Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  31 dagar dräktig -eller längre ?  (läst 1731 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
31 dagar dräktig -eller längre ?
« skrivet: 09 apr-08 kl 18:31 »
Jag har två Gotlandshonor, den ene ca. 5 år, den andre ett år idag. Betäckte dom 8.mars, och det såg ut som om det hade lyckats när jag lyfte dom ur hanens bur -båda var rätt otrevliga och griniga, det brukade iaf den äldre alltid vara efter en lyckad betäckning...
Nu har det gått 32 dagar -och inga ungar.
Båda började boa för ca. 2 veckor sen, och då tänkte jag att allt var i ordning. Killningssäsongen började ochså där så jag hann inte kolla dom så mycket, tänkte inte heller att det var nödvendigt -men nu se dom inte speciellt tjocka/dräktiga ut... egentligen... :-[
Frågor:
-hur länge ska jag vänta till tills jag betäcka igen, hur länge kan det dröjer innan ungarna kommer ?
-om dom inte är betäckta var det då för tidigt på året ?
-eller kan det vara fel på hanen (en ny och oprövad hane) ?
Tack. Angelika.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: 31 dagar dräktig -eller längre ?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 20:27 »
Om de boat redan så skulle jag vänta till 35 dagar för säkerhets skull.

Är bona fulla med päls eller bara hö/halm? Pälsfyllda bon efter två veckor kan vara skendräktighet, bara hö/halm i början brukar ge riktiga bebisar... pälsen ska dras strax innan födsel. Om hanen var väldigt ung kan det varit taskigt krut i spermierna.
Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 08:29 »
Tack
Jo, det var/är  faktiskt päls i bona...
Jag skulle ju ha kollat bättre, men getkillingarna började ju komma.
Jag är van vid min gamla hona och gamla hanen... där funkade det alltid direkt.

Dom rör bona inte längre sen dom började bygga dom -är skendräktigheten över då ?
I alla fall ska dom nu få två veckor med hanarna, så att det bli nånting nu.

Hanen fyller ett slutet denna månad.
« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 08:31 av Angelika »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 11:17 »
Då låter det ju som skendräktighet... men hanen var ju inte särskilt ung. Kolla om han är kryptochid tex.

En skendräktig hona parade jag om direkt efter boandet, så fick hon en riktig kull efter 4 veckor. Annars så vet jag inte exakt. Har parat om skendräktiga när jag märkt att det inte blir några ungar, precis som med dina.
Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 15:28 »
Jag vågar ju nästan inte fråga :-\, men vad är kryptochid ?
Anar att det betyder att han inte kan avla fram några ungar...  att han är hona och hane samtidigt eller nåt sånt..??
Jag köpte honom förra hösten, han är en genbanks-gotlänning.

Eftersom honorna verkade faktiskt -nu när jag kollade noga- ganska smala, satte jag nu den ene hona in till honom igen, och den andre till en annan, men ochså oprövad, hane. Båda blev till synes betäckta, och båda hanar stampade med fötterna efter det -som min förra hane gjorde. Då blir det till att vänta 31 dagar igen...

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 17:42 »
Hej du!
Jag hoppas inte det är Haren, som inte "fungerar"... :P
Kryptroschism är när den ena eller båda testiklarna är uppdragna i bukhålan. Dom kan vara funktionella ändå, men man ska inte avla på såna. Ser du båda kulorna så är det inget fel!
Mia
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 10 apr-08 kl 23:08 »
Hej Mia,
nej, det är inte Haren, jag hade honom ju inte den 8. mars när jag hade tjejerna betäckt. Det är Peter Rabbit i så fall... Jag ska titta imorgon när det är ljust om dom båda har båda... ;D
Men jag misstänker nu att det var för tidigt på året och dom brunstade inte än. Visst lät honorna Peter betäcka dom men han är ju oerfaren och kanske hade deras kroppar inte hunnit med att brunsta för att det var för tidigt.
Nu fick Haren Freja och Peter fick en andra chans och fick Lavendel, och jag ska se...
 :) Angelika

« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 23:10 av Angelika »

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-08 kl 17:20 »
Kryptroschism
Förresten... Fan vad jag stavar dåligt...... ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 15:14 »
bör tillläggas att båda är fullt utrustade.
Så vi väntar på bebisar på nytt.
 :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser