Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wasabi och noriark  (läst 2969 gånger)

ekoStina

Wasabi och noriark
« skrivet: 17 maj-08 kl 15:43 »
Hej!
Jag har just börjat rulla egna makirullar...mmm vad gott det är! är det någon gjort egen wasabi nån gång? den innehåller ju mest pepparrot, socker och salt så det borde ju gå att odla egen rot o blanda. sen tänkte jag att det är onödigt att skicka alger från kina när vi har egna.  men finns det på östkusten eller måste man åka till västkusten för att plocka rätt sorts alger? det skulle vara kul att göra egna noriark!

nån som har nån idé?
/stina

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Wasabi och noriark
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 17:09 »
Första frågan är väl. Vilka arter pepparrot och alger gäller det?

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 17:18 »
Wasabi är wasabi (Eutrema wasabi) och ingenting annat.
Även om det oftast serveras färgad pepparrot i sverige.
Hur man gör fulwasabi har jag dock ingen aning om.
« Senast ändrad: 18 maj-08 kl 21:00 av Byracka »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 20:55 »
Gillar man wasabi så finns det en bladgrönsak som heter "green wave" som är otroligt lik i smaken. Lika stark och brännande uppe i näsroten och vansinnigt god!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 21:04 »
Gillar man wasabi så finns det en bladgrönsak som heter "green wave" som är otroligt lik i smaken. Lika stark och brännande uppe i näsroten och vansinnigt god!

Själv har jag odlat "Osaka Purple"  även den med redigt riv i.

Båda två är en sareptasenap (B. juncea) för den som vill prova.
Den sås som andra asiatiska bladgrönsaker med fördel efter midsommar och växer långt in på hösten.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 21:09 »

Den sås som andra asiatiska bladgrönsaker med fördel efter midsommar och växer långt in på hösten.

Den har jag oxå provat. Jättegod! Tycker dock att det är mer wasabiklös i "Green Wave".
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ekoStina

« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 16:39 »
tack för alla svar! :) vet nämligen att det växer pepparrot i svärmors trädgård...funderar på att gräva upp lite. när jag läste på wasabi-tuben som kommer ifrån "blue dragon" som gör en massa sushigrejer stod det bara pepparrot, salt, socker, färgmedel mm. - ingen Eutrema wasabi. så det är väl "fulwasabi" de säljer.  >:( känns faktiskt på smaken att det är nån slags rotfrukt i. det smakar inte som den man får från restaurangerna.

är det nån som gjort egen wasabi på antingen de ni nämner eller äkta varan? noriark gjörs tydligen av en alg som heter nori enligt förpackningen.

vilken del är det som äts av sareptasenapen? fröna eller?
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 16:41 av ekoStina »

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 01:02 »

vilken del är det som äts av sareptasenapen? fröna eller?

Citera

Citera

Om jag inte vetat hade jag nog gissat på bladen, men även blommorna är goda.  :)

En annan pepprig delikatess är rädisbaljor, det finns en speciell sort man odlar just för baljorna, jag tror runåbergs och impecta har sorten.

Nori är alger ur släktet Porphyra

Jag köpte  wasabipulver för många år sedan som man blandade med vatten som skulle vara äkta vara. Men vad jag kan minnas var ändå nyskördad nyriven pepparrot godare.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #8 skrivet: 21 maj-08 kl 11:11 »
Läste eller hörde precis att även i Japan säljs mest "fulwasabi", dvs wasabi gjord på pepparrot. Den äkta wasabin är så dyr tydligen.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser