Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För tidigt betäckt kviga, råd och tips !!  (läst 8727 gånger)

Ulricaa

• -
För tidigt betäckt kviga, råd och tips !!
« skrivet: 06 maj-08 kl 14:47 »
Köpte en kviga i våras och hon skulle iinte vara dräktig. Men nu är hon nog det iaf...och hon är bara åring men efter att ha konsulterat en erfaren mjölkbonde så är det nog snart dax troligen...han skulle komma och kika i helgen.

Men hur gör ni???? Ska jag tänka på nåt extra nu när hon ska ha kalv???? Han trodde det var för sent för att spruta henne och eftersom det är en highland får dom ju relativt små kalvar. Ska hon ha extra mat??? Kalcium??? Hon går ute på grönbete nu och verkar må väl och är hur pigg som helst om än då lite tjock...

TACK på förhand!!
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: För tidigt betäckt kviga, råd och tips !!
« Svar #1 skrivet: 07 maj-08 kl 20:54 »
Mitt råd och tips i den här situationen är:
Lämna tillbaka kvigan och ta pengarna åter dvs att du låter köpet gå tillbaka.

Om det är som du säger att hon bara är typ 13 månader så
tycker jag att den som ställt till detta kan ha problemen också.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-08 kl 19:16 »
Jadu Rosa det är väl att gå den enkla vägen :) Den vägen har jag aldrig gått i mitt liv förut och vill inte göra det nu heller, det är kvigan alldeles för go för, plus att hon är svart och en svart kviga har jag letat med ljus och lykta efter. Så nej, hon stannar.

Men har fått tips om blandning på betfor och korn och e-vitamin vilket hon nu får en liten minidos av morgon och kväll för att pigga på henne och för att hålla henne social. Dom andra har fått hem två säckar morötter idag så dom ska slippa bli väldans avis....

marie_c

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-08 kl 23:02 »
Hur kan man vara så grym att man betäcker en sådan liten kviga? :'( Tycker du ska göra som Rosa säger egentligen. Det kommer förmodligen bli en svår kalvning så ta in henne och passa henne så du är med när hon kalvar!! Kan nog bli problematiskt efteråt också, inte säkert hon tar sig an kalven. Lycka till!
Nu med egna kor!

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-08 kl 08:05 »
Hon är ju tjuvbetäckt eller rättare sagt dom hade inte kunskap nog att förstå att går hon med tjur hela vintern så blir hon betäckt. Trodde inte att kvigorna blev könsmogna så fort. Det är inte snällt det kan jag hålla med om och hon får all möjlig uppassning nu och vi har koll på henne hela tiden så att det ska gå vägen för henne och jag kommer även att vara med henne när hon kalvar hela tiden så hon får hjälp om hon behöver. Det är just det att hon är en sån underbar liten kelsjuk kviga så jag har inte hjärta att sända tillbaka henne utan har henne hellre kvar och tacklar problemet, därför bad jag om hjälp med mat och sånt.

Ännu så länge är hon jättepigg och glad och vi hoppas hon får förbli det. :)
Ulrica

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 09 maj-08 kl 08:08 »
Jag skulle förhandla med dem, antingen tar dem tillbaka henne direkt eller så ska du ha pengarna åter ifall hon inte klarar förlossningen,
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-08 kl 11:59 »
Mitt råd, nu när skadan redan är skedd så att säga:

Ge iaf inte så väldigt myckt extra foder, det är tyvärr oftast kalven i magen som växer bäst och mest på det...........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 09 maj-08 kl 12:28 »
man kan "åka dit" på att ha tjuv betäkta kvigor... . har hört om en granne som blev tillsagd av att Inte ringa vetrinären då de anmäler en direkt... för brott mot djurskyddslagen...

så grannen slaktade sin kviga som som inte fick ur sig klaven...

nu brukar de ju gå bra .. de bästa är nog att fodra henne som vanligt... inte för lite o inte för mycket... o som Anna Ho säger hålla henne instängd vid kalvningen ifall man måste hjälpa henne.

MEn de ÄR OERHÖRT OANSVARIGT... av djurägarna...

MEn har själv varit med om att en 3,5 månders kvig kalv blev betäkt av en 8 månaders tjurklav....
de var i oförsig en mjölkras ko (SLB korsning) som var amko - så kalven växte oerhört bra då kon hade mycket mjölk..

Men roligt var de inte...

Vetrinären sa mig att de var omöjligt att en 3,5 månaders kvigkalv kan vara könsmogen... men semin sa att de har egentligen inte med ålder att göra utan vikten...

när en mjölkras kviga väger runt 220 kg levande vikt så kan hon bli könsmogen..

så de är ett avproblemen då man har mjölkras kor som dikor... att tänka på att skilja kvigkalvar från kor med tjurkalvar o naturligt vis avels tjuren i tid...  :-\

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

soleskog

« Svar #8 skrivet: 09 maj-08 kl 23:43 »
En ganska viktig fråga i sammanhanget är hur stor kvigan är (t ex mätt som bröstomfång), samt vad hon sannolikt är dräktig med för tjur?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Ulricaa

• -
« Svar #9 skrivet: 10 maj-08 kl 16:11 »
Jag läste igår på nätet att kvigan ska ha uppnått 65% av sin vikt minst när hon blev betäckt och det är väl iofs väldigt tveksamt. Nu har hon dom 65% men inte då. Och hon är pigg ännu. Hon är betäckt med en annan highland då inte bonden har några fler. Och vi har ju ingen aning om egentligne hur långt hon har gått eller så utan det lär vi få reda på imorrn. Jag var under magen och kikade på henne igår och hon har iaf inga juver ännu vad jag kunde se som synliga, hon lät mig inte riktigt kika. Det jag reagerade på som fick mig att känna att hon är säkerligen dräktig är att jag hade hästar som barn och då hade vi ju avelsston och där syntes ju väldig skillnad på magar som var dräktiga och icke så att säga och det var en sån mage jag kände att det har hon och så ringde jag då upp den här bekanten jag har som sa att har hon gått med tjur hela vintern och ser ut som du beskriver, ja då är hon dräktig helt klart. Han trodde inte det var nån fara iom att rasen får så små kalvar. Men jo jag ska ta upp det här med bonden efter i morgon när jag har så att säga nåt konkret att komma med för han ska iaf få reda på att han har sålt ett dräktigt ungdjur...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-08 kl 01:42 »
Du kan ju oxå låta en seminör eller veterinär känna på henne så de kan bedömma säkert om hon är dräktig och hur långt gången hon är.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 maj-08 kl 02:11 »
Om kvigan är såld som kalv från gård med inte så många djur då ställer jag mej frågan om hon kanske  till och med är betäckt med sin egen pappa??
jag ser att hon gåt i samma hage som tjur i ovetskap av att hon kunnat bli med kalv så tidgt.
Du bör nog vara beredd på att ta dit en veterinär vid kalvning.
Du ska nog kontakta den som sålt kvigan till dej och tala om at hon är i kalv och se vad dom säjer.
Jag tycker att dom ska ta sitt ansvar och betala  om det behövs veterinär assistans vid kalvning.
Om kvigan, då ko, inte vill ha sin kalv och inte vet hur man gör då är det ju att införskaffa colostrum til kalven och mata med nappflaska.
Se till att veta var du får tag i detta.
Var förberedd med vet som kan komma och var du får mjölk om det inte går som det ska.
Prata med vet redan nu.
Sen kör du ju bara utfodring med mjölk eller mjölkpulver mjölk ur hink ett par gånger per dag om det behövs.

Jag tar ofta in kalvar som ska gå till slakt då dom bara sparar kvig kalvarna.
Dessa stutkalvar går hos mamma i ca ett dygn och sen i stall med kalvar o utfodring via kalv-bar.
Jag får sedan hem stut kalven när den är ca en vecka gammal o matar med mjölk i hink.

Jag hade också behållt kvigan, fast jag är sentimental larvig och ansvarig för det jag har :)

queer

« Svar #12 skrivet: 11 maj-08 kl 09:38 »
är du orolig så lämna tillbaka kalvstackarn eller slakta ...

eller oxå kan du hoppas på det bästa och sedan sälja henne som "liten ko" ... det finns andra "alternativa" som gör så ...

Ulricaa

• -
« Svar #13 skrivet: 11 maj-08 kl 10:01 »
Så länge hon är pigg så är jag inte orolig direkt utan funderade väl mest på hur jag skulle hantera detta och jag är verlkigen jättetacksam för alla råd och tips.

Faran finns att hon är dräktig med sin egen pappa ja, även om där gick andra tjurar i hagen oxå. Han som ska komma och kika på henne är en av hallands största mjölkproducenter och han är uppvuxen i kalvhagen så att säga så han sa låt mig kika på henne först och sen kommer vi att ta dit en veterinär eller hans egen seminör. Det är viktigt för mig att veta hur hon mår och hur långt hon är gången plus att när jag har fått ett besked kommer jag att ta upp detta med bonden i fråga som sålde henne.

Är det sen att det blir några som helst problem med kalven så har jag en backup i mjölkbonden, han bor nån mil härifrån förvisso men han har lovat hjälpa mig ta hand om kalven om inte kvigan grejar det själv och mjölkersättning har han oxå lovat ställa upp med, jag har funderingar på att ta hem det plus en flaska dock redan innan för att slippa jaga det vid kalvningen. Jag vet ju hur hästarna som var förstagångsföderskor betedde sig ibland så därför får man ju lite vara beredd på detsamma här....

peter

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 maj-08 kl 11:14 »
bra ulricaa att du tar hjälp men ine behöver du avliva henne tat lugnt nu å förbered dig som du skrivit i tidigare del av tråden
de kan gå bra , men de kan bli utdraget å dramatiskt för kvigan
å sen när de har gått vägen me allt så sätter du åt bonden som du köpt djuret av ,för sånt här är ett bevis på att denne inte har en blekaste aning om va han gör , kvittar va han säger å hur länge han jobbat me djur å jordbruk, detta  är ett gissel när de  är bönder som bara har djuren för pengarnas skull å sen inte har ett dyft ovanför axlarna .
har alltid skilt kalvar från födseln tjurkalvar för sig å kvigor för sig de blir så mycket enklare då .............................
nej sätt åt bonden du, ja håller allla tummar å fingrar för att de ska gå bra , men ja undrar vilken ras är de på tjuren(pappan) å vilke  ras är de på djuret själv(kvigan) ??

Ulricaa

• -
« Svar #15 skrivet: 11 maj-08 kl 11:17 »
Nej hon lär inte bli avlivad, hon är som sagt söt som en sockerbit och hur kelsjuk som helst så nej, hon stannar och hon lär få all tänkbar backup som hon kan få vid kalvningen och hon får stanna sen oxå, hon ska gå här i måååånga år till :) Hon är av rasen highland cattle, svart som natten är hon och likaså tjuren då. Hon ser ut som en stor svart nallebjörn när hon ligger nere i hagen med sin stora ulliga svarta päls :) Ja om man bortser från hornen då!

peter

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 maj-08 kl 11:33 »
aha en sån där go ulltoffs me andra ord , de e för goa dessa highländare om man får de tama å kan hantera dem
du har inte funderat på en vit madame av samma sort..........................hm ,de tycker ja ser så cooooola ut

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 11 maj-08 kl 11:36 »
Jag är ju då en sån där som har svarta djur, svart katt, svart hund och så svart kviga då :) Men jo det lär komma en dunfärgad till nästa sommar, dom ser nästan gula ut i färgen, lite gråbeige sådär. Och jo dom är underbara och väldigt goa att ha att göra med om dom bara väl blir tama. Får dessutom små kalvar därför är jag inte speciellt orolig egentligen. ....du får väl utöka dina fjällisar med en sån :)

peter

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 maj-08 kl 13:20 »

du!!!! tanken väcks imellanåt att skaffa nåa ska ja säga dig  är väldigt sugen på att skaffa 4-5 st

Ulricaa

• -
« Svar #19 skrivet: 11 maj-08 kl 13:41 »
Ja jag är glad för mina :) Dom är jättemysiga :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare (1 dolda)
Brukspatronen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser