Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tveksamma kaninköpare  (läst 1480 gånger)

Dandelia

• Gäst
Tveksamma kaninköpare
« skrivet: 26 maj-08 kl 09:15 »
Fick besök av kaninsugna människor igår. Det var lilla dottern som ville ha en ny kanin efter att hennes 1,5-åriga hane dött. Tydligen var den hängig en period och låg död i buren en dag. Jag ställde några frågor om kaninen, vad den fått att äta etc. Den äldre mannen i sällskapet tog illa vid sej och sa med kraft att "dom minsann haft kaniner förut och att kaniner klarar att äta allt, så är det bara!" Därmed var diskussionen slut, tyckte han. Det ansåg inte jag, eftersom jag ville undvika att samma sak hände med den nya kaninen.

Jag försökte fråga dottern lite mera men hon visste inte mycket och hennes bror (tror jag det var) kunde bara berätta att kaninen åt mat från djuraffären och fick gräs ibland. Då la jag in en försiktig kommentar att det kan vara bra att tänka efter när ett djur har dött, att fråga sej vad som hänt, har kaninen fått nåt giftigt i gräset, hade den diarré etc. Men intresset hade redan avtagit från sällskapets sida och inget kaninköp blev av. Gissa om jag är glad för det... ::)

/Dandelia

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Tveksamma kaninköpare
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 09:33 »
ja, du.. det var kanske bra att det inte blev något köp.
jag brukar ta såna frågor på telefon, typ fråga om de har haft kanin förr och vad som hände med den....

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 09:44 »
Mm, men dom här kom knallandes in i trädgården, bara. Gjorde det bästa av det och försökte vara trevlig men det vände sej i magen när den äldre mannen inte ens ville lyssna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-08 kl 09:48 »
Det kan vara känsligt att visa sig okunnig. Föreningen Gotlandskaninen har ett litet skötselblad på en A4 som man kan lämna med vid köp.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 16:43 »
Ja och om man har tur så läser de det ;).

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-08 kl 09:03 »
Ja, ja, strunt samma, mina djur är eg inte tänkta till försäljning även om jag tycker det är trevligt om några enstaka får leva vidare. Dock vill jag i fortsättningen inte sälja en endaste till sällskap. Jag tror på fullaste allvar att avelsdjur har det bäst!

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 27 maj-08 kl 09:54 »
Ja, ja, strunt samma, mina djur är eg inte tänkta till försäljning även om jag tycker det är trevligt om några enstaka får leva vidare. Dock vill jag i fortsättningen inte sälja en endaste till sällskap. Jag tror på fullaste allvar att avelsdjur har det bäst!

/Dandelia
Med tanke på att det är kaninbrist i Sverige vill man onekligen inte riskera nåt :-\

Edit: Rättstavningsnojja
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sone

« Svar #7 skrivet: 27 maj-08 kl 09:56 »
det va nog bra att det inte blev  :)något köp...

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 maj-08 kl 12:54 »
Med tanke på att det är kaninbrist i Sverige vill man onekligen inte riskera nåt :-\

Edit: Rättstavningsnojja

Nu hänger jag inte med?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 27 maj-08 kl 13:45 »
Nu hänger jag inte med?
Vilket av det?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-08 kl 14:18 »

Vad vill man inte riskera?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 maj-08 kl 08:11 »
Vad vill man inte riskera?
Att ännu en kanin stryker med pga okunniga kaninköpare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser