Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninstöld  (läst 28374 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Kaninstöld
« Svar #100 skrivet: 16 maj-08 kl 12:55 »
Tyvärr är det inte så enkelt att det bara handlar om fjortisar och busstreck. Det börjar säkert så men utvecklas sen till nånting annat, värre. Dessa gäng är välorganiserade terrorister som lär upp sina barn i samma anda, för ja, de är såpass stora att de har barn. De sätter skräck i folk, förstör egendom, stjäl och plågar djur.

Kanske dags att stampa foten i backen innan det urartat? Bilda nån slags organisation som jobbar mot dem och visar hur man VERKLIGEN kan påverka samhället, alltså utan våld och förstörelse
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Filip Skräplund

« Svar #101 skrivet: 16 maj-08 kl 13:36 »
Japp. Från ungdomshyss till maffia på några år.

I det här fallet är det inte vanlig kriminalitet utan snedvriden idealism, jag tippar att en del senare hamnar i diverse vänsteraktivistsammanhang, om dom inte redan är där.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Slättahultarn

« Svar #102 skrivet: 16 maj-08 kl 17:11 »

Kanske dags att stampa foten i backen innan det urartat? Bilda nån slags organisation som jobbar mot dem och visar hur man VERKLIGEN kan påverka samhället, alltså utan våld och förstörelse

precis vad jag tycker om vi ligger 10-15 år efter så ska vi ta dom i sin linda. Om sveriges hönserier ,kaninfarmare,minkfarmare,pälsförsäljare mm gick samman för att jobba emot dom hade vi nog blivit starka.
Jag hade gärna kunnat lägga en slant varje år för att bli av med dessa problem.

Pong

« Svar #103 skrivet: 16 maj-08 kl 19:32 »
Det är ju inte så konstigt.

Djurrättsaktivister får komma på propagera på skolorna nästan hur fritt som helst. Men jägare får inte skyddsjaktsskjuta kanadsgäss för nära skolor pga av den anledningen att barnen/ungdomarna kan ta illa vid sig. Inte undra på fan att folk får en förvrängd disneyaktig syn på djuren.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 16 maj-08 kl 19:46 »
Det är faktiskt en kanin kvar. Förra året rymde tre ungar som inte gick att få tag på. De bosatte sig i grunden till en av våra ruiner. Två av dem blev sedermera tagna av rovdjur. Den sista ensamma kaninen har sedan dess hängt utanför burarna. I vintras levde den på höspill och annat som den hittade.

Jag tror att det är en hona, för den kunde ses sitta och trycka nosen mot Knops dörr och snusa. Knop var en av våra hannar. Inget resultat verkar ha kommit av denna omöjliga kärlek, annars har jag faktiskt läst om kaniner som fått till det genom ett nät.

När DBF var här vräkte de ut redlådorna på marken. På dem har nu den här kaninen stått och spanat efter sina artfränder. I dag när jag äntligen tog mig samman och tömde burarna på matskålar och strö låg en liten hög färska kaninkulor på en av redlådorna.

Den får väl hänga med hönsen i fortsättningen.

Margit

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 16 maj-08 kl 20:43 »
Usch Ulric, vad sorgligt med era kaniner  :'(

Kaninerna borde väl kunna dyka upp igen någonstans i Sverige...? Eller vad sjutton gör DBF med alla kaniner? Behåller dem själva?

Det borde finnas ett efterlysningsregister eller något.

skogstomten

• -
« Svar #106 skrivet: 16 maj-08 kl 21:02 »
Citera
I det här fallet är det inte vanlig kriminalitet utan snedvriden idealism, jag tippar att en del senare hamnar i diverse vänsteraktivistsammanhang, om dom inte redan är där.
Vad är det här för dravel.... det här är kriminalitet och inget annat. Att försöka dra in politik i det här är för djävligt...
Känn vårt stöd Ullric...
ps
Har du inga gamla rävsaxar att fånga  dom med????
ds
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Eva_

« Svar #107 skrivet: 16 maj-08 kl 21:54 »
Hej
Detta är min första post men kände att jag gärna vill delta i just denna diskussion.

Det är för sorgligt vad en del människor ställer till det mot djur, och som sen dessutom har mage att kalla sig för djurvän.

Jag hör till den sorten som tror att saklighet alltid leder längst, och dessa aktivister är allt ifrån sakliga.
Så att möta osaklighet med saklighet skulle kunna ställa denna grupp i väldigt dåligt ljus i allmänhetens ögon.
Frågan är bara hur kan  man möta dom? Jag tror på samma forum som dom själva ofta opererar på, dvs en hemsida på internet som skulle kunna heta '' sanningen om djurens befrielse front'' (detta för at få träff om man söker på djurens befrielse front) . På denna sida kan man på ett sakligt sätt med bilder och information visa allmänheten om vad som faktiskt händer.

Som Gösta beskrev. Dom hittade 30 döda kaniner efter deras besök. Tänk och lägga ut bilder på dessa stackars kaniner precis där dom hittades. Inte trevligt, men effektivt. Eller att visa hur burarna som dom plundrar faktiskt ser ser ut, för att bemöta att kanineran sitter i för trånga burar. Att berätta att kaniner som riskerar att försvinna som ras har bortförts m.m.

Allt detta kommer kanske inte att ge effekt omgående, men förr eller senare kommer detta att ställa dessa vandaler i ett mycket dåligt ljus, om på ett riktigt och sakligt sätt konsekvenserna beskrivs.

Jag är uppriktigt ledsen för alla er som drabbats av DBF.  och vill naturligtvis inte själv få besök. Att faktiskt göra något konkret som en moteld mot deras härjningar är ett sätt att komma upp ur den hjälplöshet och ilska som detta skapar.

Eva

Dandelia

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 16 maj-08 kl 22:43 »
Vet ni, en annan bieffekt av DBFs attacker, är att några kanske inte vågar låta sina kaniner och smådjur vara ute längre. Det i sin tur leder till sämre livskvalité för djuren och måste ju rimligen ses som ett nederlag för DBF själva! Själv har jag tagit mej en rejäl funderare hur jag framgent ska göra med mina djur. Kaninerna kommer fortsätta vara ute som tidigare med risk för att bli stulna men mina cuy och marsvin törs jag banne mej inte lämna själva ute. Dom är svåra att ersätta vid ett ev tillgrepp (pga liten avelsbas för cuy). Jag vill inte förlora några av mina avelsdjur, vare sej kaniner eller marsvin, det är tillräckligt smärtsamt när dom måste avlivas pga sjukdom eller liknande. Ännu värre vore att få dom stulna och inte veta vad som hänt. Dom finns i hjärtat och tankarna alltid.

Usch, Ulva och Ulric, vad tomt det måste kännas! Och hur gör ni nu, då? Orkar ni bygga upp en ny genbank? Jag hoppas verkligen det, önskar er varmt lycka till!

/Dandelia

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 16 maj-08 kl 23:03 »
I morgon åker jag på Föreningen Gotlandkaninens årsmöte för första gången på de fem år vi hållit på. Det hade jag sett fram emot, men det blir ju minst sagt annorlunda än planerat.

Ja, hur skall man göra? Det är ju så kul att hålla på, fixa med inhysningen, höskörden, till och med när man släpar grangrenar på vintern för att de skall ha något att gnaga på, men det är meningslöst arbete om galningar skall hålla på och förstöra det. Jag tänker aldrig låsa in några kaniner, då får det hellre vara.

Pong

« Svar #110 skrivet: 16 maj-08 kl 23:22 »
Skjut Gräv Tig-parollen borde även den vara tillämpbar här. Straffet blir nog iallafall mindre än om man skulle skjuta en varg om man skulle bli påkommen ialla fall.

Några kaninen visst blir man förbannad men tänk då på de stackars körsnärer och pälsbönder som även blir trackaserare mordhotadem och deras familjer. Det värsta exemplet är några självförhärligande muppar som grävde upp en pälsbondes svärmor och krävde att denne skulle sluta med sin verksamhet för att kroppen skulle komma tillbaka.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #111 skrivet: 16 maj-08 kl 23:29 »
Jag håller nog på Evas sakliga modell, i första hand  ;)

...fast hade jag adressen till någon liten DBFare så skulle jag placera ett avhugget kaninhuvud i densammes säng  :-X
Landsflykting i storstan...

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #112 skrivet: 16 maj-08 kl 23:32 »

...fast hade jag adressen till någon liten DBFare så skulle jag placera ett avhugget kaninhuvud i densammes säng  :-X

;D vill du bli min kompis? Du har en skön stajl.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #113 skrivet: 16 maj-08 kl 23:40 »
;D vill du bli min kompis? Du har en skön stajl.

:-*

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #114 skrivet: 17 maj-08 kl 08:03 »
Det där med ett forum på nätet tyckte jag var en bra idé!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #115 skrivet: 17 maj-08 kl 11:40 »
Några snabba hågkomster flimrade förbi.

I allmänhet släpps kaninerna ut, oavsett vad de skriver om kärleksfulla hem. Åtminstone om det är många kaniner som stjäls.

Om kaninerna släpps ut, och man får tag på skitarna som gjort det, så åtalas de inte för stöld.  ??? :o
De åtalas för egenmäktigt förfarande, eftersom de inte gjort tillgreppet för egen vinning. För min del är det stöld, möjligen kombinerat med djurplågeri.

För några år sedan fanns en diskussionssida på nätet, som jag följde. I samband med attentatet i Laholm, där en byggnad brändes ner med hjälp av brandbomber, så var en del av djurrättarna oerhört förvånade över att brottet benämndes mordbrand, ingen hade ju dött.

Efter attentatet hos Gösta, där döda kaniner hittats ute, så menade man att dessa kaniner hade uppfödarna slagit i hjäl och lagt ut i skogen för att ge dålig press åt befrielsefronten.

De är ju så indoktrinerade i sitt s.k. tänkande att en saklig info inte kan påverka deras åsikter. Därför tror jag dessvärre inte att de som redan är övertygade militanta djurrättsaktivister bryr sig. De menar att alla bilder är manipulerade, alla utom de själva ljuger osv.

Den stora allmänheten vet i alla fall hur det är, och kan ta till sig saklig info.

Ett tips är ju om man får tag på några aktivister på sina marker är att slå dem där det inte syns. I knävecken lär vara bra, det gör ont och syns inte. Annars åker man väl på misshandel som lök på laxen.

Samverkan och info bland oss som håller på med smådjur, goda kontakter med polisen, larm på burarna, vakthundar eller gäss etc kan vara en väg att freda sina djur.

Edgar

Margit

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 17 maj-08 kl 13:07 »
Strömförande lås kanske?  8)

Eva_

« Svar #117 skrivet: 17 maj-08 kl 13:56 »

Efter attentatet hos Gösta, där döda kaniner hittats ute, så menade man att dessa kaniner hade uppfödarna slagit i hjäl och lagt ut i skogen för att ge dålig press åt befrielsefronten.

Här kommer man direkt till fördelarna när man kan vara saklig. Först lägger dom beslag på kaninerna och sedan säger dom djurägaren själv har haft ihjäl dom. Verkar det trovärdigt? Vanligt folk med normalvett sväljer inte sånt helt utan vidare om man kan påpeka faktum.

De är ju så indoktrinerade i sitt s.k. tänkande att en saklig info inte kan påverka deras åsikter. Därför tror jag dessvärre inte att de som redan är övertygade militanta djurrättsaktivister bryr sig.

Helt rätt. Det går inte att ändra hur andra människor tänker, och tur är väl det. Kunde man det så skulle vi mista det som gör oss specifika som människor.

De menar att alla bilder är manipulerade, alla utom de själva ljuger osv.

Den stora allmänheten vet i alla fall hur det är, och kan ta till sig saklig info.

Jag tror inte att den stora allmänheten egentligen vet hur det förhåller sig. Jag själv hade inget större grepp om det innan jag började med kaniner.

Och precis som du säger så försöker dom ge en bild till samhället som stämmer enligt deras intentioner. Men var kan samhället hitta bra fakta om vad som faktiskt händer?

Det kommer aldrig att gå att omvända alla människor, men det går att informera om vad dom faktiskt gör och på detta sätt hjälpa människor att förstå att DBF inte är djurvänner. Om DBF får en dålig klang, något skamligt över sig så kommer dom att få betydligt svårare att värva nya medlemmar i framtiden. Dom kommer heller inte att kunna känna sig tillfreds när dom berättar för omgivningen att dom tillhör DBF och omgivningen helt plötsligt börjar ställa besvärliga frågor. En som hela tiden påstår att alla andra ljuger o manipulerar tappar sin  trovärdighet väldigt snabbt.

Eva

Filip Skräplund

« Svar #118 skrivet: 17 maj-08 kl 15:08 »
Vad är det här för dravel.... det här är kriminalitet och inget annat. Att försöka dra in politik i det här är för djävligt...

Jag tipsar bara var man kan leta. Jag tror inte nassarna pysslar med sånt, dom gör annat sattyg.

http://www.yelah.net/articles/debatt020512

Om det var vanlig kriminalitet skulle inte SÄPO bry sig om saken, det är just kopplingen till annan subversiv verksamhet som intresserar dom.
« Senast ändrad: 17 maj-08 kl 17:36 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #119 skrivet: 17 maj-08 kl 17:41 »

Det kommer aldrig att gå att omvända alla människor,

Nä, den som redan blivit hjärntvättad av DBF går nog inte att nå.

De som skall informeras är i första hand fjortisarna som DBF vill rekrytera!
Lämpligt att de som är nyfikna på djurrätt också får upp en info sida om resultaten av DBFs attentat. Ihjälkörda minkar, minkdödade höns, vettskrämda kaniner, inlåsta  djur, dessutom bör väl en del rättvisande bilder på både kaninburar och minkarburar finnas med. (Vet inte alls hur minken har det på i dagsläget, min bild av minkbur är antagligen från 50 talet  :P ) Förhoppningsvis får det en del människor att tänka till en gång extra.

Och att DBF påstår att bilderna är manipulerade går inte att göra något åt... De visar ju som sagt samma befriade kanin bilder från olika attentat själva. För att inte tala om de bilder som finns på kaninburar 45*45 cm med nätbotten - Sverige, jo säkert  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
praktejder, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser