Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ka-tas-trof förrymda kor..  (läst 7579 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Ka-tas-trof förrymda kor..
« Svar #20 skrivet: 14 jun-08 kl 22:58 »
Jo, jag har har faktiskt hört det uttrycket, att man kan skratta åt alltsammans, men att i det uttrycket inbegripa bortsprungna djur, (nära riksväg och bostadsbebyggelse) kommer aldrig på fråga för mig.
Man kan snarare tacka sin lyckliga stjärna att ingenting hände (trafikolyckor, upptrampade trädgårdar, gud vet vad)
Och jo - jag har humor, men detta är inte min humor.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 jun-08 kl 23:42 »
Imorgon ringer jag en bakant längre bort och kollar ifall han händelsevis har några grindar kvar.. Det slog mig att han berättat om sina galna köttdjur..så han har nog mer erfarenhet på området än mjölkbönderna  ;)

Lill-Tjuren, som var supertam, innan han följde med korna till tjurhagen (där han går kvar numera). Men nu får vi inte längre tag i på honom gheller. Det var nära idag att vi fick honom.. Hade repet om halsen, men tack vare ett slitet gammalt rep som inte löpte som den skulle , fick vi inte fdast honom, han sprattlade sig ur, just snyggt. Nu lär han akta sig för oss  >:(
Men han är ingent stort bekymmer, han lär gå kvar med grannens tjurar tills det blir höst om inte annat. O som sagt, han har varit ruskigt tam, så för eller senare så går det. Vore det inte för den ilskna tjuren så skulle det ju gå, men eftersom vi inte kan gå in till honom i hagen så blir det svårare  ::)
Korna vet vi inte var vi hittar nästa gång.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 15 jun-08 kl 12:36 »
Positiva nyheter!

Lilltjuren är hemma. Han var inte så besvärlig att få hem när vi väl fått honom ifrån tjurflocken och lugnat ner sig lite..  :-*
La en arm om halsen på honom och gick hem, han är ju min gullefjun!!!!!!!!!!!!!!!  :-* :-* :-* :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 jun-08 kl 12:46 »
He he,synd man inte bor i närheten då kanske du lagt armen om mig oxå.. :P

Fånga djur är ju min specialitet,skulle varit kul o visa hur man tar tjuren i hornen.. ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 15 jun-08 kl 13:33 »
Du hade gärna fått visa  ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 16 jun-08 kl 00:30 »
Positiva nyheter!

Lilltjuren är hemma. Han var inte så besvärlig att få hem när vi väl fått honom ifrån tjurflocken och lugnat ner sig lite..  :-*
La en arm om halsen på honom och gick hem, han är ju min gullefjun!!!!!!!!!!!!!!!  :-* :-* :-* :-*

Grattis till tjurfångsten :D! One down, two to go, eller?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

morellen

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 jun-08 kl 22:37 »
tänkte på dig o din kojakt idag, det vandrade ett gäng köttrasdjur på vägen när dottern skulle till dagis.. 
Skönt at du fått tag i en av dina iaf!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 16 jun-08 kl 22:43 »
Våra rödkullor var ju på drift var 14e dag ungefär. Tills vi skaffade tjur. Nu är de alltid hemma. Tjuren också, fast honom vill vi få in i hästfinkan. Det går att få in honom i fållan, men därifrån till hästfinkan blir han alldeles tokigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 jun-08 kl 22:57 »
Mina verkar vara lagda åt ett annat håll dessvärre. Tjur hade dom från början när dom smet. Andra gången dom smet stack dom från en hel tjurflock!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 17 jun-08 kl 07:25 »
Mina verkar vara lagda åt ett annat håll dessvärre. Tjur hade dom från början när dom smet. Andra gången dom smet stack dom från en hel tjurflock!!!

Dom kanske tillhör The female cow liberation society   ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 17 jun-08 kl 23:19 »
Dom tillhör snart societeten i frysboxen  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 18 jun-08 kl 07:21 »
Dom tillhör snart societeten i frysboxen  ;D
The female frozen cow society  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

covboy

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 jun-08 kl 11:47 »
Kan det finnas lesbiska kor  :o ?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 18 jun-08 kl 16:39 »
Lånar tråden lite och berättar att våra 35 mjölkkor plus tre kalvar som går ute med sina mammor var på drift i halva socknen igår e.m.

Som tur är så är några av dem "invisslade" på vallnningsvisselpipa och husse/mattesjuka, så de var inne i hagen igen på knappt en timme. Tack och lov för tama djur !!

Lider med er Frances som har er djur på vift  :(
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #34 skrivet: 30 jun-08 kl 13:09 »
Måste ju dela med mig av mina erfarenheter  :-\

Min pappa är bonde och har ett 20-tal djur av släktet ko, mest ungtjurar och di-kor. En sommar när jag var yngre skulle han köpa en ny manlig förmåga från en storbonde en bit bort, tjuren levererades i flådig transport. Tanken var att han skulle gå i hagen som ligger i anslutning till bostadshuset och lagårn för att göra sig hemmastadd innan han fick ansluta sig med korna.
Gubben som transporterade tjuren backade intill grindhålet och ledde ut honom, när han kom ut på backen fick han tokspel, slet sig och sprang tvärsöver hela hagen, genom stängslet och upp till skogen. I hagen bredvid gick två kvigor, de sprang givetvis efter.
Så där fick vi en trevlig eftermiddag med att försöka driva hem kvigorna till att börja med. Ni vet ju hur såna kan vara, lovar att jag sprang miltals i värmen den dagen!

Sen börjar tjurhistorien på allvar! Den sommaren blev jag spårexpert, indianerna skulle vara imponerade! Minsta lilla grässtrå som låg åt fel håll noterade man. Det började hemma i skogen, vi spårade och lyssnade och spejade men fick aldrig riktigt syn på honom, men vi visste att han var där för ibland hörde man en "puff", det luktade och man såg ju spåren. Efter några dagar drog vi ihop allt folk som bor i byn och bildade en skallgångskedja. Det var bara en som verkligen såg tjuren men många hörde honom och drev honom framför sig, det var de övertygade om. Men det visade sig vara älgkon som bor i vår skog, lovar att det hade varit lättare att få tag i henne!  ;D När det blev mörkt gav vi upp.
Sen var det tyst ett par dagar, inga spår efter tjuren. Då ringer telefonen, en bonde några kilometer bort undrar om vi har en vit charolaistjur för det går en hos hans djur. Jaha, bara att ge sig iväg. Det visar sig att älgkon som vi hade i drevet ledsnade på oss och bestämde sig för att flytta ett tag så hon korsade järnväg och riksväg, med tjuren i hasorna. Han hade uppenbarligen fattat tycke för henne, hon måste ha varit mäkta irriterad  ;D
Hos bonden gick det inget vidare. Tjuren hade ju fortfarande grimma och grimskaft på sig, vi försökte driva in alla djur i hans lagård så kunde vi skilja ut tjuren därinne, det hade sånär lyckats, pappa var centimeter från att grappa tag i grimskaftet men han upptäckte vårat försåt och drog iväg från alla kor, forcerade genom stängslet igen och iväg...
Bara att fortsätta med spårandet. Längre bort drog han, en dryg mil hemifrån stannade han till och bosatte sig ett tag bakom ett gammalt uthus. Vi tog ut veterinären med bedövningsgevär, men han kom aldrig så nära att det gick att skjuta. Vid det tillfället drog han vidare igen. Vi hade vid det här laget kommit på att såg han en människa komma gående drog han järnet, kom man däremot med bil eller traktor brydde han sig inte. Vi tror i efterhand att detta är biverkningar efter utfodring med datavagnar eller traktor, ingen riktig mänsklig kontakt.
Efter ca en månad på rymmen och flera misslyckade fångstförsök ringde så telefonen, då var han flera mil hemifrån på en gård, han hade gått in till deras djur. Vi åkte dit, tittade på honom (på avstånd), insåg att det kommer bli samma visa eftersom man inte kommer nära honom och åkte sen hem efter bössan. Bonden och pappa tog traktorn ut, och så var jakten äntligen över. Sen fick bonden som skulle sälja tjuren åt oss hämta honom från jaktlagets kylrum..
Sen kunde både vi och älgkon pusta ut!

Att ha kor är ett äventyr varje sommar, alltid hittar de på något, och olika "idéer" har de allihop. Vi hade en tjur som blev tokig så fort han såg en brädlapp, den skulle plockas ner till varje pris. När djuren gick i sjöhagarna fick pappa hägna in allt, sjöbodar, båtar, allt skulle bearbetas av honom! Trägrindar var inte att tänka på, det krävdes eltrådar där med.
En kallade vi för "Kluck-Oskar", han stod o sölade vid vattenkaret hela dagarna, drack o drack o pissade... Inget fysiskt fel på honom, bara en idé.
Mulle var den snällaste tjur vi haft, men också den största. Han älskade folk och vill kela till varje pris, vilket inte uppskattades av alla av förståeliga skäl! Han var rätt gammal innan han byttes ut just för att han var så snäll, men tillslut fick han för sig att "ta" min far, då blev det slaktbilen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 30 jun-08 kl 14:01 »
Tack Humleblomster för dagens första riktiga gapskratt ;D!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #36 skrivet: 30 jun-08 kl 22:21 »
Alltid roligt att glädja nån  ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #37 skrivet: 01 jul-08 kl 07:36 »
Våra kor älskar bröd och bananer, brukar gå att lura dem till det mesta då.. ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

covboy

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 jul-08 kl 10:20 »
Kor har mycket gemensamt med fruntimmer.. ;D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #39 skrivet: 01 jul-08 kl 15:23 »
Kor har mycket gemensamt med fruntimmer.. ;D

gillar de också bröd och bananer  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser