Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 35659 gånger)

Alba

• Södermanland
Re:Åsnor !
« Svar #20 skrivet: 09 aug-05 kl 22:34 »
Svenska Hästars Värn räddar och omplacerar vanvårdade hästar. Vet inte om de tagit hand om någon åsna, men man kan ju höra:

http://www.shv.org/forening.html

Hittade också denna sida om åsnor:
http://www.neddi.org/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Spikklubba

• -
« Svar #21 skrivet: 13 aug-05 kl 15:17 »
http://www.blocket.se/view/5607841.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0
hittade detta på blocket om någon är intresserad
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Häxan

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 04 sep-05 kl 22:17 »
Är nu överlycklig åsne-ägare!!!! 2 st!!!! Priset var oförskämt lite.
Det finns en kvar.

Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 sep-05 kl 22:43 »
Tvärr, sista åsnan är såld..

Mina åsne-killar är mer än jag förväntade mig! Jag har 3 små knattar (barn; 2-4 år). Dessa går in till åsnorna, de är super snälla emot dem. Igår red barna på dem.

Överlycklig!! åsne-ägarinna, Häx

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
« Svar #24 skrivet: 08 sep-05 kl 00:54 »
Appropå åsnor, så finns det nog en del mycket kunniga uppfödare i Sverige som säkert har bra svar att ge. Jag har fått uppgiften att åsnor ofta kan drabbas av lungmask, en mask som för dem inte är så väldigt "farlig", men den smittar lätt till häst om man har åsnor och hästar tillsammans, och hästar blir oftare riktigt sjuka av den typen av mask. Någon som kan bekräfta eller dementera?
Vänligen
/M
Heavy metal farmer :)

Stella

« Svar #25 skrivet: 08 sep-05 kl 16:17 »
Finns det någon bok i handeln, ang. skötsel och så vidare? Jag tycker åsnor är jättefina, men har ingen erfarenhet alls. När vi är i Östergötland har vi kollat in åsnorna i Ljusfallshammar. De är gulliga!!!!
Jag funderar inte på att köpa en nu, men drömma kan man ju alltid!

Häxan

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 sep-05 kl 22:36 »
Korpa; Bästa förutsättning för djur och människor är en bra, blandad utopi. Därmed slipper man både maskar å annat!!!
Stella: Har ingen tidigare erfarenhet, fast,,, åsnor är mer lättskötta än en häst, de är MYCKET sällskapliga. Jag delger mer än gärna mina åsnor (min erfarenhet). Jag är en överlycklig åsne-ägare.

Ni som är intresserade är välkomna att besöka min "4-H" gård nära västkusten.  

Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 11 sep-05 kl 15:23 »
Åsneföreningen kanske har en bra handbok.

Mina åsnor har ej skriat ännu. De klipper gräset åt mej i trädgården. Mina små (2.3,4 år) har kul med dem. Åsnorna är fantastiskt snälla vid barna!!!! Barna kan gå under och bakom dem.
Idag matade de dem med sina nappflaskor med nyponsoppa i. Detta gillade de. Barna skrattade gott då åsnorna snodde flaskorna. Barna klappar (stryker) åsnorna, pussar dem på mulen, åsnorna tycker om detta.

Mvh, Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 sep-05 kl 23:36 »
Åsnor är VÄLDIGT sällskapliga.

Då vi backar ut bilarna så vägrar de att flytta sig.

Mvh Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 23 sep-05 kl 19:22 »
Kul att du oxå har åsna, Åsnemor!!! Vi kanske kan utbyta och även ge andra erfarenheter utav dessa KLOKA, otroligt sällskapliga djur!!

Mvh Häx

Krusmynta

« Svar #30 skrivet: 23 sep-05 kl 20:57 »
Angående lungmask: Det stämmer att åsnor kan ha lungmask utan att visa några symptom på detta, medan åsnor kan bli riktigt dåliga. Avmaskar man dem med Ivomec så tar det lungmasken.

Angående handbok, så har Sv åsneföreningen (jag var med och tog fram) gjort en bok Åsnehandboken, som går att köpa genom föreningen. Även om åsnor i mångt och mycket kan skötas som ponnyer, så finns det dock vissa skillnader, och åsnor har vissa egenheter osv.

Min åsna är tyvärr död.

Häxan

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 24 sep-05 kl 21:32 »
Hur ofta behöver man avmaska med Ivomec?

Undrar om inte mask ex, är påvisning på för dåligt blandad utop. Dvs att man inte har "rätt" blandning, avsaknad utav andra arter som kan dela hagar, utbyta hagar? Detta har jag fått för mig.

Jag har haft hästar, jag tycker att psyket på en häst och åsna inte går att jämföras.  En åsna är mer "som en hund", den är ytterst människor-sällskapssjuk!!! Åsnemors inlägg om sin Robin är ett typiskt åsne-beteende. Hel-kul, och smart av honom att kliva in!!!
Mina åsnor tycker inte om då jag "stänger ute dem" i en annan hage! De vill ha frihet att vistas framför huset. (Ibland sover de där) De följer mig, som hundar, då jag är på utsidan.

Mvh Häx  

Krusmynta

« Svar #32 skrivet: 24 sep-05 kl 22:06 »
På vintern dör lungmasken, om det inte varit en extremt mild vinter. Hos hästar går inte lungmasken hela sin livscykel. Så hos häst är det svårt att påvisa lungmask via avföringen.

Hästar kan inte heller smitta andra.

Maska med Ivomec under sommaren med 2månaders intervall och under resten av året 4 ggr. Ivomec tar all mask utom bandmask.

Det kan vara bra att skicka in ett avföringsprov till SVA en gång om året.

Åsnan har fått ett oförtjänt dåligt rykte just vad gäller lungmask. Jag hade stora problem att hitta stllplats åt min åsna, för just lungmaskens skull. Folk hade hört talas om lungmask och åsnor lite luddigt, men visste inte riktigt.
När jag sedan kunde visa upp ett intyg från SVA att åsnan var maskfri, blev frågetecknena änn större! Hur många hästägare skickar in avföringsprov varje år, för att kontrollera hästens maskstatus??

Miuspius

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 24 sep-05 kl 22:30 »
När man läser det där om era åsnor blir man nästan sjuk på en, verkar jättetrevliga djur! :D
Maria

Häxan

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 25 sep-05 kl 00:48 »
Tack för svar Krusmynta (mentha spicata?)

Tråkigt att din åsna är död.

Den jag köpte mina åsnor utav skulle skicka ägarbyte, även medlemskap i åsneföreningen.

VARFÖR får djur parasitangrepp, maskar??

(Åsnor ÄR fantastiskt kloka, tillgivna Miuspius).

Mvh Häx

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 06 okt-05 kl 22:20 »
åsnor är kloka...
min åsneson har busat igen, på ett mycket lustigt sätt.
när min väninna kom på besök häromdagen, gick jag ut för att tända utebelysningen. då såg jag att mina två myskankor satt och sov utanför uthuset...barnen hade glömt att öppna dörren för dem.
jag gick fram och släppte in dem. när jag gick tillbaka över gårdsplanen så stod plötsligt Robin, min åsneson där.
jag klappade honom och försökte att gå förbi honom men han svängde till med bakdelen så att jag inte kunde komma förbi. då  försökte jag gå förbi på andra sidan istället men han svängde genast med bakdelen och spärrade av vägen för mig igen.
han vände sig sedan om så att han stod rakt framför mej.
när jag tog ett steg till höger så gjorde han som jag.
jag gick ett steg till vänster och han följde mig igen.
jag försökte "dribbla" mig förbi men inte heller det fungerade..

han kom sedan fram till mig precis som om han ville säja mig någonting...jag beslöt mig för att gå tillbaka till uthuset och hämtade en skopa med havre, kanske var han hungrig?
jodå, minsann. det var nog det. han grymtade tillgivet emot mig när jag kom ut igen.
han åt och såg så belåten ut så...
tänk, min åsna har talat till mig...
och jag förstod.

mvh åsnemor

Häxan

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 08 okt-05 kl 18:20 »
Jag är urusel på att stängsla. Mina djur går som de vill. Det är fantastiskt att betrakta dem! Jag har 2 hundar, 6 getter, 2 åsnor, 1 tupp + 10 hönor, 3 kattungar, 3 småbarn och en gubbe.
Vi är en flock med olika bi-flock än så länge.

Mina getter och åsnor verkar bilda en flock (det är mycket intressant att betrakta deras bekantskap!!). De kelar med varann ibland. Igår låg min bebis-åsna utfläkt i gräset, solen. Han rörde inte en fena då ledargeten var framme o kelade med honom.

Våra största misstag då det gäller djur är att vi inte tillmötesgår dem. Försöker förstå deras språk, deras behov.
Så här enkelt är det! Ju mer respekt vi visar dem, desstå mer respekt får vi från dem.  Vi behöver inte en massa mekaniska attrialjer, (syftar på hästar). Ex en häst som har en förstående människa för sig stolt. Den kröker nacken, för sej graciöst.

Mvh Häx

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 08 okt-05 kl 19:37 »

Våra största misstag då det gäller djur är att vi inte tillmötesgår dem. Försöker förstå deras språk, deras behov.
Så här enkelt är det! Ju mer respekt vi visar dem, desstå mer respekt får vi från dem.  Vi behöver inte en massa mekaniska attrialjer, (syftar på hästar). Ex en häst som har en förstående människa för sig stolt. Den kröker nacken, för sej graciöst.

Mvh Häx

Där tror jag du har helrätt! Tycker mig se det på mina katter!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Häxan

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 08 okt-05 kl 21:51 »
Kul! Dina katter mår gott.

I min djur-flock är det jag som har högsta rangordning. Jag tillmötesgår deras behov, ser till att de har det som de behöver.
Jag har lärt mej mycket ifrån Anna, Hon är ledargeten. Hennes visdom leder getflocken. Det är inte uppenbart för andra, det syns inte att hon är ledarget, hon låter sina flockmedlemmar vara de som de är, hon tuktar inte. Hon leder sin flock genom visdom.
Denna flock har ju utökats med 2 åsnor. Till en början var Anna lite konfunderad. Idag har de en jättefin kontakt, Anna går gärna fram och kelar med åsnorna.

Åsnor är skit-jobbiga (skoj) De är otroligt sällskaps-sjuka. De står och hänger utanför verandan, ingången till huset, då jag är där.
Jag blir inte förvånad om jag får se åsnerumpor, som Åsnemor, i mitt kök.. En vacker (regnig) dag kanske mina åsnor kliver upp på verandan och tar sej in i huset!!

Mvh Häx

Häxan

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 17 okt-05 kl 19:25 »
Krokar är nog inte fel. Mina gunstlingar har gnagt av repet som håller grindarna ihop. De är busiga och olydliga, detta tycker de är skoj.
Känner mej lite kluven; hur uppfostrar man då de hittar sina egna vägar att trotsa? De går ju över gränsen, de trotsar mig. Aga är inte min melodi.

Mvh Häx

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser