Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getkött  (läst 5146 gånger)

Lars Pers Maria

• -
getkött
« skrivet: 08 apr-08 kl 23:04 »
Jag har en get och en ungbock som hänger i slakteriet. Tänker röka fiolerna. Styckar som lamm. Några tips om tillagning av sadel, hals mm?

Och hur länge ska de hänga?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: getkött
« Svar #1 skrivet: 08 apr-08 kl 23:22 »
Halsen tycker jag kan vara lite joxig att få till. Så den kokar jag och benar ur innan jag gör gryta av den. Sadeln bryner jag runt om, kryddar och eftersteker den hel i ugnen. Eller så kan du såga upp den fryst i skivor i bandsågen så får du fina kotletter.

Killingar under 3 månader har jag knappt brytt mig om att hänga alls. Men det brukar väl heta att man hänger i 40 dygnsgrader. Alltså, är det 10 grader ute hänger det i 4 dagar. Är det 5 grader, 8 dagar. Eller så hänger man kroppen tills höftleden går att vicka på igen. Jag syr en tunnel av odlingsväv och knyter uppe och nere ifall flugorna är vakna.
« Senast ändrad: 09 apr-08 kl 10:20 av Gruff »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 09 apr-08 kl 20:23 »
Tack för tipset! Jag kommer ihåg när jag läser om hängtiderna att jag har hört det förut men naturligtvis glömt...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 09:13 »
Nu ska jag passa på att fråga när man bör slakta sin bock och inte. Vi har ju ett gäng killingar nu och där är det ju några bockar. De har blivit 3 månader och jag tycker ju att de se små ut för att slaktas om man ska jämföra med lamm. ja vi brukar  nämligen slakta lamm med, men det är klart man kan ju inte jämföra killingar med köttraslamm. Men när är den bästa tiden. Vi har även en bock på 1 år som vi ska ta bort. Kan man äta honom? Eller kommer det att smaka bock? Man vill ju inte bli avskräckt första gången man  äter det utan då vill man ju ha de bästa förutsättningarna om ni förstår hur jag menar. Då man ska vagga in lokalbefolkningen här med getkött ;)

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 19:37 »
Småkillarna ska du nog ta redan nu vid tre månader. Jag har ingen egen erfarenhet av vuxet bockkött men jag har hört att man kan äta dom slaktade på våren/försommaran då getterna inte brunstar. Men visst, lite "funky" blir det nog ändå. Sånt man kokar mustiga, starka grytor på.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 22:17 »
Men om man kostar på att kastrera bockarna när de är riktigt små, då måste man kunna ha dem längre innan slakt, eller hur? Bocken jag ska stycka nu är (var) 10 ån så det ska bli spännande.

Tycker mig ha hört att man i Frankrike och Italien föder upp killingarna till 10-15 kg för att sen slakta dem med gott resultat.

Om det är syftet, slakt, bör man då göda dem lite extra och isåfall med vadå?

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 apr-08 kl 12:17 »
jaha, hm,  men bocken som är 1 år kanske man kan ha som korvämne? Vi ska gå korvkurs här nu om några veckor och jag vet att kursledaren blev eld och lågor då han hörde att vi istället för att nacka de små direkt då de är nyfödd eller efter 24 timmar så behåller vi dem och slaktar dem och tänkte förälda dem så som att röka och torka. Visst det kommer att bli dyrt, men tittar man bara på en liten liten bit renkött som är torkat kostar omkring 400:- kg. Och getkött här omkring är inte vanligt så vi får se om vi klarar av att få in lokalbefolkningen på detta.

Btw så göder vi dom med ko foder så som talang och galant. Det är ett fullfoder som man har till små kalvar. Och jag kan ju säga det att våra killingar väger minst 10 kg nu för de är så tung så tung. Får se om det blir slakt till kommande helg. Just nu ligger eller ja jag sitter ju här men har 39 grader i feber så man gör inte något mkt en sån här dag inte.

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-08 kl 21:35 »
Korv har jag också tänkt att det måste bara bli suberbt! Blandat med griskött och massor av vitlök och chili. Jag kan riktigt känna hur god korven blir!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #8 skrivet: 11 apr-08 kl 21:36 »
Men om man ska torka som renkött, hur gör man då? Finns tråd om detta?

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 apr-08 kl 22:23 »
Korv har jag också tänkt att det måste bara bli suberbt! Blandat med griskött och massor av vitlök och chili. Jag kan riktigt känna hur god korven blir!

jag gjorde merguiz på getkött en gång, den blev himskans god i färsk form men rätt trist efter en vända i frysen. Det skall nog finnas en tråd eller ett äldre inlägg om detta någonstans skulle jag tro, jag tar och letar lite.

jepp här vart den: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=9;action=display;threadid=2885 men byt lammet mot get.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 12 apr-08 kl 11:37 »
Åh äntligen en tråd om getkött.

Någon som har tips på vad man kan göra med getlår?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 12 apr-08 kl 15:53 »
Men om man ska torka som renkött, hur gör man då? Finns tråd om detta?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31963.0

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-08 kl 17:56 »
Någon som har tips på vad man kan göra med getlår?

Rökt blir det suveränt.... Men det blir ju nästan allt kött  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 13 apr-08 kl 09:42 »
Rökt blir det suveränt.... Men det blir ju nästan allt kött  ;D

Hmm.. men kan man röka fryst kött?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Arne/norwegian

« Svar #14 skrivet: 13 apr-08 kl 16:39 »
Citera
Men om man kostar på att kastrera bockarna när de är riktigt små, då måste man kunna ha dem längre innan slakt, eller hur?

På deler av Vestlandskysten, her i Norge, er det tradisjon for å holde kjøttgeit som utegangere. Bukkekje blir da kastrert og får gå med geitene og slaktes først når de er et par år gamle.

Her er en link, som forteller litt mer:
http://www.google.no/search?sourceid=navclient&aq=t&hl=no&ie=UTF-8&rlz=1T4GFRC_noNO214NO214&q=Selje+kj%c3%b8ttgeit

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 13 apr-08 kl 21:39 »
Kimma, det går utmärkt att röka fryst kött. Så kan man samla på sig lite till rökningen. (funkar på niner i alla fall) Men min favvis av lår är vanlig tjälknöl.

Här är lite mer tips:
http://www.koedged.dk/kogebog/kogebog.htm
« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 21:54 av Gruff »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 14 apr-08 kl 13:06 »
Tack Gruff!  :-*

Lars Pers Maria

• -
« Svar #17 skrivet: 20 apr-08 kl 20:53 »
Nu ligger de i frysen. Styckning gick över förväntan. Köttet luktade gott! Hade alltså hängt i ett par veckor. Ser fram emot att laga till sadeln. Tack för tipsen!

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #18 skrivet: 05 okt-08 kl 11:31 »
Låter jättegott!
Får man vara fräck och fråga efter receptet?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Gabrielelale

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser