Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninstöld  (läst 28380 gånger)

Filip Skräplund

SV: Kaninstöld
« Svar #180 skrivet: 24 maj-08 kl 10:07 »
Suresh har en gång lämnat en träffsäker kommentar till fenomenet:

Journalister är informationssektorns marknadsknallar. De är ute efter att sälja snabba varor och använder språket därefter, de bra på att roa och väcka uppmärksamhet men har ofta föga substans i vad de säger och bör därför inte tas alltför bokstavligt
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 24 maj-08 kl 18:29 »
Era elaka jävlar;)

Som reporter och redigerare kan jag förklara det hela för er:

Reportrarna har sällan med de där felen att göra. Det har däremot cheferna. De har bestämt att så här många sidor ska vi ha, å så här många jobb ska du som reporter göra idag. Utför!

Om det sedan är möjligt med det antalet anställda han råkar ha tillgång till den dagen är ofta helt ointressant.

När allt är klart ska redigerarna lösa allt. Brist på material, borttappade bilder, crashande datorer och korrläsa. Halva tidningen fylls med färdigt TT material för att ingen hinner göra det som chefen har bestämt.

Byracka

• -
« Svar #182 skrivet: 24 maj-08 kl 19:49 »
Era elaka jävlar;)

Som reporter och redigerare kan jag förklara det hela för er:

Reportrarna har sällan med de där felen att göra. Det har däremot cheferna. De har bestämt att så här många sidor ska vi ha, å så här många jobb ska du som reporter göra idag. Utför!

Om det sedan är möjligt med det antalet anställda han råkar ha tillgång till den dagen är ofta helt ointressant.

När allt är klart ska redigerarna lösa allt. Brist på material, borttappade bilder, crashande datorer och korrläsa. Halva tidningen fylls med färdigt TT material för att ingen hinner göra det som chefen har bestämt.

Så du menar att det var den ondsinta korren som ändrat i journalistens text från genbanksbesättning till gengasbanksbesättning?
Varför i all världen då?
I detta fallet finns det två alternativ.
Journalisten och eller korrläsaren är (som ofta) obildade och okunniga om det dom skriver.
1. Journalisten har skrivt rätt ifrån början men texten ändrats innan tryck= korrläsaren är en obilding. 2.Journalisten skrev fel från början och korrläsaren har inte ändrat  = såväl journalist som korrläsare är obildingar.

louise

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 24 maj-08 kl 20:16 »
Ja skratt, ärligt talat har jag lite svårt att försvara den där gengasen. Men nu har du helt ballat ur Byracka. Du vet ingenting om journalister, det är uppenbart å jag blir faktiskt lite ledsen av så nedsättande ord om mitt yrke.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #184 skrivet: 24 maj-08 kl 20:47 »
Blev det någon respons på radio programmet?

Byracka

• -
« Svar #185 skrivet: 24 maj-08 kl 20:57 »
Ja skratt, ärligt talat har jag lite svårt att försvara den där gengasen. Men nu har du helt ballat ur Byracka. Du vet ingenting om journalister, det är uppenbart å jag blir faktiskt lite ledsen av så nedsättande ord om mitt yrke.

Jaha du.
Själv tycker jag att jag går från klarhet till klarhet. Som en komet som kastar sig mot solen ökar min strålglans och klarhet för varje dag.

Nu är det inte yrket som sådant jag uttalar mig nedsättande om utan obildingar.

Tack vare internäten blir fler journalistiska grodor uppenbarade av  initierade läsare som genom kommenarfunktion och publiceringsmöjligheter får möjlighet att bringa ljus över grodorna som annars hade fallit i glömska redan samma eftermiddagpå eftermiddagen.

Varje dag poppar nya grodor upp och om det beror på tidsbrist eller obildning är inte mitt problem.
Jag tycker att som läsare så skall jag kunna ställa krav på att journalisten vet vad den skriver om och gör detta korrekt.
Menar du att detta är orimligt?

Jag tror inte det finns någon som skulle acceptera att en hantverkare gjorde ett felaktigt eller undermåligt arbete med hänvisning till tidsbrist om detta inte kommit överens om innan.
Som det är idag så förväntar jag mig inte att det jag läser i AF/GT/Expressen är balanserat utan faktafel eller ens fullständigt med sanningen överensstämmande.
Men där någonstans går min gräns. När vi lämnar dessa sophinksrotare som vädjar till människans sämsta sidor förväntar jag mig en viss klass.
En journalist skall veta att det den skriver är korrekt. Allt annat är oacceptabelt.

ivigtut

« Svar #186 skrivet: 24 maj-08 kl 21:17 »
Är det någon som kommer ihåg historien med de hemlösa i Stockholm?
Statsmissionens sätt att fördela gåvor till de på samhället botten!
Det var några som tjänande riktigt bra med pengar genom att göra en insats i styrelsen på Statsmissionens

Det låter så fint och behjärtansvärt. Men vet vi var våra pengar går, som vi lämnar till olika stiftelser och föreningar?

Jag har sätt folk från hästens värn och de har vid mer en ett tillfälle, visat en skrämmande okunskap i sina djur hållning som de ursäktar med att de älskar sina djur.

Jag upp täckte att min ridklubb gav pengar till en mindre sund organisation till ett hem för pensionerade och missköta djur som räddats (stulits). Sött va!

Det finns ett stipendier på flera tusen som har gåt till sådana organisationer för deras engagemang i djur. Urk! Läste detta i ATL för ett par år sedan.

louise

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 25 maj-08 kl 08:52 »
Om du hade varit insatt i journalistbranschen Byracka, så hade du kännt till att journalisterna själva skickar in sina grodor till den egna facktidningen, som publicerar ett gäng i varje nummer. Om du hade läst/lyssnat mer hade du också på SR:s hemsida hittat radiojournalisternas grodor, som finns som lyssningsbara filer för vem som helst. En bättre läsning av tidningar hade också gjort att du hittat alla ursäkter och rättelser som publiceras titt som tätt.

Du hade också kännt till att kvällspress har sina egna (o)etiska lagar och inte liknar en dagstidnings seriösa arbetssätt. Du får bestämma dig i den här debatten om du vill prata om dagspress eller kvällspress. Väljer du dagspress måste du också skilja på storstadspress och lokaltidningar. Lokaltidningar finns sedan i 2-3 varianter - de seriösa med utbildade reportrar, de gammeldags som har en massa gamla gubbar som jobbat sedan 50-talet och inte vet något om modern journalistik. Sedan finns ett gäng annonsblad som är mycket lika en vanlig tidning och balanserar på gränslandet.

Och ja, jag anser inte att det är reporterns fel så mycket som nyhetschefer och chefredaktörers fel att det blir felaktiga texter. Efter att reportern lämnat in sin text ska den kontrolleras av nyhetschefen, chefredaktören och redigeraren. Det stora ansvaret ligger på nyhetschef och chefredaktör att se till att ingen skit slinker igenom.
« Senast ändrad: 25 maj-08 kl 08:58 av Lollo »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #188 skrivet: 25 maj-08 kl 22:39 »
http://www.corren.se/archive/2008/5/25/jqcrjrwrkr6unx6.xml

Corren är så vänligt att hålla med diskussionsforum till sina artiklar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 26 maj-08 kl 09:41 »
det börjar bli standard på nätupplagan av lokaltidningar att man kan kommentera artiklarna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #190 skrivet: 26 maj-08 kl 10:49 »
Men varför kommenterar ni inte då och förtydligar ännu mera vilka idioter vi har att göra med?

louise

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 26 maj-08 kl 11:17 »
va? nu hänger jag inte med. Menar du att journalisterna ska ha åsikter om sina egna artiklar? Journalister ska inte ha åsikter, de ska skriva sakligt och så objektivt som möjligt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 26 maj-08 kl 11:28 »
Men varför kommenterar ni inte då och förtydligar ännu mera vilka idioter vi har att göra med?

De har inloggning på kommentarssidan. >:( Men nu är formuläret iklickat och verifieringsmailet väntar på att ta sig igenom grålistningen.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #193 skrivet: 26 maj-08 kl 11:46 »
Grålistning är bra, men ibland tar det en evighet.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #194 skrivet: 26 maj-08 kl 13:12 »

Ja, det var ju just det att man var tvungen att logga in  ;)

Förövrigt ett stort TACK till dig Take - som engagerar dig mot knäppskallarna  :-*
Landsflykting i storstan...

ivigtut

« Svar #195 skrivet: 27 maj-08 kl 20:52 »
bra gjort Take.  :D

Bovanägare

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 28 maj-08 kl 08:34 »
Hur går det med kaninerna, har de hittats eller vet man var de är?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 28 maj-08 kl 08:59 »
Nej, de har inte kommit tillrätta. Om mönstret från andra attacker har följts så har man kört dem långt bort och släppt dem i skogen. Där överlever de inte länge.

Dandelia

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 28 maj-08 kl 09:11 »
Så onödigt!

louise

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 28 maj-08 kl 13:58 »
Enligt deras hemsida har de ju fått ett gott hem. Ring och fråga! Ja, eller mejla, de kanske inte har nåt telnr. Tror de skulel bli överraskade om "fienden" kommunicerade civiliserat och dessutom ringde av omsorg om sina djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser