Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Picknickmat??  (läst 13872 gånger)

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: Picknickmat??
« Svar #20 skrivet: 30 jun-08 kl 22:39 »
ugnsbakad potatis

fisk och potatismos

chili con carne

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 30 jun-08 kl 23:24 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #22 skrivet: 01 jul-08 kl 07:16 »
ugnsbakad potatis

fisk och potatismos

chili con carne

Precis det rätta att skicka med barnen på utflykten när man varken har tillgång till kylning eller uppvärmning! För att inte tala om att mina får lunchpaket med till skolan. Det ska vara mat som kan ätas utan bestick, utan bord och utan kyl/micro. Tror inte heller att buljong går hem hos dem. Är det någon som blandar ihop trådar, måhända?

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 01 jul-08 kl 08:21 »
Picknick! En picknick kan ju vara hur avancerad som helst ju! Med picknickkorg fylld med bestick, glas, tallrikar och annat nödvändigt, kan man ju nästan ta med sig vilken mat som helst. Det finns termosar för mat och den riktigt kräsne tar givetvis med sig kylbox och en liten grill. Man kan göra upp en eld med och ha det riktigt mysigt även under kallare tider. :)

I så fall behövs ju ingen tråd för picknicksmat, möjligen en tråd för vilka trevliga utflyktsmål man kan nå med bil.

Sommartorparn

« Svar #24 skrivet: 01 jul-08 kl 08:47 »
Du tycks ha lite kontrollbehov du med, verkar det som :-\ Sluta vara så smalspåriga.
 Vidga era sinnen och livet blir bra mycket roligare :)

http://www.christianiabikes.com/

Kontrollbehov? Nej, bara skolios hos barnen som behöver matsäck till skolan. Men tack för de vänliga orden.

F ö har jag sökt nya picknicksrecept i tidigare trådar, för det blir lite idétorka efter en hel skoltid. Kylskåp och uppvärmning finns inte. Och det ska väga så lite som möjligt. Skolväskan väger redan ca 10 kg med läxböckerna.
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 08:50 av Sommartorparn »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #25 skrivet: 01 jul-08 kl 09:31 »
Påminner i all vänlighet om vad jag skrev i trådstarten:

"lätt att packa och bära, håller sig några timmar i kylväska, kan ätas utan alltför mycket kladd och fixande"

Mycket tacksam för alla goda idéer hittills, men som sagt, vad jag var ute efter var lätthanterad mat. Fast god förstås  :)

git

• På våran gård är det
« Svar #26 skrivet: 01 jul-08 kl 10:02 »
Fick ett recept på vindruvsbladsknyten av en vännina som är perfekta till picknik. jag skriver reseptet på  länken, dagliga recept
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jul-08 kl 13:00 »
Precis det rätta att skicka med barnen på utflykten när man varken har tillgång till kylning eller uppvärmning! För att inte tala om att mina får lunchpaket med till skolan. Det ska vara mat som kan ätas utan bestick, utan bord och utan kyl/micro. Tror inte heller att buljong går hem hos dem. Är det någon som blandar ihop trådar, måhända?
lunchpaket till skolan med fisk o potatismos= inga problem lägg det i folie och ta med plastgaffel,är inte dina ungar vana att äta kall mat eller?
detta lunchpaket äts utan bord, äts direkt ur folien... :o
snacka om bortskämda, det trodde jag inte man va om man va alternativare...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 01 jul-08 kl 13:15 »
lunchpaket till skolan med fisk o potatismos= inga problem lägg det i folie och ta med plastgaffel,är inte dina ungar vana att äta kall mat eller?
detta lunchpaket äts utan bord, äts direkt ur folien... :o
snacka om bortskämda, det trodde jag inte man va om man va alternativare...

Det känns på nåt sätt väldigt tryggt att inte du har barn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 jul-08 kl 13:18 »
Det känns på nåt sätt väldigt tryggt att inte du har barn.
men allvarligt,du skulle inte kunna tänka dig att ta med ett foliepaket till stranden?
ens om du är med?
*asgarv* och du ska kalla dig alternativ,hahaha...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 01 jul-08 kl 13:22 »
men allvarligt,du skulle inte kunna tänka dig att ta med ett foliepaket till stranden?
ens om du är med?
*asgarv* och du ska kalla dig alternativ,hahaha...

Till stranden känns helt problemfritt även om jag hatar att äta saker på stranden, sand och åter sand. Men att skicka med mina barn ett foliepaket med till skolan som ska sitta i väska fullstampad med böcker är bara att be om ledsna barn.

Ja, jag garvar också konstant åt allt du skriver. Däremot tycker jag att du är skyldigt mig en ny klocka, min har stannat på grund av dig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sommartorparn

« Svar #31 skrivet: 01 jul-08 kl 13:45 »
Foliepaket kan ni glömma. Gossen har lärt sig i skolan att aluminiumfolie kring mat framkallar cancer. Och en plastgaffel skulle gå sönder bara han tittade på den. Förutom att han garanterat inte äter fisk klockan halv ett som har legat i skolväskan i rumstemperatur sedan klockan sju. Det gör nog inte skruvisens katt heller. Men tanken var säkert god.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 01 jul-08 kl 13:56 »
Köp ett kylskåp och skänk till denna skola, är mitt råd.

Är du kompis med skruvis? ;)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 01 jul-08 kl 14:14 »
Köp ett kylskåp och skänk till denna skola, är mitt råd.

Driver du med mig? Om det var så enkelt skulle alla tyska skolor/daghem ha kylskåp/mikro/torkskåp mm.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #34 skrivet: 01 jul-08 kl 14:32 »
jag jobbar ju "i fält" så jag kan inte heller ha med mig mat som man värmer. Eller som behöver så mycket kyla heller. Visst, jag har en kylväska, men det är inte alltid den hjälper.

Jag gillar soppa i termos, pastasallad och äggmackor. Kanske inte samtidigt, dock. Färdigstekta köttbullar är inte så dumt, det med. Ibland har jag med mig kalla korvar, typ prinskorv eller så.

Men tyvärr blir det mest mackor och morötter. Jag är såååå less på mackor egentligen.

Tyvärr är jag också så bortskämd att jag inte heller skulle äta halvljummen fisk o potatismos som jag haft med mig hela dagen. Kallt potatismos är inte direkt någon höjdare tycker jag. (Men min mamma älskar det! Fast hon är ju som hon är ;D)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 jul-08 kl 14:39 »
jag jobbar ju "i fält" så jag kan inte heller ha med mig mat som man värmer. Eller som behöver så mycket kyla heller. Visst, jag har en kylväska, men det är inte alltid den hjälper.

Jag gillar soppa i termos, pastasallad och äggmackor. Kanske inte samtidigt, dock. Färdigstekta köttbullar är inte så dumt, det med. Ibland har jag med mig kalla korvar, typ prinskorv eller så.

Men tyvärr blir det mest mackor och morötter. Jag är såååå less på mackor egentligen.

Tyvärr är jag också så bortskämd att jag inte heller skulle äta halvljummen fisk o potatismos som jag haft med mig hela dagen. Kallt potatismos är inte direkt någon höjdare tycker jag. (Men min mamma älskar det! Fast hon är ju som hon är ;D)
ja, jag är van att klättra på fjällen i norrland,kanske skillnad.....men jag är inte så bortskämd att jag inte kan äta mat,oavsett vad det är man har med sig ;)
när man har klättrat en hel dag,smakar det med vad som helst! :-[

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #36 skrivet: 01 jul-08 kl 14:43 »

Jag jobbar ju oxå mycket i fält, samma problem. Det blir vääldigt många mackor och hårdkokta ägg periodvis. Man tröttnar rejält på det!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #37 skrivet: 01 jul-08 kl 15:18 »
ja, jag är van att klättra på fjällen i norrland,kanske skillnad.....men jag är inte så bortskämd att jag inte kan äta mat,oavsett vad det är man har med sig ;)
när man har klättrat en hel dag,smakar det med vad som helst! :-[

Visserligen, men varför skulle man ha med sig något som inte är gott kallt?

Och inte har man väl med sig det i folie, va? ;)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #38 skrivet: 01 jul-08 kl 15:19 »
Jag jobbar ju oxå mycket i fält, samma problem. Det blir vääldigt många mackor och hårdkokta ägg periodvis. Man tröttnar rejält på det!

Word, sister!

Tyvärr är jag så dålig på att förbereda mina luncher, så det blir mest mackor o ägg ändå... ::)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 01 jul-08 kl 15:21 »
Visserligen, men varför skulle man ha med sig något som inte är gott kallt?

Och inte har man väl med sig det i folie, va? ;)
och du tror det är bättre med cancerogen plast kanske?
oftast har vi plåtlåda,men ibland,har vi tunnbrödsrullar i foliepaket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser