Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning i varmluftsugn eller?  (läst 26666 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
Torkning i varmluftsugn eller?
« skrivet: 04 maj-08 kl 15:22 »
Har läst en del inlägg om torkning av bär, örter och svamp mm. men inte hittat det jag sökte.

Vissa förordar att man ska köpa torkapparat, andra torkar på tidningar eller gör ställningar av gamla fönster o.dyl.

Problemet är ju att om jag t.ex. ska torka blåbär så ska jag antagligen torka rätt mycket på en gång och jag har inte så mycket plats att jag kan ha en massa ställningar med bär stående, för jag antar att det tar sin lilla tid. Så jag behöver en snabbare metod.

Min fråga är om man kan använda varmluftsugnen till torkning och drar det i sådana fall mycket mer el än en torkugn?

Om du använt varmluftsugn vad har du för tips om temperatur, tid m.m.? Jag tänkte främst torka örter, bär och eventuellt svamp.

Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Torkning i varmluftsugn eller?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-08 kl 21:01 »
Jag hade en varmluftsugn på förra stället vi bodde. Där "nödtorkade" jag en del jordgubbar och blåbär när vädret inte tillät soltorkning.

Svårt att svara på tidsåtgången eftersom det beror på hur hög fukthalten är från början, mängden, storleken på bitar osv. Jag hade maxtemperatur på 30 grader, eftersom låg temp behåller mer nyttigheter. Vill minnas att jag hade två plåtar med delade jordgubbar torkandes i minst ett dygn (fast ugnen var avstängd på natten). Åskväder ute och hög luftfuktighet.

Elåtgång vet jag inget om  :P
Soltorkning utomhus är väldigt effektivt iaf, men det förutsätter bra väder  ;D
Landsflykting i storstan...

Talo

« Svar #2 skrivet: 19 maj-08 kl 18:45 »
Potatisblomma
Tack för ditt svar :D Kom på att det inte borde gå åt så mycket energi, fläkten i sig drar ju inte särskilt mycket utan det är ju värmen i sådana fall.

Köpte igår en bok som heter "Den glömda maten" och där stod det bl.a. om att torka i ugn, dock inget om varmluftsugn.

Frågor:
Hade du ugnsluckan på glänt eller stängd?

När du torkar i solen, hur gör du då? Har du nät över? Hur lång tid tar det?
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 20:37 »
Den glömda maten är en riktigt kul bok, tycker jag! Kommer inte ihåg att jag sett något om torkning i den men jag har väl haft fullt upp att dregla över korvrecepten  ;)

Ugnsluckan har varit på glänt.

När jag soltorkat har jag brett ut bär/frukt på en svart vanlig ugnsplåt och ställt soligt på trädgårdsbordet. När jag passerat förbi så har jag rört om på plåten. Har inte behövt täcka med något nät eftersom barnen lekt runtom bordet, vilket skrämt bort allt vad fåglar heter  :P
Vid bra väder har det mesta varit snustorrt mot kvällningen, annars har jag tagit in plåtarna innan daggen kommit, och ut igen morgonen därpå.

När jag torkade svarta vinbär så körde jag bären i mixern och slattade ut små plättar på plåten. Det blev som sega sura bitar, rätt kul form men aningen för surt att ha i müslin - tyckte vi iaf.

Talo

« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 15:22 »
Bra, då vet jag att ugnsluckan ska vara på glänt! :)

Den glömda maten är verkligen en kul och intressant bok, det är så mycket jag vill prova där. (Borde kanske lägga mig i soffan nu och fortsätta att läsa, det är ju perfekt läsarväder...)

Har du erfarenhet av att torka örter också?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 21:48 »
Japp, det har varit bra läsväder här också, men jag har hållit på med ett ombyggnadsprojekt i ladugården istället. Jag har iaf kollat i boken så pass att jag såg att första kapitlet handlade om torkning  ;)

Jag har torkat lite kryddor, kamomill, ringblommor och nässlor. Jag har gjort enkla torkollor av fyrkantig träram med myggnät. Ställer dem lite på sned så luften kan passera även underifrån. Har bara torkat inomhus eftersom minsta vindpust fått torra löv att flyga  ;) Rör om bland bladen ibland!
Den enda krydda som jag kommer ihåg misslyckats är gräslök. Den tappade både färgen och smaken.

Misslyckad frukt var rabarber *blä* men där har jag å andra sidan hört andra som lyckats.... och vitkål  *urk* Squash går däremot jättebra att torka, men den är ju så lättförvarad ändå, så jag odlar några tjockskaliga till vintern istället  ;)

I år tänkte jag prova att torka mixade kryddor tillsammans med salt - så blir det ett färdigt örtsalt på en gång. Finns att läsa om i någon annan tråd

Arne/norwegian

« Svar #6 skrivet: 26 maj-08 kl 18:37 »
Jeg har en rugemaskin til å ruge ut kyllinger. Den har vifte og temperatur og ventilasjon kan innstilles.

Hadde det gått an å bruke den til tørking av frukt og annet?

Talo

« Svar #7 skrivet: 26 maj-08 kl 19:07 »
Tack Potatisblomma för att du delar med dig av dina erfarenheter :D

Kom på att jag har en massa myggfönster som jag kanske skulle kunna använda som torkollor.

Jag som aldrig tyckt om trädgårdsarbete har nu fått en väldig lust till gräva och odla (kanske en sjuka man får om man är på Alternativ.nu för ofta ;)) så jag försöker läsa in mig på allt som handlar om att bevara och förvara grönsaker, frukt, bär och örter. Jag vill ju inte att det jag odlar skall gå till spillo.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-08 kl 20:00 »
Jeg har en rugemaskin til å ruge ut kyllinger. Den har vifte og temperatur og ventilasjon kan innstilles.

Hadde det gått an å bruke den til tørking av frukt og annet?

Inte en aning! Fast jag vill gärna veta om du lyckas  :) Kan ju vara praktiskt att kunna använda samma maskin till fler saker!

Jag som aldrig tyckt om trädgårdsarbete har nu fått en väldig lust till gräva och odla (kanske en sjuka man får om man är på Alternativ.nu för ofta ;))

Ja, ibland får man föööör många ideer och projekt, tack vare denna sida  :P  ;D

Tunabettan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 11:49 »
Hej
Det här var ju ett lite gammalt inlägg men så här i svamptider har jag provat att torka Karl-Johan svamp i varmluftsugnen. Det gick jättebra. Jag la in svampen som jag skurit i så tunna skivor som jag kunde ca 1 mm tjocka på tidningspapper med lite hushållspapper emellan för att slippa trycksvärtan. Det fastnade lite i pappret men inte mer än att det gick att pilla loss utan att pappret följde med. Ska göra torkollor som passar in i ugnen så fort jag hinner.
Jag lät fläkten i ugnen gå utan att ha någon värme på, ugnsluckan på glänt, la ett par grytlappar emellan, och svampen var knastertorr på ca 1 dygn.
Man kan säkert slå på en aning värme men det verkar ju inte behövas, det gick ju rätt fort ändå.  :)

Tunabettan
Har hästar, katter, höns och odlar så mycket jag hinner, mest grönsaker.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 12:00 »
Rugemaskinen går väldigt bra att torka i, ha bara inte fuktsystemen igång!
Min gamla Svea (dim för 3000 hönsägg) har jag torkat i, den dra oxå en del ström, men i alla backarna ryms det mycket.

Har man inte för mycket kan man hänga under en lampa.

Är det inte för fuktigt räcker en fläkt och ramar med nät.

Sol är bäst, när nu vädret tillåter.

Ugnen tar en del el, men finns inget annat sätt, tycker jag att man visst kan göra så.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 15:09 »
Om inte annat så kommer ju överskottsvärmen ändå huset till godo om man torkar i elektrisk ugn vid något tillfälle då huset ändå behöver värmas upp :)

Om man verkligen vill så skulle man ju kunna väga det som ska torkas före och efter torkningen, räkna ut hur mycket vatten som har avgått och räkna ut hur mycket energi som verkligen gick åt för att förånga den mängden vatten. Sedan jämför man det med hur mycket energi ugnen drog under torkningen (läs av elmätaren före och efter, och ha inte så mycket andra strömförbrukare igång samtidigt), och därefter är det lätt att bedöma om det blev en ekonomisk torkning eller om man mest eldade för kråkorna.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 16:00 »
Jag kom över "Sigris bok om Torkning" Sigri Sahlin, från 1979. Fanns på ett antikvariat på nätet. Massor om torkning i den boken! Finns fler ex där ute någonstans. Vill du veta något om torkning så finns det nog i den...

Jag har också skaffat en "riktig" elektrisk tork, en Evermat från Bjurholms plast. Himla bra men lite dyr i förhållande till kapaciteten. Och den drar ju en del el. Fast snabbt går det och det tar inte så mycket plats. Torkar lite stevia i den just nu. Men skall man torka lite större kvantiteter så är det nog solen som gäller. Eller ett varmt och torrt pannrum med några fläktar.

Jag har testat att torka i vanlig ugn med luckan på glänt. Går rätt bra, men det tar lite lång tid jämfört med en tork med både fläkt och värme.

Sedan finns det mer tips om torkning här:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=23816.0

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=38;action=display;threadid=1290

Finns säkert fler trådar också...

A.
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 16:06 av (Anders) »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 20:04 »
Vem har skrivit boken Den glömda maten som det skrivs om ovan? Hittar den ingenstans.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 12 sep-08 kl 11:54 »
Vem har skrivit boken Den glömda maten som det skrivs om ovan? Hittar den ingenstans.

Det glömda köket, heter den  :-[  ;) av Jens Linder.

En recension: http://dagensbok.com/index.asp?id=2854

Jag gillar den skarpt!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 15:44 »
Har precis beställt den från ett antikvariat (den verkar vara slut hos förlaget). Ser verkligen fram emot att läsa den! Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser