Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletsbrännare  (läst 6418 gånger)

Norrsken

• -
Pelletsbrännare
« skrivet: 04 apr-08 kl 06:49 »
Ett utav husen jag spanar på är utrustad med pelletsbrännare. Vad tycker ni som kan om det? Jag som inte kan tycker att det verkar väldigt charmlöst. Jag vill ju gärna ha en eldstad som man kan laga mat på också! Men det tycks ju vara billigt och så...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Filip Skräplund

SV: Pelletsbrännare
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 07:11 »
Praktiskt, rent och bra mycket billigare än olja och el.
Lite pyssel men mycket enklare än ved.
Med ett förråd funkar den i flera dar utan tillsyn.
Har man ingen egen skog så är det ett utmärkt alternativ.
Ska man hitta det perfekta så blir det nog en låång väntan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 09:44 »
Tja, det är säkert bra då! Man kanske kan sätta in en vedspis för mys och matlagning ändå! Om man har tid och råd och ork vill säga!

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 11:27 »
Vedspis är inte dumt, mysigt att höra hur det sprakar i spisen när det blåser kallt kring knutarna.
Finns det bara skorsten så är det ganska enkelt att ansluta en spis.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 13:23 »
Vi har pelletspanna, fungerar bra. Billigt och miljövänligt (ganska iaf). Lite pyssel, som sagt var, men det är fullt uthärdligt. Så har vi en braskamin i vardagsrummet och planerar att sätta in en vedspis i köket (där fanns en från början, som ngn slängde ut  >:()

Lotus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-08 kl 17:28 »
Det är ju lätt att drömma om vedeldade kakelugnar och matlagning på vedspis.... men i verkligheten har man som människa sällan tid att leva som "förr i tiden". Pellets är, förutom bergvärme, det billigaste och mest miljövänliga uppvärmningssystemet man kan ha. Har man en automatisk brännare så sköter den sig själv och man behöver bara sota ibland. Vi har ett förråd som tar 6 kubik vilket tankbilen kommer och tankar in, direkt ner i förrådet. Hur smidigt som helst.

Akta dig för direktverkande el och olja. Kika gärna om huset även har alternativa uppvärmningsmöjligheter. Vi har vedspis och kamin också som mysfaktor och komplement. Vi är helnöjda med vår pelletsinvestering! Valde mellan et och bergvärme, kostar ungefär lika mycket att borra efter bergvärme som att installera pellets.

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 19:13 »
Pellets är, förutom bergvärme, det billigaste och mest miljövänliga uppvärmningssystemet man kan ha.
Alltså, tar det inte en hiskelig massa energi att pressa pelletsarna? Så, milljövänligare än ved? Kanske släpper ut mindre när man bränner det, men innan då?

Själv har jag nån sån där tanke att jag vill kunna värma huset även vid strömavbrott.. Är inte alls insatt i detta med pellets, så då till frågan, kräver den el för att drivas? Och, värmer den varmvatten också, eller får man ha annat system för detta?

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 19:38 »
Alltså, tar det inte en hiskelig massa energi att pressa pelletsarna? Så, milljövänligare än ved? Kanske släpper ut mindre när man bränner det, men innan då?

Vad jag har hört så krävs det 0,05-0,1kwh för att tillverka 1kw pellets. Sen tillkommer transporter.
Men en pelletspanna/brännare brukar ha en större verkningsgrad, så det borde jämnar ut sig ganska bra.

Sen undrar man ju hur mycket energi som krävs för att fixa ved. Den måste ju sågas, klyvas, och transporteras.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 20:20 »
är det pelletsbrännare som är kopplat t pannan eller pelletskamin det var i huset?
väldans skillnad på dessa.
pelletskamin köptes in här och de kostar en hel del och jag slängde ut den efter 1 år! drar snormycke ström och kakelugnarna är bra mycket effektivare än den där... och den var så känslig för vilken pellets man köpte...tvingades köpa den dyra via odal då den hårdare pressad än vad andra elletstillverkare hade..det var driftstopp flera gånger per dygn ocg glödstift som skulle bytas 1 g per år bytte jag 8 på 1:a året...kostnad 235- st!!!!

det tog alltså mig mindre tid att göra en brasa per dygn i kakelugn än att hålla på och skruva med brännaren! och tro mig.jag har plockat sönder den många gånger...de som "ägaren" köpte av sket i at det krångla...så valet var att fixa det själv...första gången via tele med säljaren ...det tackar jag för iallafall...och den var köpt på ett känt ställe där lantbrukare oftast handlar  ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 13 apr-08 kl 20:22 »

Själv har jag nån sån där tanke att jag vill kunna värma huset även vid strömavbrott.. Är inte alls insatt i detta med pellets, så då till frågan, kräver den el för att drivas? Och, värmer den varmvatten också, eller får man ha annat system för detta?
pellets är ett sätt att ta vara på spån från träindustrin

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-08 kl 22:38 »
Lite tvådelat om det går att köra pellets på elverk eller omformare 12 / 240V

Vad behöver el
- Fläkten
- Tändningen
- Matningen
- Cirkulationspump
- Elektroniken

Ingen av dessa tar närmvärt med energi utom tändningen men när nöden där så går de flesta brännare att starta
med lite tändvätska och täntickor har jag tänt de gånger tändelementet strulat.

Elektroniken struntar fulständigt i kvaliten då denna omformar och reglerar själv.

De övriga delarna kan ställa extra krav på elkvaliten. Elmotorerna för matning och cirkulationspump kan gå varma om elkvaliten är dålig. De flesta fungerar men med oväsen och extra värmeutveckling.

Fläkten till brännaren är oftast varvtalstyrd, (det finns de med mekaniskt spjäll och för dom gäller inte detta)
Varvtalsstyrningen fungerar lite olika men oftast kräver de bra och stabila 0-genomgångar i elkraften. Det kan resultera i ojämn gång och ojämn förbränning.

Alltså, det bör gå att köra på reservel men inte med de enklaste elverken / omformarna.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Lotus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 13 apr-08 kl 22:58 »

Miljövänligare en ved? Tja, det går ju åt energi att klyva ved. Pellets är en restprodukt inom träindustrin men det krävs endel energi att tillverka ändå. Pelletsbrännare drivs med el. Och det det finns en elpatron som går igång om man får strömavbrott.

Pelletsen från panna värmer hushållsvatten och vattenradiatorer (element). På två år har värme och vatten kostat oss 21.000.
Annan förden med pellets är att det värmer murstock (som går genom hela huset) och källare där pannan står (= det blir mycket "gratis" värme).

Tveka inte om du hittar ett hus med pellets! Har du fungerande rökkanaler är det dessutom busenkelt att sätta in vedspis och vedkamin, det har vi gjort.

Ett tips till; köp bra pellets om du blir med pelletspanna- det lönar sig!

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 14 apr-08 kl 12:57 »
är det pelletsbrännare som är kopplat t pannan eller pelletskamin det var i huset?
väldans skillnad på dessa.

Det var en pelletsbrännare kopplad till befintlig panna. Det står "pellets/el", så det är väl antagligen nån gammal elpanna som fått pelletsbrännare. Och, det verkar ju vara billigt i alla fall (så länge pellets inte stiger i pris förståss), och det är ju alltid både billigast och smidigast om huset man köper redan har ett fungerande system. Problemet är att jag inte vet nästan nåt om pellets... Förutom då att jag har hört en del negativt om pelletskaminer (tror det var "plus" som visade några b-iga modeller...) Men brännare är nåt helt annat då? Förklara gärna nån hur det funkar ;)

Sen är väl min våta dröm en wamslerpanna, men men... Om pelletsbrännaren värmer varmvatten så kan jag väl leva med det, och så skaffa en hederlig gammal järnspis som komplement!

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 14 apr-08 kl 13:18 »
En pelletsbrännare monteras på vanligtvis en oljepanna, på samma plats där oljebrännaren tidigare satt.
Elpannor har ingen skorsten som naturligtvis krävs vid pelletsförbränning.
En Wamslerpanna är inte särskilt miljövänlig beträffande förbränningen, då den på gammaldags vis
har vattenmantlade eldstadsväggar som kyler elden.
En pelletsbrännare däremot ger renare rök än de bästa vedpannorna.

Här kan man läsa det mesta som är värt att veta om pellets:  http://www.pellets.info/

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 apr-08 kl 21:48 »
Och det det finns en elpatron som går igång om man får strömavbrott.
;D ;D ;D ;D ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 16 apr-08 kl 23:04 »
Men det finns tillräckligt bra omformare från cirka 2000kr, de ger 300 W finsinus istället för fulsinus och det bör klara sig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

teufel

« Svar #16 skrivet: 25 apr-08 kl 22:11 »
Är det någon som vet nåt om vilken typ av skorsten man bör ha för att kunna och få lov att elda med pellets?

Har oljepanna idag, men vill av förklarliga skäl slänga ut åtminstone brännaren...
Har ett extremt litet pannrum, men hittade till slut Mafa Mini, som verkar vara en schysst behållare för små utrymmen:
http://www.mafa.se/bransle.htm

Och vad för brännare ska man ha i en gammal CTC-panna från 60-talet?
Och det här med skorstenen - så att man inte riskerar något...

/Patrick

eka

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 27 apr-08 kl 21:52 »
Godkänd skorsten för olja duger för pellets.

Det går att stoppa in pellets i de flesta oljepannor. Vissa brännare brinner som i en skål och dessa är nog något mindre lämpligare än de som har ett brännarör liknande oljebrännaren. Allt beror på utseendet i brännarrummet.

Har du en panna från 60 talet finns risk att den snart ger upp. Vissa 60 talare är enormt slitstarka men beror på hur de har hanterats.

Ett miniförråd är bra men tänk på att dessa måste fyllas ganska ofta. Vintertid vart 2 - 3 dygn. Många arbetar då via småsäckar och priset på dessa är högre. Det finns system som med dammsugarprincip matar det lilla dygnsförrådet från en större binge. Har man möjlighet till detta ger det mindre hantering och billigare pellets.

teufel

« Svar #18 skrivet: 28 apr-08 kl 09:37 »
Hej!

Bra att veta om skorstenen! :)

Nu arrenderar vi gården, så om själva pannan ger upp, så är det fastighetsägarens ansvar att byta panna.
Ja, vi byter och leverantören skicka räkningen till fastighetsägaren.  ;)

För mindre än halva priset på pellets jämfört med olja, fyller jag gärna på vart 2-3 dygn.

Det där du skrev om bulk kontra småsäckar, stämmer inte alltid. Jag kollade på http://www.okq8.se/privat/hemma/pellets/priser och såg att deras säckar är billigare än motsvarande mängd i bulk. Nu ska jag inte använda OKQ8 ändå, för de var rätt dyra ändå, men det visar ju ändå att man bör kolla upp priserna.
Har man storförråd kan det ju kanske löna sig att köpa säckar och fylla manuellt själv - för nån tusenlapp billigare gör jag det gärna själv. :)

Mvh Patrick

davidB

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 maj-08 kl 09:45 »
Nja OKQ8 säljer bulk i ton men på pall är det 52 säckar a 16Kg=832Kg per pall.
Bulk = 2455:-/ton
Pall =  2309:-/832Kg = 2775:-/ton
Dessa priser gälde för mitt postnummer.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser