Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som testat luftsolfångaren?  (läst 25913 gånger)

Filip Skräplund

Re:Någon som testat luftsolfångaren?
« Svar #20 skrivet: 04 mar-06 kl 23:31 »
Mja, jag tänkte mig att luftintaget skulle kunna placeras nånstans så långt från golvsockeln som möjligt, kanske en eller flera ventiler på väggen, och före ventilen/-erna skulle luftsolfångaren placeras.

Kanske vore ett mer "diffust", utbrett luftintag att föredra när man använder sugfläkt?
« Senast ändrad: 05 mar-06 kl 00:06 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hogge

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 apr-06 kl 19:42 »
jag har byggt en anläggning som stämmer ihop med det Mikael Perman vill ha.

Har byggt den av gamla crawford sektioner och 4mm tjockt järnfritt glas med träram. jag tar luften från rummet ( en verkstad i en ladugård ) skickar in i panelen har själv byggt styrsystemet som gör att fläkten startar när panelen är 5 grader varmare än tempraturen i rummet.... sedan styr samma system värmen i rummet och en väderstation som lagrar all data i en databas som man kan se över internet.

dicklund2

« Svar #22 skrivet: 16 apr-06 kl 19:56 »
Byggde en i förrgår. Ram av virke, masonite och råspont baksida en takplåt i mitten på distanser och kasserade fönster. Tar in ute luft i botten genom 8 25mm hål.   I går var det sol och utan fläkt så pyste det in 70 gradig luft genom ventilen. Med fläkt så blev det "bara" 44 grader men naturligtvis bättre flöde. Idag var det mulet och då blåste fläkten in 22 gradig luft. Fläkten typ en badrumsfläkt.  Styr med vanlig timer just nu, En webkamera loggar temp var 10e minut,  ska väl hitta på nåt smartare...  (någon som har schema på styrning på något som en amatör kan löda ihop så är jag intresserad, tänker mig bara jämföra inne och ute luft eller nåt sånt)  Ska värma min snickarbod med detta.

Jag lade även några meter slang bakom plåten så jag kan cirkulera vattnet från poolen där, långt ifrån optimalt, men det blev ju liksom på köpet... På 1 timme höjde det vatten temp ca 12 grader i en 20 liters hink (klockan 3-4 på eftermiddagen), inte mycket om man räknar om till 5000 liter eller vad det är i poolen, men det kanske gör lite.

walo

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 23 apr-06 kl 06:24 »
jag har byggt en anläggning som stämmer ihop med det Mikael Perman vill ha.

Har byggt den av gamla crawford sektioner och 4mm tjockt järnfritt glas med träram. jag tar luften från rummet ( en verkstad i en ladugård ) skickar in i panelen har själv byggt styrsystemet som gör att fläkten startar när panelen är 5 grader varmare än tempraturen i rummet.... sedan styr samma system värmen i rummet och en väderstation som lagrar all data i en databas som man kan se över internet.

Detta låter väldigt intressant, finns den utlagd för allmän beskådan på internet?
I så fall vilken adress?  :)

// Tony

benring

« Svar #24 skrivet: 12 jul-06 kl 11:21 »
Men som nån skrev, att ta luften från huset och cirkulera i en luftsolfångare o sen in igen borde ju ge torr uppvärmd luft med obefintlig tryckökning i huset?

Visserligen ventileras det inte, möjligen en kombination, man har hål nertill som det beskrivs och även hål från huset in i solfångaren så luften blandas typ?

Ang övertryck eller ej så skulle jag tippa på att om du har hus med skorsten så har du undertryck i huset, men anledningen till att det inte drar in genom skorstenen beror på att det är där luften går ut (Mestadels).

/B

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #25 skrivet: 27 jul-06 kl 16:15 »
Hur skulle det funka att sätta in långa rör eller slangar inne i en sån solfångare? rören/slangarna fyllda med vatten som sedan går in i huset till exempelvis ett element eller handdukstork?
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Mattias_H

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 okt-06 kl 19:28 »
finns det inget färdigt system som recirkulerar inomhusluften genom en luftsolfångare... skulle ju ge en högre ingångstemp på luften samt så skulle man ju slippa ev övertryck?

Baxima

« Svar #27 skrivet: 27 dec-06 kl 15:59 »
Jag kör med en solarventi sv7 på lillstugan.Funkar kalas!

Förut luktade det sommarstuga jämt i huset och det var kondens på fönstren.
Allt det är borta nu.
Jag mätte lite i vintras och när det var -5 grader ute och solen låg på panelen så var den in blåsta luften 27 grader  :)

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 dec-06 kl 23:33 »
Jag kör med en solarventi sv7 på lillstugan.Funkar kalas!

Förut luktade det sommarstuga jämt i huset och det var kondens på fönstren.
Allt det är borta nu.
Jag mätte lite i vintras och när det var -5 grader ute och solen låg på panelen så var den in blåsta luften 27 grader  :)
hur funkar den??

Baxima

« Svar #29 skrivet: 29 dec-06 kl 13:07 »

FoxTox

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 jan-07 kl 15:19 »
Ja, jag körde en luftsolfångare på 4,5 kvm under 11 år. Främst gjorde jag varmvatten med den, men kunde även växla till inblås i rummet eller värma en innervägg som var "radiator". Fungerade underbart och var en ren vinstmaskin.

Det blygsamma fläktljud som blev var en ren njutning, eftersom man visste att nu jobbar den. Jag gjorde varmvatten ofta från mars månad och in på hösten. Smällkalla soliga snöiga dagar kunde jag köra på ca 70 grader i kretsen. Luftsolfångare lämpar sig utmärkt för självbygge, men man får inte fuska.

När jag flyttade ville efterträdaren inte ha den och jag plockade bort allt.

Vidar

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 jan-07 kl 17:38 »
(någon som har schema på styrning på något som en amatör kan löda ihop så är jag intresserad, tänker mig bara jämföra inne och ute luft eller nåt sånt)  Ska värma min snickarbod med detta.
Jag lödde ihop en liknande sak till min bror, fast den är vänd tvärt om, om det blir för varmt i lådan där han har sina servrar så startar fläktarna och suger ut luften.
En vanlig 741a kopplad som en komparator där en termistor ger ena referenspänningen. Är du med på vad jag menar eller ska jag rita ett schema?  ;)

FoxTox

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 jan-07 kl 18:30 »
Jo, Vidar, man kan använda en termistor, men det kan ge problem över temperaturskalan. Det är bättre med en LINJÄR sensor, t.ex en LM35D eller så. Då kan man även mäta temperaturen på de två mätställena om man vill.
Operationsförstärkaren 741 är okay, men det finns bättre om man vill driva reläet direkt.

Det är min erfarenhet att man bör kosta på några kronor extra för att få det riktigt bra. Annars är det lätt att ledsna.

Bygg med solenergi! Det är skitskoj! ;D

FoxTox

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 jan-07 kl 22:20 »
Hej igen!

Som ny i detta forum har jag läst lite mera om det ni skriver om luftsolfångare. Jag tycker att ni är mycket kunniga och entusiastiska och jag kommer nog att trivas här. En del detaljer kan jag komma med eftersom jag har forskat och byggt luftsolfångare.

Sargen till solfångaren görs bäst av plåtprofiler, sådana man bygger (gipsplatt-)innerväggar med. De finns i olika dimensioner och är billiga. Man kan dessutom popnita ihop specialprofiler och lätt kombinera med isolermaterial. Trämaterial tycker inte om hög temp och bräder ändrar form rejält. Träet blir även så torrt att träskruvar inte kan dras utan att trät smulas sönder.
Frigolit och liknande går inte att isolera med. Det försvinner i solfångaren och bara limmet blir kvar.

Absorbatorn ska släppa igenom luften, inte bara förbi! Det går att göra avancerade absorbatorer för luft som har mycket hög verkningsgrad utan att den är gjord av avancerade material. Själv har jag uppnått över 80% under labförhållanden.
Finessen är att värmen inte behöver ledas iväg från den plats där den bildas, utan tas genast iväg av mediet.

Glasningen kan givetvis göras av glas, men det är svårt att hantera, särskilt om man experimenterar och vill titta in i fångaren ibland. Lämpligt är istället den dubbla plast (polykarbonat) som används i växthus etc. Om fläkten står stilla blir det riktigt hett, men samtidigt ökar förlusterna genom glasningen, så att tempen begränsas. Kanalerna i plasten ska hållas öppna av det skälet.

Bygg på!

Vidar

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 jan-07 kl 23:03 »
Jo, Vidar, man kan använda en termistor, men det kan ge problem över temperaturskalan. Det är bättre med en LINJÄR sensor, t.ex en LM35D eller så. Då kan man även mäta temperaturen på de två mätställena om man vill.
Operationsförstärkaren 741 är okay, men det finns bättre om man vill driva reläet direkt.
Låter som du kan mer än jag för tillfället. :) De var några år sen jag läste elektronik och har inte haft tillfälle att använda det så ofta som jag önskat. Blir mest lite småprylar till husbehov.

Citera
Det är min erfarenhet att man bör kosta på några kronor extra för att få det riktigt bra. Annars är det lätt att ledsna.
Helt rätt! Fläktstyrningen till brorsan hade få krav - nollbudget eftersom jag var pank just då, det skulle inte vara krångligare bygga än att jag skulle kunna fixa det på juldagens bakfylla och dessutom förklara för honom hur den funkade. ;D

Citera
Absorbatorn ska släppa igenom luften, inte bara förbi! Det går att göra avancerade absorbatorer för luft som har mycket hög verkningsgrad utan att den är gjord av avancerade material. Själv har jag uppnått över 80% under labförhållanden.
Finessen är att värmen inte behöver ledas iväg från den plats där den bildas, utan tas genast iväg av mediet.
Nu blir man ännu mera nyfiken!  :D Vad har du använt för absorbatorer då?
På Solar Ventis hemsida står det "temperaturbeständig filt"
Luften sugs alltså igenom det uppvärmda materialet? Finurligt!

Min erfarenhet av såna här byggen är några år tillbaka i tiden då en kompis far köpte några veckade paneler som såg ut att vara av nåt ganska poröst träfibermateriel med en plastskiva framför. Jag byggde en enkel fläktstyrning åt honom och vi provkörde den på deras garage som snabbt blev 35 grader varmt en ljummen sommardag. Tyvärr så hann jag flytta ifrån byn innan dom monterade upp den så jag vet inte hur bra det blir i verkligheten. (det var nåt med att få tummen ur och be plåtslagaren att göra panelerna runt om...)

Nu funderar jag på att montera en på kolonistugan och när jag lärt mig mer om hur det funkar även bygga en till sommarstugan.

FoxTox

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 jan-07 kl 00:14 »
Vidar!
Jag gjorde fyra olika absorbatorer i min fångare. En av dom var perforerad masonit som jag lagt svartsprejad stålull i. Funkade bra, men det rostade efter ett par år. Det där var i början av 90-talet och jag har inte jobbat med det där sedan dess. När jag tog bort stålullen körde jag med bara den svarta perfo-masoniten, på prov. Inte alldeles tokigt, visade det sig. Det lär finnas svart glasfiber, vilket låter bra.
Alla fyra absorbatorerna gjorde jag hantverksmässigt. Ett par var rätt avancerade vad gäller luftströmmarna. Det gäller ju att snabbt få av värmen. Samtidigt ska dom tåla mycket svåra förhållanden där uppe. Ett kul material jag använde var den transparenta plastfolie som man gör stekpåsar av. Den kan man göra hål i med en lödpenna och genom hålen spruta luft på en svart, veckad och perforerad yta på ett kontrollerat sätt. I absorbatorn ska ju luften strömma mycket turbulent, men helst  laminärt i övrigt.
Absorbatorn ska sitta diagonalt i lådan, sett från sidsnittet.

Jag kan nämna att den temperatursensor jag använde (KY10, snarlik LM35) satt i solfångaren alla de 11 åren och funkade perfekt. ;D

benring

« Svar #36 skrivet: 24 jan-07 kl 13:06 »
Jag läste om ett sätt att förvandla alla fönster man har till en luftsolfångare för tilluften.

Man borrar hål i karmen upptill, flera st som man gör när man sätter dit en tilluftventil, men man borrar bara genom första karmen (innerkarmen) och sedan gör man samma nertill fast på utsidan.

Då blir det tilluft som passerar mellan glasen och denna luft värms upp när solen ligger på. Det blir oxå fuktfritt mellan glasen. EDIT: Det läckage som innerglaset släpper ut får man då oxå tillbaka när luften tar detta med sig.

Jag har inte hunnit prova idén, för kallt o stå med öppna fönster.
Dock tror jag på den. Det LÅTER iaf bra!

Skulle man sen ha mörka persienner så borde det bli varmare luft in.

/B
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 13:18 av benring »

FoxTox

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 jan-07 kl 16:48 »
Hej Benring!

Ja, någon vidare effektiv solfångare blir det ju inte, det inser du säkert. Den tar naturligtvis med sig värmen som innerglaset släpper igenom, men resultatet blir starkt kallras på insidan. Den värme som själva glaset tar åt sig av solstrålningen är liten och den värmen hjälper till att hindra utsträmningen av värme genom glaset. Dvs redan innan du förändrat fönstret. Solvärmen som går igenom glaset får du tillgång till ändå. Men visst, testa och samla erfarenheter! Och glöm inte att berätta för oss.

Tidigare i denna tråd debatterades om man ska hänga svarta plastsäckar vid fönstren för att fånga solen. Det ska man inte, eftersom den varma ytan ger strålning tillbaka ut genom fönstret. Låt solen strömma in utan hinder och omvandlas till värme i rummet.

RoxFox

_johnny_

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 jan-07 kl 15:35 »
Vidar!
Jag gjorde fyra olika absorbatorer i min fångare. En av dom var perforerad masonit som jag lagt svartsprejad stålull i. Funkade bra, men det rostade efter ett par år. Det där var i början av 90-talet och jag har inte jobbat med det där sedan dess. När jag tog bort stålullen körde jag med bara den svarta perfo-masoniten, på prov. Inte alldeles tokigt, visade det sig. Det lär finnas svart glasfiber, vilket låter bra.
Alla fyra absorbatorerna gjorde jag hantverksmässigt. Ett par var rätt avancerade vad gäller luftströmmarna. Det gäller ju att snabbt få av värmen. Samtidigt ska dom tåla mycket svåra förhållanden där uppe. Ett kul material jag använde var den transparenta plastfolie som man gör stekpåsar av. Den kan man göra hål i med en lödpenna och genom hålen spruta luft på en svart, veckad och perforerad yta på ett kontrollerat sätt. I absorbatorn ska ju luften strömma mycket turbulent, men helst  laminärt i övrigt.
Absorbatorn ska sitta diagonalt i lådan, sett från sidsnittet.

Jag kan nämna att den temperatursensor jag använde (KY10, snarlik LM35) satt i solfångaren alla de 11 åren och funkade perfekt. ;D

Hej! Skulle du kunna tänka dig att göra en ritning på hur du skulle bygga en lyftsolfångare. Jag har tillgång till en hel del glaskasseter (3-glas) som är ungefär 75 x 100 cm så dom skulle jag gärna testa att bygga några solfångare av.

Skulle du kunna tänka dig att vidarutveckla det? Hur skulle man bygga?

Tack på förhand!

intruder

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 feb-07 kl 08:16 »
Någon som testat Airstar  :P
http://airstar.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser