Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad tillaatet att ha utan licens??  (läst 10506 gånger)

Vilse

• Gäst
vad tillaatet att ha utan licens??
« skrivet: 14 jun-08 kl 23:59 »
jag har lite geaver och kollade innan hemresa till sverige vad jag faar ta med och procedur.
polisen talade om foer mej att jag kan i princip gloemma att ta med mej nagra som helst vapen daa jag inte har svensk jaegar examen och man maaste ha ett och vapen licens eller tillhoera en klubb dit man flyttar.
jag vet ju inte ens vart jag ska flytta.
ok,,faar nog goera mej av med gevaeren, surt att saelja o faa starta om igen men saa aer det.
men,,
fick paa min foerra foedelsedag ett luftgevaer som jag skjuter skadefaagel med.
fraagade polisen vad graensen gaar mellan acceptabelt luftgevaer eller om det finns naagot som heter kraftfullt luftgevaer som man inte faar ha utan licens,,dom skickar samma svar igen och laeser inte ens vad jag fraagat dom.
funderar paa om jag ska sura o bara stoppa det i packningen o ta med eller om jag maste jaga fram ett svar ur polisen??
(jaga haha saa fyndigt)
hur vet jag om ett luftgaever aer ok eller inte att ha utan licens??

har vi naan graens i sverige paa hur starkt/svagt ett luftgevaer ska vara??

Skytten

• Skåne
SV: vad tillaatet att ha utan licens??
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 09:06 »
De lufgevär som är licensfria, har dålig prestanda. Jag har ej licens men måste skjuta en råtta eller alika då och då. Jag köpte ett luftgevär som är licensfritt, det fanns en modell som var licensbelagd, den skiljde sig endast från den licensfria genom att den hade kraftigare fjäder. En fjäder har inget licenstvång, så jag bytte själv. Ungefär som att trimma moppen!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jun-08 kl 09:30 »
det aer bra mycket baettre "tjong" i det haer gevaeret aen dom luftgevaer jag haft som barn i sverige,,duger att ha staendes foer att ta faaglar medans man har riktiga gevaer inlaasta,,
eftersom jag inte faar svar av polisen naer jag mailar dom med mera aen ett standardsvar saa antar jag at jag tar med det hem,,
om det aer som du saejer saa antar jag at jag aer olaglig men hade kunnat gjort det sjaelv.
antar att det aer en risk jag faar ta at ta med det hem,,ska spara snutens e-mail som bevis foer at jag foersoekt att ta reda paa vad jag faar och inte faar,,

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jun-08 kl 12:05 »
gränsen går vid 200m/s vid 4.5mm kaliber så dom flesta licnsfria luftvapen ligger på 199 m/s  fast snäääla låt fåglarna leva

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 20:38 »
skjuter australiensiska skator.
dom ser ut som skator, vissalr trevliga trudelutter, men dom skraemmer ivaeg ALLA inhemska faaglar och foeroekar sej som kaniner!
saa haer faar man antingen denna visslande floejtande svartvita faagel som inte aer inhemsk eller saa faar man 20 inhemska vackra faaglar som sjunger aennu vackrare.

valet laett :)

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 21:02 »
Ähvafan. Posta iväg gevären skruv för skruv till någon bekant innan du flyttar. Lagar  ::)

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #6 skrivet: 08 jul-08 kl 02:22 »
Vad är det för vapen du äger, och från vilket land ska du flytta?

Utan en lista på dem och vilket land det gäller blir det väldigt svårt att svara på frågan. Vad Polisen "säger" när du ringer till dem är inte mycket att hänga upp sig på då de flesta tyvärr vet försvinnande lite om lagarna som reglerar import i samband med flytt till Sverige. Om du specificerar dig så kan jag hjälpa dig kanske!

EDIT: Om det är från Australien så är möjligheterna goda eftersom de har [om möjligt] ännu sugigare strängare vapenlagar än vad vi har här, och du därmed troligen inte har några vapen som skulle klassas som "politiskt inkorrekta" här. Förresten kan jag passa på att skriva att man kan få tillstånd att föra in vapnen och förvara dem i vapenskåp medan man tar t.ex. Jägarexamen.

Vad gäller licensfria luftgevär så handlar det om anslagsenergi (finns att läsa i bl.a. Vapenlagen) som är begränsad till 10 joule på ett visst avstånd, minns tyvärr inte exakt vilket, men jag har för mig att det är på 10 meter. Du bör med fördel välja ett i kaliber .22 (~5,6 mm) och inte ett kaliber .177 (4,5 mm) då de senare har sämre möjligheter till mer anslagsenergi. Det finns inga olagliga uppmaningar i detta utan är snarare en upplysning. Ett exempel på ett luftvapenforum som kan svara på dina frågor är http://airgun.se/home/, där du även kan finna en del tips m.m. Om du hellre vill lista ditt vapeninnehav via PM så kan du göra det, och ange isåfall om du vill att jag skriver ett generellt svar på möjligheterna att föra in dessa i landet (utan att specificera vilka vapen det rör sig om).

Slå det där ur hågen med att försöka föra in dem illegalt. Även om du inte skulle åka fast i Tullen så är det alltid någon nitisk granne och självutnämnd polis som ser dig i något sammanhang och anmäler. Åker du fast för olaga vapeninnehav så är dina möjligheter att äga vapen legalt borta under minst fem år framåt, så det är inte värt det. Dessutom behöver du licens för att handla ammunition, och skjutvapen utan ammunition är tämligen dåliga på att göra sin grej... ;)
« Senast ändrad: 08 jul-08 kl 02:38 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jul-08 kl 07:58 »
.22 rimfire
8mm center fire mauser
.22 air rifle

fick luftboessan i foedelsagspresent och vill inte gaerna slaeppa min foelsis,,

down under nz, skulle infoerskaffa ett rikigt vapenskaap foer transporten,,om jag visste at jag kunde ta med dom och laasa skaapet tills jag har examen.

Haer nere reggar man inte vapnet utan att man har raetten att aega ett vapen, har vapen licens, precis som ett koerkort.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 04:05 »
Citat från: Vilse
.22 rimfire
8mm center fire mauser

När det gäller dessa två måste jag fråga vidare vad det är för något. Är det några speciella eller ovanliga vapen? Jag var ute efter modellbeteckningar. Den svenska marknaden är full av gamla vapen som folk nästan ger bort. Skjutdugliga gevär av typen Mauser m/98 är inga problem att hitta för 500 kr, samma sak med gamla .22:or (såvida det inte är något speciellt). Du har möjligen inga bilder?

Om du har känslor knutna till vapnen (t.ex. fått dem av morfar, ärvt efter pappa) så spelar det ingen roll vad de är värda i pengar såklart. När planerar du att flytta? Jag kan prata med en vapenhandlare som vet hur man ordnar med import och papper för det i Sverige.

Risken som jag ser det är att transport + tillstånd kostar mycket mer än vad vapnen är värda. Luftgeväret skulle jag plocka bort fjädern ifrån (och skicka med post), för att slippa tjafsa om eventuell licensplikt i Sverige. Däremot får du se till att kolla så att det går att föra ut det ur landet du bor i nu utan några speciella förberedelser. Allt sånt där har ju blivit känsligt eftersom alla är paranoida efter 9/11. ::)

Citat från: Vilse
Haer nere reggar man inte vapnet utan att man har raetten att aega ett vapen, har vapen licens, precis som ett koerkort.

Vi har det inte lika bra här tyvärr. Sverige är fantastiskt, men det kan man tyvärr inte säga om vissa lagar och politikerna.
« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 04:18 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 17:37 »
Vi har det inte lika bra här tyvärr. Sverige är fantastiskt, men det kan man tyvärr inte säga om vissa lagar och politikerna.

Fast just vapenlagen med registreringstvång tycker jag är bra...faktiskt.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jul-08 kl 19:07 »
De som med  automatkarbiner rånar banker och värdetransporter, eller skjuter ner folk i interna gänguppgörelser, har sällan licens på sitt vapen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jul-08 kl 19:15 »
De som med  automatkarbiner rånar banker och värdetransporter, eller skjuter ner folk i interna gänguppgörelser, har sällan licens på sitt vapen.

Såklart att de inte har licens  ::) det fattar t.o.m jag.
Om du visste hur många vapen som stjäls årligen...ffa då hemvärnssoldater hade automatvapen hemma. Stölder sker även ur militära förråd.

Jag har jobbat på vapenavdelningen vid polismyndigheten i Göteborg, jag vet att det knorras mycket för att det är "så svårt" att få licens, men jag tycker att det är bra ändå.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 10 jul-08 kl 21:16 »
Såklart att de inte har licens  ::) det fattar t.o.m jag.
Om du visste hur många vapen som stjäls årligen...ffa då hemvärnssoldater hade automatvapen hemma. Stölder sker även ur militära förråd.

Jag har jobbat på vapenavdelningen vid polismyndigheten i Göteborg, jag vet att det knorras mycket för att det är "så svårt" att få licens, men jag tycker att det är bra ändå.
Att det knorras har jag helt förståelse för. (jag är ju en av dom) ;D
Straxt under 3% av alla beslagtagna vapen i Sverige är vapen som någon gång har varit legala vapen.

Så vi jägare och sportskyttar drabbas av att tullen släpper in dom andra 97%.  >:(

Varje gång som det har varit vapen inblandade i ett storrån så kräver myndigheterna hårdare lagar för oss.
Men man kräver aldrig att tullen skall göra ett bättre jobb.

Så trots att ställningen är 97-3 i förhållandet mellan oss legala vapeninnehavare och tullen så hör man aldrig poliser och politiker säga att "jägare och sportskyttar är duktiga och ansvarsfulla" utan man anklagar oss hela tiden för skiten som tullen släpper igenom.

Hur många vapenhandläggare har koll på dessa siffror?
Dom mesta vapenhandläggare har ju skrämmande liten kunskap om lagar och regler.
Så fort det gäller något som ligger utanför kaliber 12 och 30-06.

Inte går det ju att prata med dom heller på ett vettigt sätt.
Utan man måste hålla på och krångla med dom till man blir gråhårig eller också tvingas man gå till domstol för att få rätt. >:(

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jul-08 kl 21:42 »
Att det knorras har jag helt förståelse för. (jag är ju en av dom) ;D
Straxt under 3% av alla beslagtagna vapen i Sverige är vapen som någon gång har varit legala vapen.

Så vi jägare och sportskyttar drabbas av att tullen släpper in dom andra 97%.  >:(

Varje gång som det har varit vapen inblandade i ett storrån så kräver myndigheterna hårdare lagar för oss.
Men man kräver aldrig att tullen skall göra ett bättre jobb.

Så trots att ställningen är 97-3 i förhållandet mellan oss legala vapeninnehavare och tullen så hör man aldrig poliser och politiker säga att "jägare och sportskyttar är duktiga och ansvarsfulla" utan man anklagar oss hela tiden för skiten som tullen släpper igenom.

Hur många vapenhandläggare har koll på dessa siffror?
Dom mesta vapenhandläggare har ju skrämmande liten kunskap om lagar och regler.
Så fort det gäller något som ligger utanför kaliber 12 och 30-06.

Inte går det ju att prata med dom heller på ett vettigt sätt.
Utan man måste hålla på och krångla med dom till man blir gråhårig eller också tvingas man gå till domstol för att få rätt. >:(

3 % som går att spåra ja...
Jag håller med om att de som skaffar vapen med ont uppsåt, får tag i vilka vapen de vill och att dessa aldrig någonsin har varit "vita", men det gör inte att jag tycker att vi ska släppa vapeninköp fritt här i landet...vapenlagen behövs - och möjligtvis bättre utbildade vapenhandläggare  ;).

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 jul-08 kl 22:41 »
3 % som går att spåra ja...
Jag håller med om att de som skaffar vapen med ont uppsåt, får tag i vilka vapen de vill och att dessa aldrig någonsin har varit "vita", men det gör inte att jag tycker att vi ska släppa vapeninköp fritt här i landet...vapenlagen behövs - och möjligtvis bättre utbildade vapenhandläggare  ;).
Vapenlagen är helt okej men handläggarna bryr ju sig inte om att följa den.  Utan kör efter en egen påhittad lag.
Största problemet verkar också vara att man tror att alla vapenägare är lögnare som man har som uppgift att ställa till problem för.
Jag har flera gånger erbjudit mig att komma upp och visa vad jag sysslar med för att öka deras förståelse och kunskap. Men dom vägrar att låta mig komma ditt. Har försökt med både förra chefen och nuvarande chef på vapen. Försökte då att prata med handläggarna om att jag skulle få en timme med dom. Men det är stört omöjligt. Dom hänvisar att dom får sin utbildning av polisen och att det räcker. Vilket jag flera gånger bevisat att dom  inte har.

2003 fick jag jaktlicens på ett luftgevär. 2006 fick jag jaktlicens på en 6-skottsrevolver. 2007 fick jag licens på en ljuddämpare till ett klass 4 vapen som privatperson. (ej kommunjägare)
Men jag har också hamnat i både länsrätt och kammarrätt.  ;D
Jag har också vunnit alla gånger som vi varit i domstol. Vilket borde bevisa att dom har bristande kunskaper om vapenlagen.

« Senast ändrad: 11 jul-08 kl 00:28 av Rosten »

Vilse

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 jul-08 kl 00:26 »
haer nere saa sitter man ett test och dom kollar upp att man aer en psykiskt ok person.
naer husse foernyade sin licens saa kom farbror polisen ut och intervjuade mej.
fick tala om vad han/vi anvaender boessorna till.
husse har varit aktiv vildsvins o vildget o hjort jaegare men numera saa skjuter vi bara skadefaagel hemmavid och bra att ha om man maaste noedslakta ett djur snabbt eller avliva gammalt djur.

polisen fraagade hur vaar relation till grannen aer!
som om jag skulle saeja naat dumt aeven om saa var!

fast jag fattar inte hur vare sej registerering av vapen eller skytt ska haalla samhaellet fritt fraan bankraanare med stulet vapen??

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 jul-08 kl 21:49 »
fast jag fattar inte hur vare sej registerering av vapen eller skytt ska haalla samhaellet fritt fraan bankraanare med stulet vapen??

Självklart kan samhället aldrig förskonas från rånare. Men tänk dig att du släpper vapeninköp fritt här i landet, utan några krav på köparen...det blir ju inte bättre i alla fall.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #17 skrivet: 12 jul-08 kl 21:57 »
Verkligheten är inte svart-vit.

Det finns nyanser mellan förbjudet och tillåtet. Jag vill inte ge mig i debatt om vapenlagars varande eller icke varande. Jag tycker däremot att vi kunde se hur våra närmaste grannländer Norge och Finland har det, istället för att bedöma "verkligheten" efter vinklade dokumentärer med tveksamt faktainnehåll (och massor av politisk propaganda) från något land halvvägs över jordklotet bort där det finns grundläggande samhällsproblem som vi knappast delar med dem.
« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 21:58 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jul-08 kl 22:01 »
Verkligheten är inte svart-vit.

Det finns nyanser mellan förbjudet och tillåtet. Jag vill inte ge mig i debatt om vapenlagars varande eller icke varande. Jag tycker däremot att vi kunde se hur våra närmaste grannländer Norge och Finland har det, istället för att bedöma "verkligheten" efter vinklade dokumentärer med tveksamt faktainnehåll (och massor av politisk propaganda) från något land halvvägs över jordklotet bort där det finns grundläggande samhällsproblem som vi knappast delar med dem.

Det räcker att åka till Göteborg en helg, att någon blir skjuten hör till vardagsmat nuförtiden.

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jul-08 kl 22:22 »
jag ger mej inte heller in i naan diskussion om hur det boer skoetas eller saa.
men det aer naat snett i tiden naer man inte kan gaa saeker foer att det finns folk som drar ut paa stan med sina vapen!

det aer som naer det blev foerbjudet at ha kniv i fickan.
jag har kniv i handvaeskan, aeter frukt och delar i bitar.

oenskar man kunde saetta fingret paa vad det aer som aer saa skevt sa man inte kan oeppna mun ute paa stan i risk foer at bli skjuten.

naer jag var ung saa var der farligaste man kunde raaka ut foer naan huligan som var hoegljudd.
laater som om jag aer panschis men jag var ute paa stan under 70-80 talet och det farligaste som fanns paa stan daa det var jag :) :)

och maerk vael det var lika laett att faa tag i en boessa paa den tiden som det aer nu.
skillnaden aer bara viljan at ha et vapen naer man aer ute paa stan.

sen hur man ska stopa saadant det vet man ju liksom inte,,haardare vapen register?
enbart personliga licenser?
haardare straff?
laettaatkomlighet aer ju "fraemjande" foer folk med fel avsikter.

hur tusan blir vi av med folk med fel avsikter?  :)  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser