Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvdragare - råd inför köp  (läst 14007 gånger)

louise

• Gäst
SV: Skruvdragare - råd inför köp
« Svar #40 skrivet: 11 maj-08 kl 21:47 »
aha, mitt är på knappt 5 joule. Har ändå funderat på att skaffa ett till. Men, alltså, bränner, är det inte brandrisk med den här metoden?

Byracka

• -
« Svar #41 skrivet: 12 maj-08 kl 10:41 »
En viss liten brandrisk finns det alltid med elstängsel.
Att säga att stängslet bränner bort gräset är lite överdrivet, det som händer är att den färska växtligheten förtvinar, om det av temperaturökningen eller av strömmen i sig själv låter jag vara osagt.  Brandrisken uppstår när det finns otillräcklig kontakt mellan ledare och jord som är just lagom stor för att en gnista skall slå över. Detta kan även hända med dåliga isolatorer eller spindlar som promenerat förbi i glipan mellan stolpe och tråd.
Ett bra sätt att kolla efter överslag om man inte har en stängseltestare är att ta sig en promenad utefter  stänget precis efter en regnskur. Hör man hur det knäpper har man ett överslag som skall tas bort.
Detta förbättrar även stängslets effekt i övrigt, både vad som gäller självrensning men även djurhållande effekt.
Sedan skall man tänka på att låta strömmen vara på även om man inte har djur i hagen, detta för att hålla undertråden fri.

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 30 maj-08 kl 17:21 »
Är joule det enda jag ska titta efter? Går igenom Norpost lista just nu å de verkar tycka att under 1 joule är starkt likaväl som 10 joule.

Byracka

• -
« Svar #43 skrivet: 30 maj-08 kl 17:27 »
Är joule det enda jag ska titta efter? Går igenom Norpost lista just nu å de verkar tycka att under 1 joule är starkt likaväl som 10 joule.

Åk till Bruno Henriksson, han har prisvärda Lacme-aggregat som fungerar ypperligt.
Om du sköter stängsling och jordning blir inte Joulen av avgörande betydelse. Det kommer att göra ont där det skall om du inte misskött jordning och isolatorer.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 18 aug-08 kl 21:42 »
Om jag vill både borra och skruva, vad ska det vara för funktioner då på den? Vad heter det?

Här är en bosch som bara kostar 1500, är det rimligt? saknas nån funktion jag inte fattar?
Beijer: Skruvdragare PSR 12 V VE2

Filip Skräplund

« Svar #45 skrivet: 18 aug-08 kl 21:46 »
Jag tycker den verkar ok, entimmesladdare är bra om man har bara ett batteri.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 18 aug-08 kl 21:50 »
Men den heter inte borr/skruvdragare. Innebär det att jag inte kan borra med den?

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 aug-08 kl 22:27 »
Den första var bara en länk till alla Beijers skruvdragare, vilken menar du?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #49 skrivet: 19 aug-08 kl 17:38 »
Enligt mina erfarenheter så är en skruvdragare bra att dra i skuvar med, jag köpte en billig maskin med 2 batterier 18 V. Fungerar superbra som skruvdragare. Byggt mycket med den. Jag har knappast borrat med den, men det går med småborr (upp till 5 - 6 mm). Jag har fått för mig att ett borrat hål motsvarar 10 - 20 st skruvar, varför batteriet tar slut fortare om man borrar. För borrning har jag en nätdriven borrmaskin, det fungerar bäst för mig. 

Edgar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 19 aug-08 kl 19:22 »
De flesta skruvdragare är rätt kass på att borra, medan i princip vilken (sladd-)borrmaskin som helst är någorlunda bra på det. Vill man kunna göra bådadera är det bäst att köpa två maskiner, där ungefär 75% av budgeten läggs på skruvdragaren.

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 aug-08 kl 20:05 »
Å fyfan, nu har jag shoppat! Nr 2 som Skräplund rekommenderade. Jag kan inte glädjas åt köpet för jag får bara ångest av att jag har spenderat pengar. Men jag slappnar väl av snart. Om inte så när jag ska bygga grishus nu i augusti och nästa gång jag ska stängsla, som väl också blir inom två veckor.

En sån där bit som är till isolatorer, hur ser de ut och var brukar de sälja dem? Silvan fattade inte vad jag pratade om.

Filip Skräplund

« Svar #52 skrivet: 21 aug-08 kl 20:15 »
http://www.lgprodukter.se/index.php?cPath=15_20_245

Finns nog på Granngården också, kolla bara att den passar till den typ av isolator du använder.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 aug-08 kl 20:30 »

Finns nog på Granngården också, kolla bara att den passar till den typ av isolator du använder.

Åhå!! FARVÄL BLÅSOR!! Efter 3 km elstängsel så började jag fundera på varför ingen hade uppfunnit någon hållare för isolatorerna som passade i en skruvdragare..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #54 skrivet: 21 aug-08 kl 20:37 »
Åhå!! FARVÄL BLÅSOR!! Efter 3 km elstängsel så började jag fundera på varför ingen hade uppfunnit någon hållare för isolatorerna som passade i en skruvdragare..

Hur har ni klarat er utan en sån? Det är ju en fantastiskt liten mackapär, nästan i klass med najverktyget som hjälper en att göra snygga virror av tråden i slutändan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 21 aug-08 kl 20:42 »
Hur har ni klarat er utan en sån? Det är ju en fantastiskt liten mackapär, nästan i klass med najverktyget som hjälper en att göra snygga virror av tråden i slutändan.
Jag vet inte, men det kommer hädanefter inte att skruvas i en endaste isolator för hand på den här gården.

Jorlan

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 27 aug-08 kl 00:00 »
Å fyfan, nu har jag shoppat! Nr 2 som Skräplund rekommenderade. Jag kan inte glädjas åt köpet för jag får bara ångest av att jag har spenderat pengar. Men jag slappnar väl av snart. Om inte så när jag ska bygga grishus nu i augusti och nästa gång jag ska stängsla, som väl också blir inom två veckor.

En sån där bit som är till isolatorer, hur ser de ut och var brukar de sälja dem? Silvan fattade inte vad jag pratade om.

Grattis till inköpet äntligen  ;D  Du kommer tacka dig själv, när du väl börjar använda den, för att du köpte en redig maskin.

Litiumbatterier är göttigt. Två sådana och en snabbladdare är nästan ett tvång om man gör ett jobb som drar ut på tiden.

Sia

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 27 aug-08 kl 09:27 »

Finns den inte på granngården så kan dom ta hem för den finns på Nordpost och heter iborrningshylsa,
jag tror att jag köpte den på nån hästpostorderfirma.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

kanka

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 27 aug-08 kl 09:40 »
Lollo, du behöver verkligen inte ha ångest över din nya skruvdragare, du kommer att känna hur mycket den tycker om att arbeta för dig. Min ångest försvann när jag hittade just en likadan, den är som gjord för en kvinnohand.
Lycka till.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 4 användare
fyren, gjutaren, Proct, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser