Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedkyld kalv fötts i snön..  (läst 6594 gånger)

alo

Nedkyld kalv fötts i snön..
« skrivet: 08 apr-08 kl 08:06 »
Håller på att försöka rädda en kalv som fötts i snön och förmodligen nu blivit för nerkyld för att orka, (efter 2 dygn). Den ville inte ställa sig längre och orkade inte dia.
Kalven är nu inne och har fått 2 l råmjölk på flaska och ser mkt piggare ut. Vilken är en kalvs normala kroppstemperatur?

Kottisgården

• Västerbotten
SV: Nedkyld kalv fötts i snön..
« Svar #1 skrivet: 08 apr-08 kl 08:29 »
ca 37,5- 38,5.
Skulle den inte orka igen, så finns energibalans att köpa på granngården. Funkar jättebra. Men nu lät det ju som om det gick bra för er?
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

alo

« Svar #2 skrivet: 08 apr-08 kl 08:57 »
Den hade nu tempen 38,5. Har just burit ut den i vindskyddet till kon där dom nu är instängda, där är ju torrt och spånat och han ligger i höet.
Han gick nästan med en gång och la sig igen men han kan ju tänkas vara trött efter 2 l mjölk och den omtumlande upplevelse att bo två timmar i vårt badrum :)
Jag är lite orolig för köldskador. Vi får får se, kanske ska ta och köpa energibalans. Vad tror du är bättre energibalans eller råmjölk som är tre år gammal i frysen (det enda som är kvar).

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-08 kl 10:10 »
Då tror jag helt klart på den gamla råmjölken och sen ev stötta upp med druvsockerlösning, tror inte att energibalans är det bästa för små kalvmagar.

Kan du inte mjölka ur kossan och ge kalven lite oxå mellan varven.
« Senast ändrad: 08 apr-08 kl 10:28 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

alo

« Svar #4 skrivet: 08 apr-08 kl 10:49 »
Hon är aldrig mjölkad och har aldrig stått bunden. Dessutom är hon ganska orolig för kalven så hon gillar inte när jag är för mycket runt dem nu (dessutom snodde jag ju den sista gången jag var där).
Vill inte stressa dem mer än nödvändigt. Jag brukar borsta dem och så men har inte bundit upp dem, känner att det inte vore så dumt att börja träna det för situationer som den här och annat som kan behöva omvårdnad.
Det är en Highland kossa med långa horn så fösiktighet är nödvändig.
OK, energibalans är inte för småkalvar alltså, jag hoppas att det löser sig den naturliga vägen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 apr-08 kl 18:47 »
Jamen... du måste ju kunna kolla juvret på kon!
Hon kan ju ha stopp i någon spene eller t.o.m juverinflamation.

Nu tycker antagligen några att jag är elak som skriver det,
men jag tycker faktiskt det är oansvarigt att betäcka in djur som inte är hanterade.
Just för såna här situationer.

Bind upp kon och kolla juvret, glöm inte att ge kalven Tokosel
men det har ni redan gjort antar jag (påminner för säkerhets skull bara)

Får inte kalven äta kommer den att dö, liksom om den har Selenbrist.

Sen ska man väl inte låta korna kalva i snön...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-08 kl 19:03 »
Jag håller med Rosa, jag fattar inte hur man kan ha djur som inte går att hantera eller i många fall inte ens kunna komma i närheten av.

Grannen berättade i förrgår om ett tragiskt fall, en kossa som fått livmoderframfall, men inte var tam och kunde därför inte fångas in så hon självdog !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Är DET god djurhållning ??

Tämj era djur så att de går att hantera när nåt går åt helvete, för det gör det nångång förr eller senare, när man har med djur att göra, allt går inte alltid på räls.

OBS !!! Detta är inte riktat till specifikt till TS utan bara en reflektion som legat och grott i mej länge !!

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

alo

« Svar #7 skrivet: 08 apr-08 kl 22:31 »
Även om det inte var riktat till mig (kritiken alltså) så är det svårt att inte känna sig utpekad.

Jag har sett mycket av olika sorters djurhållning runt om i världen och en hel del har haft inslag som jag inte tyckt varit så trevliga. Jag tycker att djur ska hållas på ett sätt som ligger så nära deras naturliga sätt att leva som möjligt därför känns det bra med härdiga djur i lösdrift. Det är så mina djur har det, bete längs ån i stora hagar till snön kommer sedan stor vinterhage med bra vindskydd resten av säsongen. Dom lever ett gott liv. Jämfört med det onaturliga liv som uppbundna kor som inte kan gå, sova, interagera i flock som dom vill , leva ett naturligt "ko-liv" helt enkelt, tycker jag att deras liv har mycket högre kvalite.
Detta innebär ju inte att jag inte att jag kan förbättra, tack för de vänliga tipsen, jag har ju tänkt på dem själv och påpekade det.

Om ni vill ha bredd på forumet, och det vill ni väl, ni som är stöttepelare (Rosa 2200 inlägg och annaHo 600) kan ni ju försöka svara oss nykomlingar på ett sånt sätt att vi inte känner tvekan att fråga igen. Lägg fram era tips och er kunskap så att det inbjuder till dialog och önskan att fortsätta och att få mer av er kunskap.
Tack igen för tipsen!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-08 kl 08:31 »
Även om det inte var riktat till mig (kritiken alltså) så är det svårt att inte känna sig utpekad.

Jag har sett mycket av olika sorters djurhållning runt om i världen och en hel del har haft inslag som jag inte tyckt varit så trevliga. Jag tycker att djur ska hållas på ett sätt som ligger så nära deras naturliga sätt att leva som möjligt därför känns det bra med härdiga djur i lösdrift. Det är så mina djur har det, bete längs ån i stora hagar till snön kommer sedan stor vinterhage med bra vindskydd resten av säsongen. Dom lever ett gott liv. Jämfört med det onaturliga liv som uppbundna kor som inte kan gå, sova, interagera i flock som dom vill , leva ett naturligt "ko-liv" helt enkelt, tycker jag att deras liv har mycket högre kvalite.
Detta innebär ju inte att jag inte att jag kan förbättra, tack för de vänliga tipsen, jag har ju tänkt på dem själv och påpekade det.

Om ni vill ha bredd på forumet, och det vill ni väl, ni som är stöttepelare (Rosa 2200 inlägg och annaHo 600) kan ni ju försöka svara oss nykomlingar på ett sånt sätt att vi inte känner tvekan att fråga igen. Lägg fram era tips och er kunskap så att det inbjuder till dialog och önskan att fortsätta och att få mer av er kunskap.
Tack igen för tipsen!

Då ber jag så mycket om ursäkt om du kändedej utpekad det var som jag skrev inte min mening, men om du varit med här ett tag så har du nog sett hur många som skaffar sej alla möjliga sorters djur utan at tänka till före och det är det som kan göra mej lite trött.

Så här skrev du oxå:

"Jämfört med det onaturliga liv som uppbundna kor som inte kan gå, sova........"

Och då måste jag bara fråga, Var har du sett nåt sånt...........??

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 09 apr-08 kl 08:58 »
Även om man har sina djur i lösdrift så måste man kunna fånga in dem och sätta fast dem om de blir nåt fel...

Känner också till en person som hade HC har fick en ko som inte fick ur sig kalven... den hade felläge -ett ben låg fel...
kon själv dog o en förbipasserande granne såg den döda kon i hagen...

Så därför bör man ju kunna stänga in dem vid kalvning... o då även kunna sätta fast dem om de behövs...
HAde denna person sett att kon inte kunde kalva så hade han kunnat hjälpt kon för att rätta till fellägen brukar oftast gå bra.. bara de blir gjort i tid....

Denna person var en hobby djur ägare så han kollade inte alla djuren innan han  for till jobbet på morgonen..
Efter som djur som skall kalva ofta så går o gömmer sig så är de ju inte så lätt om man har en stor vinter hage... att se att nåt djur sakanas o veta var den är...

Så hade han stängt in dem så hade de kanske inte hänt...

Nu blev det mycket skriverier i tidningarna o sv...

Jag anser att det r viktigt att träna sina lösdrifts djur at sitta fast / stå uppbundna...
även HC kan stå uppbundna...

För några år sen så hade jag en lite HC kalv som jag fick ta hand om då kon hade för tjocka spenar så kalven inte kunde äta.. den fick då för lite råmjölk o fick sedan inflamation i svalget o kunde inte dricka...

den fick pencilin av oss och blev frisk...o föddes sen upp med hink av oss i vår mjölkbesättning MED UPPBUNDNA DJUR ... det blev en oerhört tam o MYCKET trevlig kviga... som jag sedan sålde till en liten HC besättning... 

Jag vill också gärna veta vad du menar med att uppbundna djur inte kan sova???

det är för o nack delar med allt...

Även lösdrift har sina nackdelar...
+ är ju att djuren rörsig mer... bra för leder , djurtrivsel osv..

men de har ofta även

- sämre klövhälsa
- svårare att mjöka högcelltals kos sist
bl a

Men att på stå att djur som är uppbundna inte trivs i sin lagård... ???

då ar ni inte sett våra kor!!

när jag mjölkat färdigt o innan jag gett alla kalvarna så brukar nästan alla ligga ner o idissla.. de ser då ut att trivas ...

de har fri till gång på ensilage dygnet runt...

visst de är inne hela vinter.... men släpps ut så fort snön försvinner o de torkat upp..
då får de ensilaget ute ...

på höstarna då de regnar o är mörkt om kvällarna vill inte ens korna gå ut...

då får de vara inne på nätterna o ute på dagarna...

sen när snön kommer så får de vara inne..

som sagt det finns för o nackdelar med allt...

:-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

alo

« Svar #10 skrivet: 09 apr-08 kl 09:24 »
Citera
många som skaffar sej alla möjliga sorters djur utan at tänka till före och det är det som kan göra mej lite trött
Jo jag kan förstå det och tycker att det är viktigt att man kan få till en bra dialog som uppmuntrar folk att skaffa kunskap innan man drar på sig djur och att sedan fortsätta att hämta in mer kunskap.
Alternativ.nu är ett toppenbra forum att ge folk kunskap och att diskutera problem och glädjeämnen. Det här med att de flesta här känner för "alternativa" metoder är roligt men kan också vara ett problem, "alternativen" är ofta inte så beprövade och kunskap inte så lätt att hitta. I värsta fall får djuren sitta emellan.

Det är viktigt att de som vågar fråga och blottar svagheter inte får "stryk" för att då är det risk att det var sista gången de frågade.
Vem av oss som har djur har inte haft missflyt eller missöden som man i efterhand lär sig nåt av, "så ska jag inte göra nästa gång".
I mitt fall med kalven här har jag lärt mig ett antal saker som jag kommer att ändra på men framför allt att inte släppa till tjuren så att kalvarna kan komma i böjan på april, vi har nästan snöstorm här nu. Dom får gå åtskilda 2-3 veckor längre.

Citera
Så här skrev du oxå:"Jämfört med det onaturliga liv som uppbundna kor som inte kan gå, sova........" Och då måste jag bara fråga, Var har du sett nåt sånt...........??
Nu är det min tur att vara försiktig så att jag inte sårar folk....
Jag har växt upp med att se korna inne i konventionell mjölkdrift, i sydsverige var djuren åtminstone ute under betessäsongen men när jag flyttade till norrland kom jag i kontakt med grannar vars kor aldrig någonsin kom ut. Det gjorde mig ont att se de stackars djuren.
I mina ögon kan inte en ko som står uppbunden leva ett naturligt koliv, hon kan sova när hon vill men inte var hon vill. Hon kan inte leva ett socialt liv med de andra korna, hon är ju bunden. Oftast skiljs hon från sin kalv och kan inte ha ett fungerande samspel med kalvarna.
Det är detta som jag tycker är onaturligt och inte vill medverka till. Jag vet att ranchdrift har sina problem och att det även i sån djurhållning kan finnas "dålig djurhållning". Om vi ska ha tamdjur är det vår plikt att se till att de mår så bra som möjligt ur alla aspekter, både fysiska och psykiska. Det är en utmaning och nåt vi måste jobba med hela tiden.
Jag vill lära mig mer och vill gärna få tips råd och bra diskussioner. Inställningen "jag vet bäst" och "mitt sätt är det enda rätta" brukar inte bidra till bra dialog vilket jag tror att alla vill ha.

Medan jag skrev detta så skickade Gimsogen in sitt inlägg.
Det är ett bra inlägg som visar på att allt är inte svart eller vitt.
Jag vet att både hästar och kor oftast trivs i sin lagård/stall och att de gärna går in och finner trygghet där. Djur skötta med kärlek och tanke mår ofta bra.
Min filosofi är i alla fall att ju närmare djurens naturliga livssätt de kan leva dess bättre

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 09 apr-08 kl 11:20 »
Alternativ.nu är ett toppenbra forum att ge folk kunskap och att diskutera problem och glädjeämnen.
Det är viktigt att de som vågar fråga och blottar svagheter inte får "stryk"
för att då är det risk att det var sista gången de frågade.

Att får raka o ärliga svar på en fråga i Djurtrådarna ska ju inte uppfattas som att man får "stryk" !!?

Jag tycker... att i frågor som gäller djurs välmående och överlevnad
dvs två viktiga ämnen i mina ögon, passar inte epiteten  "stryk" "slagen i huvet"  "nedtryckt"  osv.
Djur är levande varelser och ínga övningsobjekt.

Nu är ämnet "svara på frågor om sjuka djur"  så infekterat att folk inte vågar svara,
för att då blir de beskylda för att ha gett andra stryk eller slagit i huvet dvs varit elaka.
Och vilka vill bli det ?

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

alo

« Svar #12 skrivet: 09 apr-08 kl 11:59 »
Ja du har så rätt Rosa, raka ärliga svar, som ger svar på frågan är vad som ska ges.
Kombinera det med vänliga råd och uppmuntran så blir effekten ännu större och chansen att djuren mår bra ökar ännu mer.

Om folk känner sig ha fått
Citera
"stryk" "slagen i huvet"  "nedtryckt
så hjälper det ju inte djuren om de slutar fråga och sluter sig inom sitt skal trots att det inte gagnar djuren.

Jag förstår att det kan kännas tungt ibland,
Citera
Djur är levande varelser och ínga övningsobjekt
som du skriver men ibland får man väl försöka hålla inne värsta frustrationen.

Citera
Nu är ämnet "svara på frågor om sjuka djur"  så infekterat att folk inte vågar svara,
för att då blir de beskylda för att ha gett andra stryk eller slagit i huvet dvs varit elaka.
Jag har ju ändå fått svar på min första fråga och så farligt "slagen i huvet" har jag ju inte blivit :)
Jag kände bara att det finns nog dom som skulle ta ett steg tillbaks och kanske inte velat fråga mer.

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 09 apr-08 kl 12:56 »
I mina ögon kan inte en ko som står uppbunden leva ett naturligt koliv, hon kan sova när hon vill men inte var hon vill. Hon kan inte leva ett socialt liv med de andra korna, hon är ju bunden. Oftast skiljs hon från sin kalv och kan inte ha ett fungerande samspel med kalvarna.

Jag håller fullständigt med. Även om de står på tjocka madrasser med massor av spån, får kanonfoder och blir borstade varje dag så är det ändå ett onaturligt liv för en ko att stå uppbunden, hur man än vänder och vrider på det. Men i många fall ändå ett bättre alternativ än andra...

alo, jag antar att ni fodrar ute också? Det finns foderhäckar med grindar som man kan låsa fast korna i, de sticker in huvudet för att äta och så låser man fast dem så. Då behöver man inte binda upp dem. Ännu bättre är ju att sätta en sådan grind i en sjukbox om man har möjlighet, då är det lätt att locka in kon med lite kraftfoder i grinden.

alo

« Svar #14 skrivet: 09 apr-08 kl 13:32 »
Jo dom får ensilage i foderhäck. Jag har faktiskt en fånggrind med tre öppningar i som jag inte satt upp men känner att det är dax att göra det nu. Har nån erfarenhet hur djuren reagerar när de fastnar i en fånggrind när de aldrig suttit fast innan. Hur stor är risken för totalpanik???
Highland har ju väldigt långa horn, vet nån om det är problem med konventionell fånggrind och hornen? Kommer dom in?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 09 apr-08 kl 16:25 »
HC brukar ju inte få in huvet i en konventionell fånggrind....

Givetvis får de flesta djur (som är vuxna och inte vants vid att bli fastlåsta)
panik när man låser fast dom.
Men det är inget att bry sig om, man släpper dom när dom "gett upp" och står stilla.
Man får ju givetvis inte lämna dom fastlåsta
utan man får ju vara där och hålla koll utifall någon idiot kastar omkull sig.
Sen tränar man flera gånger tills dom lärt sig att det inte är något farligt att stå fastlåsta.

Men smidigast är att lära dom det här när dom är ungdjur straxt över 6 mån tycker jag.
Jag vänjer alla kalvar att stå fastlåsta i den åldern så kan dom det sen.

Sen är det ju ingen lösning att dom kan stå fastlåsta om dom är helvilda kan man ju i alla fall inte mjölk dom så.
Utan då krävs ju att dom står betydligt mer fixerade, i ett vanligt kobås t.ex.

Mvh Rosa

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 09 apr-08 kl 16:39 »
Men åter till kalven, är den pigg och skuttar runt och diar ordentligt nu ?

Tokosel tar ju någon dag på sig innan det verkar fullt ut,
men kalven ska ju se piggare o piggare ut annars är något väldigt galet.

/Rosa

Forsteby

« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 21:53 »
Vill bara påpeka att även den lungnaste snällaste ko kan bli arg som ett bi när Modersinstinkterna kommer.... och då är ingen ko att leka med vare sig de har horn eller inte.  Detta kan inträffa vilken kalvning som helst och speciellt om kon blir stressad.....

alo

« Svar #18 skrivet: 10 apr-08 kl 09:28 »
Här är en rapport om hur det hela utvecklat sig, lite bakgrund och vad jag ska ändra på.
I fjol efter midsommar tog betet slut i kornas första sommarhage, bytte då till nästa, problemet med den är att då hamnade de granne med tjuren. Vi anade risken men tänkte att om det misslyckas så en kalv i början på april bör gå bra. Vi hade tussilago på vår gård i början på april i fjol.

Nåväl efter en vecka hade tjuren gått genom stängslet och var med korna.
I år är det närmast snöstorm här nu, lagom till den bröt ut kom kalven. Den ville inte lägga sig i kalvgömman utan la sig hela tiden vid foderbordet. Efter ett dygn insåg jag att det här går på tok. Lurar upp ko och kalv(bär) in i  vindskyddet där det är torrt och fint.
Inser efter ett antal timmar att kalven är för nerkyld och svar för att komma igen av sig själv, bär in den i huset där den får ett glasspaket råmjölk och får komma ut igen när jag ser att den verkar pigg och har en temp på 38,5. Sen ser det hyfsat ut ett dygn men kalven har fortsatt  besvär med diandet, den bara slickar runt juvret och verkar inte få i sig just nånting, juvret är ju då som en spärrballong. Tog fast kon   med rep runt hornen igår kväll och band upp henne, hon gillade det inte!!!
Började med att handmjölka så jag såg att det kom mjölk och att det funkade. Tog sen fast kalven och sprutade mjölk på nosen och lirkade in spenen, efter en halvtimme hade den fattat vad det handlade om och tog spenen själv om jag höll fram den.
Efter ytterligare lite tid så kunde den leta upp den själv.
I morse när jag kom ut var juvret mycket mindre, kalven diade och var rund om magen. Den till och med skuttade omkring lite, innan har den mest legat.
Det blev en tuff start i livet för den lille men nu ser det ut att finnas gott hopp.
Risken är väl bara att det blev för lite råmjölk från början, vi får väl se.
Det här är andra kalven med di-problem från den här kon (av 4), undra om hon är dålig på att hjälpa kalvarna? Annars är hon väldigt mån om dem men hon verkar ha svårt att stå still när de ska dia först från början, det är mycket flytta och vända på sig när dom kommer till juvret när dom ska till första dygnet.

Den andra kon (vi har bara två) har nu stängts in i hästarnas vindskydd, dom får stå i stall på natten nu en period, tills hon har kalvat och allt är OK.

Det jag nu ska se till är:
* inga tidiga betäckningar
* gör det lättare att ta fast djuren och att fixera dem, träna
* förbered utrymme för nödsituationer så jag inte behöver fixa det när saker är akuta
* ha Tokosel hemma

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 10 apr-08 kl 09:43 »
Jag tycker det verkar lurt med denna ko, 4e gången dessutom. Jag har sett kalvar föddas mitt i brinnande vinter utan någon som helst problem med varken kyla eller snö. Om man läser nötköttstidningen så står det ibland om bönder som försöker få just kalvar mitt i vintern på grund av minskat infektionsrisk.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser