Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårens späda rabarber  (läst 10499 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vårens späda rabarber
« Svar #20 skrivet: 15 maj-08 kl 17:27 »
Har gjort laktosfri rabarberpaj

Detta behövs:
5 stjälkar rabarber
3/4dl rårörssocker

Smuldeg:
200gram laktosfri margarin
3dl vetemjöl
1/5 dl majsmjöl
1dl rårörssocker
1dl kokosflingor
1tsk salt

hacka rabarberna i små bitar (1cm) strö över socker och majsmjöl
blanda smuldegen och fördela över rabarberna
Grädda nederst i ugnen i 200grader i 30 minuter
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 08:43 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 maj-08 kl 20:17 »
Alltså, jag delar inte passionen för rabarber men har en del av dem från förre hyresgästen. De är bra till att ge till småbarn som vill gå och knapra lite.
Men när är de egentligen mogna? Smakar inte späda bäst?
Och måste man inte sockra mer än de ovanstående recepten för att inte munnen ska snörpa i hop sej?
Kanske nån annan än jag uppskattar dem mer i familjen och de finns ju så då vill jag ju använda dem... Har en gång gjort marmelad på rabarber som faktiskt blev god när jag tänker efter... ::)

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 15 maj-08 kl 20:26 »
Man kan sätta en tunna över stjälkarna för att dom inte ska bli så snabbt förvuxna.
Inte för länge förstås, då kolar plantan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 16 maj-08 kl 08:44 »
Alltså, jag delar inte passionen för rabarber men har en del av dem från förre hyresgästen. De är bra till att ge till småbarn som vill gå och knapra lite.
Men när är de egentligen mogna? Smakar inte späda bäst?
Och måste man inte sockra mer än de ovanstående recepten för att inte munnen ska snörpa i hop sej?
Kanske nån annan än jag uppskattar dem mer i familjen och de finns ju så då vill jag ju använda dem... Har en gång gjort marmelad på rabarber som faktiskt blev god när jag tänker efter... ::)
Glömde ett mått socker i mitt recept (nu ändrat) men rabarberpaj ska vara sådär lite sötsyrlig tycker jag. Det jämnar ju ut sig med söt vaniljglass eller vaniljsås  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 maj-08 kl 13:54 »
Allt går ner med lite glass! ;)

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #25 skrivet: 16 maj-08 kl 16:17 »
Glasrabarber kallas det när man låtit den växa i mörker. I svart hink får man de glasartade men jag satte en kruka över min och den blev ljusrosa och mjäll. Om någon vill se bilder på mina glasrabarber som jag skördade gå in på länk ovan.

koko

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 maj-08 kl 00:32 »
Nej usch, mimmismat, jag blir alldeles för förförd, frestad, sugen och hungrig när jag tittar på dina bilder! Helt livsfarligt gott ser det ut. Mumms!
Hur länge kan rabarberna vara under en kruka innan de kolevippar? En vecka?

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #27 skrivet: 17 maj-08 kl 09:19 »
koko: Det bästa är att titta till sin planta med jämna mellanrum, skörda när man är nöjd med resultatet och sedan ta bort krukan/hinken. Min planta ser fin ut nu, men snön vräker ner idag så nu känner jag en viss oro för det mesta i min trädgård.  :(

koko

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 maj-08 kl 10:14 »
Ok, jag förstår. Fast här gassar solen alltjämt och rabarberna är tjocka som...barnarmar!

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #29 skrivet: 21 maj-08 kl 15:55 »
Lägg bitar av rabarber i en smord ugnsform
Häll över smulpajsdeg med cocos i  grädda JÄTTEGOTT
Älska din nästa så som dig själv

Filip Skräplund

« Svar #30 skrivet: 21 maj-08 kl 19:06 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #31 skrivet: 21 maj-08 kl 20:28 »
Filip: Tack för fin länk. Susan Jonsson är jätteduktig på mat. Hon har lagat mycket gott med Västerbottenost också, en bok på temat tom.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #32 skrivet: 22 maj-08 kl 18:51 »
Med inspiration av ovannämda kock, har jag kokat en rabarberchutney. Provsmakade med några skivor stekt halloumi och mynta, gott.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/22/rabarberchutney/

amarantus

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 maj-08 kl 19:11 »
Med inspiration av ovannämda kock, har jag kokat en rabarberchutney. Provsmakade med några skivor stekt halloumi och mynta, gott.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/22/rabarberchutney/

Jag gjorde Rabarberchutney för några dar sen och den blev stark o god :D Roligt att man kan göra så mycket med den......

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 24 maj-08 kl 13:10 »
ÅÅåh jag tycker att rabarberkompotten med mandelkrunch som det gjorde på Niklas Mat såg helt fantastisk ut..

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34059&a=1149657&lid=puff_1151162&lpos=extra_3

Var faktiskt en tur på butiken och mot min förvåning sålde de rabarber.. Nu ska vi se vad det blir att laga.. :D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gille

• -
« Svar #35 skrivet: 26 maj-08 kl 17:28 »
Jag gör helst saft av den, tillsammans med lite frusna, sparade jordgubbar. Gillar inte syrligheten hos rabarbern, men jordgubbarna tar udden av den.
Samma här så jag har alltid hallon i min rabarberpaj (så kan man spara in på sockret).

Jag spar rabarber nu för att sätta vin senare!  :-[
Kaninuppfödare och pelargontant.

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 26 maj-08 kl 19:53 »
10 liter saft blev det av mitt enaste stånd rabarber (plus de jordgubbar som jag skrapade fram från frysens botten.)Smaken blir så mild, vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur syrlig rabarbern är. Nåja, gott blir det i alla fall.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #37 skrivet: 26 maj-08 kl 19:56 »
Nu har det blitt en lite lyxigare rabarberpaj med mandelmassa och mynta. Den gick hem hos folket runt bordet.

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/26/rabarberpaj-med-mandelmassa-och-mynta/

koko

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 maj-08 kl 23:01 »
OOooO DEN ska jag prova!!!

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #39 skrivet: 03 jun-08 kl 21:05 »
En supergod paj som även de som inte brukar äta rabarberpaj tycker om.

Deg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Smula ner smöret i mjölet. Tillsätt vatten och arbeta ihop degen. Låt vila en stund.
Kläm ut degen i en pajform, ca 25 cm. Förgrädda pajskalet 10 min i 200 grader ugn.

Fyllning:
2 ägg
1½ dl socker
3 msk smält smör
1 msk vetemjöl
5 dl späd rabarber.

Lägg rabarbern i pajskalet. Vispa ägg och socker pösigt, blanda i smör och mjöl.
Häll smeten över rabarbern. Grädda färdigt i ca 25 min.
Fyllningen ska vara lite smetig när man äter den.
Marsansås eller glass till.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, Tur-Johan, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser