Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft av nyponros?  (läst 4501 gånger)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
Saft av nyponros?
« skrivet: 25 maj-08 kl 17:24 »
Jag gjorde saften av syren.
Det blev så himla lyckat, så nu sneglar jag funderande mot alla blommande buskar och träd.. :-[
Idag så var jag nere vid havet och lade märke till att nyponbuskarna står i full blom!
Att plocka en spann kommer gå på ett kick.
Så jag tänkte attt jag följer receptet på syrensaften, men byter syrenblommor mot nyponrosor.

Jag ska kila ner och plocka nu.
Är det någon annan som redan provat, som kanske har alternativa recept?
För nog tror jag att det kommer fungera fint!  ;D

anette i bugared

• -
SV: Saft av nyponros?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-08 kl 17:43 »
Det fungerar jättebra att göra saft och gele på rosor. Jag har gjort som så att jag plockat en kastrull full med blombladen (lätt hop-packade) + en skivad citron (med skal och allt) och fyllt på med så mycket vatten att det täcker, kokat upp, låtit svalna till kallt och silat av bladen. Sedan har jag tillsatt socker, kokat upp igen, tillsatt Atamon och slått på flaskor eller burkar. Det blir en vacker rosa färg (jag har använt rosaröda vresrosor). För att vara säker på att saften skall hålla så fryser jag den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 maj-08 kl 19:38 »
 :D
..Men vad är atamon för något? 
 :-[
Nu när jag kom hem med rosorna, så hade jag väl ungefär dubbelt så många skalbaggar som blad.
Ganska direkt efter att jag kommit in genom dörren, insåg jag att jag måste kila ut med korgen snarast.
Jag tog med en kökshandduk och plockade ut bladen ur korgen för hand.
Skakade ur korgen.
Sedan tog jag handduken och drog ihop hörnen tilll en påse, ruskade om den, för att sedan lägga över bladen i korgen igen.
Efter att man skakat korgen och handduken en 5 gånger, så är man rätt ren på kryp.

Det var bra mycket fler kryp på nyponrosorna än på syrenerna helt enkelt.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-08 kl 23:47 »
:D
..Men vad är atamon för något? 
 :-[
Nu när jag kom hem med rosorna, så hade jag väl ungefär dubbelt så många skalbaggar som blad.
Ganska direkt efter att jag kommit in genom dörren, insåg jag att jag måste kila ut med korgen snarast.
Jag tog med en kökshandduk och plockade ut bladen ur korgen för hand.
Skakade ur korgen.
Sedan tog jag handduken och drog ihop hörnen tilll en påse, ruskade om den, för att sedan lägga över bladen i korgen igen.
Efter att man skakat korgen och handduken en 5 gånger, så är man rätt ren på kryp.

Det var bra mycket fler kryp på nyponrosorna än på syrenerna helt enkelt.

Atamon är ett (naturligt) konserveringsmedel, speciellt bra för sylt och saft. Består av Natriumbensoat, ett ämne som ingår naturligt i många frukter och bär tex lingon. Ger inga bismaker.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Fritzious

« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 00:05 »
Haha, vad trevligt att det inte bara är jag som går i sådana här tankar.
Jag har funderat på om det skulle gå att göra saft av gulplister, vitplister eller kanske av oxtunga?
Problemet skulle väl vara att det skulle ta så förbannat lång tid att få ihop tillräckligt mycket.  :)

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 26 maj-08 kl 09:35 »
Älgört är också bra att göra saft på. Man väntar tills de blommar och får en saft som smakar "Jenka"tuggummi.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-08 kl 11:40 »
Älgört är också bra att göra saft på. Man väntar tills de blommar och får en saft som smakar "Jenka"tuggummi.

Ja den är riktigt god, men väldigt blommig smak. Funkar bra som medicin, man kanske inte ska dricka för mkt..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 jun-08 kl 16:59 »
Nyponrossaften blev vackert rosa.
Smaken berättar väldigt tydligt var den kommer från.
För var klunk får man doften av nyponrosor.

Men sambon tycker att den kliar i halsen.
Är det föreställningar, eller finns det en anledning till det? ???

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 02 jun-08 kl 17:05 »

Men sambon tycker att den kliar i halsen.
Är det föreställningar, eller finns det en anledning till det? ???

Det är väl möjligt. Man gör ju klipulver av nyponkärnor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Maycandra

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser