Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedkyld kalv fötts i snön..  (läst 6589 gånger)

Falin

• -
SV: Nedkyld kalv fötts i snön..
« Svar #20 skrivet: 10 apr-08 kl 10:10 »
Vår erfarenhet är att får de bara i sig råmjölk är inte kyla något problem. Våra kor kalvar i och för sig inomhus, men det är inte isolerat, och jag tycker nog att de som kommit till världen under vintern klarar sig ofta bättre än de som föds nu och framåt.

alo, jag skulle hålla lite extra koll på kalven om 1-1,5 månad, när antikropparna i mjölken börjar minska, så att den inte åker på lunginflammation nu när den haft en dålig start. Framförallt om det blir en kall och regnig vår.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 apr-08 kl 10:26 »
Om man har såna problem med infektioner så ska man nog fundera på hur skitig stallmiljö man har....
(Jag har också Nötkött och har inte läst det ..)

Att ha nyfödda kalvar mitt i Vintern i snö o kyla är ju bara dåligt.
Nyfödda kalvar har ju sin kritiska temperatur väldigt tidigt +9 grader
och kommer att växa som skit/inte alls när det är kallt.

Jag har sett kalvar utan öron på gårdar som haft utekalvningar i minusgrader :(
det tycker i alla fall jag är dålig djurhållning.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 10:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

alo

« Svar #22 skrivet: 10 apr-08 kl 11:25 »
När man läser på Highlands hemsida är det mest varningar om flugor vid sena kalvningar vilket gjort att vi siktat på april/maj.
Det här att kon verkar ha svårt att lära kalvarna dia, hon vänder sig, flyttar sig, ställer fram benet när dom kommer och letar.
Man blir så frustrerad när man står och tittar på den nyfödda kalven, den försöker ju hela tiden och när man tänker "Ja nu tar den spenen" så tar hon ett steg och så får kalven börja om och det tar ju tid för en nyfödd liten vinglig kalv.
Är det skäl att slå ut en sån ko eller ska jag alltid göra som det blev nu, ta in dom och assistera till jag vet det funkar. Det är ju inte riktigt så det är tänkt att funka antar jag.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 apr-08 kl 11:37 »
Flugor öhh...?

Jag skulle inte behålla en sån ko.

Skillnad om hon varit en första kalvare, då kunde hon fått en chans.
Nu är det en fjärdekalvare och då finns ingen ursäkt att vara grinig på kalven.
Jag tycker hon passar bäst i en frysbox :)

En bra ko står tålmodigt stilla när dom har en liten nyföddkalv.

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 10 apr-08 kl 11:43 »
Hängmörat ko är gott. Inget att satsa på för framtida avel.

Kalvar utan öron verkar inte vara nån höjdare, det har jag inte sett på denna gård där de föder mitt i vintern, de har ju iofs tillgång till vindskydd men det ger inte mycket skydd mot kyla bara mot den kylande blåsten. Deras kalvar verkar friska, det enda man kan fundera på är foderåtgången, det går åt en del foder när korna går i kylan.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

alo

« Svar #25 skrivet: 10 apr-08 kl 19:25 »
Kan bara berätta att när jag kom hem från jobbet idag så har kon i hästarnas vindskydd just fött en kalv :D. Blöt vinglig och hur pigg som helst. Och den diar ;D

Om jag ska tolka Take och Falin rätt, och kanske Rosa också så är mitt problem förmodligen inte nedkomst i april utan dålig ko. I så fall bör jag till min lista lägga till, * byt ko.....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #26 skrivet: 10 apr-08 kl 19:32 »
Citera
min lista lägga till, * byt ko....

Bygga grill.

Falin

• -
« Svar #27 skrivet: 10 apr-08 kl 19:56 »
Bygga grill.

Fniss....  ;D

Jo, jag skulle nog också fundera på att byta ut henne, men det handlar ju också om hur mycket jobb du vill lägga ner. Har du tid och lust att passa henne efter varje kalvning så att kalven får äta ordentligt, så är det ju inga problem.
Jag erkänner glatt att vi har kvar en ko som behöver extra skötsel när hon har kalvat, bara för att hon är en av mina favoriter.  :-[ Men i vanliga fall får de ett par chanser, och funkar det inte då så går de till slakt.

alo

« Svar #28 skrivet: 10 apr-08 kl 22:24 »
Jag måste erkänna att det ger mig en enorm tillfredsställelse att jobba med tex en liten kalv och känna att man räddade livet på den.
När man sen på sommaren ser den beta och leka på ängen kan man nästan känna sig religös.
Med två kor har jag ju möjlighet att lägga ner extra tid som inte alls kan försvaras ur ekonomisk synpunkt. Kon är ju trevlig och snäll och kalvarna slaktar vi ju när dom är dryga året så de får ju inte nedärva eventuella dåliga gener.

Hon får nog en chans till, minst, men om kalven dör så sitter hon nog lösare :-\

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #29 skrivet: 11 apr-08 kl 17:00 »
Fast när jag skrev att jag inte behåller såna kor som var det inte någon ekonomisk aspekt i det överhuvudtaget.
Vad skulle det vara för ekonomisk aspekt ???

Mvh Rosa

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 11 apr-08 kl 18:50 »
Nej, ekonomi spelar ingen roll, det är det allmäna besväret att jobba med djur som inte kan ta hand om sina ungar.

alo

« Svar #31 skrivet: 11 apr-08 kl 22:52 »
Ett avelsarbete som rensar bort dåliga anlag att ta hand om sin kalv har ju massor av vinster.
Ett är mindre lidande för djuren.
Ett annat att det, som ni skriver, tar tid och kanske vetrinär/medicin med dåliga modersbeteenden, sånt är ju faktiskt en ekonomisk aspekt och kan också minskas med bra avelsarbete.

Om jag levde på korna och hade många, säg 200, så hade jag ju fått göra andra överväganden än vad jag behöver göra nu.
Det var det jag menade med ekonomiska aspekter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser