rätta med detta, med att blanda djur.

Mina åsnor är långt ifrån melankoliska..  De galopperar och är allmänt glada. Jag har den största respekt (läs latin) för mina djur. Jag ger dem så stor frihet och utopi som jag har. (jag väljer mina djur efter den utopi jag har).

I min åsikt är en åsna en blandning mellan häst och hund.

Carpe diem, Häx

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #52 skrivet: 26 dec-05 kl 22:22 »
Har med stigande glädje läst alla inlägg och måste ju komma med ett litet lästips, om åsnor: den spanske författaren Juan Ramón Jiménez skrev i början av 1900-talet två små böcker om sin åsna Silver - Silver och jag samt Samtal med Silver.
Små funderingar om livet på promenader under den spanska solen... riktiga små pärlor...
Finns inte att köpa, tyvärr, (jo, på spanska) men vi har ju bibliotek...

/yrian
Höns, stickning och pelargoner

Häxan

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 28 dec-05 kl 16:06 »
Åsnor är gravt nervärderade. I min åsikt är åsna en blandning av häst o hund!
Mina åsnor är otroligt barnvänliga. Det är helsött att se då mina småbarn umgås med dem. De kryper mellan bakbena. Fritt så är åsnor med då de leker. Tar jag på grimma så följer åsnorna barna.

Vissa skaffar shettisar till barn... Åsnor är mega bättre. Jag är inte ett dyft orolig; jag vet att mina åsnor ALDRIG skulle skada dem. Min stora (den lille är bara 1 år) låter dem rida! Den lille är helt ok med att de kryper mellan bakbena.
Åsnor VET var de har sina fötter. De är väldigt säkra i terräng och de sparkar endast då de har anledning.

Carpe diem, Häx  

ozzy

« Svar #54 skrivet: 13 feb-06 kl 18:11 »
Jag börjar bli sugen på en åsna. vad jag undrar är bla. hur länge de kan vara ensamma? Kan man dra över till köpenhamn en helg utan att det är vanvård?

Lena A

« Svar #55 skrivet: 18 feb-06 kl 17:54 »
Jag såg en länk här till en organisation i England, The Donkey Sanctuary, som tar han om hemlösa åsnor.

Vi var där på besök för ett tag sedan och det var otroligt trevligt att se dessa åsnor och hur bra de har det! Jag fick reda på att en åsna kan bli 50 år!  :)

Det finns uppenbarligen många åsnor som misshandlas eller behöver hem  i England, om man jämför med här i Sverige. Jag har för mig att de använder åsnor på vissa badorter i England för barn att rida på och att dessa (åsnorna alltså  ;)) är i både bra och sämre skick.

Jag skulle vilja ha en åsna (men man ska tydligen ha 2) någon gång, en äldre som bara kan gå omkring och må gott här på sin ålders höst.

Trevligt att diskutera åsnor förresten!  :)

Valma

« Svar #56 skrivet: 18 feb-06 kl 18:11 »
Undrar vem, vad, din mekaniska anka är?
Ursäkta dröjesmålet. Jag har en konstgjord anka som kan kvacka Broder Jakob, Per Olsson och London Bridge is falling down. Köpte den för 30 kr i tron att den skulle glädja min  husdjurslösa stadsfamilj men så blev icke fallet. Min man avskyr den (vilket jag kan erkänna att jag ibland utnyttjar). Så, planen var att jag i utbyte mot att jag får en åsna gör mig av med ankdjäveln ;D
(Så fort vi flyttar ut på landet, kanske bör tilläggas).

Nu är det lyckligt nog som så att jag älskar att åka pulka och då har min man insett vikten av en åsna som kan dra mig upp för pulkabacken. Naturligtvis kommer jag inte låta den göra detta men det får bli ett senare problem. Huvudsaken är att jag får en åsna. Eller två.

/Valma
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 18:12 av Valma »

zaaritha

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 feb-06 kl 00:49 »
Jag vill också ha två åsnor, men måste protestera mot att hästar "är korkade"!
Inte alls! >:(
Men är åsnor dyra?
Vi har hagar o stall, men min karl tror det är jobbigt m åsnor (eller mulor)?

Häxan

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 20 feb-06 kl 21:33 »
Har 2 st åsnor, den ena är 9, den andre är 1. Min 1-åring låg i snön häromdan med min 3-åriga pojk på ryggen. Åsnan rörde inte en fena!!

Mvh Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 25 feb-06 kl 15:26 »
Tycker det är tråkigt att djurhållning skall vara märkvärdigt!! Hoppas för åsnor och andra djur att alla okunniga, märkvärdiga avhåller sig ifrån att plåga sina djur med sina okunskaper om deras naturliga beteende.
Jag hoppas att ni onaturliga håller er till era stakars hästar!! Låt åsnorna slippar er.

Häx

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser