Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mala kanin, till vad?  (läst 10173 gånger)

Gille

• -
Mala kanin, till vad?
« skrivet: 12 maj-08 kl 17:47 »
De fina bitarna i frysen blir aldrig tillagade. Vi är inte så bra på det, blir mest torrt...
Så tanken nu är att mala det o bland med lite fläskfärs. Men vad ska vi laga utav det? Förslag/recept?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Charlotte

• -
SV: Mala kanin, till vad?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-08 kl 17:59 »
 Jag har blivit bjuden på jättegod  köttfärssås gjord på kanin, jag tror inte färsen var blandad med fläskfärs.
                                                        Mvh
                                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 12 maj-08 kl 18:24 »
Tja, varför inte köttbullar/biffar? Riv vitkål, och ta nästan hälften riven vitkål och finhackad lök, hälften köttfärs. Knäck i några ägg. Krydda. Salt, peppar och rätt mycket paprikapulver brukar bli bra! Vitkålen gör biffarna väldigt saftiga!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-08 kl 21:02 »
Tack bäda för tipsen! Så jag skulle kunna testa de flesta köttfärsrecept, helt enkelt? Vi bruksr oftast göra pizza i långpanna (älgfärs). Borde fungera? Vad kan man mer ha för smakens skull?

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 12 maj-08 kl 21:08 »
Fast, kaningrytan jag gjorde var på en hel kanin.. Alltså alla delar! Och alla delar smakade bra kokta! De fick i och för sig koka en bra stund, och sen gjorde jag en sås utav skyn, med curry, vitlök och grädde. Blev himla gott!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-08 kl 14:55 »
Kaninfärsen kan man krydda/färga med soja. Rekomenderas, för annars ser den lite för blek ut  ;)

Köttfärslimpa med inbakad bacon och ost blir supergott!

Låren gör jag grytbitar på annars! Woka med grönsaker och kokosmjölk, smaskig mögelostsås, dillkött eller flygande Jakob... Det blir inte torrt iaf!
Landsflykting i storstan...

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 maj-08 kl 10:44 »
Jag tycker att du skall göra pannbiff på färsen. Färsen är oerhört milt i sig och funkar bra med en gojja av hackade färska kryddor blandade med lite olivolja i mitten. Alternativt kan man mortla kryddorna med lite grovt havssalt.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 12:39 »
Jag tycker att du skall göra pannbiff på färsen. Färsen är oerhört milt i sig och funkar bra med en gojja av hackade färska kryddor blandade med lite olivolja i mitten. Alternativt kan man mortla kryddorna med lite grovt havssalt.
Det, och köttfärslimpan med bacon o ost lät super!

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #8 skrivet: 02 jun-08 kl 01:06 »
Jag vill verkligen rekomendera kaninpaj ala vanja,det är en riktig höjdare....

Receptet får ni säkert om ni frågar Gösta..... ;)

// icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 24 jun-08 kl 13:05 »
En god grej är att steka färsen med grovriva morötter och svamp, hälla på grädde+kryddor (saffran) och sjud ihop ca 20 min och red av, servera med kokt potatis eller ris, gärna sallad eller grönsaker till....

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jun-08 kl 13:21 »
körv?

Korphed

« Svar #11 skrivet: 17 jul-08 kl 21:59 »
Bunny burgers. Hacka i lite örtkryddor och gör burgare. servera med sallad, tomat och dressing mellan två skivor grovbröd. mums

LillaMor

« Svar #12 skrivet: 16 okt-08 kl 13:54 »
Har av en väninna fått ett par A4-sidor om tillagning. Det var sådant som hennes mamma fick vid kriget. Dom korsade 2 olika stora sorter för att få fram ett gott, mört och saftigt kött.

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 19 okt-08 kl 18:58 »
De fina bitarna i frysen blir aldrig tillagade. Vi är inte så bra på det, blir mest torrt...
Så tanken nu är att mala det o bland med lite fläskfärs. Men vad ska vi laga utav det? Förslag/recept?

Med tanke på att kanin kostar 120:-/kg på Hötorgshallen i Stockholm så känns det som ett helgerån att göra köttfärs. Kanin är extremt magert och det är därför blir det torrt om man steker rakt av. Kanin gör sig bäst som grytstek ungefär som Coq au Vin. Många franska recept med kanin innehåller antingen bacon, senap eller vitt vin som smaksättare men det krävs nästan alltid en robust buljong med en klick smör för att få fram smakerna. Har ätit kanin med körsbärssås på restaurang i Bryssel, kanske något udda!

Mellan- och sydeuropa är där vi verkligen hittar kanin som maträtt nästan överallt. Kul är att det finns en hel del på nätet, se till exempel denna video som visar hur man gör en Lapin Casserole Malta (http://ma-tvideo.france2.fr/video/iLyROoafYh4J.html).
« Senast ändrad: 20 okt-08 kl 10:44 av Strajder »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 20 okt-08 kl 01:19 »
Vad är det för A4'or månne? Något man kan få tag på eller scanna till PDF eller liknande?

LillaMor

« Svar #15 skrivet: 21 okt-08 kl 10:31 »
Vore det något för tidningen Åter tro?

aquelegia

« Svar #16 skrivet: 21 apr-09 kl 18:35 »
Har hittills bara haft en seg kanin men nu testar vi ett jägartrick som innebär att låta kaninen hänga i 4 dagar med granris i buken(undviker flugor etc). Kaninen ska hänga med pälsen på för att inte torka ut. Kan återkomma när jag testat köttet :) *hoppas det funkar* Annars är kokning ett knep att slippa segt kaninkött. Helt enkelt koka kaninen tills den ger med sig och blir mör :) Funderar också på ett trick jag gör med getkött. Lägga i saltlag kan kanske funka?!
På Vittraängen finner jag ro,
Bland katter, hund,kaniner, hästar och fattigmansko!
Marsvinen piper så smått ibland, När dem rymt ut i mors grönskande trädgårdsland!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 21 apr-09 kl 23:50 »
Stoppa granris i bukhålan är ju inte så värst hygieniskt direkt...  :-\

Jag har hängt mina kaniner i flera dagar (40 dygnsgrader) och visst försvinner det lite vikt i och med vätskeförlusten, men det är marginellt. Och inte har köttet blivit torrt heller.
Hänger man dom ute så finns det viltsäckar för djur av alla storlekar att köpa vilket håller alla insekter borta.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 apr-09 kl 08:17 »
Vi hänger i 40 dygnsgrader i källaren, inga säckar eller granris eller något annat. Det vatten som försvinner vid hängningen återfås när man kokar köttet. Stekt kanin blir gärna torrt, men det beror inte på att det fattas vatten utan på att köttet är så magert.

Kerstin Linnea

« Svar #19 skrivet: 11 maj-09 kl 11:24 »
testa att göra små delikatess köttbullar tex till julafton...
Ta lite finhackad sharlottenlök  ströbröd och grädde, blanda ihop med färska klippta örtkryddor tex persillja, krydda med lite kryddpeppar nymald svartpeppar och lite jalapeno och låt stå någraminuter...
blanda i kaninfärsen och ev lite soja eller mörk öl....
forma så köttbullar och stek....Kan värmas lite innan middagen om dom görs tidigare...
Det här receptet är provat med gott betyg på familjemedlemmar som från början  var lite anti mot kaninkött... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser