Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som testat luftsolfångaren?  (läst 25914 gånger)

grutt

• Gäst
Någon som testat luftsolfångaren?
« skrivet: 01 jun-05 kl 13:55 »
Hittade nedanstående byggbeskrivning till en hemmabyggd luftsolfångare. Någon som testat eller byggt något liknande? Vad tror ni generellt om denna konstruktion?

http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf

Mikael Perman

• Gäst
Re:Någon som testat luftsolfångaren?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-05 kl 17:48 »

Hej.

Har tittat på länken och tycker att den är intressant. Jag har tänkt länge på att konstruera något liknande, men det har inte blivit av, mest på grund av tidsbrist och andra projekt.

Det finns fördelar och nackdelar med denna enkla konstruktion.
Fördelarna först.
1. Den är enkel, och kräver ingen dragning av vattenledningar och därmed kostnader och risken för läckage.
2. Lösningen är billig.
3. Den borde ge ett ordentligt energibidrag.

Nackdelarna då?
1. Den förutsätter ganska höga luftflöden, eftersom luft bär energi så dåligt, jämförelsevis tex vatten.
2. Det medför att det blir stora hål, 125 mm, i husets väggar.
3. Det värmer bara solsidan av huset, så det måste vara en ganska öppen planlösning i huset.
4. man kan störas av fläktljud.

När jag har skissat på en lösning i linje med detta, så har jag valt att tänka lite annorlunda.

1. Jag har inte använt en egen solcell för el, utan istället använt central 12-volt i huset. En särskild solcell för fläkten, blir relativt dyrare, vare sig det är solcell, eller du har vanlig el i huset.

2. Jag har skissat på en mer avancerad styrning, som mäter inomhustemperaturen, och mäter temperaturen i solfångaren. Samt att jag kan ställa in en önkad maxtemperatur, så att det inte blir en "bakugn" av huset på sommaren.

Det gör att när temperaturen inne är lägre än i solfångaren, och lägre än inställda maxtemperaturen, ja då snurrar fläkten och huset värms. Annars inte.

3. Jag har inte tänkt ta in uteluft hela tiden, utan har tänkt mig att valbart kunna göra det, eftersom vissa temperaturförhållanden utomhus, kan öka relativa fuktigheten över kritiska nivåer med att ta in uteluften. Istället har jag föredragit återcirkulerande luft, genom en koaxialförbindelse, dvs inröret ligger kring utröret.

4. Jag är lite skeptisk mot att bygga den i trä. Det kanske går, men det finns också risk för att temperaturen i luften i solfångaren, då den INTE matar in luft i huset, kan bli oroväckande hög ur ett långtidsperspektiv.

Min lösning på detta problem har varit två. Dels tänkte jag först på att bygga den precis som det är beskrivet här, med trä och med svart takplåt. Då funderade jag i banorna med en extra fläkt som kunde ventilera ur solfångaren vid temperaturer över ca 90 grader.

Andra tänkta lsöningen var att helt enkelt bygga viktiga delar i obrännbart material.

5. Kombinationen med vattenrör som de skissar upp, tycker jag är vansinnig. Temperaturen i solfångare kan bli så hög att plaströr helt enkelt smälter eller åtminstonde går över gränsen för vad de är avsedda för.

Och extra vattenrör låter enkelt nä'r man bara skriver det, men är bra mycket svårare att göra. Då kan man mycket hellre gå på riktiga vattenburna lösningar direkt i stället.

Så det var mina tankar om det hela, om det nu kan vara till någon ledning. Jag har alltså inte tagit mig tid att göra något som detta, utan det är bara funderingar.

Mikael Perman.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 06 jan-06 kl 02:39 »
Luftsolfångare passar bra ihop med hö- och spannmålstork, i den mån såna används numera.

Under ett gärna svart plåttak med lämplig vinkel mot solen, kan man ta in luft som värms upp och får passera genom kanaler i golv eller tjock "värmevägg" mitt i en villa, för värmeackumulering.
« Senast ändrad: 08 apr-06 kl 19:58 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #3 skrivet: 22 jan-06 kl 04:08 »
Om huset ska stå tomt kan jag tipsa om att hänga upp svarta plastsopsäckar i fönsterna mot söder som gardiner.
Det värmer bra.
Kan du sen köpa en solcell och koppla en fläkt som tar luft utifrån och ventilerar huset håller du huset torrt.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

kjove

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 08:06 »
Om huset ska stå tomt kan jag tipsa om att hänga upp svarta plastsopsäckar i fönsterna mot söder som gardiner.
Det värmer bra.
Kan du sen köpa en solcell och koppla en fläkt som tar luft utifrån och ventilerar huset håller du huset torrt.

Det spelar ingen roll vad man har för gardiner eller sopsäckar i fönstren. När solens värmestrålning har kommit innanför glasrutorna så ger den lika mycket energi, antingen den absorberas i möbler, sopsäckar eller någon annanstans.

magi

• GameReality
« Svar #5 skrivet: 22 jan-06 kl 08:40 »
Det spelar ingen roll vad man har för gardiner eller sopsäckar i fönstren. När solens värmestrålning har kommit innanför glasrutorna så ger den lika mycket energi, antingen den absorberas i möbler, sopsäckar eller någon annanstans.

Helt fel.

Har du en vit skiva i en solfångare reflekteras nästan all energi ut igen. Har du en svart yta absorberas nästan all solstrålning och omvandlas till värme.

Har du ett vitt rum reflekteras nästan all solstrålning ut igen.
Har du ett svart rum behåller du nästan all infallande solinstrålning.

Jag brukar ställa upp ugnsplåtar i köksfönstret för att hålla rummet varmt på vintern då det är solsken.

« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 08:46 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

kjove

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-06 kl 10:35 »
Har du ett vitt rum reflekteras nästan all solstrålning ut igen.
Har du ett svart rum behåller du nästan all infallande solinstrålning.

Bor du i ett vitt rum? Jag känner ingen som gör det. Gör du?

Ur värmestrålningens synpunkt är ett vanligt rum nästan svart.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-06 kl 11:35 »
Hej!

Inte för att jag anser att magi är nått att pyssla med, men i detta fall har nog Magi rätt.  :)

Det finns ju anledningar till det mesta, så ock valet av svarta färger/ytor i en solfångare.

Att ha vita persienner på sommaren har sina anledningar också.

Ha det!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

kjove

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-06 kl 13:04 »

Det finns ju anledningar till det mesta, så ock valet av svarta färger/ytor i en solfångare.

Just det! Och ett vanligt möblerat rum beter sig som en svart yta för solens värmestrålning.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 jan-06 kl 14:27 »
Visst värmer fönster, oavsett färger i rummet, svarta ytor kan ta till sig lite mer, av det som kommer in, men allt jämnar ut sig.

Det är möjligt att bättra på med en solfångare. En luftdriven kan göras av en isolerad box, som ska vara svart och matt inuti, med stor yta, billigast med svartmålade ölburkar klistrade mot botten.

En fläkt ska starta såfort det är varmare i solfångaren än i huset.

Den kan byggas billigare än de som finns att köpa, och det är inte särskillt svårt.

"Solar Energy Experiments For High Scool and College Students" Norton W Thomas 1977 Rodale Press är en ganska bra bok för att genomföra enkla solfångar byggen och experiment.

Är du intresserad och inte kan hitta den, kan jag låna ut den ett tag.

Den tar även upp smältvärmelagring, och annan lagring.

« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 14:30 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-06 kl 16:05 »
Just det! Och ett vanligt möblerat rum beter sig som en svart yta för solens värmestrålning.

Aha! NU förstår jag varför folk har möbler i sina hus!  ::)
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 22 jan-06 kl 20:20 »
Det svartaste man kan frambringa är ett hål, (med en oändlighet bakom)
Totalt mörker avger ingen värme.
Detta fenomen används t.ex. för att kalibrera värmekamror.
Ett fönster kan man nästan betrakta som ett svart hål för det som återreflekteras kommer i väldigt liten utsrtäckning ut igen.
Med detta förbättras av, inga gardiner och längre avstånd till det som är innanför.
Däremot håller jag med om att om man använder en svart sopsäck eller liknande, så höjs temperaturen extra runt denna samt att den höjda luftcirkulationen verkar mer upptorkande i innomhusmiljön. Helt klart ett pluss.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

magi

• GameReality
« Svar #12 skrivet: 22 jan-06 kl 21:07 »
Det svartaste man kan frambringa är ett hål, (med en oändlighet bakom)
Totalt mörker avger ingen värme.
Detta fenomen används t.ex. för att kalibrera värmekamror.
Ett fönster kan man nästan betrakta som ett svart hål för det som återreflekteras kommer i väldigt liten utsrtäckning ut igen.
Med detta förbättras av, inga gardiner och längre avstånd till det som är innanför.
Däremot håller jag med om att om man använder en svart sopsäck eller liknande, så höjs temperaturen extra runt denna samt att den höjda luftcirkulationen verkar mer upptorkande i innomhusmiljön. Helt klart ett pluss.

Precis.
Den mycket intensivare heta luftströmmen från en svart yta torkar upp mycket effektivare än luften från en typ blå fåtölj inne i rummet. Den svarta ytan sätter mycket bättre cirkulation på luften i rummet vilket inte fåtöljens mindre varmluft gör.

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #13 skrivet: 27 feb-06 kl 20:12 »
Jag tror den blir farligt varm om man stänger fläkten på sommaren.

En dansk har löst det problemet med hjälp av en perforerad baksida i aluminium: www.solarventi.se

Den danska delen av siten innehåller så pass detaljerad information att det nästan är en byggbeskrivning. I sommar bygger jag några kvadrat sådan.

Lindroth

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 mar-06 kl 14:16 »
Har byggt en sådan solfångare men den är 8m². En radialfläkt startar på termostat vid 30 grader. En fläktstyrning varvar upp fläkten ju varmare det blir. Glasen är skyltfönsterglas som vi fick gratis på ett glasmästeri. Glasen är fästade med aluminiumprofiler på 45x45 reglar. Fläkten sitter i en gammal ventil genom väggen och ett kallrasskydd är monterat på insidan.

-Fungerar mycket bra! Vet inte hur mycket energi den ger men kan den fläkta in 30 grader under en hel förvårsdag med 5 minus ute så måste det ge en del. Har kört den i två år utan problem.

//Erik

Hemikring

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 mar-06 kl 17:18 »
Jag är mycket tveksam till den här iden att blåsa in luft i huset och därigenom skapa ett övertryck. Normalt vill man ju ha undertryck i huset. Om man har övertryck, så kommer rumsluften att tryckas ut genom springor och otätheter i väggarna och den fukt som alltid finns i luften kommer att kondensera inne i väggen och ställa till med röta och mögel.
Det rätta vore att ha en helhusfläkt som suger ut luften ur huset och skapar ett undertryck som drar in den varma luften från luftsolfångaren.

ollebolle

« Svar #16 skrivet: 04 mar-06 kl 17:39 »
Helt rätt för husets bästa med undertryck!

Att experimentera med övertryck kan gå i många år men så småningom kan det bli fukt här och där som kondenserat.

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #17 skrivet: 04 mar-06 kl 20:56 »
Hemikring!
Mycket intressant synpunkt. Just nu bygger jag en för att värma/torka en krypgrund. Den är fuktig så det räcker. Jag reglerar på temp-diff på ca 10 grader och överväger en oglasad absorbator modell solarwall.

En poäng med solvärmare är att de tar kall, torr utomhusluft och värmer den innan den trycks in i huset. Dessa anläggningar finns oftast i sommarhus som ändå står ouppvärmda. En temp-diff omkopplare eller annan intelligens behövs så att det endast pumpas in när den nya luften har bra egenskaper. Som du säger så skulle man komplettera en sådan anläggning med en fläkt i andra änden av huset som suger ut.

Sommartid behövs inte en sådan anläggning och den som Lindroth har skulle det vara intressant att höra ifall den inte blir vansinnigt varm ifall fläkten står still.

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 04 mar-06 kl 22:05 »
Det finns en variant av ventilation som kanske skulle funka ihop med luftsolfångare.
Den beskrevs i Vi i Villa för några år sen vill jag minnas.
Det var en springa vid sockeln där rumsluften evakuerades.
Golvbjälklaget var oisolerat, krypgrunden var istället noga tätad och isolerad mot marken.
Skulle vara bra mot radon också.
Och varma golv fick man på köpet, en enkel värmeåtervinning.
Ingen kondens i trossbotten heller.
All rördragning under golven lätt åtkomlig också.
Därifrån sögs luften ut med en fläkt placerad på taket.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eka

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-06 kl 22:37 »
Den beskrivning på värme i grunden har jag sett i ett nybyggt hus 1988. Vore läge att hälsa på och fråga hur det fungerar.

Den solfångaren som skulle monteras på vägen hämtar väll luften i nederkan in från huset och lämnar det inne i huset i överkant? då skapas inget övertryck eller har jag missat något ???
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser