Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättprogram?  (läst 8279 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Tvättprogram?
« skrivet: 16 apr-08 kl 09:21 »
Jag använder ibland snabbprogrammet på tvättmaskinen, när inte tvätten är så svårt smutsad osv. Tänker att det är onödigt
att den ska hålla på så länge - men är det egentligen energisparande?

teufel

SV: Tvättprogram?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 21:49 »
Jag har inte gjort nån vetenskaplig studie på tvättmaskinen, men jag har däremot gjort en mätning av energiåtgången på diskmaskinen.

55-gradersprogrammet (ekonomi) - Drar ca 1.15 kWh/disk och tar ca 2 timmar.
60-gradersprogrammet (standard) - Drar ca 1.50 kWh/disk och tar ca 55 min.

Ekonomiprogrammet drar ca 0.8 kWh om man avbryter programmet när torkningen har börjat och låter disken lufttorka.

Av det här kan man ju sluta sig till att det är energisnålare att motorn får jobba längre tid med att spruta vatten på diskgodset, än att värma upp vattnet till en högre temperatur och diska kortare. Frågan är om man kan överföra den teorin även på tvättmaskinen?
I så fall skulle det vara bättre att köra med lägre temperatur och lång tvättid, än att köra ett kortare program med högre temperatur.
Disk kan man ju enklare kolla om den blir ren eller inte, jämfört med tvätt som kanske behöver typ 10 tvättar innan man kan se om den t.ex. blir grådaskig.

Tyvärr är tvättmaskinen fast ansluten till en säkerhetsströmbrytare på väggen, så jag kan inte kolla upp det här med min energimätare av stickproppstyp.

Nån annan som har några intressanta teorier? :)

/Patrick

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 22:32 »
Jag tror att du tänker helt rätt!

Allmänna tvättråd är: Tvätta med full maskin, slopa förtvätten, välj lägre tvättemperatur, använd högt varvtal vid centrifugering (det minskar energiförbrukningen och förkortar torktiden).

Hur gammal är din maskin? Tvättmaskiner som tillverkades före 1990 använder ca 100 liter vatten per tvätt. Med dagens tvättmaskiner och tvättmedel klarar man sig med ca 50-60 liter vatten per tvätt! Det lönar sig alltså att köpa en ny maskin om man vill vara miljövänlig!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 23:13 »
Vattenbesparing är inte nödvändigtvis en viktigt del av energisparande om man bor på landet. Sverige har ju liksom inte brist på vatten och dyr vattenrening som vissa andra länder åker på. Däremot kostar ju mängden vatten som ska värmas upp. Har man egen brunn så kan det vara lönsamt att dra ner temperaturen och alltid köra med förtvätt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 08:41 »
Vattenbesparing är inte nödvändigtvis en viktigt del av energisparande om man bor på landet. Sverige har ju liksom inte brist på vatten och dyr vattenrening som vissa andra länder åker på. Däremot kostar ju mängden vatten som ska värmas upp. Har man egen brunn så kan det vara lönsamt att dra ner temperaturen och alltid köra med förtvätt.
??? Men hur kan det vara lönsamt att "alltid köra med förtvätt"? Förstår inte riktigt...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 09:20 »
Meningen skulle ha varit:

Att alltid köra med förtvätt och lägre temperatur.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 12:44 »

Jag fick inte ihop det att det skulle vara mer miljövänligt att köra med förtvätt men du menar alltså att man kompenserar den lägre temperaturen genom att använda förtvätt? Så att kläderna blir rena trots lägre temperatur? Har jag förstått rätt? Har inte fått i mig något kaffe idag och är lite trögtänkt, sorry!

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 13:05 »

Då menar du underförstått att tvätten inte blir ren utan förtvätt? Blir tvätten ren utan förtvätt så måste det ju spara ännu mer! Förutsatt att man inte höjer temperaturen förståss! (jag kör alltid på lägsta temperatur och utan förtvätt)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 13:57 »
Jodå, blir tvätten ren på 30 grader så är det ju utmärkt, gör den inte det så rekommenderar jag att testa med förtvätt istället för att höja temperatur. Dessutom bränns framförallt djurskit fast i kläderna om man börjar med för varmt vatten, proteinerna i skiten koagulerar.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 14:28 »
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det här men jag har någonstans fått veta att man sparar mycket energi genom att sänka temperaturen på tvätten tio grader. Efter att jag läste det tvättar jag alltid 60 graderstvätten i 50 grader. Återkommer när/ om jag hittar källan!

F.ö så måste man ju köra viss tvätt på höga temperaturer. Tänker på underkläder (och även lakan och handdukar) som helst ska tvättas i 60 grader för att svampsporer ska dödas.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-08 kl 15:06 »
På min gamla maskin kan man välja Ekonomiprogram, vilket tydligen bara innebär att den tvättar 60-programmet på 40 grader och längre tid. Varför man då inte direkt väljer 40 är för mig en gåta... ??? ???

Men hursomhelst - att det är billigare att köra maskinen i svalare vatten är jag med på.
MEN: drar det mindre el mer el att köra snabbprogrammet? Det var det som var frågan!
Är det så att den helt enkelt kör en kortversion och att när tvättvattnet är uppe i tex 60 grader blir tvätt-tiden kortare ELLER att den hettar upp vattnet fortare och tvättar lika länge?
För det är ju uppvärmningen av vattnet som borde dra el - inte själva "trumsnurrandet"?

Vad vattenmängden anbelangar tycker jag att min nya maskin är alldeles för snål med vattnet, visst tvätten är blöt när den snurrar runt men den ligger inte i vatten - vilket jag tycker är ett krav när man tvättar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 17 apr-08 kl 15:42 »
F.ö så måste man ju köra viss tvätt på höga temperaturer. Tänker på underkläder (och även lakan och handdukar) som helst ska tvättas i 60 grader för att svampsporer ska dödas.

Inte med vettiga tvättmedel, det ska räcka med 40 grader.

teufel

« Svar #12 skrivet: 17 apr-08 kl 15:52 »
Måste hålla med Lotus till viss del här:

Vissa svampar är parasiterande, t.ex. fotsvamp, och kräver 60 graders värme för att dö.
Likaså om man har textilier som används till husdjur som har fått skabb, pälsparasiter, m.m.

Det är mycket möjligt att det finns vissa tvättmedel med kemiska preparat som också dödar sådana parasiter (och då pratar vi inte vanliga tvättmedel som finns att köpa i affärerna), men i valet mellan att släppa ut ett kraftigare kemiskt preparat i naturen, och att använda en högre temperatur vid dessa enstaka tillfällen, väljer jag hellre den högre temperaturen.
Köper man el från förnyelsebara energikällor, alternativt producerar sin egen elenergi, blir miljöbelastningen inte speciellt mycket högre för dessa extra kWh.

Men i övriga fall räcker det alltså med 40 grader eller ännu lägre.

Mvh Patrick

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 17 apr-08 kl 16:22 »
Måste hålla med Lotus till viss del här:

Vissa svampar är parasiterande, t.ex. fotsvamp, och kräver 60 graders värme för att dö.
Likaså om man har textilier som används till husdjur som har fått skabb, pälsparasiter, m.m.

Kvinnors underkläder ska också tvättas i 60 grader då våra underliv lätt invaderas av svamp och då kvinnor naturligt har flytningar (som ibland är normala och ibland beror på bakomliggande sjukdom).

Kvalster, som bor med oss i sängen, måste tvättas i 60 grader för att dö (de dör även vid frysning). Jag menar förståss att sängkläderna ska tvättas i 60, inte varje enskild kvalster  ;)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #14 skrivet: 18 apr-08 kl 22:18 »
Då kanske man ska frysa tvätten innan så kan man tvätta i 30-40grader...   ???

Anso1971

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 18 apr-08 kl 22:56 »
Jag gick en textilvårdskurs för några år sedan och fick lära mig att man riskerar att textilier fäller och blir urtvättade om man tvättar i kallare vatten än angivet på tvättrådet.

När mina barn sedan gick på simskola och skulle ha klädsim så uppmanade också simläraren att använda "skrotkläder" eftersom kläderna kunde fälla och bli fula och missfärgade i bassängen.
Efter det har jag varit jättenoga med att tvätta enligt tvättråd.

Jag själv litar blint på att kläder inte fäller så länge jag tvättar enligt tvättråd, vilket gör att jag alltid kör fulla maskiner och blandar färger hej vilt och fyller upp med sängkläder om det behövs. Inte ens mina vita lakan blir grådaskiga trots att jag ibland tvättar med mörka färger. Och mina barns kläder håller färgerna i åratal (har tre tjejer som ärver varandra). Några plagg har jag märkt blir lite avmattade med tiden och det är kläder som innehåller lycra/elastan, men bomullsplaggen händer det inget med.

I början minns jag dock att det kunde bli något lite grådassigt ibland eftersom kläderna kunde innehålla färgpigment från tidigare kalltvättar, men efter en tid hade jag ju tvättat bort alla sådana rester.

Ni som ofta eller alltid tvättar i kallare än vad som står, råkar ni ut för att plagg blir urtvättade/missfärgade? Eller var det bara jag som hade sådana problem tidigare.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 18 apr-08 kl 23:11 »
Tvättar precis allt i 45-50 grader i min lilla-lilla maskin.
Ingen förtvätt.
Har en separatcentrifug med rätt högt varv, från stenåldern. Kör tvätten en kvart där minst, efter den vanliga slöa centrifugen i tvättmaskinen.
Oftast har jag en 1/3 deciliter Ecover diskmedel.
Aldrig vanligt tvättmedel.

Skiljer på ljust och mörkt, och kör nya grejor i samma färg som annat, dom sällsynta gånger jag har nåt fabriksnytt.

Har aldrig några miss(e)färgningar utom när jag klantat mig med nåt helt nytt färgigt tillsammans med gammalt färgsvagt.

Har jag bara tur eller ???
Fast jag har ju hållit på rätt länge såhär iofs........
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 18 apr-08 kl 23:20 »
Ni som ofta eller alltid tvättar i kallare än vad som står, råkar ni ut för att plagg blir urtvättade/missfärgade? Eller var det bara jag som hade sådana problem tidigare.

Kan jag inte påstå. Jag brukar tvätta ljusa färger för sig och mörka (jaja, någorlunda, blir ganska frisk blandning av färger ändå) för sig. Tvättar allt på 40 som är lägsta möjliga temperatur på maskinerna i tvättstugan. Enda gången jag tvättar varmare är om nån har magsjuka eller andra pikära omständigheter! Enda grejerna som inte åker med är afrikanska kläder, de fäller som tusan, så det är inget annat än handtvätt som gäller för dem! Men övriga kläder varken fäller eller blir urtvättade vad jag har märkt.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Våmhuskullan

• -
« Svar #18 skrivet: 19 apr-08 kl 19:48 »
jag tvättar ljust och mörkt för sig...delar inte upp mer än så.
Och 60 grader ekonomiprogram. endast 40 om det är gardiner och liknande.
yllekläder kör jag i ylleprogrammet.

snabbprogramet är inte energisnålare än energiprogramet som det står i handboken iallafall....det drar mer ström enl den. är till för om man har bråttom..

Fritzious

« Svar #19 skrivet: 19 apr-08 kl 20:57 »
Det är väl snarare så att om något händer med plagget (vilket inte är helt ovanligt) om man tvättat i lägre eller högre temperatur än tvättrådet så kan man inte reklamera det. Köper man inga dyrbara grejer kanske inte det är hela världen, men har för mig att det kan vara störigt när det gäller randiga plagg till exempel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1011 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser