Det som kändes smart med växthus är ljust, tvättbart, enkelt, snabbt och biligt.

Utrymmet i 3000-4000krs hobbyväxthus är inte så stort men jag kan gå rak i dem.
Ett begagnat växthus är billigt, man skulle kunna använda aluminium ramen och byta eller ersätta trasiga sidor mot ex trä väggar. Har för mig att kanalplast ska isolera men jag kan ha fel.
skräptanten har nog rätt i att det kan bli väl varmt i ett växthus.

En sak jag inte riktigt hade tänkt på, är att huset ska ge svalka på sommaren. Jag har varit mest koncentrerad på att få ett varmt, torrt, ljust och lät städat höns hus. Där jag och mina höns ska trivas.
curmbox tog upp övriga utrymmen. (”du behöver ha plats för redskap, fodertunnor, spånbalar, städgrejer, ombyteskläder, kanske en kycklingkammare och en sjukstuga också”)
Hur mycket plats behöver jag till detta?

Hörnet i garaget känns rätt så rörigt.

Har inte sänt detta en enda tanke, mer en att fodret borde liga i plast behållare så att råttor och mös inte kommer åt det.
Jag har även funderat på att ha redena under sittpinnen för att spara utrymme.
Det ser trevligt och lättsköt ut med reden som sticker ut i ett angränsande rum med lucka att öppna.
Min lilla waiendot höna med kycklingar vägrar lämna sin katt transport bur hon har erbjudits andra vanliga trä lådor och mitt mastodont rede men inget duger.

Så jag kanske skulle fortsätta med katt transport burar som reden, lätt städat men dyrt.
Ranking listan så här långt1. Bygg Rymligt. För detta med höns värkar kunna växa.
2. Bygg Rymligt. För din egen skull
3. Bygg Rymligt för framtida avel
4. Löstagbar inredning
5. Bajs brädan ska vara lät och snabb att rengöra
6. Sitt pinnens grovlek och material
7. Redena ska vara löstagbara så att man kan lyfta ner ruvhönan och hennes kycklingar.
8. Redena ska vara lät städade gärna vara mörka och mysiga
9. Ut gångs luckan ca 30cm upp på vägen för att undvika drag och bör ha måtten 40X40 cm.
10. Rastgården ska vara säker mot rovdjur och avdelnings bar.
11. Fria höns på tomten är trevligt.
12. Våtrums tapet eller plåt bakom sitt pinnen, så att det är lätt städat
13. Utrymme för foder och strö.
14. Utrymme för sjuk höna eller kycklingar.
15. Ventilation