Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skruvdragare - råd inför köp  (läst 14008 gånger)

HJFF

• Västerbotten
SV: Skruvdragare - råd inför köp
« Svar #20 skrivet: 10 maj-08 kl 17:27 »
Halaj!

Tjurskit säger jag.

Vi antar två maskiner, en på 12 V och den andra på 24 V.
Allt annat lika; samma varvtal, effekt och bådas batteri rymmer samma elmängd räknat i ampertimmar.

Man har alltså att P=U*I eller effekt = spänning * ström
Man behöver inte vara något mattegeni för att se att för en given effekt går det halva strömmen om man dubblar spänningen.

Detta innebär att man kan köra 24 V-maskinen dubbelt så lång tid som 12 V-maskinen innan batteriet är urladdat.
Trots att båda batterierna har samma Ah.

//T

Ja och?
Frågan gällde hur kraftig maskinen är inte hur länge man kör

PRIUS

« Svar #21 skrivet: 10 maj-08 kl 17:32 »
Jag är nöjd med min AEG    från Bauhaus  för 990:-kr med låda  3 Ah batteri som är vändbart och med metallchuck som är smidig.
En test här.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=300356&previousRenderType=6

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=1491

HJFF

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 10 maj-08 kl 17:48 »
Men nu bollar du med extremer, i praktiken snackar man om t ex 12, 18, 24, 36 voltsmaskiner, och alla vet att högre volttal normalt innebär starkare maskin.

Du generaliserar, du säger att "normalt" så innebär det, men ska du vara säker ska du kolla på effekten.

Enligt ditt resonemang lyser "normalt" en 230v ugnslampa mer än ett 12v extraljus.

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 10 maj-08 kl 17:58 »
Ja och?
Frågan gällde hur kraftig maskinen är inte hur länge man kör

Men- vad ska man ha? Märke? "Ork"? lämplig butik? osv.

Lånar ibland fars men den är så klen. Går att sätta kansek 20 skruvar, sen måste man ladda den igen. Vill alltså ha en som orkar någorlunda. Men som ändå är billig. Som vanligt..

Halaj!

Jag tolkar Lollos “ork” som att h*n efterlyser en maskin som går länge mellan uppladdningarna.

Men slappna av nu.
Jag tycker mig märka att det bultar i dina tinningar.  ;)

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 maj-08 kl 18:11 »
Av PRIUS i och för sig något gamla länkar framgår att det inte finns någon självklar korrelation mellan volttal och vridmoment. I borrmaskintestet lyckas en tillverkare till och med ställa upp med en 18-voltsmodell som är lite klenare än 12-voltsmodellen. Däremot skilde batteritiden till 18-voltarens fördel, vilket antagligen beror på att de har likadana celler i batterierna men olika många.

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 10 maj-08 kl 18:31 »
Jag har haft biltemas 16,8 volts maskin i nästan 3 år. Den orkar skruva 13,5 Nm vrid. Tillräcklig för att man måste ta i för kung och fosterland för att få ut skruven med handkraft , om det ens går. Den kostar 399:- för 199 kan man köpa ett reservbatteri med tillhörande laddare på samma hylla.

Som mest gick den under ett pass då det skruvades en 500 st. 42mm skruv, och då var det saft kvar i batteriet.

« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 18:38 av Bäng S »

HJFF

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 10 maj-08 kl 23:03 »
Av PRIUS i och för sig något gamla länkar framgår att det inte finns någon självklar korrelation mellan volttal och vridmoment. I borrmaskintestet lyckas en tillverkare till och med ställa upp med en 18-voltsmodell som är lite klenare än 12-voltsmodellen. Däremot skilde batteritiden till 18-voltarens fördel, vilket antagligen beror på att de har likadana celler i batterierna men olika många.

Det låter som det ska det :)

HJFF

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 10 maj-08 kl 23:29 »
Halaj!

Jag tolkar Lollos “ork” som att h*n efterlyser en maskin som går länge mellan uppladdningarna.

Men slappna av nu.
Jag tycker mig märka att det bultar i dina tinningar.  ;)

//T

Du får vara bra mycket tjurigare för att få mina tinningar att bulta :)

Du skrev "En 24 V ekonomimaskin är alltid starkare än en 12 V ekonomimaskin.En 24 V proffsmaskin är alltid starkare än en 12 V proffsmaskin"
Du borde ha skrivit, en 24volts maskin har i regel högre kapacitet än en 12volts men effekt och vridmoment kan vara samma eller tom högre på 12voltaren, det beror naturligtvis på utväxling och EFFEKT :)

Det kan tyckas som petitmeterfasoner men jag vill inte att nån ska bli rekomenderad att köpa en stark uthållig maskin bara för att det står 36V på den, titta hellre på effekten och amperetimmarna

Tapio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 11 maj-08 kl 09:46 »
Halaj!

Du ger inte upp.  ;D

Jag vet inte riktigt hur jag skall tackla denna nya storhet, kapacitet, som du nu inför.
Vilken enhet har den?

//T

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 maj-08 kl 12:42 »
tusen tack alla för råd! Skräplund hjälpte mig dock med mitt teflonminne och jag har tagit fram skruvmejseln och har stängslat klart..

Men ni kan få ge mig råd om en bra grästrimmer istället, för i år ska gräset inte växa in i eltråden:)

HJFF

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 11 maj-08 kl 12:55 »
Halaj!

Du ger inte upp.  ;D

Jag vet inte riktigt hur jag skall tackla denna nya storhet, kapacitet, som du nu inför.
Vilken enhet har den?

//T

Varför ska jag ge upp när ni svamlar på  ;D

Vilken enhet den har?
Ja när det gäller kondingar så har den storheten Farad och när det gäller batterier Amperetimmar (Ah) :)

Nu gäller frågan grästrimmrar så därmed lägger jag ner :-X

Byracka

• -
« Svar #31 skrivet: 11 maj-08 kl 13:14 »

Men ni kan få ge mig råd om en bra grästrimmer istället, för i år ska gräset inte växa in i eltråden:)

Innan du köper en trimmer bara för att rensa under stängslet skall du göra följande:

Skaffa ett tillräckligt starkt aggregat, kontollera höjden på undertråden, till lamm har jag 20-25 cm och hittills har ingen rymt genom att krypa under.
Kontrollera jordningen av elstängslet, har du ingen stängseltestare gör du så här:
Lägg ner stängseltråden mot backen på en sträcka av 10-50 meter, vattna marken brevid aggregatet, ställ dig barfota och ta med fuktade händer tag i jordtråden respektive anslutningspunkten för jord på aggregatet.
Känns det obehagligt eller killar det allra minsta har du dålig jord. Du skall som minst ha 1 m. jordspett/Joule  och jordspettet skall sättas där det är fuktigt och långt till berg.

Gör du allt detta skall det inte vara ett problem att låta aggregaten hålla undertråden ren.

Själv har jag denna trimmern:
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/INT1/FS+550.html
Detta är ingen renodlad trimmer utan en röjsåg som även kan användas till att trimmning.

Tapio

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 11 maj-08 kl 13:31 »
Halaj!

OK.

Jag är inte tillräckligt hemma på trimmers, men kan iaf. tala om vad du inte ska köpa.
En Ryobi (stavning?).
En sådan har jag.
Den är precis fullständigt värdelös.
Smäckigt byggd med billig plast som har gått sönder.
Kåpan till luftburken ramlar av hela tiden.
Vinkelväxeln längst ner har glappat upp.
Det är ju inte så konstigt, för det är en herrans obalans i klingan så hela maskinen skakar som vibratorn från helvetet.

Bara nu när jag tänker på den känner jag att mitt blodtryck höjs.
Det är bara min snålhet som gör att jag inte har slängt den för länge sedan.

//T

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 maj-08 kl 13:34 »
men mitt gräs är bra mkt längre än 20 cm. Menar du att elen ska bränna av det eller vad var grejen med ett starkt? hade ett helvete förra sommaren, knappt nån el i tråden när växtligheten hade fått fart.

Byracka

• -
« Svar #34 skrivet: 11 maj-08 kl 13:41 »
Korrekt uppfattat, har du ett bra aggregat, detta är bra jordat och det får börja sitt arbete med tråden friliggande kommer det inte vara något problem.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 maj-08 kl 13:42 »
men hur starkt aggregat då? Mitt är nog rätt rejält. skulle vara jordningen som inte duger då.

Byracka

• -
« Svar #36 skrivet: 11 maj-08 kl 13:51 »
men hur starkt aggregat då? Mitt är nog rätt rejält. skulle vara jordningen som inte duger då.
För att kunna svara på detta skulle jag vara tvungen till att antingen googla lite eller gå ut till mitt aggregat, för att sedan återkomma här.
Ingendera av detta kommer att hända eftersom jag har en hink bult att dricka ur och blommande äppleträd att sitta under när jag gör det.
Så vill du omgående ha mer fakta får du googla själv, det benda jag kan bidra med är att spönningen i jordsladden ej bör överstiga 300 Volt

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #37 skrivet: 11 maj-08 kl 19:04 »
Över 10J är ett bra tips, då börjar det bränna ordentligt. Men från 6 så kan det fungerar. Men jorda, jorda, jorda.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

leifhh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 maj-08 kl 19:16 »

Om du fortfarande går i skogsköpartankar så köp en rejäl röjsåg istället, den kommer du alltid att ha nytta av.... Sätt på en gräsklinga eller tråd när du skall slå gräs.

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 maj-08 kl 21:45 »
nej inga skogsköp. Det är bara dumma drömmar jag får för mig ibland. det är gräs som ska röjas, å möjligen nåt litet rotskott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare
fyren, Proct, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser