Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninen reser sig inte  (läst 10716 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: kaninen reser sig inte
« Svar #20 skrivet: 23 maj-08 kl 09:31 »
Min stora kille skuttar omkring nu :)
Hoppas hoppas att det funkade med pencillinet.. väntar på mail från Vet som Grimla tipsade om.. / Ewa

Vilken typ av pencillin gav du?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #21 skrivet: 23 maj-08 kl 09:49 »
Jag gav Ethacilin.. det går till häst,får,grisar,hund och katt..
Man kan ge subcutant eller intramuskulärt.. jag gav subcutant på kaninerna ( under skinnet i nacken)..

Ingen som vet om det smittar så det är svårt att säga.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #22 skrivet: 23 maj-08 kl 10:36 »
Ni som har eller har haft större kaningårdar, är ni bekanta med detta?

Penecillin, är det nåt man ska ha hemma och hur får man det i sån fall? Sånt brukar väl vara bäst-före datum på?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #23 skrivet: 23 maj-08 kl 10:51 »
Låter som harpest tycker jag... ::) om det är det så finns det inget man kan göra för den stackarn... :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 23 maj-08 kl 11:03 »
Låter som harpest tycker jag... ::) om det är det så finns det inget man kan göra för den stackarn... :-\

Harpest:
"Symptom:

Hos hare snabbt förlopp, efter inkubationstid på mindre än ett dygn blir hararna apatiska, slutar äta och reagerar knappt på något. Aggressivitet, anfaller med frambenen, försöker bitas. Påskyndad andning, lös, fuktig spillning. Dödsfall inträder efter 3-5 dygn.
"

Källa
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #25 skrivet: 23 maj-08 kl 11:11 »
Harpest:
"Symptom:

Hos hare snabbt förlopp, efter inkubationstid på mindre än ett dygn blir hararna apatiska, slutar äta och reagerar knappt på något. Aggressivitet, anfaller med frambenen, försöker bitas. Påskyndad andning, lös, fuktig spillning. Dödsfall inträder efter 3-5 dygn.
"

Källa

Men borde inte alla dö då?

Hanen jag hade som dog gick jämte 2 honor som är friska än
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 maj-08 kl 11:20 »
står ju ingenting om förlamning. Och aggressiva e de verkligen inte, kan ju inte stå, inte röra sig.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 23 maj-08 kl 11:55 »
Foder då? något de inte tål?

Jag hade börjat ge dem lite gräs, inga mängder utan bara lite för tillvänjning.

Sedan fick de det fodret jag fick med plus lite av min egna blandning

Lollo, vad har dina fått att äta?

Vad tråkigt..  :(

Förra året då.. drabbade det bara hanar?

Alla mina tre var hanar.. och din och Lollos..

Ska kolla till den stora pojken nu.. han mådde bättre igår kväll iaf.. hör av mig igen..

Har mailat vet som grimla tipsade om som forskade på området..måste få veta vad detta beror på.. eller hur man botar det  / Ewa

Har faktiskt för mig att det var ganska många hanar som strök med då, men jag tror inte att det bara var hanar.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #28 skrivet: 23 maj-08 kl 19:23 »
Ni som har eller har haft större kaningårdar, är ni bekanta med detta?

Penecillin, är det nåt man ska ha hemma och hur får man det i sån fall? Sånt brukar väl vara bäst-före datum på?

Vi har ju många sorters djur så jag hade penicillin hemma.. hållbarheten på min flaska är tre år om man förvarar i kylskåp..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #29 skrivet: 23 maj-08 kl 19:24 »
Harpest:
"Symptom:

"

Källa

Mina hade normal avföring..ingen aggresivitet..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #30 skrivet: 23 maj-08 kl 19:25 »

Tror inte på harpest.. och som Kimma skrev är det flera andra symtom som inte stämmer..
Pencillin verkar fungera.. den större kaninen mår bra :)
« Senast ändrad: 23 maj-08 kl 19:27 av Oskarsgården »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 24 maj-08 kl 07:13 »
Nej harperst är uteslutet i mitt fall i alla fall. Nu har jag inte haft några dödsfall alls sen jag slutade med färskt gräs av nån anledning. Om man inte räknar bort ett "missfall" hos en av honorna förståss.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #32 skrivet: 24 maj-08 kl 09:23 »
Har inte givit mina mer än handplockade maskrosblad och inte i några stora mängder..
Min kille mår fortfarande bra..vilket jag ser som att pencillinet hjälper mot detta..om de inte är alltför illa däran som mina två små..

Väntar nu bara på att Vet som Grimla tipsade om ska svara på mina mail..

Vi håller igång tråden.. lägg in allt ni kan komma på eller hör eller läser.. så försöker vi ta reda på vad detta är och hur vi ska gå till väga om det händer igen.. / Ewa

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 24 maj-08 kl 09:27 »
Vi håller igång tråden.. lägg in allt ni kan komma på eller hör eller läser.. så försöker vi ta reda på vad detta är och hur vi ska gå till väga om det händer igen.. / Ewa
Bra idé..vem vet det kanske finns nån röd tråd i det hela.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #34 skrivet: 25 maj-08 kl 01:07 »
Ja jag hoppas vi hittar en röd tråd i det hela..  kan ju inte bara låta det vara så.. ingen vet som bryr sig tyvärr.. bara kaniner!!!!
Inte bara för oss då... / Ewa

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 25 maj-08 kl 07:08 »
Ja jag hoppas vi hittar en röd tråd i det hela..  kan ju inte bara låta det vara så.. ingen vet som bryr sig tyvärr.. bara kaniner!!!!
Inte bara för oss då... / Ewa

Sant, kaninen står i detta avlånga land inte högt i kurs tyvärr. Annat är det utomlands där det forskas och testas och görs ständiga provtagningar för att lära sig mer om detta egentligen ganska komplicerade djur.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #36 skrivet: 26 maj-08 kl 10:24 »
Ser helt klart ut som hanen är frisk.. ;D

Slutsats.. pencillin hjälper om de får det i tid.. slå inte ut några kaniner förrän ni försökt få ut pencillin..
Har ni gård o andra djur kan ni säkert få det utskrivet från er Vet på telefon (+sprutor o kanyler) om ni bara säger att ni vet av erfarenhet att det fungerar..
Att spruta är ingen konst.. det är bara att lyfta upp nackskinnet lite och spruta in under huden..

Har ni bara en eller ett par kaniner hemma kanske ni kan åka in med den till Vet..och be att få den sprutad med PC..

Veterinären har inte svarat på mitt mail tyvärr.. :-\

Berätta om ni råkar ut för detta och hur det går för er.. / Ewa

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 26 maj-08 kl 13:14 »

Underbart!  ;D
Landsflykting i storstan...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #38 skrivet: 27 maj-08 kl 09:18 »
Slutsats.. pencillin hjälper om de får det i tid..
slå inte ut några kaniner förrän ni försökt få ut pencillin..

Vad bra !  :)

Då verkar det ju stämma rätt bra in på Kaninförlamning?

Kaninförlamningen drabbas ungar under fyra månader, högdräktiga eller diande honor av.

Att ge kaninen antibiotika kan hjälpa om man ger det i tid.
Men om djuret skulle kunna bli frisk utan antibiotika vet man inte.

Tillståndet hos en förlamad kanin liknas då ett djur nyligen vaknat upp en narkos. Vissa kaniner är helt förlamade medan andra kan ha huvudet upprätt.
Vad förlamningen beror på eller vad det är vet ingen. Och det finns inga bevis på att den är smittsam eftersom man inte har hittat en infektion.
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 09:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #39 skrivet: 09 jun-08 kl 09:02 »
Har några fler fall dykt upp på era gårdar?

Min hane som fick pencillin är fortfarande hur pigg som helst.. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Flashpaqlsu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser