Fick besök av kaninsugna människor igår. Det var lilla dottern som ville ha en ny kanin efter att hennes 1,5-åriga hane dött. Tydligen var den hängig en period och låg död i buren en dag. Jag ställde några frågor om kaninen, vad den fått att äta etc. Den äldre mannen i sällskapet tog illa vid sej och sa med kraft att "dom minsann haft kaniner förut och att kaniner klarar att äta allt, så är det bara!" Därmed var diskussionen slut, tyckte han. Det ansåg inte jag, eftersom jag ville undvika att samma sak hände med den nya kaninen.
Jag försökte fråga dottern lite mera men hon visste inte mycket och hennes bror (tror jag det var) kunde bara berätta att kaninen åt mat från djuraffären och fick gräs ibland. Då la jag in en försiktig kommentar att det kan vara bra att tänka efter när ett djur har dött, att fråga sej vad som hänt, har kaninen fått nåt giftigt i gräset, hade den diarré etc. Men intresset hade redan avtagit från sällskapets sida och inget kaninköp blev av. Gissa om jag är glad för det...

/Dandelia