Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårens späda rabarber  (läst 9582 gånger)

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
Vårens späda rabarber
« skrivet: 30 apr-08 kl 19:21 »
Vad gör ni med den fantastiska rabarbern som nu har börjat visa sig? Kom med förslag på gosaker man göra av vårprimören!!

Jag har skördat den första späda och ljuvligt mjälla.....

http://mimmismat.wordpress.com/2008/04/29/arets-forsta-rabarberpaj/

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #1 skrivet: 30 apr-08 kl 19:35 »
Den allra första äter jag rakt av. Sedan blev det kräm i kväll med de nästa stjälkarna, gott med skorpor och glass till.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #2 skrivet: 30 apr-08 kl 19:41 »
hildegard: Vad finns det för nyttigheter i Rabarber? Du som är örtkunnig mm. Jag har en rabarber som inte har så mycket oxalsyra i sig, så de små ska få vara med på rabarberkalaset, de me.

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #3 skrivet: 30 apr-08 kl 19:46 »
100 g rabarber innehåller 18 kcal, 90 mg C-vitamin och 8 mg järn.
Kolla även här:
http://www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php?fileid=113

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #4 skrivet: 30 apr-08 kl 19:57 »
Tack för svar. Det verkar som det är en fin vårprimör för kvinnor, ja män med, men framförallt tjejer behöver mycket av dessa näringsämnen. Så nu är det bara ut och äta i alla dess former, färsk eller tillagad.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #5 skrivet: 01 maj-08 kl 11:48 »
Vad gör ni med den fantastiska rabarbern som nu har börjat visa sig?

Jag gör min favoritpaj!

175 g margarin
1dl socker
2 dl vetemjöl
ev 2 msk havregryn

Sätt ugnen på 200. Skölj och skala rabarberna. Skär dem i några cm stora bitar och lägg dem i en smord form. Sockra rabarberna och sätt i ugnen i 10 min.
   Smält margarinet och blanda i övriga ingredienser. Bred smeten över rabarbern och grädda i 20–30 min. Servera med vaniljglass.

Jag har längtat halva vintern!

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #6 skrivet: 01 maj-08 kl 13:40 »
Gott med paj, det kan man inte få nog av, speciellt den allra första sitter extra fint.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #7 skrivet: 01 maj-08 kl 14:35 »
Jag gör helst saft av den, tillsammans med lite frusna, sparade jordgubbar. Gillar inte syrligheten hos rabarbern, men jordgubbarna tar udden av den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #8 skrivet: 01 maj-08 kl 16:04 »
Rabarberdricka gjorde min mamma, har inte provat själv men det borde jag. Hur är ditt recept på saft, anette i bugared?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #9 skrivet: 01 maj-08 kl 16:33 »
Rabarberdricka gjorde min mamma, har inte provat själv men det borde jag. Hur är ditt recept på saft, anette i bugared?
3 liter rabarber, ½ liter jordgubbar och 1 liter vatten som får koka samman, rinna av och blandas med 6-7 dl socker/liter avrunnen saft. Lite Atamon har jag gärna i också, för hållbarheten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #10 skrivet: 03 maj-08 kl 22:46 »
Mamma gjorde - och jag gör - saft på rabarber och röda vinbär. Man måste förstås skära rabarbern och frysa tills vinbären är färdiga. Jag tar 50/50 och kokar enl basrecept på saft (ICA:s Stora boken om safta och sylta t ex) Saften blir riktigt fräsch och har en fin färg.

När jag gjort rabarberdricka med citron, sån som man häller hett vatten på och låter stå i några dagar, silar och blandar med socker, tar jag reda på rabarbergeggan och kokar marmelad på - blir jättegott! Ljus och fin tack vare citronen.

Rabarber borde användas/odlas mer i Sverige. Gick en kurs en gång i rabarberodling. Sverige importera tydligen 3 ton rabarber varje år!!! Och rabarber som kan växa ända upp till polcirkeln!!! Vansinnigt. Man kan få ut en skaplig mängd av ett halvt hektar. Avsättning finns till frukt och grönt industrin t ex Tillmans om man inte vill förädla själv. En stor del av den importerade rabarbern kommer från Polen och deras suspekta jordar. Har sett en fryst paj från Polen som påstods vara ekologisk. Jag undrar jag...

Kom igen nu alla och hitta på nya produkter med rabarber i! Jag är säker på att det finns en marknad.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #11 skrivet: 05 maj-08 kl 08:33 »
Hej!
Jag brukar ha rabarber i vanliga sockerkaks smet. Skalar och skär dem i bitar, ned med dem i en plaspåse med lite socker och vetemjöl och skakar runt, och sedan i med dem i smeten. Får ofta gräddas lite längre än en vanlig sockerkaka men god om den är lite kladdig ändå!

Sedan gör jag kallrörd saft. Den blir inte dryg, blandas en del saft och två delar vatten men smakar precis som färska rabarber, ljuvligt god!

Rabarbersaft
Det här behöver Du:
3 kg rabarber och vatten så det precis täcker...
1 citron
5 hg socker per liter avrunnen saft
1 tsk natriumbensoat

Så här gör Du:
Tvätta rabarbern och skär dem i 1/2 cm bitar utan att skala dem. Koka upp vatten under tiden och lös natriumbensoaten i ett glas kokvatten. Lägg rabarbern i en väl tvättad hink och häll över vattnet så att det täcker. Skrubba citronen, skiva den tunt och lägg ner i hinken. Täck med plastfilm eller lock och ställ så svalt det går i fyra dygn.
Låt saften självrinna genom silduk. Mät upp saften och tillsätt socker efter behag. Rör lite då och då tills sockret löst upp. Natriumbenoat behöver man inte tillsätta om man fryser saften. Själv brukar jag frysa 5 dl i varje påse, och det ger ju ca 1 liter färdigblandad sedan.
Lycka till!

Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #12 skrivet: 05 maj-08 kl 16:40 »
Åh, vad jag blir sugen på saft från rabarber jag kommer defenitivt att testa någon variant. Det får växa till sig lite innan jag skördar för saftkok.

altruism

  • Inlägg: 35
    • altruism.se
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #13 skrivet: 05 maj-08 kl 16:56 »
Något recept utan socker?

Jag äter dom som dom är--
gå gärna in på  www.altruism.se  lägg in en annons eller två och sprid ordet om du gillar idén förstås.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #14 skrivet: 05 maj-08 kl 16:56 »
Har smålurat på om det inte ginge att odla rabarber för självplock ??? ;D Kan det finnas någon tacksammare växt att ta fram :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #15 skrivet: 05 maj-08 kl 19:33 »
Något recept utan socker?

Jag äter dom som dom är--

Istället för socker kan honung användas, hälften av sockermängden eller stevia förstås.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #16 skrivet: 06 maj-08 kl 21:24 »
hildegard:Jag har en stevia som jag vill använda till min rabarbermousse. Hur mycket stevia behövs för att ersätta 1 dl socker?

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #17 skrivet: 07 maj-08 kl 08:31 »
 en halv tesked brukar jag ta istället för 2-3 dl socker. Du får prova dig fram, ta hellre lite mindre först, annars kan det bli beskt.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #18 skrivet: 07 maj-08 kl 20:34 »
Har nu börjat experimentera med stevia som sötningsmedel, har inte fått till någon riktig höjdare än. Återkommer med ett recept när jag blir nöjd.
hildegard: Tack för dina goda råd.

mimmismat

  • Inlägg: 140
    • Mimmis Mat
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #19 skrivet: 13 maj-08 kl 21:44 »
Har lagat upp en efterätt som jag blev riktigt nöjd med, den innehåller både rabarber, honung och lite stevia. Den var dessutom lättlagad.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/08/glasrabarber/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare
LimJans, ärt, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser