Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svåröppnade burkar  (läst 4033 gånger)

borlotti

• Bohuslän
svåröppnade burkar
« skrivet: 21 jun-08 kl 12:57 »
Vi har kokat in grönsaker i franska konserveringsglas och haft otroligt svårt att öppna de flesta av dem. Gummiringarna har en liten tunga som man kan dra i men det är väldigt sällan det hjälper för att häva vakumet. Istället har vi fått klämma in en liten kniv emmellan burk och ring och några ringar har vi haft sönder på det här sättet. Det är förstås också otroligt frusterande att öppna dem när maten är halvklar och man bara ska ha i en burk ärtor. Så får man inte upp den j-la burken!!  >:(
Är det någon som vet hur man ska göra?? För jag antar att vi måste göra något helt fel- vid inkokning eller vid öppningen?!

Filip Skräplund

SV: svåröppnade burkar
« Svar #1 skrivet: 21 jun-08 kl 19:31 »
Inkokningen måste lyckats väl eftersom det blivit så effektivt vacuum.
Nu är det ett antal decennier sen jag öppnade hemkonserverade glasburkar, men vill minnas att det bara gäller att dra hårt i fliken så kryper packningen sakta utåt.
Det kan ta en stund men behåll greppet.
Att bända med verktyg riskerar att förstöra packningen (som du redan upptäckt) eller i värsta fall burken/locket.
Starka nypor är inte fel.
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 19:48 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 jun-08 kl 22:47 »
Prova att spola hett vatten på locket en stund, det minskar på vacuumet inne i burken så packningen kläms fast lite mindre.

Annars, som Skräplund säger, det tar en stund för packningen att glida ut så bara dra stadigt och länge, och hårt. Eller vira lite maskeringstejp på käftarna på en tång och dra med den.

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-08 kl 00:20 »
Sånt suger. Skrik på en karl eller ta fram gummihandskar. Då får till och med jag upp locket.
Nånting i gummi som ligger emellan, då brukar det funka.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 22 jun-08 kl 00:36 »
Sen går det väl bra att använda vanliga glasburkar med plåtlock, då är det bara att bända försiktigt men en bordskniv under lockkanten för att det ska släppa.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vurre

« Svar #5 skrivet: 22 jun-08 kl 13:31 »
En bra tång är inte fel. Visst händer det att man sliter sönder ringen, men man får upp burken.
snus? vad är priset på en pris?

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 22 jun-08 kl 14:01 »
Skrik på en karl eller ta fram gummihandskar.

Som karl vill jag påpeka att skrik en karl är otrevligt och i allmänhet mindre effektivt än skrik efter en karl.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 22 jun-08 kl 15:08 »
Inkokningen måste lyckats väl eftersom det blivit så effektivt vacuum.
Nu är det ett antal decennier sen jag öppnade hemkonserverade glasburkar, men vill minnas att det bara gäller att dra hårt i fliken så kryper packningen sakta utåt.
Det kan ta en stund men behåll greppet.
Att bända med verktyg riskerar att förstöra packningen (som du redan upptäckt) eller i värsta fall burken/locket.
Starka nypor är inte fel.
Inkokningen har ju lyckats, det stämmer. Men antingen gör den väl det eller inte. Antingen är det väl vaccum eller inte liksom. Lite lagom vaccum antar jag = inte vaccum.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 22 jun-08 kl 15:09 »
Sen går det väl bra att använda vanliga glasburkar med plåtlock, då är det bara att bända försiktigt men en bordskniv under lockkanten för att det ska släppa.
Det däremot tycker jag inte funkar lika bra. För sylt håller det, men inte för grönsaker. Är min erfarenhet.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 22 jun-08 kl 15:14 »
Många föreslår att bara dra mer. Får väl testa det igen. Men vi har dragit - både  jag och maken -  och tro mig det sitter hårt.
Någon som har erfarenhet av både svesnka och franska konserveringsglas? Skillnader vad gäller öppnandet?

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jun-08 kl 17:45 »
T.ex. med dem där mackapärerna:
Link
 Ebay

Variant 2

I f.d. DDR fanns något som liknande Variant 2 att köpa, framställd av metall och plast.
Funkade alldeles utmärkt.
Kanske finns de fortfarande i valfritt supermarkt som saluför Weck-Gläser och tillbehör...

borlotti

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 05 jul-08 kl 13:27 »
T.ex. med dem där mackapärerna:
Link
 Ebay

Variant 2

I f.d. DDR fanns något som liknande Variant 2 att köpa, framställd av metall och plast.
Funkade alldeles utmärkt.
Kanske finns de fortfarande i valfritt supermarkt som saluför Weck-Gläser och tillbehör...

Tack!! Ska kolla upp det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser