Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallmo  (läst 3724 gånger)

Beatrix

• VonWegen
Vallmo
« skrivet: 15 maj-08 kl 19:03 »
Hej,
ville gärna baka åt mina vänner vallmopaj eller vallmotårta. Jag har inte sett vallmo hos stormarknaden eller hos ekobutiken.  :-[ har jag tomater på ögonen, eller hur?
mvh, Beatrix
Bara dödar fiskar flyttar med strömmen

koko

• Gäst
SV: Vallmo
« Svar #1 skrivet: 15 maj-08 kl 20:20 »
Ja, det måste sitta en tomatskiva på vart öga, för det finns! Kolla på kryddavdelningen?
Jag köper i orientaliska butiker då får man större påsar.
Men du, receptet på Vallmokaka kan du väl avslöja? Har en gång köpt detta från ett polskt bageri och skulle vilja baka det hemma!

Beatrix

• VonWegen
« Svar #2 skrivet: 16 maj-08 kl 19:31 »
Tack för svaret, Koko !
Helt klart att du få mitt recept. Jag lovar det! men, det tar lite mer tid för att jag ska tolkar först.
Receptet är ifrån Österrike.
Nu behöver jag inte ta vallmo med till Sverige i alla fall. Ursäkta om jag fråga dig! Har du en kvarn att mala vallmo? Det behövs innan användningen till en kaka. 

mvh, Beatrix

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 19:37 »
Om man tänker på detta under bilsemestern, så är det lättaste att gå in i en tysk (mm) butik och hamstra lite vallmofrön. De finns malda i vacuumpack. Vet inte om man kan mala vallmofrön i vanlig kvarn.

Beatrix

• VonWegen
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 20:24 »
Hej sommartorparn,
de som är vacuumpack kan jag tyvärr absolut inte rekommendrar. Det finns bara några vallmofrö i allt annat är bara kladdig, nej tack!
Men du har rätt. Vallmo ska man mala i en särskild handkvarn för att det är en oljafrukt!!!!

Men nu Koko kommer receptet :
Vallmokaka

Ingredienser :

Degen : 300gr Grahamsmjöl, 1ts bakpulver, 1ts malen kanel, 100 saltad smör, 100gr honung, 3ms vatten

Fillning : 250gr vallmo, lite mer än 250ml mjölk, 100gr mandel, 7 bittermandlar, 100gr rosin, 120gr honung, 3ms Rum (40%), skal av en hel citron osprutad, 1 knivspets Salt

Dessutom 150gr Marmelad (aprikos eller orange), 25gr skivade mandlar

Gör så här :

Degen:
-Blanda Grahamsmjöl med bakpulver och kanel.
-Blanda sen honungen i.
-Skär smör i små bitar över och knådar allt med vattnet till degen.

Degen ska står i 30min, sen ta en kakform, kavla ut degen och gör en 3 cm kant runt omkring.

Fillning:
-Mala vallmo, häll över het mjölk und låt sta i 15 min.
-malar mandlar fint, även bittermandlarna
- rör i vallmo:  malen mandel, rosin, honungen, Rum, riven citronskal och salt

På slutet:
- breda marmelad på degen i kakformen, därefter vollmofillningen, och strö över skivade mandlar.

-   Baka på andra steg i ugnen (räknas från botten) i 175 grader 45min
-   Grädde passar best

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 00:25 »
Gudars så gott. Det ska bakas.
Jag har aldrig sett till malda vallmofrön, kan man inte bara mortla?

Beatrix

• VonWegen
« Svar #6 skrivet: 17 maj-08 kl 08:19 »

Hej,
då våga jag inte svara på, Koko. Men om man tänkar på detta, mala jag vallmo, så kommer oljan fram. Det blir faktiskt lite grann fuktigt, om man vill säger det så. Blir det detsamma med mortla frön? I så fall har du en hel del arbete framför dig  ;)

mvh, Beatrix

djurliv.nu

• www.djurliv.nu
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 15:33 »
Jag har köpt ekologiska vallmofrön från BigHeart Hälsokost i Norrköping. De har även en webbutik, men den är ännu inte uppdaterad med alla livsmedel med mera som de har i IRL-butiken. Men man kan maila dem och få handla ändå. Tänk er allt som kan finnas i en ekologisk butik - allt från livsmedel till hälsokost. Det har dem nästan garanterat. Mailadress är info at bigheart punkt se. Webbutiken har www punkt bigheart punkt se slash halsokost

Lycka till - tar gärna också emot recept med vallmofrön.

Tjing från skogen i Flen
djurliv.nu

Beatrix

• VonWegen
« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 18:54 »

En bra ide, tack! Jag tycker mycket om ekologiska varor.

mvh, Beatrix

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser