Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletsbrännare  (läst 6422 gånger)

teufel

SV: Pelletsbrännare
« Svar #20 skrivet: 02 maj-08 kl 10:23 »
Oups!

Fel av mig.  :-[

Well, de är ändå dyrare än andra "lokala säckleverantörer", plus att jag hellre köper av lokala handlare än storföretagen.
OKQ8 är iofs ett konsumentkooperativ, men jag räknar dem ändå som ett storföretag nuförtiden. Den tiden när OK och Coop var billigast tack vare att de är konsumentkooperativ, är tyvärr förbi. :(

eka

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 03 maj-08 kl 22:16 »
Använder en lokal leverantör som även ordnade brännaren. Denna leverantör är guld värd.  :D

Förra gången brännaren stannade var jag på resa. Kom hem och tittade över, konstaterade utbränt tändelement men skulle fara vidare inom någon timme för ytterligare en vecka (detta var lördag)
Ringde, berättade om problemet och lämnade pannrumsdörren öppen. När jag kom hem var allt fixat.
I går brann kretskortet. I och för sig så löstes problemet med laminatskrap och ett 47Ohms motstånd men då hade jag varit hemma till honom (även nu lördag kväll) och fått alla underlag som skulle behövts för hel ombyggnad.
Han kommer med säckar mitt i natten om det skulle behövas.  :-[

Nog lönar det sig att sköta om sina lokala företagare.
 ;D

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 12 maj-08 kl 13:58 »
En grej jag kom på, hur mår skorstenen i ett hus med pelletsbrännare? Det kanske inte går att sätta in vedspis...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 12 maj-08 kl 18:28 »
En grej jag kom på, hur mår skorstenen i ett hus med pelletsbrännare? Det kanske inte går att sätta in vedspis...

Det ska nog gå. Vi har tänkt göra det, får förstås dubbelkolla med sotaren först, men varför inte. Bara det finns lediga pipor, så.

Vårt hus har iofs haft vedspis tidigare.

teufel

« Svar #24 skrivet: 23 maj-08 kl 18:14 »
Nu har vi haft en gubbe här som har tittat på anläggningen.

Oljepannan (CTC 265) och skorstenen GÅR att använda till pelletseldning. Hurra!  ;D

Tyvärr hade han ruskigt bråttom, och skulle återkomma med förrådslösning för ett så trångt pannrum som vi har,
när en värmemässa i Jönköping hade varit. Det var i början av maj och han har fortfarande inte återkommit. :(

Är det någon som kan rekommendera någon annan bra leverantör av pelletslösningar i Göteborgsregionen?

/Patrick

eka

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 26 maj-08 kl 22:57 »
Innan jag flyttade ut pannan ur källaren använde jag en låda som jag snickrade ihop av spånskivor.
Köpte några hjul, liknande man använder till lådbilar monterade på axel och gjorde lådan så stor som dessa. Då blev förrådet så stort som jag ville ha och gick att flytta på vid städning.
Lådan gjordes fyrkantig utan fall som det brukar finnas i köpeförråd. Sedan gjorde jag en invändig tratt som jag kunde ösa i.
Då använde jag hela golvytan och kunde bära in mer åt gången. På så sätt slapp jag bära när det var dåligt väder och risk för väta.

I nya pannrummet spikade jag upp förrådet på väggen. Tog minsta platsen så.
http://www.ekbloms.com/panna/transport

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser