Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsnor !  (läst 46185 gånger)

Häxan

• Västergötland
Re:Åsnor !
« Svar #60 skrivet: 25 feb-06 kl 15:42 »
Inatt:  kl är ca 03.00, Jag ser att både getter och åsnor har snö på ryggar, snön ligger tjockt på dem. Vissa ligger och myser på backen. Mina getter och åsnor är en flock. De har stall, de kan välja att gå in, men de väljer att vara ute i det fria, stå ute i  det som vi människor tycker är hemskt.
Jag kommer nog aldrig dutta med mina djur, har inget dålig samvete snarare tvärtom: Mina djur mår jätte-bra! Jag strävar efter att de får vara det som de är: djur.
Att respektera dem är att älska dem, detta gör jag verkligen!!!! De är faccinerande!!!! Jag älskar dem högt och duttar med dem på mitt vis..

Kram Häx

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #61 skrivet: 25 feb-06 kl 16:29 »
Jag vill också ha två åsnor, men måste protestera mot att hästar "är korkade"!
Inte alls! >:(
Men är åsnor dyra?
Vi har hagar o stall, men min karl tror det är jobbigt m åsnor (eller mulor)?

Hej! En åsna kostar mellan 10-15'000 kr. Åsnor är åsnor och inte hästar, så är man van med hästars beteende så kan en åsnas vilja uppfattas som jobbigt.  Mvh / Sofie

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #62 skrivet: 25 feb-06 kl 19:17 »
Löjligt, jag skulle inte betala en krona för en åsna.

Inte ens om du slipper dra upp mig för pulkabacken för all framtid? ;)

/Valma med sammetslen blick
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #63 skrivet: 27 feb-06 kl 09:08 »
häxan!!
är det någon som sagt något om att du inte sköter dina djur på ett bra sätt eller?
låter som om du försöker övertyga dig själv om att du är en exemplarisk djurhållare.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #64 skrivet: 13 mar-06 kl 20:03 »
Hörrni! Detta är ett forum om åsnor, låt oss hålla oss till ämnet :) Ingen som har någon solskenshistoria om  dessa mysiga djur?
Mvh/ Sofie

Häxan

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 24 mar-06 kl 21:48 »
Missad du min mysiga historia? Jag har fler att berätta.

Häx

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #66 skrivet: 24 apr-06 kl 19:45 »
Söta åsnor till salu på blocket!

http://www.blocket.se/vi/7949674.htm?ca=4_s

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #67 skrivet: 04 maj-06 kl 21:12 »
En till åsne annons på blocket.se

http://www.blocket.se/vi/8072144.htm?ca=4_s

/Sofie

Vickie

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 maj-06 kl 10:59 »
Hejsan..... Vill tacka för den underbara diskutionen om åsnor ;D Jag har alltid velat ha en (eller flera) hästar men börjar nu ändra åsikt. Jag vill helt klart ha två åsnor när jag hittar mitt hus..... Men jag undrar lite.... Hur stor tomt måste jag ha?? Och kan jag rida på åsnorna lite då och då? Hur mycket vikt klarar dom? ??? Tack till alla er med kunskap som vill dela med er!  ;D

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 11 maj-06 kl 20:59 »
Hej ! Minimum för hur stor tomt man borde ha kan du kolla med jordbruksverket om :) Att rida på åsnor går utmärkt, men som sakt klarar inte åsnor hur mycket vikt som helst. Det beror helt enkelt på hur stor åsnan är och hur mycket den som rider på åsnan väger.

Mvh /Sofie

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #70 skrivet: 11 jun-06 kl 21:45 »
Hej ! Sommaren är här och dom som har åsnor får njuta av att se  de söta djuren äta gräs i hagen  :D Ingen åsna här ännu....men ankungar kom det ikväll  :P Är det någon som har bilder på åsnor vore det ju trevligt om vi kunde göra ett litet åsne-galleri här på forumet! Ladda gärna upp bilder om ni har, skulle vara jätte kul tycker jag  ;D /Sofie

tuffatass

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 19 jul-06 kl 15:20 »
Är det någon här som känner till någon uppfödare eller förmedlare av Poitou? Träffade en för 20 år sedan som fastnat på näthinnan :). Vore en dröm att få äga en!

jul_kul

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 08 nov-06 kl 09:12 »
Heeeej!!
Jag tycker jätte-mycket om Åsnor jag tycker dom är så
sssssssööööööttttttaaaaaa!!!!!!
Jag skulle också vilja ha en men vi har ingen stans att ställa den :(Men men.....
Ja ja hej då da!!!!! :) ;D :P :-[
Men jag skriver snart igen.... 8) ::) :-[ ;D :D ;) :)
« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 09:13 av jul_kul »

jul_kul

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 08 nov-06 kl 09:17 »
Här finns en korsning mellan en zebra och en åsna: http://www.hogtorp.com/asna.html     ;)

Addiy

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 11 dec-06 kl 14:21 »
Hej ;D
Vad är det för skillnad i mulåsnor och åsnor?

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 25 dec-06 kl 22:20 »
En mulåsna är en åsna/häst som alltså är en korsning av en häst och en åsna. En åsna har "föreldrar" som är åsnor båda två. Sedan finns det ju den här skillnaden mellan att vara Mula eller Mulåsna...
Mula kallas avkomman efter en åsnehingst och ett häststo.
Mulåsnan är avkomman efter en hästhingst och ett åsnesto.

((Sofie))
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 12:57 av hubba »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #76 skrivet: 02 jan-07 kl 02:12 »
här är robin

Gaia

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 02 jan-07 kl 18:57 »
hej. Åsnor är härliga djur jag har som mest haft 5 stycken samtidigt. Flertalet åsne föl som vi sålde.Om du kan och har plats så för all del skaffa en. Dresseras som häster men smartare, inte lika rädda av sig och oerhört starka. l

Balbina

• -
« Svar #78 skrivet: 27 jan-07 kl 16:19 »
Jag funderar fortfarande på att skaffa en åsna. Ett par bekanta i stallet fick höra detta och de skrek rätt ut att det skulle jag absolut inte göra för de har tuberkulos..
Har aldrig hört talas om att de skulle vara speciellt hårt drabbade av tuberkulos. Någon som vet???
Tror iaf. att de förväxlade att de brukar ha lungmask..

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #79 skrivet: 11 feb-07 kl 21:54 »
Trevligt men en ny Åsne ägare :D Super gullig åsna, finns på bild under "Åsnan Nelly"  Själv har jag inte skaffat mig en åsna ännu, men det kommer att bli av någon gång här i framtiden :) Igår så såg jag en favorit i repris på Tv ;D nämligen "Bamse och den lilla åsnan" Lika bra varje gång!  ((Sofie))

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser