Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte  (läst 12296 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte
« skrivet: 17 apr-08 kl 16:23 »
Har ett gäng dvärg Wyandotter som blev köpta som avelsägg. Undrar nu vilken färg dem har om det är någon som kan detta? är dem rena i färgen? och vad heter den i så fall?
Bilden är väl inte den bästa  :-[ men ni ser iaf tuppen och en höna ordentligt. Dem ser olika ut i färgen alla fem hönorna.
Tacksam för svar.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

rina

• Gäst
SV: Hjälp med färger dv. Wyandotter
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 16:46 »
Tuppen ser ut att "kunna" var guldrandig  tror  ???om dom nu heter guld svartrandig....men hönorna verkar ej färgrena alls....vad säger säljaren om färgen då ?

Gert

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 17:28 »
Tuppen är guldrandig. Hönorna kan ha anlag för guldrandigt, rapphönsfärgad och gul columbia.
Dessutom har den närmsta hönan anlag för blå och om du sätter ihop henne med tuppen så kan det bli
den mycke fina men svåra färgen blå guldrandig.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 19 apr-08 kl 14:16 »
Okej, nu har jag tagit nya bättre och individuella kort på hönsen. Fler svar på färgerna ??? Fattar jag dig rätt Gert om att Calle (tuppen) skulle vara en "ren" färg och inte hönorna? att hönorna då skulle vara en blandning av de färger du skrev?
Jag kan vara lite trögfattat ibland  :-[

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 19 apr-08 kl 14:16 »
...nästa...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 19 apr-08 kl 14:16 »
...nästa...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 19 apr-08 kl 14:17 »
...en till...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 19 apr-08 kl 14:17 »
...HönaPöna...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 19 apr-08 kl 14:19 »
...och allra sist tant blå.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 19 apr-08 kl 15:29 »
Du kan ju jämföra dina höns färger med färgerna på hönsen på dessa sidor (så ser du hur de "rena" färgerna ser ut).
http://www.ac-bueroservice.de/gefluegel/wyandotte.htm
http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Wyand/BRKWyand.html
« Senast ändrad: 19 apr-08 kl 15:31 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gert

• Småland
« Svar #10 skrivet: 19 apr-08 kl 16:05 »
Citera
Okej, nu har jag tagit nya bättre och individuella kort på hönsen. Fler svar på färgerna  Fattar jag dig rätt Gert om att Calle (tuppen) skulle vara en "ren" färg och inte hönorna? att hönorna då skulle vara en blandning av de färger du skrev?
Jag kan vara lite trögfattat ibland 

Att han är guldrandig ser man på färgerna och teckningen han har. Sen hur färgren han är kan man bara få veta om man parar han med en som man vet helt färgren guldrandig höna. Skulle det då bli kycklingar som inte har samma färg som föräldrarna så är han inte färgren. Nu ska jag titta på dina bilder och se om jag kan lista ut vad det är.

Gert

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-08 kl 16:13 »
Jag glömde hönorna. Att dom inte är färgrena syns direkt men sen vilka färger dom har anlag för är svårt att lista ut. Men eftersom dom är gul/guld färgade så är det troligt att dom har anlag för nån gul/guld variant, om inte flera. Om dom kommer från samma ställe som tuppen så är chansen stor att dom har anlag för guldrandigt.
Jag ska kika lite mer på bilderna så får vi se vad jag tror sen.

Gert

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 16:23 »
Vid en första hastig genomgång av bilderna så serman att tant blå har defenetivt guldrandigt i sej.

Gert

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-08 kl 17:08 »
Detta är vad jag tror.

Hela flocken är egentligen guldrandig/blå guldrandig.

Att dom inte är färgrena för att inget urval för färgrenhet har gjorts bland deras föfäder.

Att nån skulle ha blandat in nån annan färg, rapphönsfärgad eller gul columbia, tror jag inte längre på.
Med så många hönor borde nån ha kvar lite rapphönsteckning isf.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 18:34 »
Nu när jag är i taget och skriver en massa nya inlägg (man har sina stunder) så måste jag passa på att visa min lilla Dvärg Wyandottehöna, en kyckling efter min Tant Blå.
Gillar hennes färg skarpt och tycker att hon är lik en Guld blåbandad men är rädd att hon är lite väl blå på sina ställen eller vad tror ni. Färgren är hon ju inte det kan jag oxå se men är hon i närheten?
Finns här någon här inne som har Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte eller känner nån som har???

orloff

• Gäst
SV: Guld Blåbandad Dvärg Wyandotte
« Svar #15 skrivet: 29 jul-08 kl 21:29 »
Hon är på rätt väg som du säger men är för ljus. Den bruna färgen ska vara mörk. Den andra hönan ser bra ut i sin färg.  Finns en i Skåne som har dessa.

Anna

• -
« Svar #16 skrivet: 29 jul-08 kl 22:22 »
Heter det blå guldbandad eller guld blåbandad? Visst är det grundfäfgen först? Har inte riktigt lärt mej det där än. Fick idag hem en trio guld svartbandad dvärgwyandotte. Har aldrig haft den rasen tidigare. Läste nå'n som tyckte att de är ungefär som dvärgkochin i sättet. Vad är er erfarenhet?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 30 jul-08 kl 12:21 »
Jag kan bara säga bra saker om mina dvärg Wyandotter iaf. Mycket trevlig och lugn ras som lägger gott om ägg i fin storlek. Negativt kan ju vara att dem gärna ruvar men för mig är det bara positivt då jag ska använda dem till att ruva fram mina andra raser :)

På bilden så är det samma höna, men den första bilden blev mörkare än den andra. Men hon ser bättre ut i färgerna framifrån än från sidan. Får se hur jag lyckas vidare med att få fram Guld Blåbandad. Vet du vem som har dem i Skåne, är MYCKET intresserad av att skaffa fler.

Anna

• -
« Svar #18 skrivet: 30 jul-08 kl 19:33 »
Kan någon hjälpa mej att reda ut detta en gång för alla: vad heter dessa två färger på svenska nu sedan man ändrade färgnamnen för nå't år sedan? Om ni tittar på länken som LM la in http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Wyand/BRKWyand.html så kommer det två hönor efter varandra som heter partridge och golden laced. Den som heter partridge är den som förr hette rapphönsfärgad. Heter den guld svartbandad och den andra guld svartsömmad? Är det bandad och sömmad som är skillnaden eller vad?? Lär mej, snälla!

Jag har iaf just fått hem en trio av de som heter partridge på engelska och de ser ut som hönan i länken. Ska testa fota dem och lägga in bild. Har bara svårt att få till det här med bilderna för jag måste in i paint och förminska dem tror jag. Ja, ja. Ska testa.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #19 skrivet: 01 aug-08 kl 13:47 »
Ingen som vet???

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser