Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninen reser sig inte  (läst 10592 gånger)

louise

• Gäst
kaninen reser sig inte
« skrivet: 21 maj-08 kl 22:12 »
Min 3 månaders hane gotland har gett upp. Han ligger helt still med uppskrämda ögon. Ingen strysel i musklerna, kan inte stå.

Vetr gissade på nåt neurlogiskt och började med att ge vitaminer. Ingen feber har han.

Lösning?

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
SV: kaninen reser sig inte
« Svar #1 skrivet: 21 maj-08 kl 22:26 »
Har ingen lösning men tycker det låter trist. Hoppas på det bästa iaf.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-08 kl 22:41 »
Är det halt i buren, kanske han har brutit ryggen?

Om det är så; använd klubba och kniven.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 23:24 »
Nej, det hade allt veterinären märkt tror jag, så inkompetenta är de väl ändå inte;) Jag fick den duktiga idag dessutom.

Killen bor med gott om halm, inte en chans att han kan halka.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-08 kl 23:32 »
Nä ingen lösning... men jag har råkat ut för liknande hos några ungdjur. De har blivit lite vingliga och förlamningen kommer liksom smygande bakifrån. Efter ca två dygn ligger de ner och jag har avlivat  :'( En blev frisk igen utav sig själv medan de andra inte svarat på något jag fodrat med - för de har ätit som vanligt in i det sista  :o Inga brutna ryggar, diareer eller svullna magar...

Selenbrist är väl vad som ska kunna ge förlamningar men jag har gett dem foder med det i. Jag har haft lama djur på hösten så min gissning är att det varit någon slags mögelförgiftning, men så dök det upp en sådan kanin tidigt i våras också.
Landsflykting i storstan...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 22 maj-08 kl 00:05 »
Är det Benjamin den blå som är sjuk (fast han är väl 4mån) ???
Har tyvärr inga råd att ge, har inte varit med om nåt sånt..

Jag brukar blanda i Selen/E-vitamin i kornet till mina kaniner (samma som till grisar, får, hästar, höns mm)

Ser att du har jobbigt med en gris oxå..verkar som problem sällan kommer ensamma när man har djur.. :(

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-08 kl 00:10 »
Min 3 månaders hane gotland har gett upp. Han ligger helt still med uppskrämda ögon. Ingen strysel i musklerna, kan inte stå.
Vetr gissade på nåt neurlogiskt och började med att ge vitaminer. Ingen feber har han.

Lösning?

Kaninförlamning:

Kaninförlamningen drabbas ungar under fyra månader, högdräktiga eller diande honor av.
Att ge kaninen antibiotika kan hjälpa om man ger det i tid.
Men om djuret skulle kunna bli frisk utan antibiotika vet man inte.

Tillståndet hos en förlamad kanin liknas då ett djur nyligen vaknat upp en narkos. Vissa kaniner är helt förlamade medan andra kan ha huvudet upprätt.
Vad förlamningen beror på eller vad det är vet ingen. Och det finns inga bevis på att den är smittsam eftersom man inte har hittat en infektion.

Det bedrivs efterforskningar i förlamningen och veterinären som har intresserat sig för ämnet heter Helene Alm och är tacksam för alla upplysningar hon kan få om drabbade kaniner.
Hennes mail adress är: fam.alm@swipnet.se
« Senast ändrad: 22 maj-08 kl 00:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-08 kl 10:00 »
Tack Grimla! Tänk att det finns en intresserad vette  :o  :P  ;)
Ska maila henne.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 22 maj-08 kl 10:14 »
Är det Benjamin den blå som är sjuk (fast han är väl 4mån) ???
Har tyvärr inga råd att ge, har inte varit med om nåt sånt..

Jag brukar blanda i Selen/E-vitamin i kornet till mina kaniner (samma som till grisar, får, hästar, höns mm)

Ser att du har jobbigt med en gris oxå..verkar som problem sällan kommer ensamma när man har djur.. :(

Hur doserar du selenet?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 22 maj-08 kl 11:50 »
Mink ska ha 90g / 100djur.. jag har tagit lite mindre..

Skrev igår att det inte hade hänt mig..det skulle jag inte gjort.. :-X
I morse hade jag tre stycken ungar i olika åldrar som var dåliga..så nu håller jag det inte troligt för selenbrist..

Hade pencillin hemma så det gav jag till alla tre.. de två yngsta tror jag inte kommer att ta sig men jag hoppas på den äldsta.. det verkar vara nån form av förlamning.. den äldsta ungen är 4 månader och den yngsta 9 veckor..

Hör av mig så snart det händer nåt åt det ena eller andra hållet..

Lollo.. jättetråkigt att Benjamin blev sjuk.. har en blå och en svart syster till honom hemma o de mår bra.. har två honor i Eskilstuna från samma kull o de mår oxå bra.. Linda har ju en hona.. vet ej hur det gått med den..

Ska maila till henne som Grimla tipsade om.. och dör de stoppar jag dem i frysen ifall någon vill obducera..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 22 maj-08 kl 12:03 »
Kaninförlamning:

Kaninförlamningen drabbas ungar under fyra månader, högdräktiga eller diande honor av.
Att ge kaninen antibiotika kan hjälpa om man ger det i tid.
Men om djuret skulle kunna bli frisk utan antibiotika vet man inte.

Tillståndet hos en förlamad kanin liknas då ett djur nyligen vaknat upp en narkos. Vissa kaniner är helt förlamade medan andra kan ha huvudet upprätt.
Vad förlamningen beror på eller vad det är vet ingen. Och det finns inga bevis på att den är smittsam eftersom man inte har hittat en infektion.

Det bedrivs efterforskningar i förlamningen och veterinären som har intresserat sig för ämnet heter Helene Alm och är tacksam för alla upplysningar hon kan få om drabbade kaniner.
Hennes mail adress är: fam.alm@swipnet.se

Hej Grimla.. har försökt att maila till Helene Alm  på denna mailadress men det går inte.. :-\

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 22 maj-08 kl 15:48 »
Den minsta pojken har dött.. den andra lilla ligger ner.. den största har ätit morot men har inte riktigt ordning på benen.. :-\

Har varit och hämtat hö från ett annat ställe för att minimera risken att det var nåt fle på det förra höet..

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 maj-08 kl 18:08 »
Benny var död i morse när jag kom ut.. Grät en skvätt för han var speciell. Coola Benny, kunde ju inte bara plötsligt vara död..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 22 maj-08 kl 18:34 »
Benny var död i morse när jag kom ut.. Grät en skvätt för han var speciell. Coola Benny, kunde ju inte bara plötsligt vara död..

Vad tråkigt Lollo..  :'(

Ja han var fin.. har hans systrar kvar hemma och dom mår prima ännu så länge..
Otäckt är det iaf.. hoppas nu på att den gula killen jag har tar åt sig av pencillinet så man vet om det finns nån bot..
Han har iaf snaskat i sig två morötter idag.. :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 23 maj-08 kl 07:10 »

.. Linda har ju en hona.. vet ej hur det gått med den..

Honan är ok, men hanen drabbades dock av samma öde. Låg förlamad efter ca 4 dygn från hemkomsten. Men jag väntade inte på att han skulle dö utan slog ihjäl han direkt.

Vet inte heller vad det kan bero på, hade samma problem förra året med en hel del döda ungdjur men detta året har det endast hänt denna hane. Peppar peppar...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 23 maj-08 kl 07:22 »
Vad tråkigt..  :(

Förra året då.. drabbade det bara hanar?

Alla mina tre var hanar.. och din och Lollos..

Ska kolla till den stora pojken nu.. han mådde bättre igår kväll iaf.. hör av mig igen..

Har mailat vet som grimla tipsade om som forskade på området..måste få veta vad detta beror på.. eller hur man botar det  / Ewa

Bovanägare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 maj-08 kl 08:52 »
Det låter inte bra, finns det nån som vet om detta smittar?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 23 maj-08 kl 09:02 »
Det låter inte bra, finns det nån som vet om detta smittar?

Jag är rätt övertygad om att det inte smittar. Det har varit en kanin här, och en kanin där, som råkat ut för förlamningarna.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #18 skrivet: 23 maj-08 kl 09:19 »
Min stora kille skuttar omkring nu :)
Hoppas hoppas att det funkade med pencillinet.. väntar på mail från Vet som Grimla tipsade om.. / Ewa

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 maj-08 kl 09:29 »
Mina två tjejer har inte smittats. Å andra sidan blev det inga ungar för den dräktiga. Det kan ju bero på tusen saker men vanliga konsekvenser av diverse sjukdomar är ju att djur kastar. Fast det gjorde hon ju inte heller, det kom aldrig några ungar bara. Hon boade, sen hände inget.

Nån som vet hur smittan isåfall överförs? Jag matar ju å vattnar alla samtidigt, springer inte precis och tvättar händer emellan:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser