Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvdragare - råd inför köp  (läst 13997 gånger)

louise

• Gäst
Skruvdragare - råd inför köp
« skrivet: 07 maj-08 kl 11:25 »
Inbillar mig att jag har råd med en skruvdragare! Det ska finnas ett tillbehör som man har till att skruva i isolatorer och jag drömmer om att stängsla utan värk i armbågen.

Men- vad ska man ha? Märke? "Ork"? lämplig butik? osv.

Lånar ibland fars men den är så klen. Går att sätta kansek 20 skruvar, sen måste man ladda den igen. Vill alltså ha en som orkar någorlunda. Men som ändå är billig. Som vanligt..

leifhh

• Gäst
SV: Skruvdragare - råd inför köp
« Svar #1 skrivet: 07 maj-08 kl 20:48 »
Har inte skene järn haft utförsäljning på diverse proffsmaskiner (skruvdragara/borrmaskiner, hitachi, de walt ev milwakee) till typ halva priset ett tag nu.... Kolla där nästa gång du har vägarna förbi och sisåda 1500 pix som skaver i fickan.

Själv köpte jag en orange Black&Decker, 18 volt, tung och stark, för flera år sedan. Missade att man allt för ofta behöver 2 batterier så jag skall nog komplettera med en till framöver.
« Senast ändrad: 08 maj-08 kl 10:38 av leifhh »

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 21:00 »
har hjälpt broder sätta upp elstängsel till skydd mot rovdjur - han köpte en proffsmaskin med två accar körde sönder isolatorverktyget i plast köpte den i metall sedan - är det den minsta omfattning på stängslings arbetet rekomenderas proffsmaskin - viktigt att värdera både sin tid och hälsa
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Acleja

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 10:29 »
Jag köpte en skruvdragare/borrmaskin för något år sedan. Mina krav var att den skulle vara stark, lätt och inte alldeles för tokdyr. Fastnade till slut för en Herkules (ingen aning om vad det är för märke) 18 w och som kändes lättare och smidigare än övriga. Till den följde det med två ackar som laddas på någon timme. Köpte den på Bauhaus när de hade rea på just skruvdragare. Kostade nog drygt tusen spänn om jag inte minns fel. Tycker den är lika bra som grannens De walt som jag lånade rätt mycket innan. Fast det beror väl på vad man gör med den kanske.

Men om du köper en som är för svag, tung och klumpig blir den kanske bara jobbig att använda.

Acleja

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-08 kl 12:08 »
Halaj!

Jag tycker att skräplunds råd är goda.
Mindre än 12 V är klent och mer än 14 V blir klumpigt.
Två hastigheter är ett absolut måste.
Jag tycker inte att det är värt att lägga för mycket pengar på en skruvdragare.
Den tar slut efter några år, vare sig du använder den eller inte.
Ackarna har begränsad livslängd. När de inte tar laddning längre är det dags att kasta bort maskinen och köpa en ny. Surt, men sant.
Proffsmaskiner är för dem som använder sin maskin timtals varje dag, år in och år ut.

//T

Acleja

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 12:21 »
Halaj!

Ackarna har begränsad livslängd. När de inte tar laddning längre är det dags att kasta bort maskinen och köpa en ny. Surt, men sant.

//T

Kan man inte bara köpa nya ackar? Jag betraktar dem som enbart batterier, eller?

Acleja

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-08 kl 12:46 »
Halaj!

Jovisst kan man det.
Men man måste få tag på rätt sorts batterielement också, och löda ihop alltihop.

Här i Gbg har vi en firma som heter batterilagret. En affär som inte har annat på hyllan än batterier.
De bytte ut hela mitt batteripack i min B&D 18 V. det blev en herrans fjong i apparaten efter det!

//T

Acleja

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 maj-08 kl 13:55 »
Halaj!

Jovisst kan man det.
Men man måste få tag på rätt sorts batterielement också, och löda ihop alltihop.

Här i Gbg har vi en firma som heter batterilagret. En affär som inte har annat på hyllan än batterier.
De bytte ut hela mitt batteripack i min B&D 18 V. det blev en herrans fjong i apparaten efter det!

//T

Batterielement  ??? Löda  ??? Finns det inga färdiga att bara använda? B&D är ju åtminstone ett vanligt märke.

Acleja

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-08 kl 13:59 »
Jag har flera skruvdragare, bland annat en 24-voltare som jag tycker är stark och bra men Ulva tycker den är för tung för att använda. Värt att tänka på. Vet inte var den kommer ifrån, något lågprismärke är det. Den har även slagfunktion som är rätt kass.

Två batterier skall man ha så man slipper vänta på laddaren.

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 maj-08 kl 14:34 »
Batterielement  ??? Löda  ??? Finns det inga färdiga att bara använda? B&D är ju åtminstone ett vanligt märke.
Om man har tur finns de att köpa fortfarande efter några år,
men oftast är de dyrare än själva skruvdragaren inklusive första batteriet.
Akkkupacks finns däremot för en överkomlig peng att inhandla...

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-08 kl 15:50 »
Halaj!

Citera
Finns det inga färdiga att bara använda?

Jodu, jag försökte. Jula, Hornbach, Bauhaus, Harald Nyborg, K-rauta, Silvan, rubbet.
Inga reservbatterier.

Jag har insett att det finns inga reservdelar att få tag på till hobbymaskiner.
Om din sticksåg, borrhammare, elhyvel, handöverfräs, excenterslip mm.
Från Mectools, ETC, Cotech, Herkules, B&D m.fl. går sönder så bemöda dig inte att försöka att få den lagad såvida felet inte går att fixa med silvertejp.
Reservdelar finns helt enkelt inte.
Det är bara att slänga skiten.

//T
« Senast ändrad: 08 maj-08 kl 15:53 av Tapio »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 09 maj-08 kl 08:04 »
Hej Lollo!

Jag vet att dom inte är billiga, men på jobbet hade vi (fram tills ett inbrott :-\ ) 2 DeWalt-skruvdragare som fick jobba rätt hårt. Bra kvalitet på både maskiner och ack:ar...minns dock inte exakt vad modellen heter (och jag kan ju inte kolla efter heller). Dom hade fin ork, exempelvis till att dra i självborrande plåtskruv i 3mm-plåt "på löpande band"...värre dock för armarna på stackarn som höll skruvdragaren...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jorlan

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 maj-08 kl 09:09 »
Jag anser att domdär billiga maskinerna är helt värdelösa och onödiga. Skruvar man i ett par skruvar om året? Använd sladdmaskin (220), annars ligger batterierna och blir kass. Skruvar man oftare? Köp en "proffsmaskin". Dom är i mycket bättre kvalitet, ergonomi och batterihållbarhet med mera. En 14,4V "proffsmaskin" är oftast också betydligt starkare än en 18V billighetsmaskin. 2 batteri på minst 2AH är att föredra, samt en snabbladdare, som också brukar följa med en "proffs", så att man inte behöver bli avbruten i arbetet.
Man kan också ta och kolla upp vad reservbatteri kostar vid val av märke. Själv föredrar jag Makita eller Hitachi. Men smaken är ju som baken.
Har du en gång jobbat med en redig maskin, inser du att 500kr för en billighetsmaskin i själva verket är dyrt.
Ska man bara göra ett stort jobb en gång och aldrig mer, är det inte alls så dumt att hyra en ordentlig maskin. Bra verktyg är minst halva jobbet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 maj-08 kl 23:50 »
Själv föredrar jag Makita eller Hitachi. Men smaken är ju som baken.
Jag håller med. Jag hade en Hitachi förut på jobbet, men fick en Makita denna gång, och båda har varit riktigt bra.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 10 maj-08 kl 01:13 »
Halaj!

Jag tycker att skräplunds råd är goda.
Mindre än 12 V är klent och mer än 14 V blir klumpigt.
Två hastigheter är ett absolut måste.
Jag tycker inte att det är värt att lägga för mycket pengar på en skruvdragare.
Den tar slut efter några år, vare sig du använder den eller inte.
Proffsmaskiner är för dem som använder sin maskin timtals varje dag, år in och år ut.

//T

Måste reda ut begreppen lite, Volten har inget med hur kraftig maskinen är, då ska du se på watt, en 12V maskin kan vara kraftigare än en 24 voltare.

Hur länge man kör anges av batteriets Ah, ju mer Ah desto längre drifttid men också dyrare batteriackar, en "dryg" ack ligger på 2,5-3 Ah

Min erfarenhet av att byta cellerna i en ack är att det knappast lönar sig.

En acks livslängd anges oftast i hur många cykler den laddas så används dom lite håller dom längre.

Kan starkt rekomendera De-walts maskiner, den billigaste 12 voltaren ligger nog kring ca 1500-2000 kronor och är 2-växlad  med snabbladdare, den maskinen håller säkert flera år, det går även att köpa ficklampor mm som passar till samma batteriackar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-08 kl 09:33 »
Jag anser att det är relevant att titta på volttalet så länge man håller sig inom samma marknadssegment.
En 24 V ekonomimaskin är alltid starkare än en 12 V ekonomimaskin.
En 24 V proffsmaskin är alltid starkare än en 12 V proffsmaskin.
Däremot kan en 12 V proffsmaskin vara starkare än en 24 V ekonomimaskin.

Men visst, vill man gräva ner sig i nuffror så kan väl effekten vara intressant.
För om man dividerar maskinens ström med vilket vridmoment den ger så får man ju en bild av hur bra verkningsgraden är i maskinens omvandling av elektrisk energi till mekaniskt arbete. Alltså:
P/U/M
Där
P=effekt
U=spänning
M=vridmoment
Jag gör här förbehållet att effekten inte är totaleffekten utan bara den mekaniska delen.
Vilket man ju inte kan vara säker på, såvida det inte är angivet.

//T

HJFF

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 10 maj-08 kl 12:25 »
Jag anser att det är relevant att titta på volttalet så länge man håller sig inom samma marknadssegment.
En 24 V ekonomimaskin är alltid starkare än en 12 V ekonomimaskin.
En 24 V proffsmaskin är alltid starkare än en 12 V proffsmaskin.
Däremot kan en 12 V proffsmaskin vara starkare än en 24 V ekonomimaskin.

Men visst, vill man gräva ner sig i nuffror så kan väl effekten vara intressant.
För om man dividerar maskinens ström med vilket vridmoment den ger så får man ju en bild av hur bra verkningsgraden är i maskinens omvandling av elektrisk energi till mekaniskt arbete. Alltså:
P/U/M
Där
P=effekt
U=spänning
M=vridmoment
Jag gör här förbehållet att effekten inte är totaleffekten utan bara den mekaniska delen.
Vilket man ju inte kan vara säker på, såvida det inte är angivet.

//T

Filip har rätt i att nm anger hur stark maskinen är, MEN du kan få högt vridmoment med ett ficklampsbatteri bara du har låg utväxling med lågt varv som följd, Watt anger däremot kombinationen av vridmoment och varv.
Volttalet är helt ointressant, hur skulle annars en startmotor kunna vrida runt en bilmotor på bara 12v tex.
Skillnaden (i regel) mellan en billig och en dyr 12-voltsmaskin är just effekten.
Summasummarum är att du kan linda en lika "kraftig"12voltare som 24 voltare.

Jorlan

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 10 maj-08 kl 12:55 »
Men nu bollar du med extremer, i praktiken snackar man om t ex 12, 18, 24, 36 voltsmaskiner, och alla vet att högre volttal normalt innebär starkare maskin.

Njaaeee... jag vill faktiskt även föra in variablen Pris i ditt resonemang för att hålla med, om man ska hålla det på en "normal" nivå.

En billig pissmaskin på 18V kan vara bra mycket klenare än en ordentlig 12 eller 14V maskin. Och det kan ju då skilja 2-4000 i pris också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 10 maj-08 kl 12:57 »
Jag vill blanda in växellåda också, de allra billigaste har ingen sådan, typ den 18V som rusta och cooop säljer, den är svagare än biltemas 14.4V-maskin.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-08 kl 16:55 »
Volttalet är helt ointressant,

Halaj!

Tjurskit säger jag.

Vi antar två maskiner, en på 12 V och den andra på 24 V.
Allt annat lika; samma varvtal, effekt och bådas batteri rymmer samma elmängd räknat i ampertimmar.

Man har alltså att P=U*I eller effekt = spänning * ström
Man behöver inte vara något mattegeni för att se att för en given effekt går det halva strömmen om man dubblar spänningen.

Detta innebär att man kan köra 24 V-maskinen dubbelt så lång tid som 12 V-maskinen innan batteriet är urladdat.
Trots att båda batterierna har samma Ah.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Proct, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser