Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För tidigt betäckt kviga, råd och tips !!  (läst 8718 gånger)

Falin

• -
SV: För tidigt betäckt kviga, råd och tips !!
« Svar #20 skrivet: 13 maj-08 kl 05:53 »

Faran finns att hon är dräktig med sin egen pappa ja, även om där gick andra tjurar i hagen oxå. Han som ska komma och kika på henne är en av hallands största mjölkproducenter och han är uppvuxen i kalvhagen så att säga så han sa låt mig kika på henne först och sen kommer vi att ta dit en veterinär eller hans egen seminör. Det är viktigt för mig att veta hur hon mår och hur långt hon är gången plus att när jag har fått ett besked kommer jag att ta upp detta med bonden i fråga som sålde henne.

Bonde?! Om man inte fattar att kvigor blir dräktiga av att gå med tjur är man förbaske mig ingen bonde!  >:(

Ulricaa

• -
« Svar #21 skrivet: 23 maj-08 kl 21:21 »
Hej alla som följt detta. Nu har jag haft en som varit och kikat på lilla kvigan och konstaterade dels att hon är dräktig och dels att han tror att hon är betäckt rätt så sent så han tror dels att det blir kalv rätt sent i sommar och dels att hon faktiskt kommer att klara detta helt utan problem. Däremot sa han att sen bör hon helt klart få vila nåt år innan man betäcker henne på nytt, för hennes  skull och för hennes kropps skull. Nu ska jag ta det här med bonden som sålde henne och sen är det att hålla tummar tassar och tår för att allt går likabra som det har gått hittills...

Ha en skön helg allesammans!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

covboy

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 maj-08 kl 22:09 »
Jag tror du ska va lycklig om kon har blivit dräktig,de är ju många som har problem att få dem dräktiga :P..

Inte blir kvigan dräktig om hon inte är mogen för det.. semin vid14- 16 ån är ju normalt för mjölkor.. ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 23 maj-08 kl 22:11 »

Inte blir kvigan dräktig om hon inte är mogen för det.. semin vid14- 16 ån är ju normalt för mjölkor.. ;D

Det där var ju typiskt nonsens, en hel del kvigor blir könsmogna vid knapp 6 månaders ålder och då har man problem om de går fritt med tjuren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #24 skrivet: 23 maj-08 kl 22:21 »
Hoppas att allt löser sig för er framöver.Hör av er hit sen och berätta för oss hur det går.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: För tidigt betäckt kviga, kalvat ännu ??
« Svar #25 skrivet: 09 aug-08 kl 14:08 »
Har det blivit någon helt problemfri kalvning ännu ?

En bild på miniatyr kalven kanske ?  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulricaa

• -
« Svar #26 skrivet: 09 aug-08 kl 16:40 »
Hej!
Vad lustigt att du undrar, jag tänkte så sent som igår att jag måste skriva på forumet och berätta. Men nej vi har inte haft nån kalvning ännu faktiskt. Vi fick ju av en sk komänniska reda på att jo slutet juni början juli skulle de tkomma men hela juli kom och gick och nej vi har inte sett nån kalv ännu och magen har i ärlighetens namn inte varken växt eller krympt. Jag har haft koll på både juver och kossan hela tiden och gått och känt på henne men nej det verkar som att det bara var luft trots alla som sa motsatsen. Eller så är det så att hon inte alls är så långt gången som vi trodde och att hon istället får sin kalv i höst men vi hoppas givetvis på att det bara är luft. Det som talar emot att det bara är luft är att tjuren inte har visat några som helst intressen mot henne, han går med dom två andra men inte med henne.

Har pratat med hallands husdjur iaf och dom ska komma ut efter sommaren och kika på dom allihopa så då får vi veta om där alls är nåt i den där magen. För lillkossans skull är jag givetvis jättetacksam att alla hade fel....jättejättetacksam.  :)

covboy

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 aug-08 kl 21:38 »
Är det så att de går dräktiga samma tid som vanliga mjölkkor ? Om det är så då kan man dräktighetsundersöka efter 3 dje mån.. :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: dräktighetsundersöka..
« Svar #28 skrivet: 10 aug-08 kl 13:58 »
Köttraser har ofta något längre dräktighetstid än mjölkraserna SRB, SLB, Jersey.
(287 dagar jämfört med 280 dagar)  :)

Man kan dräktighets undersöka redan efter 2 månader.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #29 skrivet: 18 sep-08 kl 22:33 »
Hur har det gått som? Om det är kalv så borde den väl ha dykt upp.. eller?
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Ulricaa

• -
« Svar #30 skrivet: 19 sep-08 kl 10:09 »
Ingen kalv ännu :D jätteglad för det är jag! Nu bör hon ju vara dräktig iaf med tanke på tjuren som vi köpte in men nu blir det ju vanlig hederlig dräktighet så nu är det ju inte så farligt.... ;D 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser