Ogräsfrön i hästgödsel ... om de går igenom tarmen grobara så beror problemet i så fall även på att hästen ätit ogräsfrö, i hö, ensilage eller bete. Frö av vanliga vallväxter är inget större problem i ett grönsaksland, för de är anpassade till att växa i flerårig kultur, de är inte ettåriga pionjärväxter, som de värsta fröogräsen är. Jag har t ex täckt mina odlingar med vallgräs som gått i frö utan att få ogräsproblem av det.
Vad gäller hästgödsel så har jag varit med om både sådan som gett ogräs och sådan som inte gjort det. Den som gav mest ogräs hade legat mycket länge i en hög där ogräset fått härja fritt, så jag undrar om inte en hel del av ogräset (mest fröogräs) kommit in den vägen. För övrigt var den en bra gödsel. Jag önskar bara att jag lagt upp den i en komposthög, med jordinblandning och täckning av gräs, så den fått brinna under mer ordnade former några månader till ett år sisådär innan jag spred den. Då hade jag troligen blivit av med en del ogräs.
I alla händelser förmodar jag att ni har rätt, att mycket mer frö går igenom hästen än kon utan att brytas ned. Det är en nackdel för växtodlingen att korna försvinner (eller koncentreras till färre gårdar) och ersätts av hästar. Kogödsel är helt enkelt den bästa gödseln, sen kan man gärna komplettera med lite annan gödsel. En annan nackdel är övergången till flytgödsel. Att få den att "brinna" eller omsättas är inte så himla lätt, vilket känns på lukten när den sprids.