Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal hund  (läst 4167 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Gammal hund
« skrivet: 04 apr-08 kl 15:48 »
Min underbara japanska spets Bamse börjar nu bli ganska gammal, tolv år. Han är inte längre lika rastlös och hoppig som förr, sackar efter på promenader och ibland är det svårt för honom att hoppa upp i bilen (så jag lyfter honom). Han är nästan döv och har blivit väldigt gnällig och allmänt pratig av sig. Han låter nästan alltid när han vill något nu, vilket han inte gjorde förr.
Han har också börjat få vårtor, men det har jag sett förr på gamla hundar, så det är väl ingenting farligt? Det verkar inte vara något han besväras av i alla fall.
Tänder har han nästan inga kvar, men jag ser till att ge honom mjuk och lättmumsad mat för det mesta. Ibland får han ett ben att gnaga på för de kvarvarande tänderna och jag vet inte hur, men på något vis lyckas han alltid knapra sönder dem snabbt och smidigt ändå.

Han är fortfarande glad och pigg och verkar inte ha ont någonstans (bara stel ibland). Jag har hört att japsar ofta får problem med höfterna, men det verkar inte gälla för honom.

Jag försöker gå ut på fler korta promenader i stället för långa, låter honom ta sin tid då och tar det i hans takt i stället för min. I övrigt masserar jag honom när han verkar stel och försöker fixa små mysiga godisgömmarlekar och tränar honom till att följa rörelsekommandon och visslingar nu när han inte hör så avancerat längre.
Försöker också åka ut på landet så ofta som möjligt där han kan lufsa omkring fritt (och ibland rusa omkring som en tok när han har en bra dag). Tänkte ta med honom ut i skogen i helgen, eftersom det är något som han älskar.

Det jag vill veta är om det är någon som har tips om hur man kan göra det sista året/åren för sin gamla hund så bra som möjligt? Något foder som är extra bra? Några andra tips? Berätta gärna!

« Senast ändrad: 04 apr-08 kl 15:52 av Kryp »

Mysla

• Norrbotten
SV: Gammal hund
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 18:33 »
Jag tycker det låter som om du gör ett riktigt bra jobb redan!

Speciellt foder vet jag inte i vilket syfte du tänkte men det finns seniorfoder att köpa.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 20:06 »
Jag har heller inga tips, ville bara skriva att det låter som att han har ett finfint liv hos dig! :D
Jag är jätterädd för den dagen när man kommer märka att man måste fatta ett jobbigt beslut... :'(
Men min äldsta är 8 till hösten, så han ska väl förhoppningsvis ha många år kvar. Helst tjugo...
Det är skönt att höra att gamla hundar få ha det bra och göra saker i sin egen takt så länge de mår bra. Det finns hundmänniskor som anser att djuren "lider" och inte har "ett värdigt liv" så fort de börjar se och höra lite illa.
Stor  :-* till dig och din hund.  :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 apr-08 kl 20:42 »
Tja, när det gäller foder skulle jag behöva något som göder honom lite. Han har haft lite svårt för att lägga på hullet den senaste tiden. När han var ung hade han alltid övervikt, men nu är han alltid underviktig.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 00:39 »
Vad ger du för foder nu?

Det finns högenergifoder att köpa. Seniorfoder brukar vad jag förstått snarare vara mindre fett i och han kanske behöver lite mera fett istället.

Om du inte vill ge honom hårda torrkulor längre kanske färskfoder av något slag passar, det finns också i högenergimodell. Googla färskfoder+hund så får du nog upp en hel radda bra länkar.

Lena A

« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 20:31 »
Kryp, jag tycker det låter som om Bamse har ett utmärkt liv hos dig!

Fortsätt gärna berätta hur det går för honom.  :) Jag är litet förtjust i japansk spets själv.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 apr-08 kl 13:23 »
Jag håller på att testa lite olika foder nu för att se vilket som verkar bäst.

I går var jag och sambon ute med Bamse och traskade över ängar och hagar ute hos min mor. Jag har märkt att Bamse rör sig lättare ute i skog och natur än vad han gör i stan. Tror det är för att det dels är mer spännande och dels så tycker han om att gå utan koppel så att han kan ta det i sin egen takt.

Förr kunde vi gå utan koppel i skogen här vid bostadsområdet där vi bor, men nu när han är praktiskt taget döv så hör han inte när jag ropar eller visslar så ofta. =/

Abruzzo

« Svar #7 skrivet: 08 apr-08 kl 21:10 »
Om din Bamse är stel så vill jag rekommendera dig att prova med glucosamin.På mina gamlingar har detta funkat utmärkt.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 apr-08 kl 00:19 »
Glucosamin? Vad är det och var får man tag i det?

Abruzzo

« Svar #9 skrivet: 09 apr-08 kl 20:06 »
Det finns dels att köpa hos veterinärer och i välsorterade hästbutiker och zoofackhandlare.Man kan säga att det hjälper till att underhålla hundens leder.Googla på glucosamin så får du mer information.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-08 kl 16:59 »
Ger Glucosamin till min hund, som har höft och knäproblem.
Köper mitt hos veterinären.
Dyrt men värt sitt pris.
Hedemorahöns

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 24 apr-08 kl 13:36 »
Glucosamin? Vad är det och var får man tag i det?

Glucosamin är ett ämne som finns naturligt i kroppens leder. Brukar rekomenderas vid artros. Finns bla för människor och hästar. Men kolla med nån djuraffär, så du får rätt dos för din hund! Min gammelhäst har fått glucosamin sista året tror jag. Lycka till och hoppas att bamse får några fina sista år!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 26 apr-08 kl 14:32 »
Hej hej!
Jag har själv en gammal vovve, en blandras på 12 1/2 år. Även han är stel och har rejäla pålagringar i armbågarna. Jag får utskrivit Rimadyl av veterinären, så tack vare detta så blir han mer rörlig och har inte ont.
Det är sååå hemskt att se sin vän sakta gå mot slutet och jag bävar för den dagen när man inser att han inte orkar mer. Men så länge han har livslust och inte har ont så får han gå här på gården. Dock så orkar han inga promenader längre men det behövs ju inte heller när man bor mitt ute i ingenstans och vovvarna kan ströva fritt.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Lusa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 apr-08 kl 15:21 »
jag skulle också rekomendera glucosamin. Och sålänge inte bamse är undernärd så tycker jag inte du ska försöka få upp honom i vikt. Det är bättre att han är lättare i vikt om han har lite problem med leder och är stel.
Jag hade själv en hund med stela och ömma leder för inte så länge sedan. Fick hon minsta lilla mer hull på sig så fick hon genast svårare att röra sig. Tyvärr tog smärtan och stelheten över för mycket trots rymadyl och andra medel så det var dags att avsluta hennes liv allt för tidigt.

Men det som jag kände jag mest kunde styra hennes smärta genom, och som gav så direkta svar, var just hennes vikt.

Lycka till med bamses sista år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser