Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte  (läst 12351 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte
« Svar #20 skrivet: 03 aug-08 kl 11:24 »
Jag är inte säker men så som jag fattar det är det den röda färgen som skiljer, den ena kallas röd och den andra gyllene eller guldig, tydligen lika färger.
Men som man ser på bilderna så skiljer sig ju hönorna helt åt i teckningen oxå så jag vet i f-n.
Men den ena heter red laced och den andra golden laced.
Vill gärna se bilder på dina höns iaf, ja du har helt rätt i att du går in i paint och förminskar dem, jag brukar förmisnka till 25 %.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

rina

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 aug-08 kl 14:36 »
Färgen Silver randig förr kallad.... heter idag silver svart/randig. Den färgen du har är guld blå/randig sen till en helt annan färg guld svartbandad är ju den färgen som förr kallades Rapphönsfägad på den färgen är det ju flera svart ränder på fjädern 2st...men däremot silver svart/randig ska det ju vara en svart rand utemed fjädern....På SRF kan du beställa en Skandinavisk Fjäderfä Standard .....men den kan även finnas att låna på bibliotek.....det står på Danska i den men man förstår bra och det finns även ett litet lexikon med i den. Lycka till med dina Wyandotter !! Det är en härlig ras. :)

Anna

• -
« Svar #22 skrivet: 03 aug-08 kl 23:15 »
Blev lite klokare, men inte helt... Är väl jag som är trög. Ska försöka fixa in en bild på mina. Har en standard av den förra modellen. Har inte velat köpa någon ny av ren bekvämlighet för jag gillar svenskan bättre. Tänkte att det går att bara uppdatera sej på sina egna raser om det skulle ske några förändringar och så får jag leva med att det kanske sker förändringar med alla de andra raserna också utan att jag kommer att känna till det.

För att ytterligare reda lite i detta; är partridge oacsett färg "bandad" på svenska? Och är laced "randig"? Finns det även "sömmad" eller är det detsamma som randig? Jag kan ju iaf se på hönorna i länken och på bilderna av dina hönor att det inte är samma "sömmar" eller "ränder" på våra höns och att även våra tuppar skiljer sej åt, så olika namn måste deras färger ha.
Återkommer förhoppningsvis med bilder imorgon.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 04 aug-08 kl 08:50 »
Tack Rina!
Då fattar jag nog oxå det hela. Jag har alltså Guld Blårandig höna och tuppen jag har är Guld svartrandig, jag kan alltså skippa det här med bandad för det är inte det jag har.
Än en gång, tack för att ha ordnat lite reda i min oreda.

Anna

• -
« Svar #24 skrivet: 04 aug-08 kl 14:38 »
Här kommer bilderna (om jag nu lyckas...) på mina guld svartbandade dvärgwyandotter. Har bara haft dem i några dagar men de verka vara trevliga. Det är den här färgen som tidigare hette rapphönsfärgad.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 aug-08 kl 17:26 »
Fina djur du fått.....jag har haft dv wyandotter förr och det är jättebra höns bra vintervärpare och bra på att ruva....men jag hade dom i färgen silver Svartrandad och det är inte många som har den färgen...det var det som var det tråkiga och en jättesvår färg var det ju också då....men en härlig ras !! :) Nu går en del av dom hemma hos min syster som gårdshöns. :)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 04 aug-08 kl 19:44 »
Dem ser jättefina ut, ser ju tydlig skillnad på bandad och randig. Man lär sig nåt nytt varje dag  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
Nataks, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser