Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lurad ?  (läst 6136 gånger)

Körven

• Värmland
Lurad ?
« skrivet: 17 apr-08 kl 10:25 »
Om ni säljer något tex genom Alternativ annonssida,kräver ni förskottsinbetalning innan ni skickar varorna?
Jag har sålt tre saker och fått betalt en gång...........Skall man inte kunna lita på folk.
Är det gammla Hästskojar mentaliteten som gäller släpp inte grimmskaftet för än du har pengarna i näven.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Ior

• I am a happy gal.
SV: Lurad ?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 10:39 »

Vad tråkigt att höra!
Har du skickat påminnelsemail? Enligt min erfarenhet hjälper det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 10:49 »
Otur. Jag har alltid fått betalt, av alla. Fast någon gång har det glömts. Och då har ett vänligt mail hjälpt.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 10:57 »
Att kräva förskottsinbetalning räcker inte om du vill vara helt säker.

Då kan kunden hävda att hen aldrig fått varorna och kräva pengarna tillbaka. Om du returnerar pengarna kan hen hävda att hen aldrig fick pengarna heller.

Därför skall du kräva att kunden betalar för rek ellerpostförskott, eller om enkel leverans sker mot postförskott förklara i försäljningvillkoren att detta sker på kundens egen risk.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 11:16 »
Här på forumet har jag träffat idel ärliga människor! *lyfter på hatten*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 11:18 »
Jag har alltid fått betalt, men å andra sidan är det inga dyrare grejer jag skickat. Skulle summan gå över 500 vill jag nog ha garanti a´la´"pay pal", internetgiro eller liknande innan jag skickar.

Likaså om jag köper, är summan under 500 så betalar jag i förskott direkt, annars via internetgiro.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 11:53 »
Helt ärligt, hade nån sketit i att betala mig så hade jag lugnt hängt ut dem på forumet men som alla andra säger måste man ge alla en chans med en påminnelse eller två.

Själv har jag ofta köpt saker på "kredit" med löfte att betala vid nästa lön och har jag glömt någon är jag tacksam om de påminner mig igen, kredit är en förtoende grej,det skiter man inte i.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lotus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 13:39 »
Tråkigt att höra!

Jag skulle ringa upp personen direkt för att höra vad som hänt. Det behöver ju inte röra sig om att h*n blåst dig utan att det helt enkelt blivit ett missförstånd! Jag har handlat och sålt varor av privatpersoner på många ställen på nätet och köparen har alltid betalat in pengarna innan någon vara skickats. Tror det är mer regel än undantag på de flesta sajter som erbjudet någon form av handel. Jag vet att många använder tex Pay pal vid större summor, jag har dock aldrig gjort det.

Tyvärr kan man inte alltid lita på folk. Se till att få pengar för dina varor innan du skickar dem nästa gång du gör affärer med okända människor! Och glöm inte att väga varan och lägga på fraktkostnaden också  ;) !

Och så en sista förmaning; ring vederbörande bums! Du har rätt till dina pengar, om det så är 5,50:-! Berätta gärna hur det går!

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 20:34 »

Jag trodde man kunde lita på folk som har ankor >:(     Förtjänsten är ju lika med noll,eller förlust om jag skall räkna alla utgifter.Jag bor inte vägg i vägg med Posten,det är 6 mil tur och retur.Jag skickar henne ett mail till sedan så får ni veta vem hon är.

Häst klippningsmaskinen den kostade 3000 Kr när jag köpte den.......Det var inte min grej att klippa mina hästarna,så jag "sålde" den för 1500.Jag kommer inte ihåg vad hon hetter,men hon bor borta vid Norska gränsen någonstans.

Det är nog så att jag har mycke att lära mig innan jag blir grosshandlare :'(

Lotus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 18 apr-08 kl 13:51 »
Jag trodde man kunde lita på folk som har ankor >:(     Förtjänsten är ju lika med noll,eller förlust om jag skall räkna alla utgifter.Jag bor inte vägg i vägg med Posten,det är 6 mil tur och retur.Jag skickar henne ett mail till sedan så får ni veta vem hon är.

Häst klippningsmaskinen den kostade 3000 Kr när jag köpte den.......Det var inte min grej att klippa mina hästarna,så jag "sålde" den för 1500.Jag kommer inte ihåg vad hon hetter,men hon bor borta vid Norska gränsen någonstans.

Det är nog så att jag har mycke att lära mig innan jag blir grosshandlare :'(

Om det rör sig om 1500:- tror jag att du kan göra en polisanmälan. Hör med dem!
Och hör även av dig till Petter (ansvarig på forumet) för att få råd i hur du härnäst går tillväga. Jag menar om du vill röja hennes namn här så är det kanske bra att prata med honom (eller någon moderator som har hand om köp- och sälj) först. Det kan ju även vara bra att Petter får veta vilken medlem det är om det skulle visa sig att hon gjort oavslutade affärer tidigare!

Hoppas att det löser sig! Jag håller en tumme! Berätta gärna hur det går!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 apr-08 kl 19:41 »
Se upp med risk för förtal! Det är inte bara att lägga ut folks namn på nätet och säga att de gjort sig skyldiga till saker. Finns många domar mot tonåringar som snackar skit om sina vänner på nätet. Vips står de inför rätta för rasism å förtal.

Blocket och Tradera har ju särskilda betaltjänster gratis för att man ska slippa sånt här. Kanske alternativ kunde använda samma? Jag sålde ett par rullskridskor till Östergötland via blocket och slet också med det där med betalning. Men det fanns en bra länk på blockets sida som vi använde.

Har idag precis suttit och skrivit nyheter om den här typen av bedrägerier så jag skulle aldrig sälja/köpa utan nån form av betalföretag inkopplat.

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-08 kl 07:16 »
Det känns fel att hänga ut någon,det kan ha hänt något........

Det var som en gubbe här hemma som arbetade i skogen med timmerkörning med häst.Hur det än va så komm han under timmerkälken och dog efternån dag på lassarettet.En granne kommer till änkan och beklagar sorgen,men när han skulle gå så säger han ..Han sa inget om en burk rödfärg innan han dog.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 20:38 »
Jag tar alltid förskottsbetalning, och betalar alltid i förskott, detta har skett över 100 ggr och ännu inget strul! (peppar peppar).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 24 apr-08 kl 15:38 »
Hur har det gått för dig Körven? Har du kontaktat köparen?

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-08 kl 09:55 »
Hur har det gått för dig Körven? Har du kontaktat köparen?
Jo då......Har skickat denna läskiga hotelser.......... På Måndag så kommer ditt lurendrejeri att ofentligöras på Alternativ....Jädrans fuskare o lurendrejare.Gud välsigne dig.........Men du vet vad jag menar.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-08 kl 17:49 »
Jo då......Har skickat denna läskiga hotelser.......... På Måndag så kommer ditt lurendrejeri att ofentligöras på Alternativ....Jädrans fuskare o lurendrejare.Gud välsigne dig.........Men du vet vad jag menar.

Öum, jag förstår inte riktigt? Eller rättare sagt; jag förstår INGENTING  ??? Har du skickat meddelande och sagt att du ska offentliggöra hennes namn på alternativ på måndag? Och samtidigt kallat henne lurendrejare och fuskare och Gud välsigna dig?  :-\ Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Hoppas att jag missförstått ditt inlägg! För OM du nu har skrivit så till henne så kommer du garanterat inte att få några pengar för det. Inte om du röjer hennes namn heller. Smartast hade varit att ringa och prata om det som vuxna, normalt funtade människor!

Jag är mållös..... ::) Inte undra på att folk blir lurade!

bea

« Svar #16 skrivet: 26 apr-08 kl 23:51 »
Som seriös "konsument" om det nu kallas så även i privata sammanhang.
Jag frågar alltid vart jag ska sätta in pengarna och gör det innan jag får en vara.
Tycker inte att folk ska behöva ligga ute med pengar för porto paketering mm.
Följer nog även privat de tillvägagångs sätt som rekomenderas på tradera.
Har blivit lurad en gång av ca 150 köp/försäljningar.
Ni seriösa erbjud er att förskotts betala!!
Be att få bilder på prylen eller föräldra-djur till avels ägg eller vad det nu kan tänkars vara!!!

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 27 apr-08 kl 07:06 »
Öum, jag förstår inte riktigt? Eller rättare sagt; jag förstår INGENTING  ??? Har du skickat meddelande och sagt att du ska offentliggöra hennes namn på alternativ på måndag? Och samtidigt kallat henne lurendrejare och fuskare och Gud välsigna dig?  :-\ Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Hoppas att jag missförstått ditt inlägg! För OM du nu har skrivit så till henne så kommer du garanterat inte att få några pengar för det. Inte om du röjer hennes namn heller. Smartast hade varit att ringa och prata om det som vuxna, normalt funtade människor!

Jag är mållös..... ::) Inte undra på att folk blir lurade!

Nä du.....Det fungerar inte så enkelt,hade hon varit normalt funtad vuxen människa,så hade hon naturligtvis betalt för länge sedan,eller hur?Efter som hon inte är det så är jag lurad och kommer inte att få några penngar,oberoende av vad jag gör eller säger.
Om jag namnger henne så kan andra som tänkt göra affärer med henne kräva förskottsbetalning..........Eller inte att ha med henne att göra,då hon inte är pålitlig.
Varför inte ha en svarta lista på oseriösa,säljare och köpare,som finns på Tradera tex.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 27 apr-08 kl 07:21 »
Nä du.....Det fungerar inte så enkelt,hade hon varit normalt funtad vuxen människa,så hade hon naturligtvis betalt för länge sedan,eller hur?

Eller så hadde hon samma vecka som hon fick dit paket haft strul med bilen, en unge med feber, lite beordrad övertid på jobbet för att hinna med en deadline, tackor som lammar samt förlagt dit paket och glömt det. Sånt händer, då blir man tacksam för en vänlig påminnelse.

Citera
Efter som hon inte är det så är jag lurad och kommer inte att få några penngar,oberoende av vad jag gör eller säger.

Möjligen har du rätt, men det vet man inte förrans efter åtminstone 1 vänlig påminnelse.

Citera
Om jag namnger henne så kan andra som tänkt göra affärer med henne kräva förskottsbetalning..........Eller inte att ha med henne att göra,då hon inte är pålitlig.
Varför inte ha en svarta lista på oseriösa,säljare och köpare,som finns på Tradera tex.

Oftast är det 2 om en försäljning och såna listor urartar lätt i smutskastning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 27 apr-08 kl 09:56 »

Möjligen har du rätt, men det vet man inte förrans efter åtminstone 1 vänlig påminnelse.
Nu är det så att jag har kontaktat henne tre gånger..........Inget svar.

[/quote]

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser