Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka misstag ska man helst inte göra när man bygger ett hönshus och hönsgård.  (läst 61681 gånger)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
jag brukar hägna in grönsakerna istället 8)
är Återprenumerant såklart.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Jag funderar på om man kan ha för mycket fönster i ett hönshus eller för få.

ivigtut

Gör inte för litet när du ändå bygger. Kommer ändå inte räcka till när intresset tar överhand.  ;D
Jag försöker set till att de andra låter rluvhönan vara i fred.
« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 21:47 av ivigtut »

yezzika

• Bohuslän
En ide som slog mig när vi diskuterade grillar.  ::) långpannan och galret till en kaserad ugn vore smart. ;) man gör som i ugnen skuter in galret och sedan långpannan under, med spån i ;D lätt att ta ut och slänga, lätt att rengöra båda. Tror inte att kvalster upp skattar järn.  ::) fast man kan inte ha så många hönor. De får inte plats så många på rad över en lång panna ;D
Klart knäpp i de  :-[

Idéen i sig är ju inte så tokig.
Man kan ju utveckla den till att skaffa/göra en större variant.
Går ju köpa sig en stor plåtbit och bocka kanterna. .

Fast lyckas du att hålla dig till ett fåtal hönor som får plats över en vanlig ugnsplåt så får man gratulera!
De flesta andra brukar ju inte låta sig nöjas med typ 3 fjäderfän  ::) ;D
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Sommartorparn

Om jag skulle bygga ett nytt hönshus skulle jag använda skivmaterial invändigt och spackla/måla igen alla skarvar och springor. Hade tidigare höns i ett gammalt hus klätt med råspont invändigt. Trycket från ohyran blev till slut övermäktigt och vi kom aldrig på något vettigt sätt att sanera huset och hönsen... Så nu har vi inga... Hade huset varit fritt från springor och skrymslen hade det gått att hålla på en rimlig nivå.

Om nu ohyra är ett så stort problem, hur skulle det då vara att inreda hönshuset med sånt golv/tapeter som man har i våtutrymmen? Förutsatt att man har ventiler också. Och har sittpinnar av metall som också förslogs? Skulle det gå?

Anders Plogen

• -
Sittpinnar av metall är ingen höjdare i ouppvärmda hus. De kan förfrysa fötterna.

Våtrumstapeter funkar antagligen, men då behövs nog mekanisk ventilation. Annars kommer fukten rinna efter väggarna.

ivigtut

Jag har upptäckt att det fins en gräns för hur mycket man bockar och vrider sig i hönshuset/ute dasset. 
När jag charmade av min höna så var det nästan dubbel snedvikning på mig.   

Dessutom överlistar de mina provisorium.  Att det ska vara så roligt att lägga ägg hos ruvhönan 

Iden med plåten vill inte riktigt försvinna. 

En annan fundering är, om man tex tar skärbrädor så är en trä bräda  bättre än en diskad plast bräda. Ur bakterie syn punkt.

Borde det inte vara likadant hos hönsen? Man skulle kunna hetvattentvätta med högtrycks tvätt målade träytor. Det borde döda det mesta.

Funderar på kanal plast eller stora fönster i kortsidan eller långsidan. Tror ni det finns nackdelar med detta? Eventuellt inreda ett gammalt hobby växthus? För ljust och tät?
« Senast ändrad: 24 maj-08 kl 07:56 av ivigtut »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Fönster är bra, men inte för många och stora, då blir det just ett växthus av det, alldeles för hett för hönsen. Nu när det är soligt och varmt vill dom gärna gå in i hönshuset och söka lite svalka. En annan sak du bör tänka på är att redena ska stå lite mörkt för att hönsen ska vilja gå dit, så se till att fönsterljuset inte riktas direkt mot redena. Jag har bara ett fönster i mitt lilla hjulburna hönshus, och det sitter ungefär 1 ½ meter upp, då stör inte solen värptanterna i sina reden.

Sittpinnar gör den smarta (och snåla :-[ ) av trädgrenar, minst 4-5 cm grova, dom kan man ju byta ut ofta, såga i bitar och elda upp (med ev. ohyra och allt) i spisen eller pannan.

Hetvattentvättning borde ju ta kål på det mesta i ohyre- och bacillväg, någon som testat? På jobbet gör vi det med stor framgång på allehanda urrrkiga ställen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

curmbox

• Var sak har sin tid
Jag fick tag på konsoller i metall med tillhörande trådhyllor i metall från en nedlagd kiosk. På konsollerna har jag sittpinnar i trä. Garanterat inga skrymslen i metallen, som dessutom kan upphettas med värmepistol för att vara riktigt säker 8) Plåt på väggen bakom underlättar rengöringen.
Alla är rörande överens om att inte bygga för litet - hobbyn har en tendens att "svälla" :-[
Men även för en annan anledning är det viktigt att tänka större; du behöver ha plats för redskap, fodertunnor, spånbalar, städgrejer, ombyteskläder, kanske en kycklingkammare och en sjukstuga också.
Jag har sparat utrymme genom att sätta redena under sittpinnarna, mörkt och inbjudande ;D
Ju mer man funderar INNAN ju bättre blir det EFTER ;)
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Jag har sparat utrymme genom att sätta redena under sittpinnarna, mörkt och inbjudande ;D

Jag har funderat över det där... Det vore praktiskt att som du säger ha redena under sittpinnarna för att dels spara utrymme, dels för att ha nära till backen för ev kycklingar. MEN så säger många att hönsen vill ha redena högt? Men att de samtidigt ska vara mörka och skyddade... Måste det vara både och, mkt mer komplicerat! En klar nackdel med låga reden under sittpinnarnaär att den som samlar äggen får krypa in där under varje dag. kanske ingen höjare (även om man ska hålla rent i sitt hönshus så... ja höns bajsar, och helst slipper jag ha det på knän och händer när jag ska plocka ägg!)

Tror som alla andra att inte göra för litet. Vi har två byggen på gång, ett på 4kvadrat, och ett på... 28 kvadrat  ;D Ska förhoppningsvis räcka en stund, vill inte bygga ut redan nästa år ju!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ivigtut

Det som kändes smart med växthus är ljust, tvättbart, enkelt, snabbt och biligt. ;)
Utrymmet i 3000-4000krs hobbyväxthus är inte så stort men jag kan gå rak i dem.
Ett begagnat växthus är billigt, man skulle kunna använda aluminium ramen och byta eller ersätta trasiga sidor mot ex trä väggar. Har för mig att kanalplast ska isolera men jag kan ha fel. ::)

skräptanten har nog rätt i att det kan bli väl varmt i ett växthus. :-\
En sak jag inte riktigt hade tänkt på, är att huset ska ge svalka på sommaren. Jag har varit mest koncentrerad på att få ett varmt, torrt, ljust och lät städat höns hus. Där jag och mina höns ska trivas. :-[

curmbox tog upp övriga utrymmen. (”du behöver ha plats för redskap, fodertunnor, spånbalar, städgrejer, ombyteskläder, kanske en kycklingkammare och en sjukstuga också”)
Hur mycket plats behöver jag till detta?  ???
Hörnet i garaget känns rätt så rörigt.  :(
Har inte sänt detta en enda tanke, mer en att fodret borde liga i plast behållare så att råttor och mös inte kommer åt det.

Jag har även funderat på att ha redena under sittpinnen för att spara utrymme.
Det ser trevligt och lättsköt ut med reden som sticker ut i ett angränsande rum med lucka att öppna.
Min lilla waiendot höna med kycklingar vägrar lämna sin katt transport bur hon har erbjudits andra vanliga trä lådor och mitt mastodont rede men inget duger.  :D
Så jag kanske skulle fortsätta med katt transport burar som reden, lätt städat men dyrt.

Ranking listan så här långt

1. Bygg Rymligt. För detta med höns värkar kunna växa.
2. Bygg Rymligt. För din egen skull
3. Bygg Rymligt för framtida avel
4. Löstagbar inredning
5. Bajs brädan ska vara lät och snabb att rengöra
6. Sitt pinnens grovlek och material
7. Redena ska vara löstagbara så att man kan lyfta ner ruvhönan och hennes kycklingar.
8. Redena ska vara lät städade gärna vara mörka och mysiga
9. Ut gångs luckan ca 30cm upp på vägen för att undvika drag och bör ha måtten 40X40 cm.
10. Rastgården ska vara säker mot rovdjur och avdelnings bar.
11. Fria höns på tomten är trevligt.
12. Våtrums tapet eller plåt bakom sitt pinnen, så att det är lätt städat
13. Utrymme för foder och strö.
14. Utrymme för sjuk höna eller kycklingar.
15. Ventilation
« Senast ändrad: 25 maj-08 kl 17:24 av ivigtut »

curmbox

• Var sak har sin tid
HUR stort man behöver beror mycket på hur många höns man har och planerar att ha  ;D, samt vilket foder du ger. Jag har själv plats för 5-6 fodertunnor. Bra belysning till dig - och bra till hönsen, jag kommer att byta ut min lysrörsbelysning inför hösten med anledning av infot om "disco-effekten" här på forumet. Hade ingen aaaaaning om det :-[
Jag gjorde hönshus av en befintlig byggnad så mina dörrar är för smala för att få in skottkärran, men jag löste det med hinkar som jag bär in och ut vid rengöring.
Använd väggarna, jag har hyllor där jag förvarar allehanda saker och får då golvytan fri.
Inredning är ju så mycket mer än funktion, jag vill trivas och "mysa" :-[ i mitt hönshus, så jag har både bilder på väggarna och en skön stol att sitta i.
Redet på golvet under sittpinnarna är en test, men efter en vecka så tycker jag att det funkar alldeles kanon. Jag behöver inte krypa på knä för att nå äggen, det räcker med att böja sig ned hukande. Ingen av hönsen verkar ogilla arrangemanget, utan redena är flitigt använda.
Härligt att vi kan utbyta erfarenheter; bra tips kan jag aldrig få för många av ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

ivigtut

Du har inga bilder? Det vore härligt att se :D

Bovanägare

• Gäst
HUR stort man behöver beror mycket på hur många höns man har och planerar att ha  ;D, samt vilket foder du ger. Jag har själv plats för 5-6 fodertunnor. Bra belysning till dig - och bra till hönsen, jag kommer att byta ut min lysrörsbelysning inför hösten med anledning av infot om "disco-effekten" här på forumet. Hade ingen aaaaaning om det :-[
Jag gjorde hönshus av en befintlig byggnad så mina dörrar är för smala för att få in skottkärran, men jag löste det med hinkar som jag bär in och ut vid rengöring.
Använd väggarna, jag har hyllor där jag förvarar allehanda saker och får då golvytan fri.
Inredning är ju så mycket mer än funktion, jag vill trivas och "mysa" :-[ i mitt hönshus, så jag har både bilder på väggarna och en skön stol att sitta i.
Redet på golvet under sittpinnarna är en test, men efter en vecka så tycker jag att det funkar alldeles kanon. Jag behöver inte krypa på knä för att nå äggen, det räcker med att böja sig ned hukande. Ingen av hönsen verkar ogilla arrangemanget, utan redena är flitigt använda.
Härligt att vi kan utbyta erfarenheter; bra tips kan jag aldrig få för många av ;D

Observera att även lågenergilampor ger disco-effekt hos hönsen. Finns dock nån slags lågenergilampa som är dyr som ej flimrar. De är högfrekventa och går att dimma.
Det bästa är vanliga glödlampor i hönshuset.

ivigtut

Observera att även lågenergilampor ger disco-effekt hos hönsen. Finns dock nån slags lågenergilampa som är dyr som ej flimrar. De är högfrekventa och går att dimma.
Det bästa är vanliga glödlampor i hönshuset.

Vanliga glödlampor käns klart trevligt både ur ekonomi och enkelhet. :D

Prosit

• Södermanland
Lågenergi är ju bättre ur ekonomisynpunkt?! Energisnålt! Jag förstår inte problemet. Varför skulle hönsen uppleva diskoblink när inte jag gör det?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Lågenergi är ju bättre ur ekonomisynpunkt?! Energisnålt! Jag förstår inte problemet. Varför skulle hönsen uppleva diskoblink när inte jag gör det?

Var det inte någon här i någon tråd som förklarade det där, minns inte var, att hönornas syn fungerar bättre/annorlunda än vår och de ser de där snabba blinkningarna som lysrör (och tydligen även lågenergilampor) gör och som vi inte uppfattar för att vi 'ser långsammare'.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bovanägare

• Gäst
Ja precis!  Hönan uppfattar högre frekvenser än människan. De högsta som uppmäts är 105Hz mot människans ca. 40 Hz. Hönan uppfattar lågenergi och lysrörslampor som ett blinkande disco eftersom de blinkar med strömmens frekvens 50 Hz. Vanliga glödlampor blinkar inte eftersom tråden inte hinner sluta glöda.

Stensjö

• Östergötland
Bra tråd detta! Mycket matnyttigt för oss som står i nybyggandefasen - keep it coming, please!
Gärna gärna gärna bilder - säger ju mer än tusen ord, som ni vet!

40+

• Våran "lilla" Ida
Våran lucka sitter 130 cm ovan mark det fungerar utmärkt vi har en bräda på insidan och en på utsidan innan gångramperna tar vid. Vi tyckte vi hade säkrat för drag mm men tänkte inte på getterna våran lilla "houdini" get Milly hade rätt härligt kalas jag satt med kaffet o njöt efter all morgon fodring när jag ser en svart/vit bakdel i höndluckan satte nästan kaffet i halsen rusade till hönshuset där står det en get och smaskar på pullfor ihop med höns o tupp och ingen mer än jag verkade tycka att det va konstigt  ;D jag skrattade gott och tog ut geten som tyckte att hon gott kunde ha fått äta mera.  ;)
Nybliven gårdsägare

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare (1 dolda)
henriklestreus, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser